عوارض زیاد کار کردن و تاثیر آن بر زندگی روزمره شما

عوارض زیاد کار کردن و تاثیر آن بر زندگی روزمره شما


19 بهمن 1399 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تاثیرات منفی اضافه کاری افراطی

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که زیاد و حتی افراطی کار می‌کنید، مراقب تاثیر اضافه کاری افراطی و عوارض آن بر زندگی روزمره خود باشید. گرچه به دلیل سخت شدن شرایط زندگی، افرادی که زمان زیادی از زندگی روزمره خود را صرف کار زیاد می‌کند، کم نیستند. مدت زمان کار کردن به طور نرمال باید ۴۰ تا ۵۰ ساعت در هفته باشد. گرچه بعضی از موقعیت‌های شغلی، بسیار وسوسه برانگیز هستند. موقعیت‌هایی که درآمد بالا و رضایت شغلی زیادی دارند. اما بهتر است پیش از هر چیز و قبول کردن ساعت کاری زیاد به عوارض و تاثیر اضافه کاری افراطی در زندگی فکر کنید. شاید وقتی با این عوارض آشنا شوید دیگر تمایلی به آن پیشنهاد کاری فریبنده نداشته باشید. بدن شما احتیاج دارد خود را ترمیم و تنظیم کند. بنابراین وقتی، زمان لازم برای استراحت و لذت بردن را در اختیار آن قرار نمی‌دهید، خیلی زود با علائم هشدار دهنده بدن مواجه خواهید شد. در این مقاله از مجله کوروش به بررسی برخی از عوارض مهم کار زیاد و افراطی در زندگی روزمره افراد می‌پردازیم.

 

 

بهره‌وری پایین از عوارض کار زیاد

 

کار طولانی مدت چگونه باعث استرس می‌شود؟

 

کار کردن زیاد و بدون استراحت باعث کم شدن بهره‌وری می‌شود. ممکن است اگر مدیریت زمان و برنامه ریزی بلد نباشید ممکن است ساعت کاری خود را زیاد کرده باشید، اما به دلیل خستگی، زمان طولانی‌تری را برای انجام کارتان اختصاص دهید. بنابراین چنین اضافه کاری بی نتیجه است. بر اساس تحقیقات دانشگاه استنفورد، افرادی که ۷۰ ساعت در هفته کار می‌کنند، کار بیشتری نسبت به همسالان خود که ۵۶ ساعت کار می‌کنند، انجام نمی‌دهند. شما تعهدی ندارید که هر دقیقه و هر روز مثمر ثمر باشید. لازم است تا زمانی را به خود، خانواده، دوستان و اطرافیان اختصاص دهید. قطعاً بعد از صرف این زمان بهره‌وری بالاتری خواهید داشت. چند وظیفه‌ای بودن باعث می‌شود تا کار کمتری انجام دهید. شاید بهترین پیشنهاد تهیه یک لیست برای انجام کارها در زندگی روزمره باشد. این لیست تاثیر زیادی بر روی ذهن شما دارد. با مدیریت و سازماندهی و تمرکز، زمان معقول و مناسبی را برای هرکار اختصاص دهید. توصیه می‌شود سه اولویت اصلی را وارد لیست برنامه‌ریزی خود کنید.

 

 

کم خوابی و کسالت از عوارض کار زیاد

 

تاثیرات منفی اضافه کاری افراطی

 

یکی از عوارض جدی کار زیاد و بیش از حد در زندگی روزمره کم‌خوابی است. مطمئنا برای اینکه ساعت کاری زیادی را داشته باشید، مجبور می‌شوید تا ساعت کمتری از شبانه روز را به استراحت و خوابیدن اختصاص دهید. تاثیر این کم‌خوابی باعث ایجاد حس خستگی روزانه در شما می‌شود. شما در طول روز برای مدت‌های زیادی شارژ نیستید و ذهنتان خواب است. بدخلق می‌شوید و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها در بدن افزایش می‌یابد. یکی از عوارض کم خوابی ناشی از اضافه کاری، ابتلا به بیماری‌های مزمنی چون دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی است. خستگی روزانه بهره‌وری شما را کاهش می‌دهد. سعی کنید تا بین زمان کاری و زندگی عادی تعادل برقرار کنید. گفته می‌شود به ازای هر ۵۲ دقیقه کار کردن ۱۷ دقیقه وقفه بین کار نیاز است. شما می‌توانید در طول این ۱۷ دقیقه استراحت کنید یا بخوابید.حتی بیرون بروید و با یک دوست گپی بزنید. این کار به شما کمک می‌کند تا بر کسالت ناشی یکی از کار زیاد غلبه کنید.

 

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

تاثیر کار زیاد بر سلامت روان

 

کار زیاد و بیش از حد در زندگی روزمره بر روی سلامت روان شما تاثیر منفی خواهد گذاشت. اضافه کاری افراطی باعث می‌شود تا شما حتی به تعطیلات آخر هفته هم دیگر فکر نکنید. بر اساس مطالعات انجام شده، کسانی که روزانه ۱۱ ساعت کار می‌کنند، بیشتر از افرادی که هفت تا هشت ساعت از زندگی روزمره خود را به کار اختصاص می‌دهند، دچار افسردگی می‌شوند. کار افراطی علاوه بر سلامت جسم عوارض زیادی بر سلامت روان به همراه دارد.

 

 

با کار زیاد قلب شما هم اضافه کاری می‌کند

 

تاثیرات منفی اضافه کاری افراطی

 

یکی از عوارض جدی کار زیاد، تاثیر آن بر روی عملکرد قلب است. ممکن است واقعاً متوجه این موضوع نشوید. اما استرس ناشی از اضافه کاری افراطی باعث ترشح هورمون کورتیزول می‌شود. این هورمون برای قلب شما بسیار مضر است. این هورمون خطر ابتلا به سکته مغزی و بیماری عروق را افزایش می‌دهد. کار کردن زیاد باعث افزایش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ و حتی سرطان می‌شود. سعی کنید اگر مجبور به اضافه کاری افراطی برای گذران زندگی هستید، برای جلوگیری و یا حتی کم کردن عوارض آن، به دنبال راه‌حل‌های تاثیر گذار و امکان‌پذیر باشید. جلسات کاری را به صورت سرپا برگزار کنید. سعی کنید تا در ساعات استراحت بین کار از خانه یا دفتر کار بیرون بروید و یک قهوه بخورید. حتی در محیط کار کمی قدم بزنید تا از شرایط کار برای مدتی خارج شوید.

 

دردهای جسمی و روحی زیاد کار کردن

 

تاثیرات منفی اضافه کاری افراطی

 

یکی از عوارض جسمی شایع کار زیاد در زندگی افراد، کمر درد و گردن درد است. معمولاً زنان با ساعت کاری زیادی بیشتر از مردان دچار گردن درد می‌شوند. در حالیکه مردان بیشتر دچار کمردرد می‌شوند. استرس‌های ناشی از کار زیاد و ساعات کاری افراطی، تنش‌های عضلانی زیادی به بدن وارد می‌کند. این تنش‌ها به شکل گردن درد و کمردرد خود را نشان می‌دهند. جدا از دردهای جسمی، تاثیرات روحی و روانی کار زیاد هم کم نیستند. شما به طور ناخودآگاه با اختصاص زمان کم برای خود و اطرافیانتان به روابط خود اسیر می‌زنید. در برقراری ارتباط با دیگران دچار استرس، خشم می‌شوید و معمولا دچار خستگی و سستی و کم تحرکی هستید.

 

کالابرگ الکترونیک