۵ ترند اصلی زنجیره تامین صنعت خرده فروشی در سال ۲۰۲۱

۵ ترند اصلی زنجیره تامین صنعت خرده فروشی در سال ۲۰۲۱


5 تیر 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
زنجیره تامین خرده فروشی

زنجیره تامین در خرده فروشی بخش مهمی از این صنعت را تشکیل می‌دهد. زنجیره تامین در سال ۲۰۲۰ نقش پررنگی را در صنعت خرده فروشی ایفا کرد و پیشرفت قابل توجهی داشت. در این مقاله از مجله کوروش به معرفی پنج ترند اصلی زنجیره تامین صنعت خرده فروشی در سال ۲۰۲۱ می‌پردازیم. در مجله کوروش نگاهی به ترندهای زنجیره تامین صنعت خرده فروشی در سال ۲۰۲۱ انداخته‌ایم.

 

یک موضوع جالب در بحث زنجیره تامین در صنعت خرده فروشی، نفوذ گسترده تکنولوژی در آن است. موضوعی که در سال ۲۰۲۱ کاملاً محسوس و قابل رویت بود. ترندهای زنجیره تامین در سال ۲۰۲۱ بر مبنای همین موضوع تعیین شدند. ترندهایی چون بیگ دیتا، هوش مصنوعی، اومنی چنل و اینترنت اشیا. نقش فناوری در مدیریت زنجیره تامین نیز بسیار چشمگیر است. فناوری در زمینه سفارش و تحویل و پرداخت هزینه کالا بسیار رشد کرده است. امنیت، مدیریت ریسک و خدمات به مشتری کاملا بر بستر تکنولوژی قرار گرفته‌اند.

 

 

چابکی زنجیره تامین در صنعت خرده فروشی

 

چابکی زنجیره تامین در صنعت خرده فروشی

 

یکی از ترندهای اصلی زنجیره تامین در سال ۲۰۲۱ در صنعت خرده فروشی انعطاف‌پذیری و چابکی است. مدیران در این صنعت باید بتوانند ظرف مدت کوتاهی به تغییرات پاسخ دهند. روش‌های سنتی باید کنار گذاشته شود و بر روی روش‌های مدرن تمرکز بیشتری شود. اتفاقات پیش‌بینی نشده در این صنعت که حتی اخیراً شاهد آن بودیم، زیاد هستند. شرکت‌ها باید بتوانند با چابکی در مقابل بسیاری از حوادث، از بلایای طبیعی گرفته تا بیماری‌های همه‌گیر مثل کرونا یا پاندمی‌های آینده مقاومت نشان دهند. یک زنجیره تامین چابک می‌توانند، کمبود و اختلال در سیستم را به سرعت و مدیریت سریع بحران رفع کند. این یعنی طرح و اجرای راه‌حل‌های مناسب و سرعت سرعت کافی در تصمیم‌گیری مناسب و تاثیرگذار.

 

 

بیشتر بخوانید: بازاریابی اومنی چنل و مولتی چنل

 

 

پایایی در زنجیره تامین

 

پایایی در زنجیره تامین

 

یکی از مباحث مهم و ترندهای مهم و اصلی زنجیره تامین در صنعت خرده فروشی بحث پایایی و مانایی است. مفهومی که اشاره به انجام اعمالی کمک‌کننده در جهت حفظ محیط‌زیست و اکوسیستم دارد. حرکت به سمت پایایی در زنجیره تامین در وفادار‌سازی مشتری بسیار تأثیرگذار است. برند شما در ذهن مشتری ارزشمند و دغدغه‌مند جلوه می‌کند. علاوه بر این استفاده از مواد مناسب و سازگار با محیط زیست باعث کمتر شدن هزینه ها و اختصاص هزینه کمتر در بخش بازاریابی می‌شود. در حال حاضر برندهایی که در صنعت خرده فروشی به این موضوع اهمیت داده‌اند، ۵.۶ برابر سریعتر از برندهای دیگر رشد کرده‌اند. در حال حاضر در پروسه زنجیره تامین حجم بسته‌بندی کمتر شده و در بسته‌بندی‌های ضروری از مواد ساده و سازگار با محیط‌زیست بیشتر استفاده می‌شود.

