نقد و بررسی سریال «نیسان آبی» و حواشی پیرامون آن

نقد و بررسی سریال «نیسان آبی» و حواشی پیرامون آن


19 آبان 1400 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقد و بررسی سریال «نیسان آبی»، تازه ترین محصول فیلیمو

با رکوردزنی قسمت اول سریال «نیسان آبی» که توانست رکورد جذب مخاطب برای قسمت اول در میان سریال های شبکه نمایش خانگی را به نام خود ثبت کند، بسیاری به موفقیت این سریال جدید پلتفرم فیلیمو امیدوارم شدند. در ادامه با ما در سرویس هنر و سینما مجله کوروش همراه باشید تا بیشتر درباره جدیدترین شبکه محصول نمایش خانگی یعنی مجموعه نیسان آبی بدانید.

 

 

مشخصات سریال «نیسان آبی»

 

مشخصات سریال «نیسان آبی»

 

ژانر: کمدی، درام

تهیه کننده: احسان ظلی پور

کارگردان: منوچهر هادی

نویسنده: سعید دولتخانی، سعید هوشیار

بر پایه: فیلمنامه سینمایی«نیسان آبی» نوشته کمیل روحانی

بازیگران: حسین یاری، مهران غفوریان، یکتا ناصر، بهناز جعفری، جمشید هاشم ‌پور، علیرضا خمسه، سحر قریشی، حسام نواب صفوی، گیتی قاسمی، سیروس همتی، غلامرضا نیکخواه، بهشاد شریفیان، یوسف صیادی، رضا بنفشه ‌خواه، بهزاد رحیم خانی، صفر کشکولی، اسدالله یکتا

آهنگساز: آریا عظیمی ‌نژاد

راوی: بهادر مالکی

فیلمبردار: روزبه رایگا

تدوین: سیاوش کردجان

فصل ها: ۱ فصل

تعداد قسمت ها: ۲۰ قسمت

مدت زمان هر قسمت:  ۵۰ دقیقه

شبکه اصلی: شبکه نمایش خانگی

پخش کننده: فیلیمو

زمان پخش: چهارشنبه ها ۸ صبح

قسمت های پخش شده: ۵ قسمت

آغاز به پخش: ۲۸ مهر ۱۴۰۰

سال تولید: ۱۴۰۰

امتیاز آی ام دی بی (IMDb): ۶،۴

فیلیمو: ۹۳٪

 

 

داستان سریال نیسان آبی چیست؟

 

خلاصه داستان سریال نیسان آبی

 

دو شخصیت اصلی سریال نیسان آبی جمشید (زامیاد) و رضا، دو دوست قدیمی هستند. این دو زمانی عاشق دو خواهر به نام های زری و پری می شوند و بعدا با همان ها هم ازدواج می کنند. جمشید علاقه عجیبی به جمشید هاشم پور (بازیگری که در دهه شصت مشهورترین بازیگر اکشن سینمای ایران بود) و نیسان آبی اش دارد. رضا هم دلبسته شعر و شاعری است و در رؤیاهایش خود را شاعری پرآوازه می داند.

 

 

جمشید با کار کردن روی نیسان به سختی گذران زندگی می کند. رضا هم به دنبال شغل بهتری می گردد تا وضعیت مالی خود را متحول کند. این دو دائما درگیر ماجراها و اتفاقات مختلفی می شوند که گاهی تلخ و گاهی نیز شیرین هستند. اتفاقاتی که حول محور مضامینی همچون پول، عشق، وفاداری و خانواده می گردند و ارتباط تمام این داستان ها هم نیسان آبی جمشید است که در حقیقت، راوی داستان نیز این ماشین است.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و خلاصه کامل سریال زخم کاری

 

 

رکوردشکنی مجموعه نیسان آبی

 

رکوردشکنی مجموعه نیسان آبی

 

مجموعه نیسان آبی که پنجاه و دومین مجموعه شبکه نمایش خانگی به شمار می رود، از روز ۲۸ مهر شروع به پخش کرد. هر چند انتظار می رفت که این کمدی عاشقانه که چهره های سرشناس زیادی نیز در آن نقش آفرینی می کنند، در جذب مخاطب با مشکل زیادی مواجه نشود. اما رکوردشکنی قسمت اول سریال نیسان آبی تا حد زیادی به خصوص به دلیل انتقادت و حواشی سریال های قبلی منوچهر هادی غیرمنتظره بود.

