نقد و بررسی مینی سریال «نه غریبه کامل (Nine Perfect Strangers)»

نقد و بررسی مینی سریال «نه غریبه کامل (Nine Perfect Strangers)»


15 آبان 1400 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقد و بررسی مینی سریال «نه غریبه کامل (Nine Perfect Strangers)»

«نه غریبه کامل» مینی سریال رازآلودی محصول شبکه اینترنتی هولو است که در سال ۲۰۱۸ بر اساس رمانی از لیان موریارتی، نویسنده پرآوازه استرالیایی ساخته شد. نویسندگی مینی سریال نه غریبه کامل را که حالا یکی از پرطرفدارترین سریال‌های دنیا لقب گرفته دیوید ای. کلی و کارگردانی آن را جاناتان لوین برعهده داشته است. امروز در سرویس هنر و سینما مجله کوروش نگاهی به این مینی سریال شبکه هولو انداخته ایم.

 

 

مینی سریال نه غریبه کامل؛ اقتباسی از یک رمان پرفروش

 

مینی سریال اختصاصی شبکه اینترنتی هولو تمام عناصر لازم برای موفقیت را دارد. مینی سریال نه غریبه کامل نه از هر رمانی بلکه از یکی از رمان های پرفروش و محبوب لیان موریارتی اقتباس شده است. نویسنده ای که همین حالا هم چندین سریال موفق از جمله سریال «دروغ‌ های کوچک بزرگ» از شبکه اچ بی او از کتاب های او اقتباس شده است.

 

حضور گروهی از بازیگران مشهور نیز باعث شده هرچه بیشتر شانس نه غریبه کامل برای موفقیت بالا برود. در همین حال در فهرست عوامل این سریال همچون دروغ های کوچک بزرگ نام دیوید ای. کلی و نیکول کیدمن به عنوان مدیران تولید به چشم می خورد.

 

زوجی که در دیگر مینی‌ سریال شبکه اچ بی او، «فروپاشی (The Undoing)» نیز با هم همکاری کردند. تمام این موارد باعث بالا رفتن انتظارات بینندگان از نه غریبه کامل شده است. هر چند این مینی سریال در زمان پخش بدل به پربیننده ترین سریال در حال پخش شبکه هولو شد، اما هیچ وقت نتوانست آنطور که باید نظر مخاطبان و منتقدان را جلب کند.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی سریال بوجک هورسمن

 

 

مشخصات مینی سریال «نه غریبه کامل (Nine Perfect Strangers)»

 

مشخصات مینی سریال «نه غریبه کامل (Nine Perfect Strangers)»

 

ژانر: درام، اسرارآمیز، دلهره آور

سازنده: دیوید ای کلی

نویسندگان: دیوید ای کلی، جان هنری باترورث، سامانتا اشتراوس، جسیکا شارزر و جاناتان لوین

کارگردان: جاناتان لوین

بر پایه: رمان «نه غریبه کامل» اثر لیان موریارتی

بازیگران: نیکول کیدمن، ملیسا مک کارتی، منی جاسینتو، اشر کدی،‌ لوک ایوانز، ملوین گرگ، سامارا ویوینگ، گریس ون پتن، تیفانی بون، مایکل شنون، رجینا هال، بابی کاناوله

موسیقی: مارکو بلترامی، مایلز هانکینز

محصول کشور: آمریکا

زبان اصلی: انگلیسی

تعداد فصل ها: ۱ فصل

تعداد قسمت ها: ۸ قسمت

مدت زمان هر قسمت: ۴۲-۵۵ دقیقه

شبکه اصلی: هولو (Hulu)

امتیاز آی ام دی بی (IMDb): ۷

راتن تومیتوز: ۶۲٪

 

 

خلاصه داستان:

 

گروهی ۹ نفره از کسانی که دچار مشکلات روانی و آسیب های روحی هستند برای علاج به آسایشگاهی مرموز در دهکده خیالی کابریلو در کالیفرنیا می روند. در حالی که همه چیز به خوبی پیش می رود، به زودی بیماران متوجه می شوند که برنامه درمانی که در آن شرکت کرده اند، یک برنامه آزمایشی است و بارها به آنها داروهای آزمایش نشده خورانده شده است. به این ترتیب، بیماران برخلاف انتظار به جای اینکه به آرامشی که می خواستند برسند، دچار تشویش و اضطراب بیشتری می شوند.

