خواص روغن زیتون برای درمان یبوست + ۲ ترکیب درمانی روغن زیتون برای یبوست

خواص روغن زیتون برای درمان یبوست + ۲ ترکیب درمانی روغن زیتون برای یبوست


23 آبان 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص روغن زیتون برای یبوست

آیا با خواص زیتون برای یبوست آشنا هستید؟ یبوست یک مشکل رایج گوارشی است که می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. در این مقاله مجله کوروش به خواص و وفواید زیتون و روغن زیتون برای یبوست، دلایل بروز یبوست، مضرات روغن زیتون برای یبوست، روغن زیتون برای یبوست زنان باردار و نوزادان و … می پردازیم. در سرویس سلامت همراه ما باشید.

 

 

یبوست چیست؟

 

یبوست چیست؟

 

پیش از هر چیز بهتر است تعریف دقیق تری از یبوست داشته باشیم. معمولا مردم یبوست را با دفع نکردن مدفوع روزانه یکی می دانند، اما انجمن گوارش آمریکا می گوید همیشه اینطور نیست. فرد مبتلا به یبوست ممکن است هر روز اجابت مزاج داشته باشد، اما مدفوع خشک و سفت باشد.

 

برخی دیگر ممکن است فقط سه بار در هفته اجابت مزاج داشته باشند اما مدفوع منظم و نرم باشد. درنهایت برای تعریف یبوست میزان سفتی و خشکی مدفوع، بیش از کم بودن تعداد دفعات دفع مدفوع، مهم است.

 

یبوست یک مشکل رایج است و می تواند زمانی اتفاق بیفتد که فردی در حال سفر است یا تغییری در روال زندگی اش به وجود آمده است. برخی غذاها می توانند در کوتاه مدت منجر به اجابت مزاج سخت تر شوند.

 

البته این مشکل معمولا جدی نیست، اما اغلب با ایجاد و بروز ناراحتی در دستگاه گوارش و دفع همراه است. چون می تواند باعث درد معده، نفخ و حالت تهوع شود. در مورد درمان یبوست کوتاه مدت باید بدانید که معمولا پس از بازگشت فرد به روال عادی و عادات غذایی سالم، خود به خود از بین می رود.

 

 

خواص زیتون و روغن زیتون برای یبوست

 

خواص زیتون و روغن زیتون برای یبوست

 

  • هزاران سال است که مردم از فواید زیتون و روغن آن برای بهبود سلامتی و درمان بیماری های خود استفاده می‌کنند. محققان استفاده از روغن زیتون را با کاهش میزان بیماری های قلبی، کلسترول، چاقی و بسیاری از شرایط دیگر مرتبط دانسته اند. اما در این میان برخی افراد از خواص و فواید زیتون و روغن زیتون برای یبوست استفاده می کنند.

 

  • استفاده از زیتون و روغن آن راهی ایمن و سالم برای رفع یبوست است. به همین خاطر هم بسیاری افراد آن را به شیوه های مختلف در رژیم غذایی خود به کار می برند.  چربی‌های موجود در روغن زیتون می‌تواند به نرم و صاف شدن غشای داخلی روده، کمک و عمل دفع مدفوع را آسان ‌تر کند. همچنین می تواند به نگه داشتن مدفوع در آب بیشتر کمک کند و آن را نرم تر نگه دارد.

 

  • در افراد بزرگسال خوردن روغن زیتون به صورت ناشتا و در حد یک قاشق غذا خوری به درمان یبوست و تسکین آن کمک خواهد کرد. با این حال، افراد نباید روزانه بیش از یک قاشق غذا خوری از این روغن را مصرف کنند، چون ممکن است منجر به اسهال و گرفتگی عضلات شود. یبوست در بین افرادی که تحت درمان دیالیز هستند، شایع است.
حتما بخوانید  ۵ علت وا رفتن کوفته + ۸ روش جلوگیری از وا رفتن کوفته

 

  • مطالعه ای روی ۵۰ نفر، انجام و نتایج آن در مجله تغذیه کلیوی در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، نشان داد که زیتون، روغن زیتون، روغن بادام شیرین و روغن بذر کتان همگی به یک اندازه در تسکین علائم در این گروه موثر هستند. البته مصرف فیبر برای جلوگیری از یبوست در وهله اول توصیه می شود.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۳ خاصیت اعجاب آور روغن زیتون فرابکر و تفاوت آن با سایر روغن زیتون ها

 

 

آیا از روغن زیتون برای درمان یبوست نوزادان و کودکان استفاده کنیم؟

 

آیا از زیتون برای یبوست کودکان استفاده کنیم

 

نوزادان و کودکان مبتلا به یبوست نباید روغن زیتون مصرف کنند. در عوض، آکادمی اطفال آمریکا (AAP) مقدار کمی آب سیب یا گلابی، شربت کارو یا آلوی پوره شده را برای نوزادان توصیه می کند. کودکان نوپا و بزرگ تر ممکن است با غذا های پر فیبر مانند آلو، زردآلو و غلات کامل تسکین پیدا کنند. اگر تغییرات رژیم غذایی کمکی نکرد، کودکان باید برای درمان های بیشتر به پزشک مراجعه کنند.

 

 

مضرات روغن زیتون برای یبوست

 

نکته مهم در مورد روغن زیتون، میزان چربی و کالری نسبتا بالای آن ها است. هرگز از روغن زیتون زیاد برای روان کردن شکم استفاده نکنید. حتما به سوزاندن کالری و چربی که در نتیجه خوردن زیتون و روغن زیتون به بدن وارد می کنید، باشید. مخصوصا کسانی که دچار اضافه وزن هستند، باید با پزشک خود مشورت کنند.