 

 

قسمت اول سریال نیسان آبی در یک هفته اول با ۲۸ میلیون و ۷۶۵ هزار و ۲۷۴ دقیقه تماشا توانست یک رکورد تازه را در زمینه جذب مخاطب قسمت اول به نام خود به ثبت برساند. نیسان آبی با این رکورد تازه توانست از سد سریال «آقازاده» بگذرد که قبلا این رکورد را در اختیار داشت. جالب اینکه این حجم از استقبال بی سابقه در حالی بود که منتقدان پس از پخش اولین قسمت نیسان آبی هجمه ای از انتقادات را روانه سریال تازه منوچهر هادی کرده بودند.

 

 

بیشتر بخوانید: نگاهی به پرفروش ترین سریال های شبکه نمایش خانگی

 

 

حواشی سریال نیسان آبی چیست؟

 

جنجال آفرینی و حاشیه سازی طی سال های اخیر به ترفندهای تبلیغاتی اصلی عوامل سازنده سریال های شبکه نمایش خانگی تبدیل شده است. به این جهت، وقتی سریالی در این پلتفرم حاشیه چندانی نداشته باشد باعث تعجب می شود! با این حال، در حالی که مراحل ضبط سریال نیسان آبی بی سروصدا و بدون هیچ حاشیه خاصی دنبال می شد، خبر رسید که با بستری شدن مهران غفوریان در بیمارستان ضبط این سریال متوقف شده است.

حتما بخوانید  طرز تهیه بیف استروگانف با پاستا فوری و خوشمزه به روش ایتالیایی

 

 

احسان ظلی ‌پور، تهیه کننده این مجموعه شبکه نمایش خانگی روز ۲۹ مهر بلافاصله پس از اعلام این خبر به رسانه ها گفت که مهران غفوریان برای عمل قلب باز بستری شده و ضبط سریال نیز تا زمان بهبودی این بازیگر متوقف می ماند. در این رابطه گفته شد که حدود دو تا سه هفته از ضبط سریال نیسان آبی باقی مانده است. با این حال، ظلی ‌پور عقیده دارد، با توجه به اینکه پنج قسمت نیسان آبی آماده پخش است، مشکل خاصی در روند پخش این سریال به وجود نخواهد آمد.

 

 

مهران غفوریان، بازیگر پرسابقه که سر صحنه نیسان آبی دچار سکته قلبی شده بود، این روزها وضعیت سلامتی خوبی دارد. او که هم اکنون دوران نقاهت را در خانه سپری می کند، باید دستکم یک ماه در خانه بماند. به این جهت، هنوز از تاریخ دقیق شروع ضبط سکانس های باقیمانده نیسان آبی خبری نیست.

 

 

بازگشت منوچهر هادی با سریال نیسان آبی به شبکه نمایش خانگی

 

بازگشت منوچهر هادی با سریال نیسان آبی به شبکه نمایش خانگی

 

منوچهر هادی پس از برخی تجربه های ناموفق خود همچون سریال «دل» و به خصوص سریال «گیسو» تا حد زیادی اعتماد مخاطبان سریال های ایرانی از دست داد و حتی بسیاری تا آنجایی پیش رفتند که او را در زمره کارگردان هایی به حساب آوردند که پس از یک موفقیت ناگهانی دیگر نتوانستند درخشش آنچنانی داشته باشند.

 

به همین دلیل نیز تولید و همینطور تبلیغات سریال نیسان آبی با احتیاط زیادی همراه بود. به طوری عوامل مجموعه نیسان آبی در فضای مجازی به شیوه کاملا متفاوتی به تبلیغ سریال جدید خود پرداختند. نیسان آبی با توجه به سبک و سیاق به آثار کمدی منوچهر هادی همچون فیلم های سینمایی «رحمان ۱۴۰۰» و «آینه بغل» شباهت دارد که نقطه اشتراک همه در نگاه طنزآمیز به مقوله فقر است.

 

ولی آنچه در قسمت اول نیسان آبی بیش از همه چیز به چشم خورد، نوستالژی کمدی بود. در دهه ۱۳۹۰ کمدی های زیادی با محوریت نوستالژی و زندگی در دهه های معاصر در سینما و تلویزیون ایران ساخته شده اند. آثاری که بسیاری از آنها با استقبال نسبتا بالای مخاطبان مواجه شدند. احتمالا موفق ترین نمونه از این آثار نوستالژی محور را باید «نهنگ عنبر (۱۳۹۳)» بدانیم که هم به لحاظ تجاری و هم هنری موفق بود.