 

 

نقد و بررسی مینی سریال ۹ غریبه کامل

 

نقد و بررسی مینی سریال نه غریبه کامل

 

مینی سریال نه غریبه کامل از شبکه هولو در زمان پخش همچون ویترینی از بازیگران مشهور عمل کرد. با وجودی که در سریال ۹ غریبه کامل فضای زیادی برای بازیگری های ماهرانه وجود داشت، اما هیچ وقت به لحاظ داستان پردازی چنین فرصتی فراهم نشد.

 

به این جهت، مخاطبانی که به دنبال روایتی شاداب -چنانچه عنوان رازآلود سریال نیز وعده می داد-با طرح داستانی سرگرم کننده پر از اتفاقات غیرقابل پیش بینی هستند چندان از تماشای سریال خوشحال نمی شوند.

 

در عوض تا جایی که امکانش باشد فرصت برای نشان دادن احساسات شخصیت ها، بازیگری ها قوی و تک گویی های مخصوص دریافت جوایز مهم در نه غریبه کامل وجود دارد. با وجودی حضور قوی بازیگران تراز اول، جاناتان لوین، کارگردان سریال ریتم کمی بیش از حد احساسی را برای مینی سریال برگزیده است.

 

هر چند نیکول کیدمن در نقش یک معلم مذهبی روس تبار یکی از بهترین بازیگری های سال های اخیر خود را ارائه داده، اما او هم در میان گروه پرشمار شخصیت های اصلی سریال گم شده است.

حتما بخوانید  16 مواد غذایی برای کنترل و درمان قطعی بیماری دیابت نوع 2

 

مینی سریال جذاب نه غریبه کامل بازی های قوی زیادی دارد که به کمک اقتباس دیوید ای کلی و جان هنری باترورث از کتاب لیان موریارتی می آید تا از برخی از صفحات نه چندان جذاب و یکنواخت رمان به سلامت عبور کند.

 

یکی دیگر از شخصیت های مینی سریال نه غریبه کامل فرانسیس (با بازی ملیسا مک کارتی)، نویسنده ای زودرنج و آسیب پذیر است که بلافاصله پس از شنیدن اخبار وحشتناکی درباره کتاب خود دچار حملات عصبی مهلکی می شود و سر از برنامه سلامتی آسایشگاه درمی آورد.

 

 

 

داستانی شلوغ و پرشخصیت

 

داستانی شلوغ و پرشخصیت در مینی سریال نه غریبه کامل

 

فرانسیس به خصوص در کنار تونی (با نقش آفرینی بابی کاناوله) در صحنه های تاثیرگذار متعددی نقش آفرینی می کند. تونی، مردی به هم ریخته و عصبی است که حالا شدیدا درگیر اعتیاد به قرص و نفرت عمیق از خودش است.

 

کاناوله و مک کارتی دو بازیگری هستند که رابطه شگفت انگیزی را با یکدیگر پدید آورده اند. مایکل شنون دیگر بازیگری است که در نقش ناپلئون، پدر و معلم دبیرستانی ظاهر می شود که به همراه همسرش هدر (با بازی اشر کدی) و دخترش زوئی (با بازی گریس ون پتن) به آسایشگاه آمده است.

 

این خانواده هر سه از ضربه روحی مهلکی در عذاب هستند و تلاش می کنند در مدت حضور در برنامه آرامش در مورد آن بیشتر صحبت کنند. ناپلئون که شخصیتی سرحال و ماجراجو است با خوش بینی ناامیدانه ای که می خواهد بر مشکلاتش غلبه کند که همین او را کاملا از هدر و زوئی جدا می کند.

 

شاید ذوق زده ترین و در عین حال متضادترین مهمان آسایشگاه رجینا هال در نقش کارمل باشد. او طبیعتی پرخاشگر دارد وارد برنامه شده تا مو به مو با دنبال کردن برنامه ماشا به آرامش برسد. هر چند در ادامه معلوم می شود که او نیز تنها ظاهر را رعایت کرده و هر لحظه ممکن است دوباره دچار انفجار خشم شود. هال نیز در نقش آفرینی خود چنان فوق العاده عالی عمل کرده که باور می کنیم به هر ترتیبی که باشد می خواهد با ماشا به رستگاری برسد.

