ویژگی های مهم یک مدیر سیستم یا ادمین شبکه ( SysAdmin) حرفه ای

ویژگی های مهم یک مدیر سیستم یا ادمین شبکه ( SysAdmin) حرفه ای


28 تیر 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
وظایف مدیر سیستم یا ادمین شبکه

تقریبا تمام سازمان ها و ادارات حداقل به یک مدیر سیستم و یا ادمین شبکه نیاز دارند. مدیران سیستم وظیفه های گسترده ای دارند. این وظایف در سازمان های مختلف متفاوت هستند. نگه داری و عملکردهای صحیح سیستم رایانه ای در یک شبکه اداری بسیار مهم است. این موضوع کاملا وابسته به ادمین شبکه است که بتواند انواع موقعیت ها را کنترل کند. در این مقاله از مجله کوروش به بررسی وظایف و ویژگی های مهم یک مدیر سیستم کارآمد و حرفه ای پرداخته ایم.

وظایف کلی مدیر سیستم و یا ادمین شبکه (SysAdmin)

 

وظایف کلی مدیر سیستم و یا ادمین شبکه

 

مدیر سیستم یا ادمین شبکه تقریبا وظایف نسبتا زیادی در سازمان بر عهده دارد. متوسط دستمزد یک ادمین شبکه در ایالات متحده سالانه چیزی معادل ۶۰ هزار دلار است. گفته می شود یک مدیر سیستم ماهر ارزش هر پنی از این پاداش را دارد. چرا که کارها و دغدغه هایش در سازمان ها و ادارات بسیار زیاد است. با این وجود از وظایف اصلی ادمین شبکه می توان به نصب و راه اندازی حساب های کاربری، نگه داری سیستم و نصب نرم افزارها اشاره کرد. از دیگر وظایف ادمین شبکه اجرای سیاست های پشتیبانی و ریکاوری، مانیتور اطلاعات شبکه و بروزرسانی سیستم ها با آپدیت های جدید است. پیاده سازی سیاست های امنیتی، مدیریت رمز عبور، احراز هویت و پیگیری عملکرد سیستم ها در ادارات و سازمان ها از جمله دیگر وظایف یک مدیر سیستم محسوب می شوند.

ویژگی های مهم یک مدیر سیستم یا ادمین شبکه حرفه ای (SysAdmin)

 

ویژگی های مهم یک مدیر سیستم یا ادمین شبکه حرفه ای

 

از جمله تخصص ها و ویژگی های مهم یک مدیر سیستم حرفه ای، توانایی برای حل مسائل و مشکلات در سریع ترین زمان ممکن است. آن ها باید مدیریت رفتاری بالایی داشته باشند. یک ادمین شبکه روزانه متحمل فشارها و استرس های زیادی می شود.

 

 

بیشتر بخوانید » استراتژی های کاربردی برای یک مدیر منابع انسانی خرده فروشی «

 

 

توانایی کار پر فشار و مدیریت بحران از ویژگی های یک مدیر سیستم یا ادمین شبکه

 

توانایی کار پر فشار و مدیریت بحران از ویژگی های یک مدیر سیستم یا ادمین شبکه

 

در کنار وظایف بسیار زیاد فنی که یک مدیر سیستم یا ادمین شبکه دارد، نباید برخی وظایف تاثیرگذار را نادیده گرفت. یک ادمین شبکه روزانه متحمل فشارها و استرس های زیادی می شود. او مسئولیت های زیادی دارد. زمانی که سیستم خراب می شود، کار ادمین شبکه تقریبا دو برابر می شود. او نه تنها باید کار معمول روزانه را انجام دهد، بلکه باید مشکلات سیستم را هم برطرف کند. جالب اینجاست که در بیشتر موارد اکثر افراد ناخواسته و نادانسته بیشتر تقصیر را به دوش او می اندازند. هر نوع مشکلی که در سازمان ها پیش می آید، مسبب آن در اکثر مواقع مدیر سیستم قلمداد می شود. به همین دلیل ادمین شبکه باید همیشه خود را برای مواجهه با یک فاجعه آماده کند.

حتما بخوانید  چگونه یک کمپین بازاریابی محصول راه‌ اندازی کنیم؟

 

 

بیشتر بخوانید » چالش های مدیریت منابع انسانی کسب و کارها «

 

 

مهارت یادگیری و نوشتن از ویژگی های اصلی مدیر سیستم یا ادمین شبکه

 

مهارت یادگیری و نوشتن از ویژگی های اصلی مدیر سیستم یا ادمین شبکه

 

یک مدیر سیستم حرفه ای باید همیشه در مسیر یادگیری مهارت های جدید و بروز شده باشد. از آن جا که ادمین شبکه مجبور است مدام با مسائل و مشکلات جدید دست و پنجه نرم کند باید از تمامی مفاهیم مدرن آگاهی داشته باشد. بدون آگاهی از این مفاهیم نمی توان برای حل مشکلات راه حل ارایه داد. علاوه بر این ادمین شبکه باید توانایی نوشتن داشته باشد. او باید در نوشتن مستندات آی تی مهارت و تخصص داشته باشد. با استفاده از مستندات، یادگیری در مورد مسائل مربوط به سیستم بسیار آسان تر خواهد شد. همچنین هر سیستمی نیاز دارد تا بطور دائم مانیتور شود. این کار ممکن است توسط اسکریپت ها و یا نرم افزارهای خاصی با دانش به روز شده صورت گیرد تا در مواقع لازم مدیر سیستم بتواند با مداخله به موقع خود مانع از کار افتادن بخش یا بخش هایی از سیستم گردد.

