در زمستان ایران به کجا سفر کنیم | ۳ شهر ایران برای سفر زمستان

در زمستان ایران به کجا سفر کنیم | ۳ شهر ایران برای سفر زمستان


7 دی 1398 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
در زمستان ایران به کجا سفر کنیم؟ پیشنهاد سفر به 3 مکان جذاب و دیدنی ایران

برای سفر و ایرانگردی در فصل زمستان کدام شهرهای ایران مناسب هستند؟ سفر کردن یک رویداد تاریخی است. از قدیم‌الایام انسان‌ها به اهداف مختلف از داد و ستد و تجارت گرفته تا زیارت یا آشنایی با آداب و رسوم سایر مناطق و حتی ملل دیگر سفر می‌کردند. ماهیت سفر کردن حالا به گردشگری تمایل پیدا کرده است. در حقیقت واژه گردشگری زمانی بر سر زبان‌ها افتاد و رسم شد که طبقه متوسط به منظور تفریح، کسب تجربه‌های جدید، یاد گرفتن زبان‌های بیگانه، چشیدن طعم غذاهای جدید و … شروع به سفر رفتن کردند. زمستان و به خصوص شب یلدا یکی از بهترین فصل‌ها برای سفر به مناطقی است که گرمای تابستان اجازه سفر کردن به آن‌ها را نمی‌دهد. به همین منظور بهتر است شهرهای گرمسیری را به عنوان پیشنهاد مسافرت زمستان ایران را در نظر بگیرید. برای پیشنهاد مسافرت در زمستان ایران ، راهنمای گردشگری ۳ مکان جذاب و دیدنی ایران را در مجله کوروش بخوانید.

 

راهنمای سفر به شیراز؛ شهری رویایی برای تمام فصول

 

شیراز؛ شهری رویایی برای تمام فصول

 

یکی از جذاب‌ترین شهرهای ایران برای پیشنهاد مسافرت در زمستان ایران و شب یلدا «شیراز» است. تعطیلات نوروز و ماه اردیبهشت برای سفر به شهر شیراز زبانزد خاص و عام است اما بد نیست بدانید شیراز یکی از زیباترین شهرها در فصل زمستان برای سفر است. اگر برای سفر به شیراز در زمستان در حال برنامه‌ریزی هستید کمی اطلاعات در مورد این شهر حسابی کارتان را راه می‌اندازد. ورودی شهر شیراز با تنگه «الله اکبر» و «دروازه قرآن» آغاز می‌شود. دروازه‌ای تاریخی متعلق به دوران حکومت آل بویه که از میان شش دروازه تاریخی شهر شیراز هنوز پابرجاست. دو قرآن بزرگ و سنگین که در اصطلاح «هفده منی» نامیده می‌شوند و توسط نوه شاهرخ تیموری کتابت شده‌اند بالای دروازه قرآن قرار گرفته‌اند. مقبره خواجو، سعدیه، حافظیه، ارگ، بازار و حمام وکیل از جمله محبوب‌ترین مقاصد گردشگری شیراز برای گردشگران محسوب می‌شوند.

 

شیراز

 

برای زیارت هم می‌توانید به مقبره شاهچراغ بروید و سری هم به باغ یا صفای ارم بروید و دیدن مسجد تاریخی نصیرالملک که به خاطر شکست و تلالو نورهای رنگی در طول روز از پشت شیشه‌های رنگی یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگران و عکاسان است را هم از دست ندهید. اما از همه این‌ها گذشته برخی اماکن دیدنی و بعضا تاریخی در شیراز وجود دارند که برای گردشگران چندان شناخته شده نیستند. برخی از این اماکن جذاب و کمتر شناخته شده عبارتند از: موزه‌های شیراز، عمارت کلاه‌فرنگی که آن هم در موزه پارس قرار دارد و خانه فروغ‌الممالک قوامی که حالا موزه هنرهای معاصر شیراز است و به سبک خانه‌های دوران قاجار در سه طبقه ساخته شده است.

 

شیراز

 

اگر برای سفر در فصل زمستان و شب یلدا قرار است شهر شیراز را انتخاب کنید چند پیشنهاد خوشمزه هم برای شما داریم: کلم پلو شیرازی را همراه با سالاد شیرازی حتما در شهر شیراز مزه کنید که لطف و صفای دوچندانی دارد. مرصع پلو یا شکر پلو شیرازی که ترکیبی از برنج، شکر، زعفران، مغز پسته، خلال بادام و خلال پوست نارنگی یا پرتقال است و فالوده شیرازی که حتی در دل سرما هم حسابی می‌چسبد. اگر قصد دارید از شیراز سوغاتی بخرید آبلیمو و عرقیجات سنتی این شهر بسیار مشهور هستند. اگر هم اهل کافه و بازار رفتن حتی در سفر هستید سری به بازار وکیل و خیابان کریم‌خان شیراز بزنید که مرکز کافه ،رستوران، هتل و فروشگاه‌های با کیفیت است.