 

 

نه غریبه کامل اسیر داستان پردازی غیرمنطقی

 

مینی سریال نه غریبه کامل اسیر داستان پردازی غیرمنطقی

 

لارس با بازی لوک ایوانز، دیگر شخصیت مینی سریال نه غریبه کامل است که به نسبت بقیه کمتر خوش بین است. او در میان افراد ضعیف گروه قرار می گیرد که اغلب اوقات نیز او را یک عوضی تمام عیار می دانند.

 

در حالی که تمرکز آسایشگاه روی مشکلات فردی است، ‌کمک هایی برای زوج ها نیز فراهم شده است. جسیکا (با بازی سامارا ویوینگ) و بن (بازی ملوین گِرِگ) زوجی هستند که علیرغم اختلاف سنی نسبت به دیگر مهمانان آسایشگاه مدت هاست رابطه عاشقانه شان فروکش کرده است.

 

نهایتا شخصیت محوری مینی سریال هولو ماشا با بازی نیکول کیدمن است که رهبر سلامتی گروه است و همه برنامه های مهمانان را او مدیریت می کند. او را در صحنه های مختلفی با لهجه روسی و نگاه سردش می بینیم که به مهمانان دستورالعمل های عجیب می دهد و میزان آرامش آنها را آزمایش می کند.

 

هر چند شخصیت او جذابیت خاصی دارد، اما او هم اسیر بازی های خسته کننده سازندگان مجموعه با داستان های پس زمینه ای شده است. ماشا، شخصیتی است که گویی روح او گرفتار درمان های مدرن شده شده، اما مخاطبان تنها فرصت کمی برای تماشای شخصیت ماورایی او دارند.

 

هر چند با وجود جنبه های معنوی ماشا نویسندگان مجموعه نتوانسته اند در نهایت تکلیف او را روشن کنند، یا او شخصیتی شیاد یا یک رهبر معنوی است؟ همین نیز از تاثیرگذاری نقش آفرینی بسیار خوب کیدمن کم می کند.

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی و نقد سریال «این ما هستیم (This Is Us)»

 

 

فیلمبردای چشم نواز اما رنگ باخته

 

فیلمبردای چشم نواز اما رنگ باخته

 

فیلمبرداری ایو بلنجر نیز هر چند شروعی جذاب و چشم نواز دارد، اما در ادامه رنگباخته و ضعیف می شود. فیلمبرداری که گویی که تنها در خدمت هرچه پرقدرت تر نشان دادن شخصیت نیکول کیدمن است که به مرور از قدرت آن نیز کم می شود.

 

شخصیت های فرعی همچون یائو (مانی جاسینتو) و دلیلا (تیفانی بون)، دستیاران ماشا نیز در نه غریبه کامل وجود دارند که با وجودی که رابطه ای پرتنشی دارند و با فلاش بک های مختلف عمق رابطه آنها و نقش ماشا در زندگی آنها آشکار می شود، اما در عین حال این رفت و برگشت ها هیچ کمکی به جنبه های رازآلود سریال نمی کند.

حتما بخوانید  نقد و خلاصه سریال هجوم (Invasion) | حمله آدم فضایی ها به زمین

 

بیشتر شبیه این است که سازندگان سریال به این نتیجه رسیده اند که ۹ غریبه کامل کافی نیست و بهتر است که چند شخصیت فرعی را هم به داستان اضافه کنند. مینی سریال نه غریبه کامل در ابتدای فضای کاملا کنجکاوی برانگیزی را برای شخصیت های پویای خود به وجود می آورد، اما در ادامه به جای پیشبرد داستان در میان خطوط داستانی مختلفی گیر می کند.

 

برای مثال، گاهی در صحنه های عمدتا جذابی ماشا و دستیارانش را می بینیم که پشت صحنه مشغول بررسی دقیق دُز داروها یا کنترل مهمانان با دوربین های مداربسته هستند. اما هیچ کدام از این ها چندان به جذاب و رازآمیزی سریال نمی افزاید. در واقع، هیچ چیز این روایت با نماهای مکرر ملایمی که بسیاری اوقات به صورت اسلوموشن تدوین شده اند مطابقت ندارد.