 

در این افراد توصیه می شود که روغن زیتون را تا جای ممکن با سالاد و سبزیجات مصرف کنند تا فیبر موجود در آن ها، به سلامت دستگاه گوارش کمک کند. به کار بردن فیبر در این افراد مفیدتر از استفاده از روغن زیتون به صورت یک ملین فبل از شام یا ناشتا است.

 

روغن زیتون برای یبوست بارداری

 

روغن زیتون سرشار از ویتامین E، ویتامین A، آهن و سدیم است. توصیه کارشناسان تغذیه استفاده از زیتون و روغن زیتون در رژیم غذایی زنان باردار است. خانم های باردار می توانند از برش های زیتون در سالاد استفاده یا روغن زیتون را با ترکیب سبزیجات به عنوان سالاد مصرف کنند.

 

اگر از طعم روغن زیتون ترکیب شده با سبزیجات در سالاد خوشتان نمی آید، می توانید قبل و بعد از صرف غذا یک قاشق روغن زیتون بخورید.

 

 

سایر درمان های یبوست

 

تغییر و به کار بستن سبک زندگی صحیح می تواند به جلوگیری از یبوست یا بهبود علائم یبوست خفیف کمک کند. این راهکارها عبارتند از:

 

نوشیدن آب بیشتر؛

ورزش کردن بیشتر؛

خوردن فیبر بیشتر.

 

اگر این اقدامات تسکین کافی را ایجاد نکردند، ملین های بدون نسخه و در نهایت مراجعه به پزشک کمک کننده خواهد بود.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۸ ماده غذایی برای هضم سریع غذا و درمان یبوست

 

 

ترکیب روغن زیتون با خوراکی های دیگر و درمان یبوست

 

حتما بخوانید  طرز تهیه آش عباسعلی کرمانشاهی | نذری با قدمت دویست ساله

ترکیب روغن زیتون با خوراکی های دیگر و درمان یبوست

 

زیتون و روغن زیتون را به تنهایی و با دیگر مواد غذایی، میوه ها و سبزیجات می توانید به عنوان یک روش درمانی سنتی برای یبوست به کار ببرید. در زیر این ترکیبات را به شما آموزش خواهیم داد:

 

۱- روغن زیتون را با آبلیمو ترکیب کنید. یک قاشق روغن زیتون را با یک قاشق آبلیمو تازه به عنوان چاشنی روی سالاد یا یک داروی یبوست، هنگام ناشتا مصرف کنید. استفاده از این ترکیب روی سالاد، می تواند به اضافه شدن فیبر به رژیم غذایی و سیستم گوارش کمک کرده و عمل دفع را راحت تر کند.

 

۲- در روش بعد می توان چند عدد انجیر تازه یا خشک را در یک ظرف روغن زیتون بخیسانید و یک شب تا صبح صبر کنید. سپس آن را به عنوان ناشتا یا یک میان وعده مصرف کنید. انجیر و روغن زیتون هر دو برای درمان یبوست بسیار مفید هستند و ترکیب این دو می تواند به تسهیل روند دفع کمک زیادی کند.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع سالاد با زیتون

 

 

سخن پایانی

 

از زمان قدیم تاکنون از خواص زیتون و روغن زیتون برای یبوست و درمان دیگر بیماری ها استفاده می شود و هنوز هم این روش درمانی را بسیار مفید و کاربردی می دانند. هر چند از روغن زیتون و مشتقات و دیگر فرآورده های آن را می توان برای بهبود و ارتقای سلامت به کار برد، اما فراموش نکنید که در هر صورت نباید در مصرف روغن زیتون و زیتون زیاده روی کنید. از طرفی در صورتی که روش های ذکر شده در این مقاله تاثیر چندانی در درمان یبوست شما نداشت، یا یبوست تان شدید بود، حتما از نظر و کمک پزشک استفاده کنید.

 

 

سوالات متداول

 

بهترین زمان مصرف زیتون برای یبوست چه زمانی است؟

 

بهترین زمان مصرف زیتون برای یبوست چه زمانی است؟

 

معمولا توصیه می شود زیتون و روغن زیتون را برای درمان یبوست، هنگام ناشتا یا قبل از وعده شام مصرف کنید. البته استفاده از این روغن با آب پرتقال به عنوان صبحانه و با شکم خالی هم یکی از بهترین درمان های یبوست است. از طرفی می توانید در طول وعده های غذایی از سبزیجات مختلف مثل کرفس، سیب، هویج و … که روی آن ها را روغن زیتون پاشیده اید، استفاده کنید.

 

 

ریختن روغن زیتون در ناف برای درمان یبوست مفید است؟

 

چکاندن چند قطره روغن زیتون روی ناف و همچنین ماساژ دورانی شکم با روغن زیتون به مدت چند دقیقه، می تواند بر بهبود حرکات روده تاثیر مفیدی بگذارد. در این صورت عصلات شکمی تحریک شده و سبب انتقال سریع مدفوع از روده می شود. ماساژ شکم به ماساژ روده بزرگ معروف است و به بهبود دستگاه گوارش کمک می کند.

 

این ماساژ از زیر جناغ سینه به سمت پایین انجام می شود و برای دفع راحت تر کودکان بسیار مفید است. همچنین از این ماساژ برای بزرگسالان هم استفاده می شود و یکی از راه های درمان موثر و شناخته شده در علم پزشکی است.

 

 

منبع: medicalnewstoday

کالابرگ الکترونیک