۱۶ رسم سلام و احوالپرسی در کشورهای مختلف دنیا

۱۶ رسم سلام و احوالپرسی در کشورهای مختلف دنیا


12 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
رسم سلام و احوالپرسی

سلام واحوالپرسی در گوشه و کنار جهان آداب مختلفی دارد و گاهی اوقات اطلاع نداشتن از این آداب و رسوم دردسر آفرین و گیج‌کننده می‌شود. این در حالی است که در کشورهای مختلف سلام و احوالپرسی میان مردان، زنان و زنان و مردان با هم متفاوت است و برای گردشگرانی که به این کشورها سفر می‌کنند آگاهی از این آداب سبب می‌شود که باعث ناراحتی و آزردگی خود و سایرین نشوند.  ۲۱ نوامبر روز جهانی «سلام کردن» است. ۱۶ رسم جالب سلام و احوالپرسی در کشورهای مختلف را از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش بخوانید.

 

۱- آمریکا کشوری با سنت‌های مدرن

 

چطور احوالپرسی کنیم

 

در آمریکا رسم سلام و احوال‌پرسی میان مردان دست دادن با یکدیگر، گفتن سلام و لبخند است. بوسیدن گونه میان مردان برای سلام و احوالپرسی مرسوم نیست. اما زن‌ها با هم دست می‌دهند و روبوسی می‌کنند.

 

 

۲- بریتانیا جزیره ای در غرب اروپا

 

رسم سلام و احوالپرسی در بریتانیا به صورت سلام کردن است. دست دادن فقط در اولین ملاقات دو نفر با یکدیگر اتفاق می‌افتد. اگر بخواهند همدیگر را ببوسند فقط یک بوسه روی گونه هم می‌زنند. بوسیدن گونه در شرایط غیر رسمی و صمیمی بین زنان و مردانی که همدیگر را می‌شناسند اتفاق می‌افتد و بین غریبه‌ها مرسوم نیست. دست دادن هم خیلی نرم و به آرامی انجام می‌شود.

 

 

بیشتر بخوانید: ترند های برتر صنعت گردشگری

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

۳- فرانسه کشوری با فرهنگی غنی

 

رسم سلام و احوالپرسی در فرانسه به این صورت است که دوستان با هم دست می‌دهند و روبوسی می‌کنند. این اتفاق در ابتدای ملاقات و نیز موقع خداحافظی اتفاق می‌افتد.

 

 

۴- ژاپن منظم و متعهد

 

نحوه سلام کردن در کشورهای مختلف

 

رسم سلام و احوالپرسی در کشور ژاپن تعظیم کردن، دست دادن و در آغوش کشیدن یکدیگر است.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ هتل گران قیمت و لوکس جهان

 

 

۵- کشورهای عربی

 

در کشورهای عربی دوستان مرد صمیمی با یکدیگر یا همکلاسی‌ها همدیگر را در آغوش می‌کشند و روبوسی می‌کنند. روش دست دادن هم آداب خودش را دارد: دست دادن فقط با دست راست، طولانی‌تر از دست دادن غربی‌ها اما نه به آن محکمی. روبوسی و دست دادن زن و مرد هم در محافل عمومی ممنوع است. در عربستان رسم سلام و احوالپرسی کمی عجیب است. در این کشور مردها با هم دست می‌دهند، واژه سلام علیکم را به زبان می‌آورند و سپس بینی خود را به هم می‌چسبانند و دست خود را روی شانه هم می‌گذارند.

 

 

۶– مجارستان کشوری از شرق اروپا

 

رسم سلام و احوالپرسی بین دوستان در مجارستان به صورت روبوسی کردن است. روبوسی کردن به صورت بوسیدن گونه و ابتدا گونه راست و سپس گونه چپ است. وقتی که مردان برای نخستین بار یکدیگر را ملاقات می‌کنند فقط برای احوالپرسی فقط با یکدیگر دست می‌دهند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ مکان دیدنی از سرتاسر دنیا

 

 

۷- بلژیک کشوری زیبا

 

در کشور بلژیک وقتی افراد همدیگر را ملاقات می‌کنند صرف‌نظر از این‌که چقدر همدیگر را می‌شناسند یا فارغ از جنسیت، روبوسی می‌کنند و فقط یک گونه را می‌بوسند.

