۳ روش کاشت سبزه ماش مرحله به مرحله با تمام نکات

۳ روش کاشت سبزه ماش مرحله به مرحله با تمام نکات


27 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
کاشت سبزه ماش

سبزه ماش برای سفره هفت سین یکی از انواع سبزه پرطرفدار است. دلیل آن‌هم علاوه بر زیبایی این حبوب، مدت زمان کوتاه برای آماده شدن سبزه ماش است. طرز تهیه سبزه ماش بسیار آسان است و به راحتی می‌توان آن را در خانه تهیه کرد. ما در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش به نحوه درست کاشت سبزه ماش به روش ساده در خاک، سبز کردن سبزه ماش در تنگ، تهیه سبزه ماش روی پنبه و روش کاشت سبزی ماش در بطری نوشابه می‌پردازیم. همچنین زمان مناسب کاشت سبزه ماش و اصول صحیح کاشت این سبزه، را به شما آموزش خواهیم داد.

 

 

نکاتی که برای طرز تهیه سبزه ماش باید بدانید

 

نکاتی که برای طرز تهیه سبزه ماش باید بدانید

 

*ماش‌هایی را که برای تهیه سبزه ماش انتخاب می‌کنید باید سالم و یکدست باشند و در آن‌ها علائمی از شکستگی، پشه زدن، لکه و … وجود نداشته باشد.

 

*در تهیه سبزه ماش لازم نیست ماش به مدت چند روز در آب بماند و هر روز آب آن تعویض شود. ۱۲ تا ۱۶ ساعت خیساندن و آبکشی آن کافی است.

 

*می‌توانید برای تهیه سبزه ماش از قالب‌های مختلف مثل قالب‌های به شکل قلب استفاده کنید. یک روش هم کاشتن سبزه ماش روی اسفنج به شکل دلخواه است.

 

*از ظرف فلزی برای درست کردن سبزه ماش استفاده نکنید. بهترین جنس برای ظرف تهیه سبزه ماش، جنس سفالی و چینی است. سعی کنید از ظرف‌هایی استفاده کنید که مجبور نباشید خاک زیادی را در آن بریزید. هر چه ارتفاع خاک کمتر باشد، بهتر است و عمر سبزه ماش بالاتر خواهد رفت.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

*آبی را که برای خیس کردن و آبیاری سبزه ماش به کار می‌برید، باید ولرم یا رو به گرم باشد.

 

*قرار دادن ظرف سبزه ماش در هوای گرم و معتدل باعث رشد بالای سبزه می‌شود و آب و هوای سرد نیز سرعت رشد آن را کاهش می‌دهد.

 

*بهترین مکان برای نگهداری سبزه ماش، در مجاورت نور غیر مستقیم آفتاب است. ظرفی که ماش را در آن سبز کرده‌اید، هر از گاهی به سمت دیگر بچرخانید تا همه قسمت‌های سبزه ماش، به اندازه کافی با نور در تماس باشند.

 

*در طرز تهیه سبزه ماش روی پنبه، بعد از اینکه ماش‌ها جوانه زدند، یعنی حدود ۳ تا ۴ روز بعد، مقداری پنبه را کف ظرف دلخواهتان قرار دهید و دانه‌های ماش را روی پنبه‌ها بریزید. سپس روی پنبه‌ها را با دستمال خیس بپوشانید تا وقتی که ارتفاع جوانه‌ها به حدود ۱ سانتی‌متر برسد. از آن به بعد آبیاری را به صورت اسپری کردن ادامه دهید.

حتما بخوانید  طرز تهیه قهوه ترک روی گاز + ترفندهای مهم دم‌ آوری قهوه

 

*اگر می‌خواهید سبزه ماش در بطری نوشابه داشته باشید، ظرفی که برای تهیه سبزه ماش انتخاب می‌کنید، باید بطری نوشابه باشد و مراحل را به روشی که در ادامه خواهد آمد، انجام دهید.

