روز مادر ۱۴۰۲ کی است + روز زن ۱۴۰۲ چه تاریخی و چند شنبه است؟

روز مادر ۱۴۰۲ کی است + روز زن ۱۴۰۲ چه تاریخی و چند شنبه است؟


9 دی 1402 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روز مادر و روز زن ۱۴۰۲ کی است

روز مادر ۱۴۰۲ کی است؟ آیا می‌دانید روز مادر چند شنبه است و چندم این ماه باید خودتان را برای این روز آماده کنید؟ اصلا می‌دانید روز مادر جهانی چه روزی است و در چه کشورهایی برگزار می‌شود؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش به شما می‌گوییم که روز زن و ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) چه روزی است و تاریخ دقیق روز مادر ۱۴۰۲ در ایران و جهان کی است. همچنین درباره تاریخچه روز مادر و روز زن در ایران و جهان صحبت می‌کنیم و این‌که روز جهانی مادر و روز جهانی زن ۲۰۲۴ چه تاریخی است.

 

روز مادر ۱۴۰۲ کی است؟

روز مادر ۱۴۰۲ چه روزی است و چرا روز مادر و روز زن را در این روز جشن می‌گیریم؟ مادر در فرهنگ ما ایرانی‌ها جایگاه بسیار بالایی دارد و به همین دلیل هر سال در روز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)، به عنوان روز مادر شناخته می‌شود. تاریخ دقیق روز مادر و روز زن در تقویم ما برابر با ولادت حضرت فاطمه (س) است. اما روز مادر چه روزی است؟ آیا می‌دانید امسال روز زن و روز مادر کی است؟

تاریخ دقیق روز مادر تقویم شمسی برابر است با روز چهارشنبه، ۱۳ دی ماه ۱۴۰۲ که در تقویم قمری این روز برابر با ۲۰ جمادی الثانی ۱۴۴۵ است. تاریخ دقیق روز مادر در تقویم میلادی نیز برابر با ۳ ژانویه ۲۰۲۴ است.

تاریخ شمسی روز مادر: چهارشنبه، ۱۳ دی ۱۴۰۲

تاریخ میلادی روز مادر: Wednesday, January ۳, ۲۰۲۴

تاریخ قمری روز مادر: أربعاء‬، ۲۰ جمادی الثانیه ١۴۴۵

تاریخچه روز مادر در ایران

تاریخچه روز مادر در ایران

تاریخچه روز مادر در ایران به دوران باستان بازمی‌گردد. «سپندارمذگان» و «اسفندگان» از مهم‌ترین جشن‌های ایران باستان بودند که این جشن در روز ۵ اسفند به عنوان روز زن و زمین شناخته می‌شد. «سپندارمذ» فرشته و ایزدبانوی ماه اسفند است که  نماد فرشته موکل بر زمین پاک و زن درستکار است. در آن زمان‌ها مردان در این روز برای زنان هدیه می‌خریدند و از آن‌ها قدردانی می‌کردند. زنان نیز در روز زن لباس‌های نو می‌پوشند و از فرزندان و همسران خود هدیه می‌گرفتند.

حتما بخوانید  لیست ۱۵۰ هدیه روز مادر و روز زن براساس خصوصیات ماه تولد

سال‌ها گذشت و پس از آن در ۲۵ آذر ۱۳۱۸ به حمایت از مادران و نوزادان روز ۲۵ آذر به عنوان روز زن و روز مادر نام گرفت. پس از انقلاب جمهوری اسلامی، امام خمینی (ره) در یک سخنرانی در سال ۱۳۵۸ اعلام کردند که «اگر روزی باید روز زن باشد، چه روزی والاتر و افتخارآمیزتر از روز ولادت با‏‎ ‎‏سعادت فاطمه زهرا سلام الله علیهاست».

از آن تاریخ تولد حضرت فاطمه زهرا (س) به عنوان روز زن و روز مادر تقویم ایرانیان ثبت شد و تا به امروز ما ایرانی‌ها این روز را به عنوان روز مادر جشن می‌گیریم.

روز جهانی زن و مادر چندم است؟

روز جهانی مادر چندم است؟

روز جهانی زن روز ۸ مارس هر سال است که برای توجه بیشتر به حقوق زنان در دنیا انتخاب شده است. در این روز بیشتر زنان و مردان سراسر دنیا برای برابری حقوق زنان و مردان در سراسر دنیا دور هم جمع می‌شوند.

