معرفی ۱۲ مکان خوش آب و هوا برای کمپینگ اطراف تهران

معرفی ۱۲ مکان خوش آب و هوا برای کمپینگ اطراف تهران


31 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 19 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین مکان ها برای کمپینگ اطراف تهران

در اطراف تهران مکان های فوق العاده جذابی برای گردش های یک روزه و کمپینگ وجود دارد که می توانید برای اقامت یک روزه و اتراق یا چادر زدن به آنجا بروید. امروز در مجله کوروش درباره بهترین مکان ها برای کمپینگ در اطراف تهران نوشته ایم. اگر به دنبال برنامه ریزی یک گردش و سفر کوتاه آخر هفته ای خارج از تهران هستید، حتما تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

 

شهر شلوغ و پر دود و غبارآلود تهران محل زندگی میلیون ها شهروندی است همیشه به دنبال فرار از زندگی ماشینی و روزمرگی های خود هستند! برای اکثر تهرانی ها آخر هفته ها فرصت خوبی برای رفع خستگی و تجدید قوا پس از یک هفته کلافگی و مشغله های جوراجور است. مقصد اصلی این سفرها نیز معمولا نواحی سرسبز و خوش آب و هوای اطراف تهران یا شهرهای شمال کشور است.

 

 

چند توصیه برای حفاظت از محیط زیست در زمان کمپینگ

 

چند توصیه برای حفاظت از محیط زیست در زمان کمپینگ

 

مکان های زیبا و بکر طبیعی از هر زمان دیگری آسیب پذیرتر شده اند. طبیعت امانتی در دست ماست که باید در محافظت از آن مسئولانه برخورد کنیم. هر چند اکثر دوستداران طبیعت و کسانی که عادت به کمپینگ در طبیعت دارند، رفتارهای مسئولانه و سازگار با محیط زیستی دارند، ولی همچنان کسانی هستند که با رفتارهای نابجا و حتی ناخواسته دست به تخریب طبیعت می زنند. در اینجا قبل از اینکه بهترین مکان ها برای کمپینگ اطراف تهران را معرفی کنیم،‌ سراغ چند نکته مهم رفته ایم که برای حفاظت از طبیعت در حین کمپینگ اهمیت زیادی دارد.

 

 

بازیافت را از یاد نبرید

 

ریختن زباله در طبیعت بیش از هر عادت دیگری به طبیعت آسیب وارد می کند. سعی کنید اگر عادت به بازیافت در زندگی عادی خود دارید، این عادت خود را در هنگام گردش در طبیعت و کمپینگ هم از یاد نبرید. برای مثال، حتما کیسه هایی به همراه داشته باشید تا بعد از پایان کمپینگ بتوانید زباله ها و پسماندهای خود را در آن بگذارید. به جای استفاده از ظروف و لوازم پلاستیکی یک بار مصرف هم بهتر است که وسایل خانه را همراه ببرید تا زباله کمتری تولید کنید.

 

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

تجهیزات سازگار با محیط زیست همراه داشته باشید

 

تجهیزات سازگار با محیط زیست همراه داشته باشید

 

قبل از اینکه به سفر کمپینگ بروید، حتما دقت داشته باشید تجهیزاتی همراه بردارید که کمترین مضرات را برای طبیعت داشته باشند. لوازم و تجهیزات پلاستیکی مانند چادر، ظروف، ابزارآلات و غیره در نهایت به زباله تبدیل می شوند. بنابراین سعی کنید از تجهیزاتی استفاده کنید که از مواد طبیعی همچون کنف، پنبه و سایر مواد بازیافتی ساخته شده باشند.

 

 

مراقب رها کردن مواد صنعتی در طبیعت باشید

 

معمولا کسانی که برای کمپینگ به طبیعت می روند، بسیاری از محصولات خانگی همچون انواع شوینده، مواد مرطوب کننده، خمیر دندان، کرم های ضد آفتاب و حشره کش ها را همراه خود می برند. متأسفانه این محصولات از مواد شیمیایی ساخته شده اند که بیشترین ضرر را برای طبیعت دارند. بنابراین بهتر است که پیش از سفر محصولات کاملا سازگار با طبیعت و پایداری همراه خود بردارید و زباله های خود را هم پس از پایان سفر در محفظه های دربسته قرار دهید تا بعدا در محل دفع زباله بگذارید.

