مزیت های استفاده از اینترنت اشیا در صنعت خرده فروشی

مزیت های استفاده از اینترنت اشیا در صنعت خرده فروشی


3 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مزیت های استفاده از اینترنت اشیا در صنعت خرده فروشی

در عصر حاضر استفاده از اینترنت اشیا در صنعت خرده فروشی به یکی از عوامل اصلی موفقیت کسب و کار ها تبدیل شده است. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی مارکتس انتظار می رود تا سال ۲۰۲۵ اینترنت اشیا در بازار جهانی خرده فروشی باعث رشد ۱۹ درصدی نرخ رشد مرکب سالانه شود. اینترنت اشیا صنعت خرده فروشی را تغییر می دهد و در بهینه سازی زنجیره تامین، تحقق سفارشات، مدیریت انبار و نظارت و امنیت وسایل نقلیه برای تحویل کالا، بسیار تاثیرگذار است. استفاده از اینترنت اشیا در صنعت خرده فروشی فواید بیشماری دارد. در این مقاله از مجله کوروش به بررسی مزیت های استفاده از اینترنت اشیا در صنعت خرده فروشی پرداخته‌ ایم.

 

روش هوشمند تامین سفارش با اینترنت اشیا

 

روش هوشمند تامین سفارش با اینترنت اشیا

 

تاثیر استفاده از اینترنت اشیا در صنعت خرده فروشی در انجام سفارش ها، تامین آن ها و مدیریت انبار بسیار مشهود است. شاید به همین دلیل است که بسیاری از غول های بزرگ صنعت خرده فروشی مانند آمازون، DHL و علی بابا از اینترنت اشیا در مدیریت موجودی و بررسی انبار های خود استفاده می کنند. اینترنت اشیا امکان مشاهده و ردیابی کالاهای موجود در انبار را فراهم می کند. به محض مشاهده کالا در انبار می توان آن را به بخش دلیوری منتقل کرد. این کار در افزایش بهره وری بسیار تاثیر گذار است.

 

 

۵ ترند اصلی خرده فروشی ۲۰۲۱

 

 

امنیت کارکنان در انبار های فروشگاه های خرده فروشی

 

استفاده از اینترنت اشیا در انبار ها باعث افزایش امنیت کارکنان بخش انبار در مقابل صدمات جسمی می شود. چرا که بیشتر کارهای مربوط به حمل و نقل محصولات با فناوری انجام می‌شود. به همین دلیل کارکنان در بخش انبار امنیت بیشتری دارند.

 

 

کاهش هزینه ها

 

با استفاده از اینترنت اشیا در خرده فروشی می توان هزینه های غیر ضروری را با مدیریت مناسب انبار تا حد زیادی کاهش داد. در حال حاضر برند های بزرگ خرده فروشی با استفاده از اینترنت اشیا می‌توانند قفسه های خود را در زمان مناسب و خیلی به موقع مدیریت کنند.

 

 

تکمیل سریع پروسه تامین سفارش ها

 

روش هوشمند تامین سفارش با اینترنت اشیا

 

یکی از مزایای استفاده از اینترنت اشیا در صنعت خرده فروشی انجام سریع پروسه تامین سفارش ها است. فروشگاه های بزرگ خرده فروشی با قرار دادن سنسورهای ویژه در انبار به پروسه تامین محصولات سفارشی ساده تر و سریع تر کرده اند. از طریق این سنسور ها می توان موقعیت محصولات را به راحتی و در کوتاه‌ ترین زمان ممکن پیدا کرد. از این سنسورها حتی برای اندازه گیری اندازه و وزن اجناس نیز استفاده می شود. این کار باعث می شود تا با داده های موجود تعداد جعبه های بیشتری از محصولات را در انبار مدیریت کرد. همچنین کارمندان دیگر نیازی نیست تا در روند تامین کالا از انبار مرتبا جعبه‌ ها را بررسی کنند.