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

پیشنهاد خوشمزه

 

اما یک خبر خوب برای عاشقان ورزش‌های زمستانی هم داریم. جنوبی‌ترین پیست اسکی نیمکره شمالی زمین در همین ایران خودمان و در نزدیکی شیراز قرار دارد. پیست اسکی بین الملی «پولادکف» در ۸۸ کیلومتری شمال شیراز و کیلومتر ۱۵ جاده سپیدان به آبشار مارگون قرار دارد. پیست پولادکف دارای هتل چهار ستاره، تله کابین به طول ۲ کیلومتر، ۲ دستگاه تلی اسکی ویژه اسکی‌بازان به طول ۱۶۰۰ متر و ۸ دستگاه موتور برفی است. در نزدیکی پیست اسکی پولادکف، پیست اسکی کوچک‌تری هم وجود دارد که به نام پیست اسکی «سپیدان» مشهور است. بارش سنگین برف در فصل زمستان یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری استان فارس در این منطقه محسوب می‌شود.

 

راهنمای سفر به کیش؛ پادشاه سفرهای زمستانی

 

کیش؛ پادشاه سفرهای زمستانی

 

کیش، محبوب‌ترین جزیره ایران اتفاقا یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در فصل زمستان هم هست. در حقیقت بهتر است به گزینه شهرهای گرمسیری ایران به عنوان پیشنهاد مسافرت در زمستان ایران جدی‌تر فکر کنید تا گرفتار سرمای پیش بینی نشده و برف و باران هم نشوید. اگر در حال برنامه‌ریزی برای سفر در فصل زمستان و شب یلدا هستید به گزینه سفر کیش به طور جدی فکر کنید. سفر به کیش با قطار و هواپیما امکان‌پذیر است و اگر به اصطلاح سفر اولی به کیش هستید در برنامه‌ریزی سفر به کیش بهتر است از تجربیات دیگران استفاده کنید. اینکه برای سفر به کیش چه چیزهایی لازم دارید و با خودتان چه ببرید و چه نبرید. اما در مورد راهنمای سفر به کیش باید بگوییم کیش در لغت به معنای «تیردان» است و چون نقشه جزیره شبیه یک تیردان است احتمالا دلیل نامگذاری جزیره هم همین بوده است. برخلاف تصور عموم که جزیره کیش را فقط محلی برای خرید و پاساژگردی یا استفاده از تفریحات دریای خلیج فارس می‌دانند اما بد نیست بدانید که آثار تاریخی موجود در این جزیره از نظر پیشینه تاریخی بسیار با ارزش هستند و از قدیم‌الایام زندگی در کیش پویا و جاری بوده است. برخی از این آثار تاریخی و جاهای گردشگری کیس عبارتند از: شهر تاریخی حریره، پایاب کیش با قدمتی ۲۰۰۰ ساله که در حقیقت دهلیزی با شیب تند و پلکانی به سمت قنات است و اتفاقا در فصل تابستان هم بسیار پرطرفدار است.

 

محبوب‌ترین جزیره ایران

 

شهر زیرزمینی کاریز که با مساحتی حدود ۱۰ هزار متر مربع در عمق ۱۶۶ متری زمین ساخته شده است و ۲۵۰۰ سال قدمت دارد. سقف کاریز از کف قنات ۸ متر ارتفاع دارد و سنگواره، صدف و مرجان‌هایی است که قدمت آنها بین۲۷۰تا۵۷۰ میلیون سال تخمین زده شده چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. این شهر زیرزمینی عجیب که در دل تنها جزیره مرجانی دنیا قرار گرفته با سقفی پوشیده از صدف و مرجان یکی از عجایب سرزمین ایران است که قابلیت ثبت جهانی هم دارد.

 

کیش

 

کلبه هور، درخت سبز که یکی از کهنسال‌ترین درختان لور جنوب ایران است، آکواریوم و پارک آهوان، پارک دلفین و باغ پرندگان، آب انبارهای سنتی، کشتی یونانی و مسجد تاریخی ماشه همه از قدمت این جزیره زیبای جنوب ایران خبر می‌دهند. در کنار این مکان‌های تاریخی تفریحاتی مثل اسب‌سواری در ساحل، رفتن به سواحل مرجانی، بازدید از پارک پنگوئن، کشتی یونانی، پارک آبی، موج سواری، غواصی در عمق آب‌های خلیج فارس، قایق سواری با قایق‌های شیشه‌ای در اسکله جدید که امکان تماشای ماهیان زینتی و مرجان‌های خلیج فارس را به شما می‌دهند و اقامت‌ در هتل‌های دریایی تازه تاسیس کیش از جمله جذاب‌ترین تفریحات جزیره کیش محسوب می‌شوند.