 

*علت زرد شدن سبزه ماش چیست؟ آبیاری زیاد و نور شدید خورشید باعث زرد شدن سبزه ماش می‌شود. بهتر است هر دو روز یک بار به سبز آب بدهید و سبزه را در معرض تابش غیر مستقیم نور خورشید قرار دهید.

 

 

طرز تهیه سبزه ماش به روش ساده

 

طرز تهیه سبزه ماش به روش ساده

 

مواد لازم برای تهیه سبزه ماش

 

• ماش: ۱ پیمانه (به اندازه دلخواه)
• آب: در حدی که روی ماش را بپوشاند
• ظرف مناسب: ترجیحا سفالی، چینی یا شیشه‌ای
• پارچه نخی تمیز: برای زیر و روی ماش

 

 

مراحل کاشت سبزه ماش

 

مرحله اول: ماش‌‌ها را بخیسانید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه سبزه ماش عید نوروز، ماش‌ها را بشویید. روی آن‌ها را به اندازه ۲ بند انگشت آب ولرم بریزید. ظرفی که ماش را در آن خیسانده‌اید به مدت ۱۲ ساعت تا حداکثر ۱۸ ساعت در دمای محیط قرار دهید.

 

 

مرحله دوم: ماش‌ها را بین دو لایه پارچه نخی بریزید

 

آبی که ماش‌ها را در آن خیس کرده‌اید، یک یا دو بار عوض کنید. سپس آب ماش را دور بریزید. کف ظرفی را که برای سبز کردن ماش در نظر گرفته‌اید، یک پارچه سفید نخی تمیز بگذارید. ماش‌های آبکش شده را روی پارچه بریزید. بهتر است لایه ضخیمی از ماش بریزید تا سبزه‌تان توپر شود.

 

 

مرحله سوم: روی ماش‌ها را پارچه نمدار بیندازید

 

در این مرحله از طرز تهیه سبزه ماش، روی ماش‌‌ها را یک لایه دیگر پارچه نخی تمیز قرار دهید. پارچه را بشویید و خیس کنید. پارچه روی ماش‌ها باید به اندازه‌ای باشد که کاملا آن‌ها را بپوشاند. ظرف را در یک قسمت از خانه که نور خورشید به صورت غیرمستقیم می‌تابد، مثل پشت پنجره قرار دهید. هر روز روی پارچه را با اسپری آب بپاشید تا پارچه خشک نشود.

 

 

مرحله پنجم: سبزه ماش را به ظرف مناسب منتقل کنید

 

وقتی جوانه‌های ماش‌ شروع به جوانه زدن کردند و ارتفاع جوانه‌ها به حدود ۱ سانتی‌متر رسید، پارچه روی آن‌ها را بردارید. سپس با اسپری آب را مستقیما روی جوانه‌های ماش بپاشید. اگر اسپری مخصوص در دسترس ندارید، مشت‌تان را پر از آب کنید و روی جوانه‌‌ها بپاشید. مراقب باشید که کف ظرف آب جمع نشود.

 

 

مرحله ششم: سبزه ماش‌ را تزیین کنید

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه سبزه ماش، وقتی ارتفاع جوانه‌ها به اندازه دلخواهتان رسیدند، دور سبزه‌‌ها را یک روبان پارچه‌ای با رنگ‌ دلخواه بکشید و گره بزنید. سبزه ماش را می‌توانید با گل‌های ریز یا وسایل تزیینی دلخواه بیارایید و در سفره هفت سین قرار دهید.

