بهترین روش های شستن انواع پرده در خانه

بهترین روش های شستن انواع پرده در خانه


15 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روش شستن انواع پرده

پرده ها جلوه و زیبایی هر اتاق هستند که بیشتر از هر فضای دیگری در منزل در معرض خاک قرار دارند. اما بسیاری از افراد چندان به تمیز کردن پرده اهمیت نمی دهند و این موضوع تا میزان زیادی روی زیبایی منزل آن ها تأثیر می گذارد. اولین و مهم ترین عاملی که موجب می شود خیلی از ما از شستن پرده منصرف شویم، آسیب دیدن آن است. در واقع عدم آگاهی در مورد شستشوی پرده موجب می شود تا به طول کلی از این کار صرف نظر کنیم. اما باید بدانید که شستن پرده به هیچ عنوان کار سختی نیست و رعایت چند ترفند ساده به شما کمک می کند تا بدون دردسر و آسیب به بافت پرده آن را تمیز کنید. در این مقاله از سرویس سبک زندگی مجله کوروش می توانید با بهترین روش های شستن انواع پرده آشنا شوید.

 

 

چه زمانی باید پرده ها را بشویید؟

 

چه زمانی باید پرده ها را بشویید؟

 

پرده اتاق یا پذیرایی شما درست در مقابل پنجره ها نصب می شود. جایی که بیشتر از هر فضای دیگری در خانه در معرض هوای بیرون از خانه قرار دارد. بنابراین طبیعی است که بعد از مدتی با باز کردن پنجره ها خاک زیادی در بافت پارچه نفوذ می کند و موجب تیره شدن رنگ پارچه و آلوده شدن آن می شود. به طور کلی میزان آلودگی و کثیف شدن پرده ها نسبی است. در برخی شهرها و نقاط پرتردد شهری احتمال آلودگی پرده می تواند بیشتر باشد. در حالی که اگر شما در یک مکان خوش آب و هوا و تمیز زندگی می کنید، احتمالاً پرده هایتان نیز دیرتر کثیف می شوند. اما به طور کلی گفته می شود که حداقل سالی یک بار پرده ها را بشویید تا تمام آلودگی و خاک هایی که در تار و پود آن جمع شده از بین برود.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

 

راهنمای خرید و ست کردن پرده برای نقاط مختلف خانه

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

جدیدترین مدل و پارچه و ترند های پرده در سال ۲۰۲۱

 

 

روش شستن انواع پرده

 

روش شستن انواع پرده

 

پرده ها جنس های مختلفی دارند و توجه به جنس پارچه یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که باید در زمان شستن پرده های مورد توجه قرار بگیرد. در ادامه می توانید با بهترین روش شستشوی انواع پرده در خانه آشنا شوید.

 

 

طرز شستن پرده حریر در ماشین لباسشویی

 

جنس بسیاری از پرده هایی که ما در خانه استفاده می کنیم از حریر است. شستن پرده حریر درست مثل روش شستن لباس حریر نیاز به دقت و توجه بیشتری دارد. برای شستن پرده های حریر در لباسشویی باید از آب سرد و دور چرخش پایین لباسشویی استفاده کنید. توجه داشته باشید که شستن پرده برای چند دقیقه کوتاه کافی است، پس تنظیمات لباسشویی را روی چند دقیقه تنظیم کنید و از شستشوی طولانی مدت اجتناب کنید. برای گرفتن رطوبت اضافی پرده بعد از شستشو می توانید از حوله استفاده کنید.

 

 

روش شستن انواع پرده توری در لباسشویی

 

حتما بخوانید  12 روش سریع و موثر از بین بردن بوی بد جاکفشی

روش شستن انواع پرده توری در لباسشویی

 

پرده های توری معمولاً به پرده هایی که بافت درشت تری نسبت به حریر دارند گفته می شود. این پرده ها نیز همانند پرده های حریر بافت حساسی دارند و از همین رو برای شستن آن ها در لباسشویی باید حتماً از آب سرد استفاده کنید. بهتر است برای شستن پرده های توری در لباسشویی حتماً از شوینده های ملایم استفاده کنید و حداکثر ۵ دقیقه پرده را در ماشین لباسشویی بشویید. همین چند دقیقه به راحتی موجب از بین بردن چرک مرده های روی پارچه توری می شود.

