سیزده بدر کجا بریم | ۱۶ پارک و تفریحگاه تهران برای ۱۳ بدر + آدرس

سیزده بدر کجا بریم | ۱۶ پارک و تفریحگاه تهران برای ۱۳ بدر + آدرس


4 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
سیزده بدر تهران کجا بریم

سیزده بدر کجا بریم؟ اگر شما هم به آداب و رسوم عید نوروز و سیزده بدر پایبند هستید، حتما در ایام عید و هر چه به سیزده بدر نزدیک‌تر می‌شوید، این سوال را از خودتان می‌پرسید. برای گذراندن روز طبیعت در دامان طبیعت، همیشه مکان‌های جذابی در هر شهری که باشید، وجود دارد. اما سیزده بدر تهران کجا بریم؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش، پیشنهادهایی برای روز سیزده بدر به شما خواهیم داد تا نهایت لذت را از تفریح در روز طبیعت ببرید.

 

سیزده بدر و روز طبیعت در تهران کجا بریم؟

سیزده بدر کجا بریم؟

برای تهرانی‌های خسته از دود و دم، سیزده بدر حکم نفس کشیدن در هوای تازه دارد و کمتر تهرانی حاضر است که این روز را در خانه بگذراند. از طرفی در تهران مکان‌های طبیعی برای تعطیلات سیزده بدر، پارک‌ها و فضاهای سبز زیادی هستند که مردم این شهر می‌توانند سیزده بدر را آنجا بگذرانند.

اگر شما هم در تهران زندگی می‌کنید و به دنبال یک مکان مناسب برای سیزده بدر در کنار خانواده و فامیل هستید، بسته به فاصله‌ای که این مکان‌ها از محل سکونت شما دارند یا دسترسی و سلیقه‌ای که دارید، می‌توانید از بین بهترین پارک های تهران برای سیزده بدر و بهترین مکان ها برای سیزده بدر تهرانی‌ها، یکی از گزینه‌های زیر را انتخاب کنید.

مکان‌های تفریحی برای سیزده بدر در غرب تهران

پارک جنگلی چیتگر

پارک جنگلی چیتگر

سیزده بدر در تهران کجا بریم؟ اگر دنبال مکان تفریحی در غرب تهران برای سیزده بدر هستید، «پارک چیتگر» با وسعت ۸۷۴ هکتار، یکی از پارک‌های قدیمی و سرسبز برای گذراندن روز طبیعت است. این پارک از شمال به دریاچه چیتگر، از جنوب به جنوب به اتوبان تهران کرج، از شرق به خرگوش دره و از غرب به شهرک سرو آزاد منتهی می‌شود.

بوستان چیتگر، با آب و هوای خنک، دسترسی آسان، مسیر مخصوص پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، محوطه اختصاصی برای بانوان و درختان تنومند و بلند، یکی از جاذبه‌های گردشگری برای تهرانی ها است که می‌توانید برای تفریح در روز طبیعت انتخاب کنید. اگر به پارک جنگلی چیتگر بروید، می‌توانید سری هم به دریاچه چیتگر بزنید.

دریاچه خلیج فارس یا دریاچه چیتگر

نزدیک پارک چیتگر، «دریاچه مصنوعی خلیج فارس» قرار دارد که به عنوان بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی کشور شناخته می‌شود. اگر برای سیزده بدر به دنبال یک مکان با دسترسی آسان می‌گردید، دریاچه چیتگر با وسعت ۲۵۰ هکتار که ۱۳۰ هکتار آن دریاچه است، را می‌توانید به عنوان مقصد سیزده بدر در تهران مد نظر داشته باشید. دریاچه چیتگر، مکانی آرام، زیبا با مراکز خرید، فروشگاه‌ها و رستوران‌های متنوع است که برای وقت‌گذرانی گزینه جذابی خواهد بود.

پارک جوانمردان

در قسمت جنوب دهکده المپیک و همت غرب، «بوستان جوانمردان» به عنوان یکی از پارک‌های بزرگ و جدید غرب تهران قرار دارد که اگر به دنبال مکان دیدنی برای سیزده بدر تهران هستید، می‌توانید آن را به عنوان مقصد خود انتخاب کنید. این پارک ۱۵۰ هکتار وسعت دارد و ۴۰ تندیس از جوانمردان و ۳۰ تندیس از مشاهیر کشور در آن نصب شده است.