 

 

به حیات وحش احترام بگذارید

 

به حیات وحش احترام بگذارید

 

حیات وحش امروز از هر زمان دیگری بیشتر در معرض نابودی قرار دارد. بنابراین اگر دوستدار طبیعت هستید و حیوانات را هم دوست دارید، حتما دقت کنید در محلی چادر و وسایل کمپینگ خود را برپا کنید که محل زندگی حیوانات نباشد. حتما اطمینان حاصل کنید در جایی که چادر می زنید به پوشش گیاهی آسیبی نمی رسانید. اگر نیاز به درست کردن آتش دارید، حتما در جایی که قبلا آتش روشن شده یا خشک است آتش درست کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی بزرگ ترین و جذاب ترین پارک های آبی دنیا

 

 

۱- روستای امامه، تفرجگاه دلخواه شاهان قاجار

 

روستای امامه، تفرجگاه دلخواه شاهان قاجار برای کمپینگ اطراف تهران

 

روستای امامه که در منطقه رودبار قصران از توابع شمیرانات قرار دارد، از خوش آب و هواترین نواحی ییلاقی تهران است. این روستای کوهستانی مملو از جاذبه های طبیعی و تاریخی، برای مدت های مدیدی محل تفریح و شکار مورد علاقه شاهان خاندان قاجار بوده است. انبوهی از جاذبه های طبیعی از چشمه های جوشان، باغ های پربار میوه،‌ رودها و آبشارهای خروشان، دشت ها و مراتع سرسبز و دلفریب به همراه مناظر کوهستانی که در هر چهار فصل سال پوشیده از برف هستند، روستای امامه را تبدیل به مقصد گردشگری بی نظیری کرده اند.

«قلعه مازیار»، «چشمه‌ پیر حمزه» و امازاده ها «نور» و «شاه حسین» از شناخته شده ترین جاذبه های تاریخی این دهکده جذاب و تماشایی هستند. مسیرهای کوهنوردی، رودخانه و چشمه های امامه این روستا را به مکان ایده آلی برای کمپینگ اطراف تهران تبدیل کرده است. برای دسترسی به روستای امامه که در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال شرق تهران قرار دارد،‌ باید ابتدا به بزرگراه شهید بابایی بروید. سپس جاده لشگرک را ادامه داده و سپس با دنبال کردن تابلوهای راهنمایی به امامه برسید.

 

 

۲- شمشک، روستاگردی و کمپینگ با چاشنی برف و اسکی

 

شمشک، روستاگردی و کمپینگ با چاشنی برف و اسکی برای کمپینگ اطراف تهران

 

شمشک یکی از دیدنی ترین روستاهای اطراف تهران است که از دیرباز نامش با برف و اسکی گره خورده است. بی شک دیدنی ترین مکان روستای همیشه سفیدپوش شمشک پیست اسکی آن است که بعد از دیزین، بزرگترین پیست اسکی کشور به حساب می آید. با این حال، جاذبه های شمشک تنها در پیست آن خلاصه نمی شود. قله های سر به فلک کشیده، آبشارهای دیدنی و همچنین وجود شله ها یا همان کلبه های چوبی مثلثی شکل از شمشک مکان بسیاری خوبی ساخته می تواند برای هر کسی که می خواهد برای یکی دو روز از شلوغی و آلودگی پایتخت در امان باشد مقصد بسیار جذابی باشد. برای دسترسی به روستای شمشک هم می توانید همان مسیر روستای امامه را دنبال کنید. در فاصله ۵ کیلومتری این روستا نیز شمشک قرار دارد.