 

قشم؛ بهشت رنگی ایران با عجایب هفت‌گانه

 

قشم؛ بهشت رنگی ایران با عجایب هفت‌گانه

 

اگر برای سفر در فصل زمستان و شب یلدا جزیره کیش را انتخاب کردید، لطفا سفر به جزیره قشم را از دست ندهید. قشم یکی از شهرهای گرمسیری ایران برای مسافرت زمستان است چون در واقع بهترین فصل سفر به قشم همین فصل است. بزرگ‌ترین جزیره ایران با یک حیات وحش دریایی بی‌نظیر و عجایب هفت‌گانه منحصر‌به فردش در فصل زمستان رویایی‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند. برای سفر به قشم از جزیره کیش می‌توانید یک بلیت کشتی تهیه کنید و سفر روی دریای خلیج فارس را هم تجربه کنید. جزیره قشم آن‌قدر مکان‌های دیدنی دارد که شاید دو سه روزی شما را پاگیر جذابیت‌های جادویی خودش کند. برای اقامت هم روی اقامت های بوم‌گردی در قشم و هتل های مختلف قشم می‌توانید حساب کنید.

 

جزیره قشم

 

می‌دانستید در سال‌های دور یک شهاب سنگ عظیم با زمین برخورد کرده و حاصل آن ایجاد یک دره عجیب و غریب به نام دره ستارگان بوده است؟ البته این باور محلی‌هاست اما همین باور عجیب و غریب بسیاری از گردشگران را برای دیدن دره جادویی ستاره‌ها ترغیب می‌کند و پای آن‌ها را به آن‌جا باز می‌کند. جزیره قشم جاهای عجیب و غریب کم ندارد. یک تنگه وهم انگیز به نام «چاه کوه»، «جنگل‌های دریایی حرا»، «غار نمکی یا نمکدان قشم» و بندر «لافت» برای گردشگران همواره جذاب و پر از شگفتی است.

 

جزیره هرمز

 

در سفر به جزیره قشم حیف است که سری به «جزیره هرمز» نزنید. نگران طولانی شدن سفر نباشید. یک نصفه روز برای بازدید از هرمز زیبا به عنوان جزیره‌ای با خاک‌های رنگی که غنی‌ترین خاک جهان را در دل خود دارد کافی است.

فاصله جزیره قشم تا جزیره‌ای با خاک سرخ به نام هرمز فقط نیم ساعت است. اگر گذرتان به هرمز افتاد تماشای آهوان رها در دشت هرمز، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی در ساحل هرمز، ساحل خرچنگ‌های قشم، تماشای قلعه پرتغالی‌ها، کوه برفی و تپه‌های سرخ رنگ هرمز که با خاکی به رنگ سرخ فرش شده‌اند از دست ندهید چرا که آب و هوای جزیره رویایی قشم یکی از بهترین مقاصد برای سفر در فصل زمستان و شب یلدا است.

 

جزیره قشم

 

یک پیشنهاد وسوسه‌برانگیز دیگر برای شما داریم. «جزیره هنگام» را ببینید و قشم را ترک کنید. حیف است که تا قشم بروید و رقص دلفین‌ها در آب‌های خلیج فارس در بخش جزیره هنگام را از دست بدهید. دور تا دور جزیره هنگام با مرجان پوشیده شده است و آب تنی در جزایر مرجانی سحر انگیز و جادویی، تماشای کروکودیل‌های عظیم‌الجثه در پارک کروکودیل نوپک، کوه‌های سرخ رنگ که محلی‌ها به آن‌ها «گلک» می‌گویند و سواحل نقره‌ای جزیره که در شب جلوه‌ای بی‌نظیر به این منطقه می‌بخشند از جمله جاذبه‌های بی‌نظیر گردشگری در این منطقه محسوب می‌شوند.

 

جزیره هنگام

 

علت رنگ نقره‌ای ساحل جزیره هنگام در شب فیتوپلانکتون‌های ساکن خلیج فارس در این منطقه است و نظیر این صحنه در سواحل مالدیو و کالیفرنیا هم دیده می‌شود. با این تفاسیر باید بگوییم اگر قصد سفر در فصل زمستان و شب یلدا را دارید به هیچ‌وجه جزیره قشم و جزایر جادویی اطرافش را از قلم نیندازید.

 

این مطالب را هم حتما بخوانید:

 

کالابرگ الکترونیک