۱۶ نکته طلایی در مورد روش های نگهداری از لاکی بامبو در خانه

۱۶ نکته طلایی در مورد روش های نگهداری از لاکی بامبو در خانه


26 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نگهداری از لاکی بامبو

لاکی بامبو یک گیاه رایج برای نگهداری در خانه است که به از بین بردن انرژی منفی و خوش شانسی آوردن برای صاحب خانه شهرت زیادی دارد. شما می‌توانید از گیاه لاکی بامبو در داخل آب استفاده کنید و یا آن را در خاک بکارید و همانند سایر گیاهان از آن مراقبت کنید. این گیاه نسبت به نور کم و نور زیاد بسیار مقاوم است. گیاه لاکی بامبو به خاطر ظاهر جذاب و زیبایی که دارد به وفور در خانه و دفاتر کار مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله در سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با ۱۶ نکته طلایی در مورد روش‌های نگهداری از لاکی بامبو در منزل آشنا شوید.

 

 

نگهداری از بامبو در منزل

 

چطور از بامبو نگهداری کنیم

 

برای نگهداری از لاکی بامبو در منزل لازم است شرایط مناسبی را برای این گیاه فراهم کنید. تأمین نور و آب کافی، نگهداری از گیاه در یک گلدان مناسب، به همراه آب یا خاک کافی و دمایی که برای رشد گیاه مناسب است از مهم ترین عواملی هستند که باید برای نگهداری از گیاه بامبو به آن توجه داشته باشید. یکی از جذاب ترین موضوعاتی که در مورد گیاه لاکی بامبو وجود دارد، این است که این گیاه در اندازه های و اشکال مختلفی وجود دارد و از این رو این گیاه یکی از جذاب ترین گیاهان برای نگهداری در منازل لوکس و مدرن محسوب می شود.

 

بسیاری از مردم دنیا بر این باور هستند که گیاه بامبو گیاه خوش شانسی است و برای صاحب خانه خود اتفاقات خوبی رقم می‌زند. به طور معمول اعتقاد بر این است که تعداد بامبوهایی که شما در خانه دارید روی انرژی آن تأثیر می گذارد. برای مثال نگهداری از ۳ ساقه بامبو در خانه موجب ایجاد سلامت و سعادت برای ساکنین خانه می شود. در حالی که اگر ۸ ساقه از این گل را در خانه نگه دارید، شاهد رشد و شکوفایی و موفقیت های بیشتر برای ساکنین خانه خواهد بود (احتمالا طبق اصول فنگ شویی)

 

 

بیشتر بخوانید: طراحی دکوراسیون با اصول ساده فنگ شویی

 

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

نور مورد نیاز برای نگهداری از بامبو در منزل

 

گیاه لاکی بامبو در بهترین شرایط برای رشد به نور غیر مستقیم نیاز دارند. درست همانند زمانی که نور آفتاب از لابه لای شاخ و برگ گیاهان جنگل بر روی این گیاه می تابد. تابش مستقیم آفتاب به گیاه لاکی بامبو موجب سوزاندن برگ های آن می شود اما این گیاه در برابر نور کم بسیار مقاوم است. زمانی که لاکی بامبو شروع به کمرنگ شدن می کند و برگ های آن به صورت سبز کمرنگ در می آیند، یعنی گیاه شما به نور بیشتری نیاز دارد. معمولاً نور جنوبی برای گیاه زیاد است و بهتر است در صورت امکان گیاه را در کنار پنجره شمالی خانه قرار دهید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ گیاه آپارتمانی مقاوم و سایه دوست

 

 

در صورت گرم شدن فضای خانه و مشاهده آفتاب، جای گیاه را عوض کنید و مراقب باشید که گیاه در معرض نور و گرمای زیاد قرار نگیرد. قرار دادن گیاه روی میز و کمی با فاصله نسبت به پنجره نیز برای گیاه بسیار مناسب است. بهتر است هر زمان که به گیاه آب می دهید، آن را کمی بچرخانید تا نور به صورت مساوی به همه بخش های آن بتابد.

 

 

روش نگهداری بامبو در خاک

 

روش نگهداری بامبو در خاک

 

برای نگهداری از لاکی بامبو در منزل شما می توانید این گیاه را هم در آب قرار دهید و هم آن را در خاک بکارید و همانند یک گلدان گل از آن مراقبت کنید. برای نگهداری از بامبو خاکی باید خاک گیاه همیشه مرطوب باشد اما به هیچ عنوان تمام خاک خیس نشود. در چنین شرایطی گیاه به خوبی رشد می کنند. نگهداری از بامبو خاکی کمی متفاوت از نگهداری آن داخل آب است. پس اگر قصد نگهداری از بامبو خاکی را دارید، حتما به اصول آبدهی و مراقبت از گیاه هم با دقت توجه کنید.