پارک جنگلی کوهسار

اگر مقصد سیزده بدر شما، غرب تهران است، «پارک جنگلی کوهسار» جزو پارک‌های بزرگ و زیبای تهران در ارتفاعات شمال غرب تهران است. این پارک سمت بزرگراه آبشناسان و بلوار شهران شمالی قرار دارد و از شمال به ارتفاعات توچال، از جنوب به بلوار حصارک، از غرب به رودخانه کن و از شرق به رودخانه فرحزاد می‌رسد. پارک جنگلی کوهسار یک فضای سرسبز و خنک برای گذراندن روز طبیعت تهرانی‌ها به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: برای سفر یک روزه اطراف تهران کجا بریم؟

مکان‌های تفریحی برای سیزده بدر در شمال تهران

مکان های تفریحی برای سیزده بدر در شمال تهران
توچال یا بام تهران

«توچال» و مهم‌ترین بخش آن یعنی «بام تهران»، برای کسانی که می‌خواهند سیزده بدر را در منطقه شمال تهران سپری کنند، مکان جذابی است. هوای خنک توچال، رستوران‌ها، کافه‌ها، وسایل بازی و جاذبه‌های گردشگری بام تهران، آن را به یکی از مکان های دیدنی برای سیزده بدر تبدیل کرده است. بام تهران و منطقه توچال، در قسمت شمالی ولنجک واقع شده است.

حتما بخوانید  طرز تهیه شیرینی دوشاب برنج گیلانی با نسخه اصلی بدون فر

پارک جمشیدیه

سیزده بدر کجا بریم؟ «پارک جمشیدیه» یکی از انتخاب‌های دیگر برای روز طبیعت در تهران است. این پارک بزرگ با سنگ‌های زیبا، در مساحتی حدود ۱۰ هکتار در شمال تهران و در خیابان باهنر (نیاوران)، به سمت جمشیدیه واقع شده است. قسمت شمالی بوستان جمشیدیه به کوه «کُلَک چال» و قسمت جنوبی آن به «باغ دولو همسایه» منتهی می‌شود. پارک جمشیدیه جزو پارک‌های بسیار زیبا و قدیمی تهران است.

تخفیف شوینده های افق کوروش

دار آباد

«دار آباد» جزو محله‌های قدیمی تهران است که در نزدیکی کوه و بالای شهر تهران قرار گرفته است. اگر می‌خواهید روز طبیعت کمی کوهپیمایی را در برنامه خود قرار دهید، دارآباد، هم هوای عالی و هم مناظر بسیار جذاب و بکری دارد. در قسمت پایین دارآباد هم مکانی برای نشستن خانواده‌ها و پهن کردن بساط خوردنی‌های سیزده بدر در نظر گرفته شده است.

پارک جنگلی سوهانک

در قسمت شمال شرقی تهران، یک پارک جنگلی بزرگ و کمتر شناخته شده، به نام «پارک سوهانک» وجود دارد که پوشش گیاهی متنوع و جذابی دارد. این پارک روی تپه‌های زیادی بنا شده و مسیر ویژه پیاده‌روی، دوندگی و رانندگی دارد. البته در این پارک بوفه و رستوران وجود ندارد و جایی خلوت و ساکت برای سیزده بدر محسوب می‌شود که می‌توانید به دور از شلوغی تهران، روز طبیعت خود را سر کنید.

بیشتر بخوانید: نمونه پیامک و متن تبریک سیزده بدر

مکان های تفریحی برای سیزده بدر در شرق تهران

مکان های تفریحی برای سیزده بدر در شرق تهران
پارک جنگلی لویزان یا پارک شیان

سیزده بدر شرق تهران کجا بریم؟ «لویزان» یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های جنگلی تهران را دارد و با ۱۱۰۰ هکتار وسعت، از بافت شهری جدا شده است. در پارک لویزان چند هتل، رستوران، تالار، کافه و یک مسجد، آلاچیق‌های متعدد، ۱۹ چشمه، کافی شاپ و … وجود دارد که به خدمات‌رسانی مشغول هستند. این پارک در شمال شرقی تهران و منطقه‌ای خوش آب و هوا گرفته و یک مکان عالی برای لذت بردن از زیبایی‌های تهران در شب هم محسوب می‌شود.

پارک جنگلی یاس

روز طبیعت در تهران کجا بریم بهتره؟ «پارک یاس»، از جمله پارک‌های بزرگ و پرطرفدار برای سیزده بدر تهرانی ها است. مسیر دسترسی آسان این پارک از غرب به بزرگراه شهید باقری، از شرق به خیابان استخر، از جنوب به پارک پلیس و از شمال به جاده لواسان محدود می‌شود. در این پارک، آلاچیق‌های متعددی وجود دارند که می‌توانید برای سیزده بدر، بساط پیک نیک به پا کنید، ۹ زمین بازی برای کودکان و ۶ زمین بازی برای بزرگسالان از دیگر امکانات رفاهی بوستان یاس در شرق تهران به حساب می‌آیند.