 

 

نقد و بررسی مجموعه نیسان آبی

 

اکنون شروع مجموعه نیسان آبی هم با نوستالژی است؛ هر چند نوستالژی این مجموعه رنگ و بوی سایر کارهای منوچهر هادی را دارد. در لحظاتی از سریال ما حتی پارودی (تقلید تمسخرآمیز) آثار دیگری همچون سریال «قورباغه» و فیلم سینمایی «ابد و یک روز» را نیز می بینیم.

 

در همین حال، دقایقی به شیفتگی بی حد و حصر شخصیت جمشید (حسین یاری) به جمشید هاشم پور می گذرد. در عین حال، سکانس هایی از مجموعه نیسان آبی یادآور سایر کمدی های منوچهر هادی است. برای مثال، نوع پایان بندی قسمت اول نیز یادآور صحنه ای از فیلم «آینه بغل» است. زوج یاری و غفوریان نیز توانسته اند با تعامل خوبی که دارند در خلق کمدی موفق عمل کنند.

 

 

ترمیم اعتماد از دست رفته مخاطبان به منوچهر هادی

 

بازگشت اعتماد از دست رفته مخاطبان به منوچهر هادی

 

شخصیت رضا خرسند که نقش او را مهران غفوریان ایفا می کند، در موقعیتی چالش برانگیزی قرار دارد. این نقش مهران غفوریان را در وضعیتی متفاوت نسبت به آثار قبلی اش در کارنامه هنری طولانی او به خصوص در سریال ها و فیلم های کمدی قرار داده است. هر چند غفوریان به گواه پنج قسمتی که از پخش سریال نیسان آبی می گذرد، توانسته نقش آفرینی بسیار خوبی در این کمدی عاشقانه داشته باشد.

 

حسین یاری نیز با وجودی که در دهه های قبل گاه گداری سر از کمدی هایی همچون «دنیای وارونه (۱۳۷۶)» و «معادله (۱۳۸۲)» درآورده، اما اکثر اوقات در نقش های جدی حضور داشته است. با این حال، او نیز توانسته در موقعیت نقش و داستان سریال جا بیفتد و نقش آفرینی قابل قبولی داشته باشد.

 

نهایتا آنچه مجموعه نیسان آبی در قسمت اول نشان می دهد کاملا روندی برخلاف سریال های دو سال اخیر منوچهر هادی را دنبال کرده است. مخاطب با تماشای قسمت اول نیسان آبی نه تنها هیچ حس کم فروشی و بی احترامی پیدا نمی کند، بلکه برعکس حس می کند با یک کمدی عاشقانه خوش ساخت و جذاب طرف است.

 

نیسان آبی کمدی است که شخصیت ها و موقعیت آنها را در ابتدا به خوبی معرفی می کند. سپس برای ورود مخاطبان به درون قصه مقدمه چینی حساب شده ای را تدارک می بیند. هر چند نمی توان مجموعه نیسان آبی را دستکم از قسمت اول آن یک کمدی نو و خلاقانه دانست، اما حداقل کاری که این مجموعه جدید فیلیمو می کند، بازگرداندن اعتماد از دست رفته بسیاری از مخاطبان به منوچهر هادی است که پس از تجربه های عجیب و غریب او در سال های اخیر خدشه دار شده بود.

حتما بخوانید  نقد و بررسی سریال «خانه کاغذی/ سرقت پول (Money Heist)»

 

 

توجه: نقد و بررسی سریال نیسان آبی با پخش سایر قسمت های آن به ‌روزرسانی می شود.

 

 

نظر منتقدان درباره سریال نیسان آبی چه بوده است؟

 

نظر منتقدان درباره سریال نیسان آبی چه بوده است؟

 

سریال نیسان آبی با وجودی که از استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان برخوردار بوده، اما در مقابل چندان نتوانست نظر منتقدان را جلب کند. به طوری که اکثر منتقدان در نقدهای خود منوچهر هادی را به دنبال کردن یک فرمول ظاهرا امتحان پس داده و بدون هیچ خلاقیت یا نوآوری خاصی متهم کردند.

 

حتی منتقدانی که نظر مثبتی به مجموعه نیسان آبی داشتند نیز سریال جدید منوچهر هادی را در بهترین حالت یک اثر متوسط دانستند. رسول خردمندی در نقد خود در «رسانه سرگرمی» ضمن تمجید از بازی های خوب سریال از جمله حسین یاری و مهران غفوریان، نیسان آبی را به لحاظ کارگردانی یک «اثر معمولی» دانست.

