بهترین زمان و روش صحیح هرس کردن گیاهان آپارتمانی

بهترین زمان و روش صحیح هرس کردن گیاهان آپارتمانی


21 تیر 1400 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین زمان و روش صحیح هرس کردن گیاهان آپارتمانی

گیاهان خانگی رنگ و جلوه‌ای زیبا به فضای خانه و زندگی ما می‌بخشند. برای اینکه گیاهان شما همیشه فرم و شکل زیبایی داشته باشند و به خوبی رشد کنند، باید با بهترین روش هرس گیاهان و زمان انجام این کار آشنا باشید. در واقع هرس کردن به معنای حذف کردن شاخ و برگ‌های خشک شده گیاه و همچنین سبک کردن گیاه از برگ‌های انبوه و شلوغ است. این کار به رشد بهتر گیاه کمک می‌کند و موجب تقویت گلهای آپارتمانی می‌شود. در این مقاله از مجله کوروش می‌توانید با روش نگهداری از گلهای آپارتمانی و هرس کردن گیاهان آشنا شوید.

 

 

بهترین زمان هرس کردن گلها و گیاهان آپارتمانی

 

بهترین زمان هرس کردن گلها و گیاهان آپارتمانی

 

گیاهان خانگی و آپارتمانی باید در آغاز فصل رشد هرس شوند. معمولاً بهترین زمان هرس کردن گلها و گیاهان از اواخر زمستان و اوایل بهار است. اما به هر حال گیاهان چوبی و دارای شاخ و برگ و همچنین گیاهان آپارتمانی سریع الرشد باید به طور مرتب برای حذف برگ و شاخه‌های مرده هرس شوند. هرس کردن یکی از روش‌های صرفه‌جویی در آبیاری باغچه است.

بهترین قانون برای تعیین زمان هرس کردن گلها درست بعد از گلدهی آن‌ها است. هرس کردن گیاه قبل از گل دادن موجب از بین رفتن جوانه‌های باز نشده آن می‌شود و به هیچ عنوان برای گیاه مناسب نیست.

حتما بخوانید  5 ویژگی دستمال توالت استاندارد و باکیفیت و روش تشخیص آن ها

 

بیشتر بخوانید: بهترین گیاهان آپارتمانی مقاوم در پاییز و زمستان

 

فواید هرس کردن گیاهان و گلهای آپارتمانی

 

شما برای نگهداری از گلهای آپارتمانی لازم است تا بهترین روش هرس گیاهان را یاد بگیرید، زیرا هرس کردن فواید زیادی برای گیاه دارد. زمانی که گیاه پر از شاخ و برگ‌های مرده می‌شود، انرژی خود را برای شادابی این بخش‌ها تخلیه می‌کند. همین موضوع موجب می‌شود تا برگ‌های سالم گیاه نیز رفته رفته پژمرده و بی جان شوند. به علاوه در بسیاری از مواقع هرس کردن برگ‌های پژمرده از انتقال باکتری یا قارچ برگ‌های خراب به برگ‌های سالم جلوگیری می‌کند. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین فواید هرس کردن گیاهان آشنا شوید.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

۱- فواید هرس کردن گیاهان آپارتمانی؛ فرم دهی به گیاه

 

 فواید هرس کردن گیاهان آپارتمانی؛ فرم دهی به گیاه

 

برخی از گیاهان باید به صورت مرتب هرس شوند تا فرم و شکل زیبای خود را از دست ندهند. معمولاً بیشتر گیاهان به سمت نور رشد می‌کنند و همین موضوع موجب می‌شود که یک سمت گیاه بزرگ و سمت دیگر آن خلوت و کم برگ باشد. معمولاً هرس کردن گیاه موجب حفظ فرم طبیعی و زیبای آن می‌شود و حتی گیاهان آپارتمانی لوکس نیز هرس کردن و فرم دهید نیاز دارند.

 

 

بیشتر بخوانید: انواع گیاهان آپارتمانی مناسب برای فضای داخلی خانه

 

 

۲- هرس کردن گلهای آپارتمانی باعث ایجاد جریان هوا بین شاخ و برگ‌ها می‌شود

 

برگ‌های گیاه برای اینکه سالم باشند و به خوبی رشد کنند، نیاز به جریان هوا دارند. اگر گیاه بیش از اندازه شلوغ شود، ممکن است هوا به برگ‌ها نرسد و شروع به کپک زدن کند. از همین رو برای پرورش گل و گیاه در خانه لازم است گیاه را هرس کنید و کمی شاخ و برگ‌های آن را خلوت نمایید.

 

 

بهترین روش هرس کردن گیاهان و گلهای آپارتمانی

 

بهترین روش هرس کردن گیاهان و گلهای آپارتمانی

 

برای پرورش گل و گیاه در خانه و هرس کردن گیاهان آپارتمانی لازم است تا از مراحل زیر پیروی کنید.

حتما بخوانید  14 روش برق انداختن موزاییک + از بین بردن لکه و شوره

 

 

۱- گیاه را با دقت بررسی کنید

 

برای قبل از شروع هرس کردن گیاه، ابتدا یک قدم به عقب بروید و همه شاخ و برگ‌های گیاه را بررسی کنید. معمولاً با نگاه کردن به آن‌ها می‌توانید زمان هرس کردن گلها را تشخیص دهید. شاخ و برگ‌های پژمرده و آسیب دیده را پیدا کنید و ببینید گیاه در کدام قسمت دارای جوانه و شکوفه است.

 

 

۲- لوازم مورد نیاز برای هرس کردن را فراهم کنید

 

لوازم مورد نیاز برای هرس کردن را فراهم کنید

 

بعد از بررسی شاخ و برگ‌ها توجه کنید که کدام شاخه‌ها نیاز به هرس کردن دارند. اگر شاخه‌های گیاه ضخیم است، بهتر است برای هرس کردن از قیچی مخصوص هرس استفاده کنید. اگر تنها قصد بریدن یک برگ یا ساقه‌های باریک را دارید، می‌توانید از قیچی آشپزخانه نیز استفاده کنید.

 

 

۳- برای پرورش گل و گیاه باید شاخ و برگ‌های مرده را برش دهید

 

بهترین روش هرس گیاهان حذف کردن شاخ و برگ‌های پژمرده گیاه است. برای این کار با دقت بخش‌های آسیب دیده را برش بزنید. اگر بخشی از گیاه از ریشه خراب شده، آن را از خاک بیرون بیاورید.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش نگهداری و مراقبت از گیاهان بزرگ آپارتمانی

 

 

۴- شاخ و برگ‌های اضافی را هرس کنید

 

شاخ و برگ‌های اضافی را هرس کنید

 

برای ترغیب گیاه به رشد بیشتر و نگهداری از گلهای آپارتمانی، شاخ و برگ‌های بلند گیاه را کوتاه کنید. درست مثل هرس گل محمدی، برای برش زدن گیاه باید درست قبل از گره هر برگ را قطع کنید. برای بریدن ساقه‌های بزرگ‌تر نیز بهتر است ساقه‌های نزدیک به ساقه اصلی را برش بزنید. حواستان باشد که در هرس کردن نباید بیشتر از ۲۵ درصد گیاه را ببرید.

 

 

منابع: houseplantresourcecenter، thespruce

 

 

کالابرگ الکترونیک