۳ طرز تهیه نان خرمایی کرمانشاهی مجلسی در فر، تابه و توستر

۳ طرز تهیه نان خرمایی کرمانشاهی مجلسی در فر، تابه و توستر


16 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه نان خرمایی کرمانشاهی در 9 مرحله ساده

نان خرمایی کرمانشاهی یکی از پرفروش‌ترین سوغاتی‌های این شهر محسوب می‌شود. نان خرمایی که درواقع نوعی کلوچه خرمایی است هم به دلیل طعم بی‌نظیرش و هم به دلیل خواصی که دارد بسیار محبوب است. شما می‌توانید این شیرینی خوشمزه و مقوی را در خانه و به روش بازاری تهیه کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به آموزش طرز تهیه نان خرمایی گردویی کرمانشاه مجلسی با فر، بدون فر و در توستر می‌پردازیم و نکات مهم در طبخ این خوراکی محلی کرمانشاهی و فوت و فن‌های خوشمزه‌تر شدنش را نیز به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه نان خرمایی گردویی کرمانشاهی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد سفید نیم کیلوگرم
روغن جامد یا کره ۲۵۰ گرم
شکر ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
خرما (بدون هسته) نیم کیلوگرم
مغز گردو به مقدار دلخواه برای تزیین نان خرمایی

 

مدت آماده‌سازی مواد اولیه: ۲ ساعت

مدت زمان لازم جهت پخت نان خرمایی کرمانشاهی: ۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه نان خرمایی کرمانشاهی مجلسی در فر

مراحل طرز تهیه نان خرمایی کرمانشاهی مجلسی در فر

نان خرمایی کرمانشاهی یک شیرینی محبوب، مقوی و سنتی محسوب می‌شود که هم در شهر کرمانشاه و هم در شهرهای دیگر طرفداران زیادی دارد. نان خرمایی شیرینی خود را از خرما می‌گیرد و شکر کمی در آن استفاده می‌شود و به همین دلیل از انواع شیرینی‌های نسبتا سالم و مقوی محسوب می‌شود. مراحل طرز تهیه نان خرمایی گردویی کرمانشاه را دنبال کنید.

مرحله اول: کره را آب کنید

در مرحله اول از طرز تهیه نان خرمایی کرمانشاهی کره را باید ذوب کنید. برای ذوب کردن کره از روش بن ماری استفاده کنید. به این صورت که روی یک کتری در حال جوش یک کاسه قرار دهید و کره را داخل آن بگذارید و بگذارید کره با بخار کتری به تدریج ذوب شود.

در این مرحله می‌توانید از روغن جامد نیز استفاده کنید. روغن جامد را نیز به شیوه بن ماری باید ذوب کنید. توجه کنید کره به نان خرمایی بافت لطیف‌تری می‌دهد.

می‌توانید برای تهیه کره و روغن جامد به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم: آرد را سه بار الک کنید

در قدم بعدی به سراغ آرد بروید. آرد را باید سه بار الک کنید. الک کردن آرد ضروری است زیرا باعث می‌شود ذرات آرد از یکدیگر جدا شوند و هنگام ورز دادن گوله گوله نشوند تا بافت نان خرمایی لطیف شود.

می‌توانید برای تهیه آرد به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه ترشی آلبالو ملس با سرکه و رب انار در 30 دقیقه

مرحله سوم: کره و گلاب و شکر را به آرد الک شده اضافه کنید

بعد از آنکه کره یا روغن با بخار آب کاملا ذوب شد باید آن را به آردی که سه بار الک کردید اضافه کنید. در این مرحله باید گلاب و شکر را هم به آرد الک شده اضافه کنید و همه مواد را با لیسک به صورت دورانی (در جهت عقربه‌های ساعت) با هم مخلوط کنید تا یک مایه لطیف و یکدست درست شود.

می‌توانید برای تهیه گلاب و شکر به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله چهارم: خمیر نان خرمایی را ورز دهید

ترکیب آرد و کره و گلاب که به شکل خمیر در آمد، باید آن را حسابی ورز دهید. ورز دادن خمیر مهم‌ترین مرحله در طرز تهیه نان خرمایی کرمانشاهی است. ورز دادن مخلوط آرد و کره را تا جایی ادامه دهید تا به یک خمیر یکدست و با بافت منسجم برسید. این مرحله حدودا ده دقیقه زمان می‌برد.

مرحله پنجم: به خمیر نان خرمایی استراحت دهید

بعد از آنکه خمیر کاملا ورز داده شد و به بافت مطلوب و مناسب رسید آن را در یک ظرف مناسب قرار دهید. روی ظرف را بپوشانید. خمیر را در جایی خارج از یخچال برای مدت زمان یک و نیم تا ۲ ساعت قرار دهید.

مرحله ششم: خرما را آماده کنید

در فاصله‌ای که خمیر نان خرمایی کرمانشاهی استراحت می‌کند فرصت کافی دارید تا خرما را آماده کنید. در این مرحله باید هسته و پوست خرماها را جدا کنید. بعد از آنکه هسته و پوست را از خرما جدا کردید باید خرماها را له کنید. این کار را می‌توانید با چنگال یا غذاساز انجام دهید. خرماها تا جایی باید له شوند که شکل یک خمیر یکدست به خود بگیرند.