بوستان پلیس یا پارک انار

«باغ اناری»، «باغ مجید آباد» یا «بوستان پلیس» به عنوان یکی از بهترین پارک های تهران برای سیزده بدر، در شمال فلکه چهارم تهرانپارس واقع شده است. در زمان قاجار این پارک پر از درخت‌های انار بوده است، هر چند در حال حاضر از آن درخت‌ها چیز زیادی باقی نمانده است. این پارک معماری ایرانی اصیل با پوشش گیاهی زیبا، آبنماها، استخرهای زاویه‌دار، رواق‌ها، ستون‌ها و ورودی‌های جذاب با الهام از معماری دوره ساسانی دارد. بوستان پلیس برای معلولین هم به خوبی مناسب‌سازی شده است.

پارک ملی سرخه حصار

یکی از پارک های بزرگ برای ۱۳ بدر در تهران، «پارک ملی سرخه حصار» در منطقه ۱۳ تهران است که به عنوان یکی از مراکز تفریحی خانواده‌های تهرانی شناخته می‌شود. این پارک یکی از شکارگاه‌های قدیمی ایران بوده که از ۲۰۰ سال قبل، به پارک تبدیل شده است. به خاطر وجود مناظر بکر و طبیعی و تنوع زیستی مناسب این پارک جنگلی و همچنین تاثیر بسیار بالای این منطقه در کاهش آلودگی هوای شهر تهران، این پارک ملی اهمیت زیادی بین تهرانی‌ها دارد.

مکان‌های تفریحی برای سیزده بدر در قلب تهران

مکان های تفریحی برای سیزده بدر در قلب تهران
پارک طالقانی

«پارک طالقانی»، «تپه‌های داوودیه» یا «پارک جنگلی عباس آباد»، واقع در کناره اتوبان‌های همت، حقانی و مدرس، یکی از بهترین پارک‌ها و مکان های دیدنی برای سیزده بدر تهرانی‌ها است. این پارک، درخت‌های کهن و انبوه زیادی دارد و می‌تواند برای طبیعت‌گردی در روز ۱۳ بدر از هوای خنک آن، لذت ببرید.

همچنین آلاچیق‌های مجهز به منقل در این پارک فضا را برای بر پا کردن بساط جوجه و کباب در روز سیزده بدر مهیا کرده است. این پارک روی تپه‌های عباس آباد قرار دارد و با پل طبیعت به بوستان آب و آتش متصل می‌شود.

پارک آب و آتش

«پارک آب و آتش» با پل زیبا و مشهور «طبیعت»، یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های تهران است که از سمت شرق به پارک طالقانی متصل می‌شود. مجموعه تفریحی یا بوستان آب ‌و آتش به نام «بوستان حضرت ابراهیم» هم شناخته می‌شود و جذابیت‌های تفریحی و دیدنی‌ زیادی را در خود جای داده است.

حتما بخوانید  15 نکته برای سفر راحت با ماشین شخصی، اتوبوس و هواپیما

اگر به دنبال یک پارک خوب در تهران برای سیزده بدر هستید، می‌توانید از زیبایی‌های این پارک مثل پل طبیعت، پل ابریشم، برج‌های آتش، لانه کبوتر، فانوس دریایی، تندیس‌های فلزی غول‌پیکر، فواره‌ها، آب‌نماها، آلاچیق‌ها و… لذت ببرید. در کنار این جاذبه‌ها، فودکورت‌ها و کافه‌های این پارک هم شما را سر ذوق می‌آورند و حسابی اشتهای شما را باز می‌کنند.

پارک ملت

سیزده بدر کجا بریم در خود تهران؟ اگر نمی‌خواهید پایتان را از شهر تهران بیرون بگذارید ولی از هوای مطبوع بهاری لذت ببرید، «پارک ملت» در خیابان ولیعصر به وسعت ۳۴ هکتار با ۲۳ هکتار چمن‌‌کاری، ۳/۲ هکتار جنگل‌کاری و ۲ هکتار گل‌کاری به سبک پارک‌های اروپایی طراحی شده است. در این پارک زیبا درختان صنوبر، نارون، اقاقیا، بید مجنون، انواع سرو و … را می‌توانید پیدا کنید و از سایه خنک آنها در روز طبیعت لذت ببرید.

پارک لاله

«پارک لاله» یا «باغ جلالیه»، یکی از معروف‌ترین پارک‌های تهران در خیابان کارگر شمالی تهران، تقاطع بلوار کشاورز است. این پارک در اصل طراحی فرانسوی دارد و از جاذبه‌های دیدنی، تفریحی و رفاهی آن می‌توان به نصب دستگاه‌های چند منظوره‌ ورزشی، مسیر دوچرخه‌سواری در مسیرهای معین‌شده، راه‌اندازی باشگاه و تیچراسیکت، آلاچیق‌های متعدد، زمین بازی کودکان، آب‌نمای سنگی، آب‌نمای مسجد، آب‌نمای مرکزی، آب‌نمای پلکانی و ابوریحان بیرونی، بازارچه لاله برای خرید خوراکی‌ها، نوشیدنی‌ها، صنایع دستی و پوشاک، ساعت آفتابی و … اشاره کرد.