حتما بخوانید  10 لباس‌ مناسب مسافرت در تابستان برای استایل شیک و خنک

 

 

۳- کردان، روستای شگفت ‌انگیز و پر جاذبه

 

کردان، روستای شگفت ‌انگیز و پر جاذبه برای کمپینگ اطراف تهران

 

کردان روستای ییلاقی با آب و هوای شگفت انگیز در نزدیکی شهر کرج است که مدت هاست به مقصد موردعلاقه آخر هفته های شهروندان تهرانی تبدیل شده. کردان از آن دست روستاهای جذابی است با تفریحات مهیج و سرگرم کننده و همینطور جاذبه های طبیعی و آثار باستانی دیدنی خود هر آنچه از یک جاذبه گردشگری انتظار دارید را در خود دارد. حاشیه و امتداد رودخانه کردان می تواند محل مناسبی برای برپا کردن چادر و کمپینگ اطراف تهران باشد. می توانید در کنار کمپینگ در ارتفاعات این روستا به کوهنوردی بپردازید و همچنین در سایت پروازی آن سوار بر پاراگلایدر شوید و منظره‌ های سرسبز و چشم ‌نواز منطقه را از زیرپای خودتان نظاره کنید.

در کنار این، کردان جاذبه های تاریخی جذابی همچون «برج مقبره» و «پل بانو صحرا» دارد که می توانید در فرصت مناسب سری به آنها بزنید. برای دسترسی به روستای کردان که در غرب شهر کرج قرار دارد، باید ابتدا به این شهر سفر کنید. از کرج هم باید ابتدا وارد مسیر آزادراه شده و به سمت قزوین بروید. ۲۰ کیلومتر بعد به تابلوی خروجی روستای کردان خواهید رسید.

 

 

بیشتر بخوانید:  ترسناک ترین مکان های گردشگری ایران که هرگز نباید به آنجا بروید!

 

 

۴- شهرستانک، بهشتی در اطراف تهران

 

شهرستانک، بهشتی در اطراف تهران برای کمپینگ اطراف تهران

 

شهرستانک روستای بسیار زیبایی در دهستان آسارا در اطراف شهر کرج است. شهرستانک با آب و هوای معتدل و سرد خود دارای تابستان های خنک و دلپذیری است. همچنین زمستان های این روستای زیبا نیز سرد هستند. با این حال، بسته به علاقه خود می توانید در هر فصلی از این روستای خارق العاده دیدن کنید. اگر دوستدار منظره درختان پرشکوفه بهاری هستید، اولین فصل سال می تواند زمان مناسبی برای سفر به این روستا باشد. در فصل تابستان نیز می توانید منظره درختان سرسبز و باغ های پربار میوه را داشته باشید. از آنجایی که شهرستانک تابستان های بسیار معتدلی دارد، می تواند مکان خوبی برای فراز از گرما و کمپینگ اطراف تهران باشد.

اگر از علاقه مندان به فصل پاییز هم هستید، باید بگوییم پاییزهای شهرستانک با آن فضای جادویی مملو از برگ های زرد و نارنجی درختان می تواند خاطره ای فراموش نشدنی را برای شما رقم بزند. زمستان های شهرستانک هم بسیار سرد و برفی هستند و اگر به منظره های زمستانی با درختان سفیدپوش علاقه دارید، فرصت سر زدن به این روستای تماشایی را در زمستان از دست ندهید. برای رسیدن به شهرستانک ابتدا باید از تهران به سمت کرج بروید. بعد از عبور از کرج نیز باید وارد جاده چالوس شوید. پس از عبور از آسارا و ماهان و درده به دو راهی خواهید رسید و از آنجا هم با دنبال کردن تابلوی راهنما به روستای شهرستانک خواهید رسید.

 

 

۵- آهار، روستایی با طبیعتی خیال انگیز

 

آهار، روستایی با طبیعتی خیال انگیز برای کمپینگ اطراف تهران

 

روستای آهار در منطقه رودبار قصران، یکی دیگر از مقصدهای فوق العاده خوش آب و هوا برای سفرهای یک روزه و کمپینگ اطراف تهران است. روستای آهار با رودهای پرآب و چشم اندازهای طبیعی خیال انگیز، می تواند یک مقصد فوق العاده برای سفرهای آخر هفته و کمپینگ اطراف تهران باشد. باغ های سرسبز و مملو از میوه های خوش رنگ و لعاب و همینطور کوچه باغ های باصفا باعث شده تا پیاده ‌روی در این روستا تجربه ای مجذوب کننده باشد. روی هم رفته، آب ‌و هوای مطلوب کوهستانی و طبیعت رنگارنگ آهار و طبیعت رؤیایی، این روستا را به مکان بسیار جذابی برای وقت گذرانی و کمپینگ کرده است.