 

 

۸- چین گهواره تمدن

 

چینی‌ها در سلام و احوالپرسی محافظه‌کارتر از سایر کشورها هستند. زمانی که افراد برای نخست همدیگر را ملاقات می‌کنند نه لبخند می‌زنند، نه با هم دست می‌دهند و نه سر تکان می‌دهند.

 

 

بیشتر بخوانید: آداب و رسوم جالب و مرموز کریسمس

 

 

۹- روسیه وسیع و پهناور

 

رسم سلام و احوالپرسی مرسوم در روسیه دست دادن محکم با یکدیگر است جوری که انگار چهار انگشت هر دو طرف دارد خرد می‌شود. حین دست دادن دو طرف مستقیم به چشم‌های یکدیگر نگاه می‌کنند. دست دادن زنان با مردان ملایم‌تر است و به اندازه دست دادن دو مرد با یکدیگر سخت و خشن نیست. احوال‌پرسی زن‌ها هم با یکدیگر به صورت سه بار روبوسی و حتی گاهی بوسیدن دست یکدیگر است.

 

 

۱۰- آلبانی کشوری کمتر شناخته شده

 

رسم سلام و احوالپرسی در آلبانی به صورت دست دادن مردان با یکدیگر است. بسته به این‌که دو نفر با هم چقدر صمیمی هستند به هنگام دست دادن با هم یک بار هم روبوسی می‌کنند یعنی یک بار یک گونه همدیگر را می‌بوسند. زمانی که یک زن و مردی که همدیگر را می‌شناسند با هم روبوسی می‌کنند و یک یا دو گونه هم را می‌بوسند. احوالپرسی با دوستان و همکلاسی‌ها هم در بین مردان یک دست دادن خیلی معمولی و در میان زنان دست دادن به همراه روبوسی کردن است.

 

بیشتر بخوانید: راز مثلث برمودا

 

 

۱۱- ارمنستان با فرهنگی شبیه به ایران

 

در ارمنستان رسم بر این است که موقع سلام و احوالپرسی به خصوص در روستاها زن‌ها منتظر می‌مانند تا مردان برای دست دادن دست‌شان را دراز کنند. میان دوستان و اعضای فامیل یک بار بوسیدن گونه و یک در آغوش کشیدن سطحی و نه خیلی محکم هم مرسوم است.

 

 

۱۲- هند کشور هفتاد و دو ملت

 

در هندوستان رسم سلام و احوالپرسی به صورت چسباندن دو کف دست به هم به طوری که نوک انگشتان رو به بالا قرار بگیرد، نزدیک‌ کردن دو دست به قلب و گفتن کلمه «ناماسته» است.

 

 

۱۳- نیوزلند سرزمین های جدید

 

آداب و رسوم ملل

 

سلام و احوالپرسی در قبایل مائوری نیوزلند رسمی جالب و بامزه است که به آن «Hongi» می‌گویند. رسم قبایل مائوری نیوزلند به این ترتیب است که دو نفر وقتی به هم می‌رسند پیشانی و بینی‌ها را به هم می‌چسبانند و چشم‌ها را می‌بندند.

 

 

۱۵- تبت کهن و پهناور

 

رسم سلام و احوالپرسی تبتی‌ها هم جالب است. دو نفر وقتی در تبت به هم می‌رسند زبان در می‌آورند. این عادت تبتی‌ها به خاطر سیاه بودن زبان پادشاه مستبد تبت در قرن ۹ میلادی است. تبتی‌ها برای این‌که نشان دهند نسبتی با آن پادشاه ندارند و زبان‌شان سیاه نیست موقع احوالپرسی اول زبان‌شان را به همدیگر نشان می‌دهند.

 

 

۱۶- تایلند دارای فرهنگی دیرینه

 

رسم سلام و احوالپرسی هم در تایلند مثل هند است با این تفاوت که کمی هم سرشان را خم می‌کنند و حالت تعظیم به خودشان می‌گیرند.

در بسیاری از کشورها گفتن سلام و خداحافظی مرسوم است اما در کشورهای شرق آسیا این پروسه سلام و خداحافظی کردن با گفتن اسم کامل طرف مقابل انجام می‌شود؛ مثلا خداحافظ آقای کاشیما. در برخی کشورهای اروپایی هم مثل ژاپن و آمریکای لاتین گفتن کلمات منفی مثل «نه» در زمان خداحافظی گیج کننده است. مثلا در کشور هند کلمه «نه» این معنا را می‌دهد: بفرمایید.

 

 

منبع: Diversity Resources

 

کالابرگ الکترونیک