در مورد تاریخ دقیق روز جهانی مادر ۲۰۲۳ باید بدانید که در بسیاری از کشورهای غربی مثل آمریکا و انگلستان دومین یکشنبه ماه می هر سال به عنوان روز مادر در نظر گرفته می‌شود. اما روز مادر جهانی سال ۱۴۰۲ کی است؟ روز جهانی مادر مصادف با ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ بوده و امسال نیز در روز ۲۰ اردیبهشت یا ۸ ماه می ۲۰۲۴ جشن گرفته می‌شود.

تخفیف شوینده های افق کوروش

تاریخچه روز جهانی مادر

تاریخچه روز جهانی مادر

تاریخچه روز جهانی مادر به قرن ۱۸ میلادی بازمی‌گردد. در اوایل سال ۱۸۵۰ میلادی فردی به نام «اَن ریوس جارویس» که یکی از فعالان امور زنان بود، انجمن‌هایی را به عنوان روز مادر تشکیل داد. در ابتدا هدف از این انجمن‌ها کمک به سربازان جنگی بود و بعد از آن این انجمن‌ها به عنوان «روز دوستی مادران» برگزار می‌شدند. چندین سال گذشت و در سال ۱۸۷۰ یکی از فعالان این انجمن به نام «جولیا واردهاو» بیانیه روز مادر را ارائه داد که مورد پسند همگان قرار گرفت.

حتما بخوانید  7 روش موثر در برنامه‌ریزی و مدیریت زمان برای مادران شاغل و خانه‌دار

در سال ۱۸۲۴ میلادی آمریکا اعلام کرد که «دومین یکشنبه ماه می» هر سال روز مادر است. کشورهایی مثل امریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند، ژاپن، مالزی، فیلیپین، سنگاپور، بنگلادش، چین، هنگ‌کنگ، تایوان، دانمارک، بلژیک، اتریش، سوئیس، آلمان، فنلاند، هلند، جمهوری چک، اسلواکی، ایتالیا، ترکیه، یونان، برزیل، آنگولا، شیلی، کلمبیا، کوبا، اکوادور، جاماییکا، افریقای جنوبی، ونزوئلا و روز مادر را در یکشنبه دوم ماه می جشن می‌گیرند.

در این میان کشورهایی مثل ایرلند و بریتانیا روز مادر را در «چهارمین یکشنبه ماه می» جشن می‌گیرند، اما در اکثر کشورها دومین یکشنبه ماه می به عنوان روز جهانی مادر شناخته می‌شود.

روز مادر در کشورهایی مثل لیتوانی، پرتغال، اسپانیا در «اولین یکشنبه ماه می» جشن گرفته می‌شود. در فرانسه و سوئد «آخرین یکشنبه ماه می» به عنوان روز مادر شناخته می‌شود و مردم کشورهای هند، پاکستان، سنگاپور، عمان و قطر نیز «روز دهم ماه می» را به عنوان روز مادر به رسمیت می‌شناسند. در گرجستان نیز روز مادر را در سوم مارس جشن می‌گیرند.

روز مادر در کشورهای عربی کی است؟

روز مادر در کشورهای عربی کی است؟

روز مادر در اکثر کشورهای عربی مثل بحرین، مصر، لبنان، سوریه، فلسطین، کویت، عربستان سعودی و یمن در تاریخ ۲۱ مارس مصادف با روز اول بهار جشن گرفته می‌شود. این روز در اکثر کشورهای عربی به عنوان «عید الأم» شناخته می‌شود. نام روز مادر در تونس «عید الأمهات» است.

سوالات متداول درباره تاریخ روز مادر و روز زن

روز مادر ۱۴۰۲ چه روزی است؟

روز مادر و روز زن ۱۴۰۲ دقیقا روز چهارشنبه ۱۳ دی ماه ۱۴۰۲ و روز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) است.

آیا روز مادر تعطیل است؟

خیر؛ روز مادر در تقویم مصادف با روز چهارشنبه است و تعطیل رسمی نیست.

روز مادر چند شنبه است؟

روز مادر در سال ۱۴۰۲ مصاف است با روز چهارشنبه.

تاریخ روز زن ۱۴۰۲ کی است؟

روز زن و روز مادر در تقویم ما ایرانیان یک روز است و در سال ۱۴۰۲ در روز چهارشنبه ۱۳ دی ماه ۱۴۰۲ جشن گرفته می‌شود.

روز مادر در ترکیه چه روزی است؟

در ترکیه روز مادر و روز زن در دومین دوشنبه ماه می جشن گرفته می‌شود.

 

کالابرگ الکترونیک