 

رامین مارالی در «صبح سینما» هم عقیده دارد، با توجه به تجربه های ضعیف کارگردان در دو سال اخیر، حداقل دستاورد سریال نیسان آبی «شاید ترمیم اعتماد از دست رفته برخی مخاطبان نسبت به منوچهر هادی باشد.»

 

منتقد خبرگزاری «انصاف نیوز» نیز ضمن آنکه مجموعه نیسان آبی را یک «فیلم فارسی» تمام عیار دانست عنوان کرد: «قصه سریال با به طنز کشیدن سبک زندگی دهه شصت و هفتاد شروع می‌ شود. رقص‌ های جاهلی، لباس ‌های گشاد و پیله دار و در نهایت شوخی‌ های جنسی در قسمت اول محور شخصیت ‌پردازی ‌ها و قصه را تشکیل می‌ داد.»

 

این منتقد در ادامه نقد تند خود می نویسد که حتی اگر سازندگان نیسان آبی امید داشته اند توجه مخاطبان فیلم های فارسی قبل از انقلاب را به خود جلب کنند، در این راه نیز ناکام مانده اند!

 

 

سوالات متداول درباره سریال نیسان آبی

 

۱-زمان پخش نیسان آبی در چه تاریخی است؟

 

این سریال روزهای چهارشنبه ساعت ۸ صبح از پلتفرم فیلیمو پخش می شود.

 

 

۲- سریال نیسان آبی چند قسمت است؟

 

مجموعه نیسان آبی، جدیدترین محصول شبکه نمایش خانگی ۲۰ قسمت دارد و در یک فصل ساخته شده است.

 

۳-چه بازیگرانی در مجموعه نیسان آبی حضور دارند؟

 

نیسان آبی از جمله سریال های پرستاره شبکه نمایش خانگی است. در این مجموعه از پلتفرم فیلیمو بازیگران نام آشنایی همچون حسین یاری، مهران غفوریان، یکتا ناصر، بهناز جعفری، جمشید هاشم ‌پور، علیرضا خمسه و سحر قریشی به ایفای نقش پرداخته اند.

 

 

۴-داستان سریال نیسان آبی چیست؟

 

نیسان آبی داستان عشق جمشید به نیسان آبی او است. در کنار این، رابطه رضا و جمشید که دو دوست قدیمی هستند که زمانی عاشق دو خواهر به نام های زری و پری شده اند، عمده داستان مجموعه نیسان آبی را تشکیل می دهد.

 

 

۵-چرا باید نیسان آبی را ببینیم؟

 

در این روزها که از هر گوشه اخبار ناگواری به گوش می رسد، احتمالا هیچ چیزی بهتر از یک سریال کمدی جذاب در کنار اعضای خانواده نمی تواند ذهن شما را از تمام تلخی ها و خبرهای بد پیرامونتان منحرف کند. به خصوص اینکه نیسان آبی با یک دو جین بازیگر معروف و کارگردانی منوچهر هادی حرف های زیادی برای گفتن دارد.

 

 

۶-انتظارمان از این سریال چیست؟

 

منوچهر هادی، کارگردانی است که به کمدی عاشقانه و ملودرام های پربیننده اش مشهور است. این کارگردان با توجه به اینکه قبلا با فیلم های سینمایی «آینه بغل» و «رحمان ۱۴۰۰» که هر دو از آثار گیشه پسند بودند، کمدی را آزموده، چندان با فضای کمدی بیگانه نیست و در نیسان آبی نیز دوباره به کمدی رجوع کرده، از این جهت می توان از نیسان آبی او انتظار زیادی از داشت.

 

 

سخن پایانی

 

منوچهر هادی که به ملودرام های پربیننده در شبکه نمایش خانگی شهرت دارد، پس از سریال های محبوب «عاشقانه» و «گیسو» این بار سراغ یک کمدی عاشقانه رفته است. کمدی عاشقانه ای که با توجه به بازخورد بسیار مثبتی که چند قسمت اول آن داشته، نشان می دهد که منوچهر هادی رگ خواب بینندگان سریال های ایرانی را بسیار خوب بلد است. باید منتظر بمانیم و ببینیم در ادامه استقبال مخاطبان از این مجموعه طنز تلویزیونی که بعد از آثار جدی فراوانی مثل آقازاده و زخم کاری و سیاوش ارائه شده است چگونه خواهد بود.

 

 

منابع: ویکیپدیا، فیلیمو

 

کالابرگ الکترونیک