 

 

مهارت تعامل خوب از ویژگی های یک مدیر سیستم یا ادمین شبکه حرفه ای

 

مهارت تعامل خوب از ویژگی های یک مدیر سیستم یا ادمین شبکه حرفه ای

 

یکی از ویژگی های بارز ادمین شبکه باید مهارت برای تعامل باشد. یک مدیر سیستم مجبور است در طول روز با مشتریان، همکاران و افراد زیادی تعامل داشته باشد. گاهی همکاران به دلیل ناآگاهی او را دچار تنش و استرس می کنند. از سوی دیگر مافوق او در سازمان نیز ممکن است به دلیل مشکلات ناخواسته بر او فشار بیاورد. او علاوه بر مدیریت این مسایل باید بتواند به شیوه مناسب با افراد تعامل داشته باشد. مهارت مکالمه برای یک ادمین شبکه جزو مهارت های بسیار مهم است. او باید بتواند منظور خود را به سادگی به افراد برساند. با مهارت تعامل یک مدیر سیستم می تواند هماهنگی های کاری پیچیده را در مسیر هموار قرار دهد.

 

بیشتر بخوانید » ۱۱ مهارت سازمانی که هر مدیر باهوشی باید بداند «

 

 

مهارت و تخصص شبکه سازی برای یک مدیر سیستم (SysAdmin) کارآمد

 

مهارت شبکه سازی برای یک مدیر سیستم کارآمد

 

ادمین شبکه یا مدیر سیستم  باید مهارت کافی در شبکه سازی داشته باشد. شبکه سازی بخش مهمی از فهرست برنامه های او محسوب می شود. او باید توانایی ایجاد و برقراری تماس های ضروری با ادمین های دیگر را داشته باشد. در عین حال ادمین شبکه موظف است تا با همکاران مرتبط با خود وارد مکالمات و فعالیت های کاری شود. او باید با هر یک از ذی نفعان در زیرساخت فناوری اطلاعات در ارتباط باشد. زمان قطعی یا بروز برخی مشکلات باید بتواند به موقع با افراد مربوطه تماس گرفته و با همکاری مشکلات را برطرف کند.

حتما بخوانید  بهترین غرفه های اکسپو دبی ۲۰۲۰ | 10 غرفه که نباید از دست بدهید

 

مهارت های فنی از جمله ویژگی های اصلی یک مدیر سیستم

 

مهارت های فنی از جمله ویژگی های اصلی یک مدیر سیستم

 

سرمایه گذاری بر روی مدیر سیستم کارآمد و حرفه ای در شرکت ها و سازمان ها بسیار مهم است. یک مدیر سیستم حرفه ای باید مهارت های فنی بسیار زیادی داشته باشد. هر چه قدر این مهارت ها بیشتر باشند، به نفع سازمان و یا شرکت خواهد بود. ادمین شبکه باید مدام مهارت های خود را ارتقا دهد. سازمان ها باید با پرداخت هزینه های ورکشاپ و یا کلاس های کسب مهارت های جدید، مدیران سیستم را در این زمینه همیاری کنند. چرا که آن ها سرمایه های بزرگ یک سازمان محسوب می شوند. گذراندن دوره های آزمایشی در بدو ورود برای آشنایی ادمین شبکه با سیستم سازمانی و مشکلات فنی در سازمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

مزایای داشتن یک مدیر سیستم یا ادمین شبکه حرفه ای

 

مزایای داشتن یک مدیر سیستم یا ادمین شبکه حرفه ای

 

یک مدیر سیستم یا ادمین شبکه حرفه ای تاثیر زیادی در رشد و کارآمدی سازمان ها و ادارات دارد. او بر سلامتی سیستم ها نظارت کرده و از داده ها محافظت می کند. پیکره بندی بحث فناوری در شرکت ها و سازمان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تنها فردی که می تواند این کارها را به درستی انجام دهد، یک مدیر سیستم یا ادمین شبکه حرفه ای است. راه اندازی و مدیریت زیرساخت ها، پیکربندی آن ها، بروزرسانی نرم افزارها تاثیر زیادی در سرعت روند کاری کارکنان دارد. بدون مدیر سیستم متخصص و کارآمد انجام هیچ یک از این کارها امکان پذیر نخواهد بود.

 

بیشتر بخوانید » ۱۰ ترفند موثر برای مدیریت موفق پروژه «

 

 

روز قدردانی از ادمین شبکه یا مدیر سیستم

 

روز قدردانی از ادمین شبکه یا مدیر سیستم

 

اهمیت ادمین شبکه به قدری زیاد است که در دنیا روزی را تحت عنوان قدردانی از مدیر سیستم نام گذاری کرده اند. مدیریت سیستم شغل پرفشاری است که افراد زیادی به دلیل تنش و کارهای زیاد قادر به انجام آن نیستند. این کار نیازمند تخصص بسیار زیادی است. اولین روز قدردانی از مدیران سیستم در سال ۲۰۰۰ میلادی جشن گرفته شد. این رویداد توسط یک ادمین شبکه به نام «تِد کِکاتوس» نام گذاری شده است. ککاتوس توسط عکسی در مجله اچ پی از سوی همکارانی که با گل و میوه از او به خاطر نصب پرینترهای جدید در سازمان قدردانی می کردند، شناخته شده است. حالا روز جهانی مدیر سیستم هر ساله توسط بسیاری از استارتاپ ها و کسب و کارها به دلیل باری که بر دوش ادمین های شبکه است جشن گرفته می شود. این روز هر ساله آخرین جمعه ماه جولای است.

 

 

منابع: quickstart , lepide

 

کالابرگ الکترونیک