 

 

تامبن آب مورد نیاز برای نگهداری از بامبو در منزل

 

تامبن آب مورد نیاز برای نگهداری از بامبو در منزل

 

گیاه بامبو نسبت به کلر و مواد شیمیایی موجود در آب لوله کشی بسیار حساس است. از همین رو باید برای آب دادن به این گیاه حتماً از آب مقطر یا تصفیه شده استفاده کنید. اگر قصد دارید با آب لوله کشی گیاه لاکی بامبو را آب دهید، بهتر است آب را برای ۲۴ ساعت در یک ظرف در باز قرار دهید تا کلر آن تبخیر شود. سپس می توانید از این آب برای آبیاری گیاه استفاده نمایید. اگر در خانه دستگاه تصفیه آب دارید باید بدانید که استفاده از آب تصفیه شده نیز برای آبیاری گیاه مناسب است.

حتما بخوانید  12 روش مراقبت از باتری خودرو در تابستان برای افزایش عمر آن

 

در شرایط نرمال و زمانی که گیاه سالم است، ریشه های لاکی بامبو قرمز رنگ هستند. اگر از گیاه در داخل آب نگهداری می کنید بهتر است به این موضوع توجه داشته باشید. برای نگهداری از بامبو در آب حتماً آب گلدان را به صورت هفتگی عوض کنید تا گیاه بیمار نشود و ریشه های آن آسیب نبیند. بهتر است هر ۶ تا ۸ هفته یک بار آب گیاه را به طور کامل عوض کنید تا مطمئن شوید که آب آن همیشه سالم و تمیز است. در صورتی که آب گیاه در اثر خشکی و افزایش دما بخار شد، بهتر است هر ۲ تا ۷ روز نیز مقداری آب به گلدان اضافه کنید تا آب آن همیشه پر باشد. توجه داشته باشید که آب گیاه لاکی بامبو به هیچ عنوان نباید بو بدهد. در صورتی که متوجه بوی بد در آب شدید، به سرعت آن را عوض کنید.

 

 

تنظیم مقدار دما و رطوبت مورد نیاز برای نگهداری از گیاه بامبو

 

تنظیم مقدار دما و رطوبت مورد نیاز برای نگهداری از گیاه بامبو

 

گیاه بامبو متعلق به آفریقا است و همان طور که انتظار می رود در دمای گرم بهتر رشد می کند. اما برای نگهداری از لاکی بامبو به هیچ عنوان آن را در مکانی که  بسیار گرم و یا بسیار سرد است قرار ندهید. از قرار دادن گیاه لاکی بامبو جلوی کولر و یا دریچه گرمایشی و یا حتی کنار پنجره اجتناب کنید. گیاه لاکی بامبو علاقه زیادی به رطوبت دارد و این موضوع می‌تواند به رشد گیاه کمک زیادی کند.

 

 

تأمین کود برای نگهداری از بامبو در منزل

 

بهترین روش برای کود دهی به گیاه لاکی بامبو این است که ماهانه از یک قطره کود مایع داخل آب گیاه بریزید و به آن بدهید. اگر از گیاه داخل آب مراقبت می‌کنید بهتر است یک ماه در میان آن کود بدهید. توجه داشته باشید که برای این کار استفاده از یک کود مایع ضعیف نیز مناسب است. برای تهیه کود می توانید کودهای ویژه لاکی بامبو را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید.

 

 

گلدان مناسب برای نگهداری از بامبو در منزل

 

گلدان مناسب برای نگهداری از بامبو در منزل

 

اگر برای نگهداری از گیاه بامبو آن را داخل یک گلدان یا ظرف کوچک قرار داده اید، توجه داشته باشید که ریشه های گیاه حداقل یک سانتی متر در اطراف فضا داشته باشند. در صورتی که متوجه شدید ریشه ها بسیار شلوغ و درهم به نظر می رسند بهتر است گلدان گیاه را عوض کنید. این موضوع را به خاطر داشته باشید که هر چقدر ریشه گیاه بزرگ تر شود آب داخل گلدان نیز زودتر خشک می شود. بنابراین بهتر است هر چند روز یکبار ظرف آب گیاه لاکی بامبو را پر کنید. برای نگهداری از گیاه بامبو لازم نیست کل گیاه را داخل آب قرار دهید. تنها کافی است که ریشه های گیاه در آب غوطه ور شوند و ساقه ها باید خارج از آب قرار بگیرند.