 

 

طرز تهیه سبزه ماش در خاک

 

طرز تهیه سبزه ماش در خاک

 

برای طرز تهیه سبزه ماش در خاک باید ماش را به مدت ۱۶ ساعت در آب بخیسانید و بعد آبکش کنید. در ظرف دلخواه که ترجیحا جنس سفالی، شیشه‌ای یا چینی دارد، مقداری خاک بریزید. بهتر است کف ظرف دارای منافذ باشد تا هوا جریان پیدا کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش ابودردا چهارشنبه سوری + تاریخچه و نکات جالب

 

هر چه میزان خاک کمتر باشد، بهتر است و ماش بهتر رشد می‌کند. در کل بهتر است ظرفی را برای تهیه سبزه ماش انتخاب کنید که ارتفاع و عمق کمی داشته باشد؛ ارتفاع مناسب برای خاک ۳ تا ۴ سانتی‌متر است. سپس روی سطح خاک را یک لایه ضخیم ماش بپاشید. ماش‌ها را به صورت تپه‌ای روی خاک بریزید تا بعد از جوانه زدن، سبزه شما پرپشت باشد.

 

روی ماش‌ها را یک لایه نازک خاک بپاشید و روی خاک را آب اسپری کنید. اسپری کردن آب را هر روز انجام دهید. نباید سطح روی خاک کاملا خشک باشد. بعد از چند روز جوانه‌ها از خاک بیرون می‌آیند. کماکان به اسپری کردن روزانه آب روی خاک ادامه دهید. کاشتن سبزه ماش در خاک، باعث می‌شود ماش‌‌ها زودتر رشد کنند.

 

 

کاشت سبزه ماش در تنگ ماهی

 

کاشت سبزه ماش در تنگ ماهی

 

در این روش طرز تهیه سبزه ماش، ماش‌ها را در آب به مدت ۱۶ ساعت خیس کنید. مانند روش قبل، مراحل طرز تهیه سبزه ماش را ادامه دهید تا وقتی که ماش‌ها جوانه بزنند. ماش‌های جوانه زده را به تنگ ماهی منتقل کنید. قبل از قرار دادن سبزه ماش در تنگ، کف تنگ مورد نظر سنگریزه‌های رنگی یا خاک ژله‌ای بریزید.

 

روی ماش‌های جوانه زده را تا وقتی که جوانه‌‌ها حدود ۱ سانتی‌متر رشد کردند، با پارچه نخی بپوشانید. زمانی که جوانه‌ها به اندازه کافی رشد کردند، پارچه را بردارید و سبزه را هر روز با آبپاش، آبیاری کنید. آب اضافی کف تنگ را خالی کنید تا ریشه سبزه ماش له و خراب نشود.

 

 

طرز تهیه سبزه ماش در سبد

 

به عنوان ظرف مناسب برای کاشت سبزه ماش می‌توانید از سبدهای گل استفاده کنید. هر چه ارتفاع سبد کمتر باشد، بهتر است. در ضمن اگر کف سبد را خاک بپاشید و ماش‌ها را روی خاک بکارید، ماندگاری سبزه و رشد آن بیشتر خواهد شد.

 

 

این بود آموزش درست کردن سبزه ماش از انواع سبزه عید زیبا و پرطرفدار.

 

 

سوالات متداول

 

سبزه ماش چند روزه سبز می‌شود؟

 

سبزه ماش چند روزه سبز می‌شود؟

 

بهترین زمان برای کاشت سبزه ماش، حدود ۱۲ تا ۱۴ روز قبل از عید است. در این مدت باید دست به کار آماده‌سازی ماش برای درست کردن سبزه شوید تا با فرا رسیدن سال نو، سبزه‌ها به میزان کافی رشد کنند. البته اگر سبزه ماش را در خاک بکارید، سبزه ماش حدود ۱۰ روز بعد آماده می‌شود.

 

 

علت زرد شدن سبزه ماش چیست؟

 

در صورتی‌ که برای طرز تهیه سبزه ماش، سبزه را در دمای مناسب قرار ندهید و در محیط گرم  و تابش مستقیم نور خورشید باشد، سبزه ماش زرد خواهد شد. همچنین در صورت زیاده روی در میزان آبیاری سبزه‌ها به زردی می‌زنند. فراموش نکنید که آب اضافی کف ظرف نیز باعث زرد شدن سبزه‌ها خواهد شد.

 

 

کالابرگ الکترونیک