برای دسترسی به روستای آهار ابتدا باید راهی بزرگراه شهید بابایی شوید. در این بزرگراه نیز تا ورودی جاده لشگرک رانندگی کنید. از ابتدای این جاده تا خود روستای آهار هم حدودا ۳۳ کیلومتر فاصله است. وقتی به پلیس راه انتهای این جاده رسید باید در جهت فشم حرکت کنید. با عبور با گذشتن از حاجی آباد و اوشان و قبل از فشم باید وارد جاده فرعی دره بهشت شوید. با طی کردن این مسیر به روستای آهار می رسید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۳ مقصد بکر و زیبا برای مسافرت تابستان در مرداد و شهریور

 

 

۶- فشم، یک مقصد رؤیایی برای تعطیلات آخر هفته

 

فشم، یک مقصد رؤیایی برای تعطیلات آخر هفته

 

فشم یکی از نواحی بسیار خوش آب و هوای شهرستان شمیرانات است که می تواند مقصد بسیار خوبی برای سفر آخر هفته و کمپینگ اطراف تهران باشد. این منطقه ییلاقی بکر و سرسبز با جاذبه‌ های طبیعی بی نظیرش همچون دشت، رودخانه و آبشارهای تماشایی می ‌تواند یک روز عالی و خاطره‌ انگیز را برای مسافری رقم بزند. از دیگر جاذبه های فشم می توان به دره آهنگرک، بقعه امامزاده ابراهیم، کوه‌ ها و باغ ‌های میوه، پیست اسکی دربندسر، غار اسبول و رودخانه فشم اشاره کرد که همه اینها باعث شدند تا شهر زیبا به مقصد رؤیایی برای تعطیلات آخر هفته تبدیل شود. برای دسترسی به فشم می توانید از مسیر اتوبان بابایی به جاده لشگرک رفته و از آنجا نیز وارد جاده فشم شوید.

 

 

۷- روستای افجه، طبیعتی بکر بیخ گوش پایتخت

 

روستای افجه، طبیعتی بکر بیخ گوش پایتخت برای کمپینگ اطراف تهران

 

روستای افجه در لواسان از دیرباز از ییلاقات دلپذیر اطراف تهران بوده اند که با آب و هوای بی نظیر و پوشش گیاهی چشم نوازش همواره پذیرای تهرانی هایی خسته از دود و ماشین بوده است. روستای افجه جاذبه های طبیعی و تاریخی زیادی دارد که از آن جمله می توان به دشت هویج، آبشارهای پسچویک و موآب، حمام روستای افجه و قلعه ساکا (هر دو بازمانده از دوران شاه عباس صفوی) اشاره کرد. روستای افجه با دسترسی فوق العاده راحت و نزدیکی به پایتخت می تواند یک مقصد بسیار خوب برای کمپینگ اطراف تهران باشد. برای رسیدن به روستای افجه ابتدا باید وارد اتوبان شهید بابایی شوید و از آنجا به جاده لشگرک برانید. با طی کردن این جاده به شهر لواسان می رسید. پس از لواسان نیز به تابلوی روستای افجه می رسید.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین مقاصد سفر ماه عسل در ایران

 

 

۸- روستاهای وردیج و واریش، محل دامنه ارواح سنگی و از زیباترین ییلاقات کشور

 

روستاهای وردیج و واریش، محل دامنه ارواح سنگی و از زیباترین ییلاقات کشور

 

روستاهای وردیج و واریش از زیباترین مناطق ییلاقی در شمال غرب پایتخت هستند. روستاهای وردیج و واریش با آب و هوای دلپذیر و قرار گرفتن در ارتفاعات کوه ‌های پهنه حصار به خصوص مورد علاقه دوستداران کوهنوردی هستند. روستاهای وردیج و واریش جاذبه های طبیعی منحصر به فردی زیادی دارند که می توان از آن جمله به «دامنه ارواح سنگی» اشاره کرد. این ناحیه پوشیده از سنگ ها و صخره هایی با اشکال و شمایل عجیب و غریب و مبهوت کننده پرحفره است که از دور شباهت باورنکردنی به بدن و سر جانوران دارند. از دیگر جاذبه‌ های طبیعی روستای وردیج می‌توان به آبشارهای لت مال نیز اشاره کرد.

