۱۳ راهکار حفظ سلامت ذهن و بدن در محل کار

۱۳ راهکار حفظ سلامت ذهن و بدن در محل کار


9 دی 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
راهکارهای حفظ سلامت ذهن و بدن در محل کار

آیا درباره راهکارهای حفظ سلامت ذهن و بدن در محل کار چیزی می‌دانید؟ فرقی نمی‌کند که محل کار شما خانه است یا شرکت یا سازمانی خاص؛ برای این‌که بتوانید چالش‌های روانی و جسمی شغلی را به حداقل برسانید، باید به سلامت جسم و روان خود اهمیت بدهید تا آثار سوء این چالش‌ها دامن‌گیرتان نشود. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به راهکارهای حفظ سلامت ذهن و بدن در محل کار می‌پردازیم و به شما خواهیم گفت که چرا رعایت کردن این راهکارها مهم است.

 

 

چرا حفظ سلامت ذهن و بدن در محل کار مهم است؟

 

چرا حفظ سلامت ذهن و بدن در محل کار مهم است؟

 

سالانه افراد زیادی به‌ دلیل رعایت نکردن نکات و راهکارهای عملی برای حفظ سلامت روان و بدن، با مخاطرات بسیاری مواجه می‌شوند. این مشکلات البته متوجه شرکت یا سازمان‌ها هم می‌شود. در صورت دریافت و انجام مراقبت‌های بهداشت روان، علاوه بر افزایش بهره‌وری، غیبت کارکنان نیز کاهش پیدا می‌کند.

 

همچنین با این اقدامات هزینه‌های پزشکی و روانپزشکی نیز به حداقل میزان خواهد رسید. شک نکنید که نیروی کار سالم با روحیه خوب و آماده به کار، به نفع همه است. سلامت روان بر عملکرد شما در برابر استرس، اضطراب و چالش‌های شغلی تاثیر مستقیمی خواهد داشت و بر نحوه تفکر، احساس و رفتار شما در زندگی روزمره نیز موثر است.

 

علاوه بر این، سلامت جسمی یکی از فاکتورهای مهم در انجام فعالیت‌های شغلی است. پیروی از یک دستور غذایی منظم و سالم در محیط کار و انجام فعالیت‌‌های بدنی می‌تواند تا حد زیادی به سلامت جسم کمک کند. فراموش نکنید برای اینکه بتوانید کارتان را به خوبی انجام دهید باید وضعیت جسمی سالمی هم داشته باشید. اما برای حفظ سلامت ذهن و بدن در محل کار چه کارهایی باید انجام دهیم؟

 

 

راهکارهای حفظ سلامت ذهن و بدن در محل کار

 

کنترل فشارهای ذهنی خود را در دست بگیرید.

 

۱- کنترل فشارهای ذهنی خود را در دست بگیرید

 

خبر بد این که فشار و استرس کاری، بخش جدایی ناپذیر زندگی بسیاری افراد شده است اما اگر فکری به حال کنترل فشارهای ذهنی، استرس و اضطراب نکنید، حتما دیر یا زود با مشکلات روانی و جسمی مواجه می‌شوید. برای کاهش این فشارها حتما در طول ماه از مرخصی‌های استحقاقی خود استفاده کنید. تا حد امکان در روزهای تعطیل و مرخصی از انجام کارهای مربوط به شغل‌تان، صرف‌نظر کنید.

 

 

۲- تفریحات سالم را در برنامه روزانه‌تان بگنجانید

 

حتی الامکان در طول هفته و بعد از این‌که ساعت کاری‌تان تمام شد، یک تفریح سالم را در برنامه خود قرار دهید. شنا کردن، سونا، دویدن، رفتن به باشگاه ورزشی، گرفتن ماساژ و … می‌توانند به بهبود سلامت روانی و کاهش استرس شما کمک کنند. رفتن به سفرهای کوتاه یک یا دو روزه هم می‌تواند سلامت ذهن و بدن در محل کار را برایتان به ارمغان بیاورد.