 

 

روش شستن انواع پرده توری با دست

 

برای شستن انواع پرده تور با دست باید یک لگن بزرگ بردارید. مقداری آب گرم داخل آن بریزید و کمی پودر یا مایع لباسشویی ملایم داخل آن حل کنید. سپس پرده را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در این لگن قرار دهید. بعد از این مدت پرده را از آب خارج کرده و زیر شیر آب نگه دارید تا کاملاً تمیز شود و کف از داخل بافت آن خارج شود. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان برای شستشوی انواع پرده در خانه آن را فشار ندهید. این کار به بافت پارچه آسیب وارد می کند. در نهایت پرده را برای چند دقیقه در فضای آزاد پهن کنید با آب اضافی خارج شود. قبل از خشک شدن پرده آن را در محل مورد نظر نصب کنید تا به خوبی خشک شود.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش‌های تمیز کردن انواع کابینت چوبی

 

 

شستن انواع پرده پلیسه

 

اگر پرده شما طرح پلیسه دارد، باید در زمان شستشو مراقب باشید که پلیسه های آن باز نشود. برای شستن این پرده ها بهتر است از روش شستشوی خشک استفاده کنید. شستن پرده پلیسه با آب می تواند ظاهر آن را به طول کلی خراب کند. برای شستن پرده پلیسه بهتر است ابتدا سطح پرده را با جاروبرقی تمیز کنید. سپس در یک سطل کوچک مقداری آب و مایع لباسشویی را با هم ترکیب کنید. حال یک اسفنج نرم بردارید و به کف  آغشته کنید. اسفنج را به آرامی روی سطح پرده بکشید تا کاملاً تمیز شود.

 

 

شستن انواع پرده پارچه ای با ماشین لباسشویی

 

شستن انواع پرده پارچه ای با ماشین لباسشویی

 

یکی از زیباترین انواع پرده ها، پرده های پارچه ای هستند. شستن این پرده ها نیز نسبت به شستن پرده توری یا حریر سخت تر است. از همین رو باید سعی کنید که به طور مرتب گرد و خاک روی پرده را تمیز کنید تا کمتر نیاز به شستشو داشته باشد. برای این کار می توانید از جارو برقی استفاده کنید. برای شستن پرده ساتن می توانید آن را در ماشین لباسشویی بیندازید. دمای آب را روی سرد و حداقل دور چرخش تنظیم کنید. تنها چند دقیقه کوتاه برای شستن این پرده ها کافی است. در صورت نیاز حتماً پرده پا چه ای را بعد از شستشو اتوکشی کنید.

 

 

روش شستن پرده های چوبی

 

برای تمیز کردن پرده های چوبی باید از آب کمتری استفاده شود. خیس کردن پرده چوبی می تواند به آن آسیب برساند. از همین رو بهتر است برای تمیز کردن پرده چوبی از یک برس نرم و مقدار کمی آب استفاده کنید. می توانید به جای این کار از یک پارچه نمناک نیز استفاده کنید.

 

 

روش شستن پرده آلومینیومی

 

برای شستن پرده آلومینیومی می توانید از یک پارچه تمیز و یک اسپری تمیز کننده استفاده کنید. برای این کار باید مقداری از ماده تمیز کننده را روی پرده اسپری کنید. سپس آن را با پارچه پاک کنید. توجه داشته باشید که شستن این پرده ها با اسکاچ زبر و یا برس می تواند موجب ایجاد خش روی آن ها شود.

