طرز تهیه خورش فسنجان با گوشت تکه‌ای به روش مجلسی و روغن افتاده

طرز تهیه خورش فسنجان با گوشت تکه‌ای به روش مجلسی و روغن افتاده


21 آذر 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خورش فسنجان با گوشت تکه‌ای

درست کردن خورش فسنجان با گوشت تکه‌ای یکی از روش‌های خاص برای تهیه خورشت فسنجان مجلسی است که مزه متفاوتی نسبت به سایر انواع فسنجان با مرغ یا اردک و گوشت قلقلی دارد. با این همه روش پخت این خورش فسنجان بسیار شبیه به سایر انواع خورشت فسنجان است، تنها باید برای تهیه این خورشت با گوشت لذیذ و مجلسی از گوشت گوسفندی یا گوشت گوساله استفاده کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه خورش فسنجان با گوشت قرمز تکه‌ای و فوت و فن‌های درست کردن این خورشت مجلسی آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه خورش فسنجان با گوشت تکه‌ای (برای ۶ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
مغز گردو ۳۰۰ گرم
گوشت گوسفندی خورشتی یا ماهیچه ۵۰۰ گرم
پیاز متوسط ۲ عدد متوسط
رب انار ۲ قاشق غذاخوری
شکر ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده غلیظ ۱ قاشق چای‌خوری
نمک ۱ قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه  ۱ قاشق چای‌خوری
زردچوبه ۱/۲ قاشق چای‌خوری
دارچین  ۱ قاشق چای‌خوری (اختیاری)
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان پخت فسنجون با گوشت تکه‌ای: ۴ الی ۵ ساعت

مراحل طرز تهیه خورش فسنجان با گوشت تکه‌ای

مراحل طرز تهیه خورش فسنجان با گوشت تکه‌ای

برای تهیه خورشت فسنجون با گوشت تکه‌ای باید از مقداری گوشت گوسفندی یا گوشت گوساله استفاده کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه خورشت فسنجان با گوشت گوسفندی را دنبال کنید.

مرحله اول؛ گردوها را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه خورش فسنجان با گوشت تکه‌ای باید مغز گردو را در میکسر یا غذاساز بریزید و خوب له کنید (می‌توانید گردوها را چرخ هم بکنید). برای تهیه فسنجان باید گردو را به اندازه‌ای میکس کنید که روغن بیندازد و پودر شود. حالا در یک قابلمه کمی روغن بریزید و گردوها را اضافه کنید. گردوها را خوب تفت دهید تا طعم و بوی خامی گردو گرفته شود. ۲ تا سه لیوان آب سرد اضافه کنید و شعله گاز را کم کنید تا گردوها حسابی به روغن بیفتند.

در صورت تمایل می‌توانید مغز گردو را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم؛ پیازها را رنده کنید

در این مرحله پوست پیازها را جدا کنید و آن‌ها را با رنده درشت رنده کنید. می‌توانید برای خرد کردن پیاز از غذاساز یا میکسر نیز استفاده کنید. سپس آب اضافی پیازها را بگیرید. برای تهیه فسنجان هر چقدر پیاز ریزتر باشد بهتر است، زیرا بافت آن در خورش مشخص نمی‌شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه اسپاگتی اسفناج به 3 روش

مرحله سوم؛ پیاز و گوشت را در روغن تفت دهید

یک قابلمه را روی شعله گاز قرار دهید و مقدار کمی روغن در آن بریزید. پیاز رنده شده را در قابلمه بریزید و برای چند دقیقه تفت دهید. زمانی که آب پیاز جمع شد، تکه‌های گوشت را اضافه کنید و آن را برای چند دقیقه تفت دهید. فلفل سیاه و زردچوبه را هم به گوشت اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی آن‌ها گرفته شود.

برای تهیه فلفل سیاه، زردچوبه، روغن سرخ کردنی و گوشت گوسفند یا گوشت گاو و گوساله به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله چهارم؛ خورش فسنجون با گوشت را بپزید

مقداری آب جوش به گوشت اضافه کنید و صبر کنید تا گوشت روی شعله ملایم گاز بپزد. ۲ ساعت زمان برای پخت اولیه گوشت در این مرحله لازم است.

مرحله پنجم؛ گردوهای به روغن افتاده را به فسنجان اضافه کنید

بعد از ۲ ساعت مغز گردوهای به روغن افتاده را به گوشت اضافه کنید. بعد از اضافه کردن گردوها هر زمان احساس کردید که آب خورش کم شده، می‌توانید مقداری آب سرد یا چند تکه یخ به آن اضافه کنید. این کار موجب روغن انداختن خورش می‌شود و ظاهر بهتری به خورش می‌بخشد. حداقل ۲ ساعت دیگر فسنجان را روی شعله ملایم گاز بپزید.

مرحله ششم؛ رب انار و زعفران را اضافه کنید

در یک ساعت پایانی پخت در این مرحله از طرز تهیه خورشت فسنجان با گوشت خورشتی باید رب انار و زعفران را اضافه کنید (اگر رب انارتان ترش است یا فسنجون شیرین دوست دارید در این مرحله شکر را هم اضافه کنید).