 

 

چطور به گیاه لاکی بامبو شکل بدهیم؟

 

چطور به گیاه لاکی بامبو شکل بدهیم؟

 

شکل دادن به گیاه لاکی بامبو برخلاف انواع بونسای که با سیم روش های دیگر شکل می گیرند، متفاوت است. برای شکل دادن به ساقه های گیاه لاکی بامبو نور می تواند کمک زیادی به شما کند. چرخش ساقه گیاه در مقابل منبع نوری می تواند موجب شود تا گیاه به همان سمت رشد کند. برای این کار تنها لازم است که گیاه را هر از چند گاهی به سمت نور بچرخانید تا حالت مارپیچی به خود بگیرد.

 

هرس کردن گیاه نیز موضوعی مهم برای نگهداری از لاکی بامبو است. زمانی که گیاه رشد می کند و بزرگ می شود ساقه آن رفته رفته سنگین شده اشکال خود را از دست می دهند و گیاه شروع به ضعیف شدن می کند. برای این کار شما باید شاخه های گیاه را کوتاه کنید. می توانید گیاه را اندازه یک یا دو اینچ از ساقه اصلی کوتاه کنید. خیلی زود متوجه می‌شوید که در بخش های برش خورده شاخه های جدید ایجاد شده و گیاه دوباره سبز می شود. اگر برای فرم دهی به گیاه دوست ندارید بعد از برش دوباره رشد کند، می توانید انتهای بخش برش داده شده را به پارافین آغشته کنید.

 

 

رایج ترین آفات و بیماری های گیاه لاکی بامبو

 

رایج ترین آفات و بیماری های گیاه لاکی بامبو

 

به طور معمول مهم ترین مشکلاتی که در مورد نگهداری از لاکی بامبو وجود دارد مربوط به آب گیاه است. کلر موجود در آب به مرور موجب از بین رفتن گیاه می شود. از طرف دیگر کثیف شدن آب و آلوده شدن آن به باکتری می تواند برای گیاه کشنده باشد. زمانی که ریشه‌های گیاه شروع به سیاه شدن می کند باید هر چه سریع تر آن ها را قطع کنید. هرگز اجازه ندهید که برگ های پژمرده داخل آب گیاه قرار بگیرند. زیرا این موضوع موجب رشد باکتری های مضر در آب می شود. اگر متوجه وجود جلبک در آب گیاه لاکی بامبو شدید هر چه سریع‌ تر گلدان را شستشو دهید و آب آن را عوض کنید.

حتما بخوانید  8 ترفند صرفه جویی در مصرف آب ماشین لباسشویی

 

زرد شدن برگ گیاه لاکی بامبو نشان‌ دهنده نور آفتاب زیاد و یا کود بیش از اندازه است. در صورت مشاهده چنین مشکلی مصرف کود را قطع کرده و گیاه را به مکانی که نور کمتری دارد منتقل کنید. زمانی که برگ های لاکی بامبو قهوه ای رنگ می شوند، یعنی هوایی که گیاه در آن قرار دارد بسیار خشک یا آلوده است. در چنین شرایطی بهتر است با اسپری آب به طور منظم رطوبت مورد نیاز گیاه را فراهم کنید. توجه داشته باشید که برای این کار حتماً از آب تصفیه شده و یا آبی که برای ۲۴ ساعت در ظرف مانده و کلر آن از بین رفته استفاده کنید.

 

اگر متوجه پوسیدگی ساقه ها و یا لجن بستن در اطراف ساقه شدید باید هرچه سریع تر ساقه آسیب دیده را از کنار بقیه گیاهان بردارید. زیرا قرار گرفتن یک ساقه پوسیده در کنار سایر ساقه ها موجب خراب شدن بقیه گیاهان نیز می شود.

 

 

چه کارهایی را نباید برای نگهداری از گیاه بامبو انجام دهید؟

 

چه کارهایی را نباید برای نگهداری از گیاه بامبو انجام دهید؟

 

*از قرار دادن لاکی بامبو در معرض نور مستقیم آفتاب جلوگیری کنید.