تهرانی‌ها این پارک را به عنوان یکی از اصیل‌ترین و محبوب‌ترین پارک‌های شهر خود می‌شناسند و برای تفریح در روز سیزده بدر هم گزینه بسیار مناسبی برای اهالی تهران است.

چرا سیزده بدر بیرون میرویم؟

چرا سیزه بدر بیرون میرویم؟

درباره گذراندن روز سیزدهم فروردین در طبیعت، نظریه‌های زیادی وجود دارند. بسیاری مردم بر این باورند که ۱۳ یک عدد نحس در فرهنگ ایرانی‌ها است و برای دفع این نحسی، این روز را در خارج خانه سپری می‌کنیم. بر اساس یک نظریه دیگر، از آنجایی که در فرهنگ اعراب و اسلام، سیزدهم تمام ماه‌‌ها نحس دانسته می‌شود، بـه اشتباه سیزدهم فروردین که مصادف با عید ایرانی‌ها است نیز نحس شمرده شده است ولی در واقع عدد ۱۳ نحس نبوده است.

در روایت دیگری آمده است که ایرانیان باستان در ابتدای سال نو، بعد از ۱۲ روز جشن‌ گرفتن و شادی‌ کردن که به یاد ۱۲ ماه سال است، روز سیزدهم نوروز را که روز فرخنده‌ای‌ست به باغ و صحرا می‌رفتند و شادی می‌کردند و درحقیقت با این ترتیب رسمی بودن دوره نوروز را به پایان می‌رسانیدند. ایرانی‌ها رسم و رسوم خاصی هم در این روز بجا می‌آورند و با بازی‌های مختلف سرگرم می‌شوند که لذت گذراندن سیزده بدر در کنار خانواده و دوستان را بیشتر کنند.

برای آموزش بازی‌های جذاب و باحال سیزده بدر روز لینک مقاله بازی های سیزده بدر کلیک کنید.

آداب و رسوم سیزده بدر

آداب و رسوم سیزده بدر

روز سیزدهم ماه فروردین در تاریخ باستانی ایران، به نام «روز تیر» شناخته می‌شود و «تیر» نام «ایزد باران» است که «تیشتر» هم نامیده می‌شود. در بیشتر کتاب‌ها و نوشته‌های به‌جا مانده از ایران باستان‌، از این روز به خجستگی و فرخندگی یاد شده است. بنابراین در تاریخچه سیزده بدر نه تنها بدی و نحسی درباره این روز وجود ندارد، بلکه سرشار از نیکی و شادی است و یک جشن بزرگ ملی از مجموعه جشن‌های نوروزی محسوب می‌شود.

در فرهنگ ایرانی‌ها، آداب و رسوم سیزده بدر بسیار به هم شباهت دارند و کارهایی که در این روز انجام داده می‌شود، ریشه در فرهنگ ایرانی‌های قدیم دارد. سپری کردن روز در دامان طبیعت، گره زدن سبزی، انداختن سبزه عید در آب و … جزو رسوم سیزده بدر است که هر کدام فلسفه خاص خودش را دارد.

برای اینکه درباره آداب و رسوم و تاریخچه، غذاها و بازی‌های سیزده بدر بیشتر بدانید می‌توانید روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

سوالات متداول درباره بهترین جاهای تهران برای سیزده بدر

تهرانی ها سیزده بدر کجا می روند

سیزده بدر تهران کجا بریم؟

برای سیزده بدر می‌توانید پارک‌های جنگلی معروف تهران مثل پارک لویزان، پارک کوهسار، پارک سوهانک و … یا پارک‌های کوچک‌تر مثل طالقانی، آب و آتش، ملت، لاله یا دیگر مکان‌های تفریحی در غرب یا شمال تهران مثل پارک جمشیدیه، بام تهران و … را انتخاب کنید.

تهرانی ها سیزده بدر کجا می روند؟

مردم تهران هم مثل دیگر شهرها، روز طبیعت را در پارک‌های محلی، پارک‌های جنگلی، مکان‌های طبیعی تهران و مکان‌های گردشگری و جاذبه‌های دیدنی این شهر سپری می‌کنند. شما هم می‌توانید از فهرست سیزده بدر کجا بریم، کمک بگیرید و مقصد روز طبیعت خود را در تهران انتخاب کنید.

 

کالابرگ الکترونیک