می‌توانید برای تهیه خرما به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله هفتم: خمیر نان خرمایی را شکل دهید

بعد از حدود ۲ ساعت وقتی که خمیر آماده شد، قسمتی از خمیر را بردارید، آن را کف دست پهن کنید. وسط خمیر را با خرماهای له شده پر کنید. خمیر را از طرفین ببندید و به صورت گرد در آورید. این کار را تا تمام شدن تمام خمیر انجام دهید. روی خمیر را هم می‌توانید با مغز گردو تزیین کنید تا یک نان خرمایی گردویی داشته باشید.

مرحله هشتم: نان خرمایی کرمانشاهی را در فر بپزید

در این مرحله از طرز تهیه نان خرمایی ترد و خوشمزه باید فر را روی دمای ۱۸۰ درجه قرار دهید. اجازه دهید تا فر گرم شود. سپس سینی فر را با کمی روغن مایع چرب کنید و نان خرمایی‌ها را در سینی بچیند. سینی را در طبقه وسط فر قرار دهید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان دهید تا نان خرمایی کامل بپزد.

مرحله آخر: نان خرمایی کرمانشاهی را سرو کنید

سینی نان خرمایی کرمانشاهی خوش عطر و لذیذ را از فر دربیاورید. صبر کنید تا شیرینی‌ها کاملا سرد شوند و سپس آن‌ها را در ظرف مناسب بچینید. از آنجایی که  این شیرینی ها بسیار ترد و شکننده‌اند و باید در زمان انتقال به ظرف خوب سرد شده باشند. نان خرمایی کرمانشاهی مجلسی را در کنار چای و یا به عنوان میان وعده سرو کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه نون کرمانشاهی (یوخه)

طرز تهیه نان خرمایی کرمانشاهی به روش‌های دیگر

روش تهیه نان خرمایی کرمانشاهی بدون فر

مراحل آماده‌سازی نان خرمایی کرمانشاهی بدون فر شبیه به مراحلی است که در بالا ذکر شد اما روش پخت آن فرق می‌کند. در طرز تهیه نان خرمایی بدون فر باید یک قابلمه با سایز مناسب انتخاب کنید. کف قابلمه را با کاغذ روغنی بپوشانید.

حتما بخوانید  طرز تهیه زولبیا جلبی (زولبیا افغانی) به ۲ روش بدون خمیر مایه و با‌ آن

نان خرمایی‌ها را روی آن بچینید و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید. توجه داشته باشید در این مرحله حتما از شعله پخش‌کن استفاده کنید. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید نان خرمایی‌ها به مدت ۳۰ دقیقه بپزند و طلایی شوند.

روش تهیه نان خرمایی کرمانشاهی در توستر

نان خرمایی کرمانشاهی را در توستر نیز می‌توانید تهیه کنید. به این منظور در ابتدا مطابق با مراحل طرز تهیه نان خرمایی کرمانشاهی در دستور اول، شیرینی‌ها را آماده کنید.

سپس توستر را روشن کنید و با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد اجازه دهید گرم شود. در زمان گرم شدن توستر هر دو المنت بالایی و پایینی آن باید روشن باشد. سپس نان خرمایی‌ها را در طبقه وسط توستر قرار دهید و المنت بالایی را خاموش کنید.

شیرینی‌ها نیم ساعت در این دما باید بپزند. سپس در ده دقیقه پایانی پخت المنت بالایی را روشن کنید تا روی نان خرمایی‌ها طلایی شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی بژی کرمانشاهی

نکات مهم در طرز تهیه نان خرمایی کرمانشاهی لذیذ و خوشمزه

نکات مهم در طرز تهیه نان خرمایی کرمانشاهی لذیذ و خوشمزه

  • از مقداری زعفران، پودر دارچین و پودر هل سبز نیز می‌توانید برای طعم دادن به نان خرمایی استفاده کنید. این مواد را به صورت اینترنتی و حضوری از افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.
  • میزان استفاده از شکر کاملا به ذائقه شما بستگی دارد. از آنجایی که خرما به اندازه کافی به نان خرمایی شیرینی می‌دهد بهتر است مقدار کمی شکر استفاده کنید و یا آن را به کلی حذف کنید.
  • برای آنکه خمیر نان خرمایی هنگام پخت رنگ بهتری به خود بگیرد، می‌توانید قبل از قرار دادن در فر روی شیرینی‌ها به وسیله قلم مو زرده تخم مرغ همزده بمالید.
  • شکل نان خرمایی به سلیقه شما بستگی دارد. می‌توانید خمیر را به هر شکلی که می‌خواهید در آورید و نان خرمایی را بپزید. می‌توانید نان خرمایی رولی و یا هر مدل دیگر درست کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه‌ شدن نان خرمایی کرمانشاهی

چه کار کنیم تا خمیر نان خرمایی لطیف شود؟

اگر از نشاسته ذرت به جای آرد سفید استفاده کنید خمیر به دست آمده لطیف‌تر خواهد شد.

نان خرمایی را تا چه مدت می‌توان تازه و نرم نگهداری کرد؟

اگر نان خرمایی را در یک ظرف در بسته قرار دهید به طوری که هوا به آن وارد نشود و آن را در یخچال نگهداری کنید می‌توانید مدت طولانی‌تری نان خرمایی را تازه نگه دارید.

 

محصولات مرتبط