 

 

نه غریبه کامل، ساده و یکنواخت

 

نه غریبه کامل، ساده و یکنواخت

 

داستان به‌ طرز خسته ‌کننده ‌ای بیش از آنکه روایتی سرگرم کننده باشد، فضایی برای هنرنمایی بازیگران مشهورش است؛ گرچه چیدمان بازیگران مجموعه جذاب و دلنواز است، اما هیچ صحنه به یادماندنی یا پرتنشی به وجود نمی آورد که در ذهن مخاطب بماند. خصوصا در ۳ قسمت ابتدایی سریال که هیچ اتفاق خاصی نمی افتد.

 

مخاطبان منتظرند تا رازی درباره آسایشگاه فاش شود یا کسی به قتل برسد، اما دقیقا هیچ کدام اتفاق نمی افتد تا سریال نه غریبه کامل غالبا به همان اندازه تجربه ‌های شبیه به درمانی که نشان می دهد-سوای موفقیت یا عدم موفقیت آن- ساده و یکنواخت باشد.

 

این در حالی است که در هشت قسمت سریال موضوعات مختلفی از فقدان عزیز تا خودکشی و ضربه های روانی دستمایه قرار می گیرند،‌ اما هیچ کدام تاثیر عاطفی قوی ندارند. هر چند تک‌ گوش‌ های گریه‌ آور تاثیرگذار هستند و شاید برخی گفتگوهای طولانی نیز چنین خاصیتی داشته باشند.

 

اما حتی مواقعی که افشاگری هایی درباره شخصیت ها انجام می گیرد باز هم آن طور که باید به غنای شخصیت ها اضافه نمی شود. شخصیت هایی که ناقص هستند و به نظر نمی رسد جز رازی که در نهایت آشکار می کنند چندان تفاوت ظریفی با هم داشته باشند. یکی از شخصیت ها می گوید که قبلا برنده بلیط بخت آزمایی بوده که پس از دستیابی به چنین ثروت هنگفتی به پوچی رسیده است.

 

اما داستان سریال خیلی راحت او را کنار می زند و تمرکز خود را روی مشکلات به ظاهر مهم دیگری می گذارد. مینی سریال ۹ غریبه کامل در اکثر اوقات چنین کاری را انجام می دهد به جای اینکه مخاطبانش را به چالش بکشد با نشان دادن منظره ای آفتابی و چشم نواز به آرامی از روی تمام مشکلات جدی تری که ممکن است ذهن مخاطب را درگیر کند می گذرد.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی سریال پیکی بلایندرز 

 

 

نظر منتقدان تلویزیونی درباره سریال نه غریبه کامل

 

نظر منتقدان تلویزیونی درباره سریال نه غریبه کامل

 

وب ‌سایت «راتن تومیتوز» بر اساس ۹۵ نقد و بررسی منتقدان خود امتیاز ۶۱ را به سریال نه غریبه کامل داد. در برآیندهای نقدهای این وب سایت آمده است:‌ «داستانی رازآلود و گیج کننده شاید از تاثیر سریال کم کند، اما بازی های قوی در تمام قسمت ها به این معنی است که نه غریبه کامل هیچ وقت ارزش تماشای خود را از دست نمی دهد.»

 

کریستین رید منتقد «مجله پیست» نیز در نقد خود می نویسد: «بازی متوازن بازیگران مجموعه باورکردنی نیست. تک تک نقش آفرینی های سریال خوب و جذاب است. نه غریبه کامل از «نیلوفر سفید (The White Lotus)» [مینی سریال اچ بی او که همزمان پخش می شد] به ویژه در نوشتن شخصیت ها، عمق بیشتر و بازی های قوی تر به مراتب موفق تر است.»

 

 

متیو گیلبرت از «بوستون گلوب» نیز نوشت: «دیوید ای. کلی، فیلمنامه ‌نویس پرمشغله ‌ای که می‌ تواند به همان اندازه که با سریال«تمرین (The Practice)» به اوج برود و با «دیوانه ها (The Crazy Ones)» نیز تنزل کند.

 

مینی سریال نه غریبه کامل در جایی در میانه راه قرار گرفته که در مواقعی با بازی های قوی به سطح از متوسط بالاتر نیز می رود. تماشای این گروهی از بازیگران که دائم در برابر ماشا قرار می گیرند یا باید از عهده حمام کردن در جنگل، کنار گذاشتن تلفن ‌های همراه و کشف اعماق احساسی خود بربیایند فوق العاده سرگرم کننده و جذاب است.»

 

 

منابع: wikipedia، rogerebert، metacritic

کالابرگ الکترونیک