 

 

۳- ارتباط خود را با همکارانتان را افزایش دهید

 

ایجاد رابطه دوستانه با همکاران و افرادی که در محل کار ما حضور دارند، می‌توانند موجب پیشرفت و آرامش بیشتر شود. تجربه ثابت کرده است که روابط همکاری دوستانه می‌‌تواند به ساخت محیط صمیمانه و شادتر کمک کند و سلامت ذهن و بدن در محل کار را به دنبال داشته باشد. فراموش نکنید که روابط سالم اجتماعی باعث کاهش تنش‌های روزمره خواهد شد.

 

 

۴- اهداف خود را مشخص کنید

 

اهداف خود را مشخص کنید

 

هدف‌گذاری می‌تواند به زندگی اجتماعی و کاری شما جهت بدهد. اگر اهداف روزانه و هفتگی یا حتی اهداف بلند مدت‌تر را برای خودتان تعیین نکنید، مجبور می‌شوید کارها را به صورت ضرب‌الاجلی انجام دهید. انجام کارها به صورت عجله‌ای و بدون برنامه می‌تواند سلامت ذهن و بدن در محل کار را تحت تاثیر قرار دهد و کارایی شما را تا حد چشمگیری پایین بیاورد.

 

 

۵- تمیز و مرتب باشید

 

مرتب و تمیز بودن علاوه بر این‌که ذهنیت دیگر افراد و کارکنان را نسبت به شما مثبت خواهد کرد، بر سلامت جسم و حتی روان شما هم موثر است. داشتن یک میز نامرتب می‌تواند ذهن شما را زودتر از آنچه فکر می‌کنید خسته کند. علاوه بر این وجود باکتری‌های و آلودگی‌های اشباع شده روی میز یا وسایلی که از آن‌ها استفاده می‌کنید، ممکن است سلامت جسمی شما را به خطر بیندازد.

 

نسبت به تمیزی کامپیوتر، لپ تاپ، موس، ساعت، تلفن همراه، هدفون و لیوانی که در آن نوشیدنی‌هایتان را میل می‌کنید، حساس باشید و دست‌هایتان را هم مرتبا بشویید یا با دستمال‌های آنتی‌باکتریال تمیز کنید.

 

 

۶- از رژیم غذایی سالم پیروی کنید

 

اگر شما هم عادت دارید که روی میز کارتان را با انواع تنقلات ناسالم یا پرکالری پر کنید، وقت آن است که این عادت را ترک کنید. انواع شکلات، چیپس، بیسکویت و مواد قندی می‌توانند سلامت جسم شما را به خطر بیندازند. سعی کنید این تنقلات را با میوه‌های تازه یا خشک، بیسکویت‌ها و کیک‌های خانگی یا لقمه‌های سالم جایگزین کنید.

 

برای وعده ناهار هم تا جای ممکن به غذاهای کم‌چرب و کم‌کالری قناعت کنید. این کار باعث می‌شود حتی بعد از صرف ناهار هم احساس سنگینی یا خستگی نداشته باشید.

 

 

۷- اصول درست نشستن را رعایت کنید

 

اگر مجبور هستید که زمان زیادی را پشت میز بنشینید، حتما به حالت بدن خون توجه کنید و طریق صحیح نشستن را رعایت کنید. عدم رعایت اصول درست نشستن فشار زیادی را به بدن و دست و پاها وارد می‌کند و در بلندمدت مشکلات جسمی جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

 

نشستن روی یک صندلی استاندارد که راحتی شما را تضمین کند و به روش ارگونومیک ساخته شده باشد، می‌تواند برای سلامت قسمت پشت، کمر و نشیمنگاه مفید باشد و از گردن درد ناشی از پشت میزنشینی پیشگیری کند.

 

ارتفاع مناسب صندلی از میز و فاصله درست از مانیتور هم اهمیت زیادی دارد. پشتی صندلی هم نباید بیش از حد خم شود. بدن و مهره‌ها باید حالت عمودی خود را حفظ کنند تا کمترین فشار به آن‌ها وارد شود.