حتما بخوانید  ترندهای بازاریابی اومنی چنل در صنعت خرده فروشی در سال ۲۰۲۱

 

 

اینترنت اشیا در مواجه با موقعیت های حساس

 

روش هوشمند تامین سفارش با اینترنت اشیا

 

سنسور ها که یکی از ابزار های پر رنگ اینترنت اشیا در صنعت خرده فروشی محسوب می شوند. سنسورها در انبار و فروشگاه نقش های زیادی را ایفا می‌ کنند. اتصال آن ها به یک سیستم مرکزی باعث مدیریت موجودی انبار و تجزیه و تحلیل بهتره داده ها می شود. سنسور ها همچنین مدیر انبار را از هر گونه تهدیدی که ممکن است برای انبار اتفاق بیفتد به سرعت باخبر می کنند. به عنوان مثال اگر زمین خیس باشد، یا انبار در موقعیت تهدید کننده آتش سوزی قرار گرفته باشد، هشدارهایی برای مدیریت انبار ارسال می شود.

 

 

کاربردهای برتر هوش مصنوعی در خرده فروشی

 

 

استفاده از سنسورهای هوشمند در قفسه های فروشگاه خرده فروشی

 

شرکت خرده فروشی آمریکایی Kroger بیش از ۲۲۰۰ قفسه هوشمند در سوپر مارکت های خود با تگ های مجهز به سنسور نصب کرده است. این سنسور ها داده ها را جمع آوری کرده و اطلاعات مربوط به قفسه ها را به سرعت ارسال می کنند. بنابراین قفسه های هوشمند مجهز به سنسور باعث ارائه خدمات بهتر به مشتری می شوند. قفسه ها هرگز خالی نخواهند ماند و در زمان واقعی و مناسب به صورت مداوم پر می شوند.

 

 

اتوماسیون در عملیات خرده فروشی با استفاده از اینترنت اشیا

 

اتوماسیون در عملیات خرده فروشی با استفاده از اینترنت اشیا

 

در صنعت خرده فروشی از اینترنت اشیا به راحتی می توان برای مدیریت و ردیابی سفارش ها و کالاهای موجود در انبار استفاده کرد. این کار باعث کاهش هزینه مالی و زمانی خواهد شد. پیگیری موجودی فروشگاه ها با اینترنت اشیا تا حد زیادی هزینه مدیریت موجودی را که معمولا به صورت دستی انجام می شود، کاهش می دهد. با این حال بیشتر خرده‌ فروشان فاقده اتوماسیون در زیرساخت‌ های انبار و شبکه زنجیره تامین خود هستند.

 

 

ترندهای تجربه مشتری بازاریابی خرده فروشی

 

 

مسیر طولانی اینترنت اشیا در صنعت خرده فروشی

 

کارهای زیادی برای فعال کردن اتوماسیون در شرکت های خرده فروشی باید انجام شود. در حال حاضر صنعت خرده فروشی نیازمند سرمایه گذاری بزرگی در زمینه اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی است.

 

 

استفاده از بیکن ها (Beacon) در خرده فروشی

 

استفاده از بیکن ها (Beacon) در خرده فروشی

 

بیکن ها (Beacon) فرستنده های کوچک و بی سیمی هستند که از تکنولوژی بلوتوث برای ارسال سیگنال به دستگاه های هوشمند مجاور خود استفاده می‌ کنند. اطلاعات از طریق بیکن ها به سادگی و با دقت زیادی به دستگاه ها ارسال می شود. بیکن ها را می توان رایانه های کوچک قلمداد کرد. بیکن برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ توسط اپل معرفی شد. بیکن ها کاربرد زیادی در صنعت خرده فروشی دارند. به کمک آن ها می توان راحت تر گشت و گذار مشتریان و رفتار خرید آن ها را در فروشگاه های خرده فروشی رصد کرد. بر اساس این رفتارها، پیام هایی برای مشتریان برای پیدا کردن راحت تر محصولات ارسال خواهد شد.