حتما بخوانید  خطرناک ترین و ترسناک ترین پل های دنیا را بیشتر بشناسید

برای رسیدن به روستاهای وردیج و واریش چند مسیر وجود دارد. می توانید از طریق اتوبان تهران-کرج به این روستاهای خوش آب و هوا دسترسی پیدا کنید. در این اتوبان به پمپ بنزین ورد آورد می رسید و از آنجا باید به سمت خیابان شهید اردستانی تغییر مسیر دهید. با رانندگی در این خیابان نیز می توانید به ورودی جاده وردیج-واریش برسید. دیگر مسیر دسترسی به روستاهای وردیج و واریش از طریق اتوبان همت است. پس از این باید از شهرک شهید باقری عبور کرده و با گذشتن از دوربرگردان و بلوار پژوهش، به شهرک دانشگاه شریف وارد شده و در انتهای خیابان شهید اردستانی به تابلوی ورودی وردیج-واریش برسید.

 

 

۹- طالقان، مقصدی جذاب برای کمپینگ

 

طالقان، مقصدی جذاب برای کمپینگ اطراف تهران

 

در میان مکان هایی که در این مطلب برای کمپینگ اطراف تهران معرفی کردیم، احتمالا طالقان از همه مشهورتر باشد. این شهر زیبا که در بین کوه های البرز قرار گرفته، با جاذبه های طبیعی و تاریخی خود مدت هاست مورد علاقه گردشگران قرار گرفته است. تنوع جاذبه های طالقان از چشمه ها و آبشارهای خروشان، کوه های سر به فلک کشیده، یخچال های طبیعی و همینطور آثار تاریخی و البته آب و هوای دلپذیر آن باعث شده تا طالقات در تمام فصل های سال پذیرای گردشگران باشد.

طالقان از جمله شهرهایی است که حیات وحش بی نظیری دارد که در آن انواع پرندگان و پستانداران از جمله خرگوش، کفتار، گراز، خرس، عقاب، زاغچه، شغال، گرگ، کبک دری، قوش، دم جنبانک و دیگر حیوانات زندگی می کنند. بنابراین اگر می خواهید این آخر هفته سفری به طالقان انجام دهید، حتما حواستان به گونه های جانوری دوست داشتنی منطقه باشد و مراقب باشید به زیستگاه های این حیوانات اغلب در معرض خطر آسیبی نرسانید.

دسترسی به طالقان از تهران بسیار راحت و سرراست است. ابتدا باید وارد اتوبان تهران-کرج شوید و از آنجا به سمت قزوین رانندگی کنید. پس از اینکه از شهرهای کرج و هشتگرد عبور کردید و در فاصله ۴ کیلومتری آبیک، به جاده طالقان می رسید.

 

 

۱۰- برغان، روستایی با جاذبه های تاریخی و گردشگری بی نظیر

 

برغان، روستایی با جاذبه های تاریخی و گردشگری بی نظیر

 

برغان که در شهرستان ساوجبلاغ و در فاصله ۱۳ کیلومتری شهر کرج در استان البرز قرار گرفته، روستای فوق العاده تماشایی در میان دو رود سنج و شاهرود است. روستای برغان علاوه بر چشم اندازهای طبیعی مسحورکننده خود با توجه به گذشته تاریخی خود جاذبه های تاریخی زیادی از جمله آتشگاه کرج، حسینیه، مسجد، پل، میدان، قلعه ایلخانی، زیارتگاه چهل دختر دارد. در کنار گردش در این مکان های تاریخی اگر علاقه مند به اسب سواری هستید می توانید سراغ یکی از دو باشگاه سوارکاری این روستا بروید.

برای دسترس به روستای برغان چند راه وجود دارد. ابتدا می توانید از تهران وارد اتوبان تهران-کرج شوید. از آنجا نیز به سمت قزوین رانندگی کنید تا به کردان برسید. پس از طی ۲۰ کیلومتر باید وارد جاده کردان-برغان شوید. در این مسیر پس از پشت سر گذاشتن چند روستا به برغان می رسید.