حتما بخوانید  4 نکته مهم در انتخاب سایز مناسب پوشک نوزاد و بچه

 

 

روش شستن پرده زبرا

 

روش شستن پرده زبرا

 

طرز شستن پرده زبرا کمی با پرده های عادی متفاوت است. برای شستن این پرده باید ابتدا آن را جدا کنید. سپس با استفاده از یک اسفنج نرم و مقداری شوینده ملایم به آرامی پرده را تمیز کنید. در نهایت نیز می توانید پرده را در محل مورد نظر نصب کنید تا خشک شود. برای شستن پرده زبرا بدون جدا کردن آن نیز می توانید ابتدا سطح پرده را جاروکشی کنید. سپس با استفاده از یک دستمال تمیز و مرطوب سطح پرده را تمیز کنید.

 

 

روش شستن پرده مخمل

 

روش شستن پرده مخمل

 

برای شستن پرده مخمل بهتر است قبل از هر کاری ابتدا تست کنید و ببینید که آیا پرده رنگ می دهد یا خیر. برای این کار یک دستمال مرطوب سفید را به گوشه پرده بکشید. اگر پارچه رنگی شد پس یعنی رنگ می دهد و برای شستن آن باید از خشکشویی استفاده کنید. اما اگر پرده مخمل شما سفید است یا رنگ نمی دهد، می توانید آن را در تشتی حاوی مقداری آب سرد و مایع شوینده ملایم بیندازید و بعد از چند دقیقه خارج کنید. برای خشک کردن پرده مخمل نیز باید آن را روی یک پارچه کتان ضخیم پهن کنید تا خشک شود.

 

 

چطور از بدحالت شدن پرده حریر و توری بعد از شستشو جلوگیری کنیم؟

 

چطور از بدحالت شدن پرده حریر و توری بعد از شستشو جلوگیری کنیم؟

 

یکی از مهم ترین نکاتی که در مورد پرده حریر و توری وجود دارد این است که شستن این پرده ها می تواند آهار پارچه را از بین ببرد و موجب بدحالت شدن پرده شود. از همین رو برای رفع این مشکل می توانید از یک روش مخصوص استفاده کنید. یک لیوان نشاسته را در یک لیوان آب سرد حل کنید. سپس آن را گرم نمایید تا لعاب دار شود. حالا ترکیب نشاسته را داخل یک لگن بزرگ بریزید. مقداری آب سرد به آن اضافه کنید و پرده ها را داخل لگن بیندازید. نیم ساعت صبر کنید. سپس پرده را آویزان کنید تا خشک شود. این کار موجب می شود تا پرده حالت افتاده و زیبای خودش را بعد از شستن حفظ کنید.

 

 

نکاتی در مورد شستشوی انواع پرده در خانه

 

نکاتی در مورد شستشوی انواع پرده در خانه

 

  • در صورتی که هیچ تجربه ای در شستن پرده ندارید، بهتر است این کار را به خشکشویی بسپارید.
  • بعد از شستشوی انواع پرده در خانه حتماً آن ها را به صورت نم دار آویزان کنید تا حالت پرده حفظ شود.
  • با غبارروبی هفتگی پرده ها از کثیف شدن آن ها جلوگیری کنید. با این روش پرده ها کمتر نیاز به شستشو پیدا می کنند و به بافت آن ها آسیب وارد نمی شود.
  • برای تمیز شدن پرده های سفید رنگ می توانید از مقداری ماده سفید کننده استفاده کنید.
  • بعد از شستن انواع پرده پارچه ای بهتر است آن ها را همان طور که نمدار هستند، اتوکشی کنید.

 

 

جمع بندی نهایی

 

توجه به روش شستشو و مراقبت درست از پرده ها می تواند به شما کمک کند تا خانه ای تمیز و مرتب داشته باشید. برای شستن پارچه های حساس و پارچه هایی که رنگ پس می دهند، بهتر است از خدمات خشکشویی کمک بگیرید و یا با دقت و توجه بیشتری اقدام به شستشو نمایید تا بافت پرده آسیب نبیند.

 

 

منابع: persil، housewifehowtos

 

کالابرگ الکترونیک