حتما بخوانید  5 راهکار مدیریت مشکلات زنجیره تامین برای مشتریان

 

 

اعلان تخفیف ها با اینترنت اشیا در فروشگاه های خرده فروشی

 

همچنین با استفاده از آن ها می توان مشتریان را زمانی که به سمت خرید یک محصول می روند از تخفیف‌ ها و پیشنهادات مرتبط باخبر کرد. خدمات زیادی در فروشگاه های خرده فروشی از طریق بیکن ها قابل ارائه هستند. برای استفاده از بیکن ها تنها کافیست تا برنامه های پشتیبان آن ها در تلفن هوشمند کاربر نصب باشد.

 

 

آینه های هوشمند اینترنت اشیا در فروشگاه های خرده فروشی

 

یکی دیگر از نمونه های اتوماسیون مجهز به اینترنت اشیا در خرده فروشی استفاده از آینه های هوشمند است. این آینه ها با قرار گرفتن در اتاق های پرو قابلیت خواندن برچسب ها و سنسورهای لباس ها را دارند. این سنسور ها اطلاعات موجود مربوط به کالا را در اختیار کاربر قرار می دهند. همچنین اطلاعات برای تکمیل موجودی در انبار خرده فروشی هم بسیار ضروری هستند. استفاده از آینه های هوشمند در فروشگاه های خرده فروشی تاثیر زیادی در بهبود تجربه شخصی خرید مشتریان دارد. این موضوع باعث وفادار سازی مشتریان می شود.

 

 

اینترنت اشیا و  فناوری شناسایی با کمک فرکانس رادیویی (RFID)

 

اینترنت اشیا و  فناوری شناسایی با کمک فرکانس رادیویی (RFID)

 

بسیاری از غول های خرده فروشی از فناوری شناسایی با کمک فرکانس رادیویی (RFID)، برای انجام بررسی موجودی ‌های موجود در فروشگاه ‌های خود استفاده می‌کنند. بدین معنا که مشتری می‌ تواند موجودی واقعی فروشگاه را با دقت بالایی بررسی ‌کند. RFID ها با فرستان علائم رادیویی کلیه اطلاعاتی از قبیل کد کالا، تعداد، قیمت، وزن، … را به کامپیوتر های موجود در فروشگاه های خرده فروشی منتقل می کنند.

 

 

بهترین نرم افزارهای بازاریابی اومنی چنل

 

 

کم شدن دزدی با اینترنت اشیا در فروشگاه های خرده فروشی

 

RFID ها دارای دو بخش تراشه و آنتن هستند. آن ها دارای عملکرد بسیار ساده‌ ای هستند. تراشه اطلاعات را از طریق آنتن منتشر می‌ کند. حسگرهایی که در اطراف قرار دارند، این اطلاعات را دریافت می ‌کنند. از جمله مهم ترین محاسن آن ها کاهش سرقت یا دزدی و محاسبه سریع تر تعداد کالاهای موجود در انبار بدون نیاز و کمک به نیروهای انسانی است.

 

با توجه به اینکه این سیستم ‌ها بر مبنای تغییرات امواج مغناطیسی و یا فرکانس ‌های رادیویی کار می ‌کنند. گاهی برای تقویت سیگنال ‌های موجود در محیط از آنتن تقویت کننده سیگنال نیز استفاده می‌ شود. بر همین اساس به تازگی والمارت یک سیستم جدید به نام خرده فروشی هوشمند راه‌ اندازی کرده‌ است. با این کار  موجودی تمام شعبات فروشگاه‌ را در دسترس مشتری قرار می‌ دهد.

 

 

ترندهای اصلی زنجیره تامین خرده فروشی

 

 

یک فناوری قدیمی اینترنت اشیا

 

اینترنت اشیا و  فناوری شناسایی با کمک فرکانس رادیویی (RFID)

 

RFID هافناوری جدیدی در زمینه اینترنت اشیا نیستند. تولید آن ها از سال  ۱۹۷۰ کلید خورد. اما به دلیل قیمت بالای این تکنولوژی تاکنون توسط برند های تجاری کمی مورد استفاده قرار گرفته شده است . در صورتی که بتوان تگ ها را با قیمت مناسب تری تولید کرد ، استفاده از فناوری RFID می تواند بسیاری از مشکلات فروشگاه های خرده فروشی را برطرف کند.

 

 

منبع: iotforall

کالابرگ الکترونیک