 

 

۸- از جایتان بلند شوید و حرکات کششی انجام دهید

 

از جایتان بلند شوید و حرکات کششی انجام دهید

 

نشستن به مدت طولانی، خستگی ماهیچه‌‌ها و گرفتن و انقباض رگ‌ها و عضلات را در پی خواهد داشت. اجازه ندهید عضلاتتان برای مدت طولانی در حالت ثابت باقی بمانند. هر از گاهی از صندلی‌تان بلند شوید و چند حرکت کششی انجام دهید. سعی کنید قسمتی از مسیر کاری‌تان را پیاده روی کنید تا خونرسانی به طور کامل در بدنتان انجام شود و دچار اضافه وزن هم نشوید.

 

 

۹- آب بنوشید

 

نوشیدن آب می‌تواند انرژی شما را زیاد کند و خستگی‌تان را از بین ببرد. عضلات شما برای رفع خستگی و به دست آوردن انرژی به آب نیاز دارند و این آب باید از طریق مصرف غذاها، میوه‌ها، سبزیجات و نوشیدنی‌ها تامین شود. اما نوشیدن آب سالم و تصفیه شده، بهترین روش برای آبرسانی به بدن است. توصیه می‌شود که روزانه ۴ تا ۶ لیوان آب بنوشید.

 

 

۱۰- بعد از ناهار قهوه نخورید

 

بعد از ناهار قهوه نخورید

 

درست است که قهوه اسپرسو و قهوه ترک یا هر نوع قهوه دمی دیگری می‌تواند اضطراب را کاهش داده و کارایی را بالا ببرد ولی مصرف بالای آن، مخصوصا بعد از ناهار می‌تواند خواب شبانه شما را تحت تاثیر قرار دهد. بهتر است یک ساعت قبل از ناهار، قهوه بخورید.

 

 

۱۱- سیگار، الکل و مواد مخدر را کنار بگذارید

 

شاید عمل به این توصیه برای افرادی که به مصرف مواد مخدر، سیگار و الکل عادت کرده‌اند، چندان کار راحتی نباشد ولی باید بدانید که مصرف مواد مخدر و الکل توان ذهنی را به حد چشمگیری کاهش می‌دهد. الکل بر بخش‌‌های مختلف مغز تاثیر منفی مستقیمی می‌گذارد. سیگار هم سطح اکسیژن را کم می‌کند و سلامت و فعالیت مطلوب مغز را به خطر می‌اندازد.

 

 

۱۲- مراقبه و شکرگزاری کنید

 

مراقبه و شکرگزاری کنید

 

مراقبه و مدیتیشن، شکرگزاری و انجام حرکات یوگا از کارهای مثبتی هستند که به شما در کاهش استرس کمک می‌کنند. ریلکس کردن و تمرین تنفس ممکن است چند دقیقه وقت شما را بگیرد ولی از بهترین‌ راه‌ها برای کاهش اضطراب و افزایش سلامت روانی است.

 

 

۱۳- به خواب‌تان اهمیت بدهید

 

داشتن یک برنامه منظم خوابی بر سلامت ذهن و بدن در محل کار تاثیر بسیار مثبتی خواهد گذاشت. بدن در صورت داشتن خواب کافی و منظم، انرژی کافی برای انجام فعالیت‌های روزانه را خواهد داشت. کمبود خواب می‌تواند اختلال حافظه را به دنبال داشته باشد. قبل از خواب حتما زمانی را به آرام‌سازی ذهنتان اختصاص دهید یا یک دوش آب گرم بگیرید. گوش دادن به یک موسیقی هم می‌تواند به داشتن خواب خوب کمک کند.

 

 

سوالات متداول

 

چطور استرس کاری را کاهش دهیم؟

 

چطور استرس کاری را در محل کار کاهش دهیم؟

 

برای حفظ سلامت ذهن و بدن در محل کار انجام فعالیت‌های ورزشی و کششی، تعامل با دیگر همکاران، قرار دادن برنامه‌های تفریحی بعد از ساعت کاری و استفاده از مرخصی‌های استحقاقی می‌تواند به کاهش استرس و فشار کار کمک کند.

 

 

تغذیه مناسب در محل کار برای حفظ سلامت ذهن و جسم چیست؟

 

برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب تا جای ممکن لقمه‌ها یا غذاهای سالم خانگی را به محل کار خود ببرید. از خوردن تنقلات ناسالم و شکلات نیز خودداری کنید.

 

 

منابع: themuse/ apa/ mentalhealth

 

کالابرگ الکترونیک