شما می‌توانید رب انار، زعفران و شکر را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله آخر؛ خورش فسنجون را سرو کنید

خورشت فسنجون با گوشت به ۴ الی ۵ ساعت زمان برای پختن و جا افتادن نیاز دارد.  در یک ساعت انتهای پخت فسنجون مزه غذا را بچشید و در صورت نیاز کمی رب انار، نمک و در صورت تمایل دارچین به آن اضافه کنید. زمانی که خورش فسنجان به غلظت مناسب رسید و روغن انداخت، شعله گاز را خاموش کنید و آن را در کنار برنج زعفرانی، برنج کته یا چلو آبکش سرو کنید.

در صورت تمایل می‌توانید نمک، دارچین و برنج را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

روش تهیه فسنجون با گوشت گوسفند یا گوساله ریش ریش

طرز تهیه فسنجون با گوشت گوسفندی ریش ریش

برای تهیه فسنجون می‌توانید به جای گوشت تکه‌ای از گوشت ریش ریش شده نیز استفاده کنید. برای این کار باید گوشت را در خورش یا به صورت جداگانه بپزید. سپس آن را خارج و ریش ریش کنید و دوباره به خورش اضافه کنید. اجازه دهید خورشت فسنجان شما برای چند ساعت روی گاز بماند تا جا بیفتد. سپس این غذا را در کنار برنج، سبزی خوردن، زیتون و پیاز سرو کنید و از طعم آن لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت فسنجون با گوشت قلقلی

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه خورش فسنجان با گوشت تکه‌ای

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه خورش فسنجان با گوشت تکه‌ای

  • در طرز تهیه خورشت فسنجان گوشت باید خورش را حدود ۴ الی ۵ ساعت روی گاز قرار دهید تا به آرامی بپزد و حسابی روغن بیندازد.
  • برای تهیه خورش فسنجان حتما چند بار آب یخ یا چند تکه یخ به آن اضافه کنید. این کار موجب روغن انداختن خورش می‌شود.
  • خورش فسنجان با گوشت باید روی حرارت ملایم بپزد. این کار موجب خوشمزه‌تر شدن و جا افتادن خورش می‌شود.
  • اگر برای تهیه خورش فسنجان از رب انار شیرین استفاده می‌کنید، نیازی به اضافه کردن شکر به خورش نیست.
  • برای متعادل شدن طعم خورش فسنجان با گوشت تکه‌ای بهتر است از مقداری رب انار ترش و شیرین استفاده کنید. اگر به رب انار ترش دسترسی ندارید، می‌توانید یک قاشق رب آلوچه به فسنجون اضافه کنید.
  • اضافه کردن دارچین به خورش فسنجان با گوشت کاملا اختیاری است و در صورت تمایل می‌توانید آن را حذف کنید.
  • یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در طرز تهیه خورش فسنجان با گوشت تکه‌ای به آن توجه کنید، استفاده از گردوی مرغوب و باکیفیت است. برای تهیه این خورش بهتر است از گردوی چرب ایرانی استفاده کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید مقداری زعفران دم کرده غلیظ به خورش فسنجان اضافه کنید. این کار موجب خوشرنگ شدن و عطر بهتر خورش می‌شود اما اگر طعم زعفران را در فسنجان دوست ندارید آن را حذف کنید.
  • برای این که طعم خورش فسنجان شما ملس شود، می‌توانید از دو سه عدد آلوی ملس در خورش اضافه کنید. در این روش باید آلو را برای نیم ساعت در آب بخیسانید و بعد به خورش اضافه کنید.
  • برای تهیه خورش فسنجان با گوشت تکه‌ای می‌توانید گوشت را به صورت جداگانه در زودپز بپزید و بعد به غذا اضافه کنید.
  • در طرز تهیه فسنجان با گوشت برای ۴ نفر می‌توانید از ۳۰۰ گرم گوشت، ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار گردوی آسیاب شده، ۱ عدد پیاز و ۳ قاشق رب انار استفاده کنید.
  • طرز تهیه فسنجون با گوشت برای ۱۵ نفر با طرز تهیه خورش فسنجان با گوشت برای ۱۰ نفر هیچ تفاوتی ندارد، تنها باید مواد تشکیل دهنده غذا را با توجه به تعداد نفرات کم و زیاد کنید.
  • مهم‌ترین فوت و فن خورش فسنجان با گوشت گوساله یا گوشت گوسفند اضافه کردن یک عدد هویج و یک عدد سیب درختی به فسنجون است که موجب خوش طعم شدن غذا می‌شود و لعاب انداختن فسنجون می‌شود.
  • در این طرز تهیه خورشت فسنجان با گوشت ما از گوشت گوسفندی استفاده کردیم شما می‌توانید از گوشت گوساله برای درست کردن فسنجون استفاده کنید.
حتما بخوانید  روش های تشخیص میگو سالم و تازه

فوت و فن‌های خوشمزه شدن فسنجان با گوشت تکه‌ای

فوت و فن‌های خوشمزه شدن فسنجان با گوشت تکه‌ای

برای تهیه فسنجان با گوشت تکه‌ای از چه گردویی استفاده کنم؟

در طرز تهیه فسنجون با گوشت گوسفندی تکه‌ای باید از گردوی باکیفیت و چرب ایرانی استفاده کنید. استفاده از گردوی کهنه موجب بدمزه شدن خورش شما می‌شود و خورشت هم روغن نمی‌اندازد.

علت سفت شدن گوشت فسنجان چیست؟

برای تهیه خورش فسنجان با گوشت بهتر است نمک را بعد از پخت گوشت به غذا و در یک ساعت پایانی پخت اضافه کنید. این کار به پخت بهتر گوشت کمک زیادی می‌کند و مانع سفت شدن گوشت می‌شود.

 

کالابرگ الکترونیک