 

 

۱۱- دشت آزو، مکانی برای تماشای چشم انداز دماوند

 

دشت آزو، مکانی برای کمپینگ اطراف تهران

 

در نزدیکی پایتخت در جاده هراز، روستای بسیار زیبایی به نام نوا وجود دارد که مکان بسیار بکر و جذابی برای گذارندن یک شب در طبیعت است. این روستای زیبا که از توابع شهرستان لاهیجان است به باغ های گیلاس و آلوی خود شهره است. البته بسیاری از گردشگران تهرانی به دلیل دشت سرسبز و تماشای آزو به روستای نوا می روند. دشت آزو با چشم انداز دیدنی که از قله پاشوره دماوند دماوند دارد و مرتع های سرسبز انباشته از انواع گل های وحشی دشت پرشکوه و بی نظیری است که بی شک ارزش سفر کمپینگ اطراف تهران را دارد.

برای رسیدن به دشت آزو ابتدا باید وارد جاده هراز شوید. پس از حدود ۲ الی ۳ ساعت رانندگی به آب اسک خواهید رسید. ۲ الی ۳ کیلومتر پس از آب اسک، خروجی روستای نوا را در سمت راست جاده خواهید دید. از ابتدای این جاده تا روستای نوا فقط ۱۰ کیلومتر فاصله دارید. پس از رسیدن به روستای نوا باید در امتداد رودخانه روستا حرکت کنید. سپس به کارخانه آب معدنی روستای نوا می رسید که پارکینگ بسیار خوبی برای خودرو دارد. از اینجا به بعد را باید حدود ۴۵ دقیقه پیاده روی کنید تا به دشت آزو برسید. مسیر پیاده روی دشت آزو اصلا دشوار نیست و حتی خردسالان و افراد سالمند نیز می توانند به راحتی این مسیر را بپیمایند.

 

 

۱۲- دریاچه لزور، جواهر آبی رنگ تهران

 

دریاچه لزور، جواهر آبی رنگ تهران

 

«دریاچه لزور» یا «دریاچه سد سیاهرود» که به «معجز چشمه» نیز شهرت دارد، دریاچه شگفت انگیزی در دل رشته کوه البرز است که چشم هر بیننده ای را خیره می کند. دریاچه لزور برای ساکنان تهران یا کرج و همینطور سایر استان های همجوار منطقه زیبا و خوش آب و هوایی است که برای سپری کردن آخرهفته ها و تعطیلات کوتاه، مقصد فوق العاده مطلوبی است. دریاچه لزور که در کنار روستای تاریخی به همین قرار دارد. روستای لزور که خود یک جاذبه دیدنی به حساب می آید، با قدمتی ۴۰۰ ساله بناها و مکان های تاریخی زیادی از امامزاده خوشنام، امامزاده معصوم تا پل سنگی و قلعه قل دوش و غیره دارد. علاوه بر این، در کنار دریاچه می توانید چشمه های بسیاری زیبایی را مشاهده کنید.

کو‌هنوردی، کمپینگ، دوچرخه ‌سواری در کوهستان و همینطور پیاده روی از جمله تفریحاتی است که می توانید در دریاچه و روستای لزور تجربه کنید. برای رسیدن به دریاچه لزور ابتدا باید راهی جاده تهران-فیروزکوه شوید. در فاصله ۱۰ کیلومتری شهرستان فیروزکوه و بعد از پمپ بنزین نمرود به سه راهی لاسم می رسید. در اینجا باید به سمت بخش ارجمند تغییر مسیر دهید. بعد از رسیدن به بخش ارجمند باید ۱۳ کیلومتر دیگر را طی کنید تا پس از عبور از روستا‌های شادمهن و اهنز، به روستای لزور برسید. در حالی که تمام جاده منتهی به روستای لزور آسفالت است، ولی پس از آن برای رسیدن به دریاچه لزور باید از روستا مسیر خاکی کوتاهی را طی کنید.

 

 

 

کالابرگ الکترونیک