 

*برای آبیاری گیاه از آب لوله ‌کشی و یا آبی که سختی آن زیاد است استفاده نکنید. بهتر است برای این کار از آب مقطر یا آب تصفیه شده استفاده نمایید.

 

*توجه داشته باشید که ریشه های لاکی بامبو همیشه باید در آب غوطه ور باشند پس اجازه ندهید که گلدان گیاه خشک شود.

 

*سطح آب داخل گلدان را زیاد پر نکنید. تنها به مقداری آب داخل گلدان بریزید که ریشه ها در آب باشند و ساقه در آب فرو نرود.

 

*از قرار دادن گیاه لاکی بامبو در کنار دریچه کولر یا کنار بخاری و شومینه اجتناب کنید و سعی کنید آن را در مکانی که هوای متعادلی دارد قرار دهید.

 

*اجازه ندهید روی برگ ها و ساقه گیاه گرد و غبار بنشیند. این وضعیت موجب بسته شدن منافذ گیاه شده و تنفس آن را دچار اختلال می کند. بهتر است هر از چند گاهی برگ های گیاه را با استفاده از یک پارچه مرطوب پاک کنید.

 

 

رایج ترین سوالات برای نگهداری از گیاه بامبو

 

رایج ترین سوالات برای نگهداری از گیاه بامبو

 

آیا بامبو گیاه مناسبی برای نگهداری در داخل منزل است؟

 

گیاه لاکی بامبو اگر دور از نور مستقیم آفتاب آب و کولر و سیستم گرم کننده قرار بگیرد، به خوبی در داخل خانه رشد می کند. از آنجایی که لاکی بامبو به راحتی در آب نگهداری می‌شود و شکل‌های متنوعی دارد، یکی از پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی محسوب می‌شود.

 

 

رشد گیاه لاکی بامبو در خاک بهتر است یا در آب؟

 

برای نگهداری از بامبو می توانید آن را هم در خاک و هم در آب قرار دهید. معمولاً گیاه در هر دو شرایط به خوبی رشد می کند اما به طور معمول این گیاه بیشتر در آب نگهداری می شود.

 

 

آیا می توان داخل  گلدان آب گیاه لاکی بامبو از سنگ تزئینی استفاده کرد؟

 

استفاده از سنگ، سنگ ریزه و یا حتی شیشه های تزئینی در گلدان آب گیاه لاکی بامبو هیچ مشکلی ندارد. تنها موضوعی که لازم است بدانید این است که در صورت استفاده از سنگ و شیشه های تزیینی آن ها را به صورت مرتب بشویید تا در اطراف آن ها لجن ایجاد نشود.

 

 

آیا در صورت زرد شدن برگ های لاکی بامبو باید آن ها را جدا کنیم؟

 

قرار گرفتن گیاه لاکی بامبو در برابر نور شدید آفتاب، آبدهی نامناسب، کود دادن بیش از حد بسیاری از عوامل موجب زرد شدن برگ های گیاه می شود. در صورت مشاهده این موضوع باید برگ های زرد را از گیاه جدا کنید.

 

 

علت زرد شدن ساقه گیاه لاکی بامبو چیست؟

 

معمولاً زرد شدن ساقه گیاه لاکی بامبو به ندرت اتفاق می‌افتد. اما رایج ترین دلیل آن مربوط به کیفیت آب است. از طرف دیگر آفتاب بیشتر از حد نیز می تواند موجب تجمع جلبک در گیاه و زرد شدن ساقه ها شود.

 

 

آیا گیاه لاکی بامبو برای حیوانات خانگی مضر هستند؟

 

برگ گیاه لاکی بامبو سمی است و حیوانات خانگی نباید آن را بخورند. پس اگر از سگ و گربه و یا حیوان خانگی دیگری مراقبت می کنید حتماً حواستان به این موضوع باشد.

 

پرورش بامبو در خانه

 

به عقیده افرادی که در شرق اسیا زندگی می کنند طراحی محیط زندگی و کار با چوب بامبو می تواند اثرات مثبتی بر روحیه و سلامت افراد داشته باشد. در هر صورت این گیاه زیبا را می تواند در خانه های آپارتمانی با نور متوسط و کم نیز پرورش دهید. این گیاه به نور زیادی نیاز نداشته و در شرایط کم نور هم می تواند رشد و حیات خوبی داشته باشد.

 

 

 بیشتر بخوانید: ۱۰ گیاه آپارتمانی سمی برای حیوانات و کودکان

 

 

منابع: thespruce، joyusgarden

 

کالابرگ الکترونیک