 

 

بیشتر بخوانید: اشتباهات متداول در خرده فروشی

 

 

بلاک‌چین در زنجیره تامین در صنعت خرده فروشی

 

بلاک‌چین در زنجیره تامین در صنعت خرده فروشی

 

مشتریان قطعاً تحویل یک روزه را دوست دارند. اما این موضوع برای بخش تدارکات و لجستیک در صنعت خرده فروشی بسیار دشوار است. استفاده از فناوری بلاک‌چین در چنین شرایطی برای مدیریت زنجیره تامین بسیار مفید است. بلاک‌چین شما را مستقیم بدون واسطه در مسیر مشتری قرار می‌دهد. فناوری بلاک‌چین به توزیع شفاف داده‌ها کمک‌ می‌کند. همه در زنجیره تامین می‌توانند با استفاده از یک سیستم عامل مشترک راحت‌تر در روند کار و امور قرار گیرند. در بلاک‌چین داده‌ها به صورت بلوک‌های مشخص در یک مکان واحد ذخیره می‌شوند. داده‌ها با استفاده از رمزنگاری اطلاعات جدید به زنجیره متصل می‌شوند و این اطلاعات در سیستم بلاک‌چین به صورت ایمن نگهداری می‌شوند. امنیت در بلاکچین بسیار بالاست. استفاده از تکنولوژی بلاکچین مقرون به صرفه، شفاف و سریع است.

 

 

اینترنت اشیا و بیگ دیتا در زنجیره تامین

 

اینترنت اشیا و بیگ دیتا در زنجیره تامین

 

با پیشرفت ابزارهای مربوط به حوزه اینترنت اشیا، بیزینس‌ها می‌توانند به صورت اتومات حرکت سهام خود را رصد کنند و حتی آن را مدیریت کنند. بسیاری از فعالیت‌ها در زنجیره تامین در صنعت خرده فروشی با کنترل از راه دور امکان‌پذیر و قابل مدیریت است. جمع‌آوری داده در یک سیستم مرکزی و تجزیه و تحلیل این داده کاریست که تحت عنوان بیگ دیتا و دیتا آنالیز از آن یاد می‌شود. زنجیره تامین می‌تواند با تکیه بر بیگ دیتا و یا داده‌های بزرگ اطلاعات ارزشمندی به دست آورد. کاربرد بیگ دیتا در زنجیره تامین بسیار زیاد است. تجزیه تحلیل این داده‌ها یک دستاورد ارزشمند برای تدوین استراتژی بازاریابی مناسب و حتی تغییر روندهای اشتباه است.

 

 

بیشتر بخوانید: فروش اقساطی در خرده فروشی

 

 

اومنی چنل در صنعت خرده فروشی

 

یکی از ترندهای مهم در زنجیره تامین در صنعت خرده فروشی، بازاریابی اومنی چنل است. به لطف فناوری و تکنولوژی خرید آنلاین بسیار افزایش پیدا کرده است. اومی چنل یک استراتژی بازاریابی همه جانبه است. مصرف‌کننده یا مشتری باید بتواند از هر کانالی که وارد فاز خرید می‌شود، پروسه خرید را ادامه دهد. او نباید مجبور به تکرار پروسه از کانال‌های مختلف یک فروشگاه خرده فروشی شود.

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی فروشگاه های زنجیره ای والمارت

 

 

تکیه بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در زنجیره تامین

 

تکیه بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در زنجیره تامین

 

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی یک فناوری و فرایند جدید در زنجیره تامین محسوب می‌شود. اتوماسیون در مقیاس بزرگ، دستاورد هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در صنعت خرده فروشی است. هوش مصنوعی از طریق یادگیری ماشینی می‌تواند الگوها و رویه‌های پیچیده را شناسایی و تکرار کند. بنابراین کارمندان نیازی به انجام کارهای تکراری و زمان‌بر ندارند. همه این فرایندها با نظارت هوش مصنوعی بدون کوچک‌ترین خطایی انجام می‌شود. در سال ۲۰۱۹ بیش از ۳۷ درصد از شرکت‌ها تکنولوژی مبتنی بر هوش مصنوعی را در زنجیره تامین پیاده‌سازی کردند. اما این میزان باید افزایش پیدا کند. نفوذ هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در زنجیره تامین بهره‌وری را تا حد زیادی بالا خواهد برد. خطای انسانی حذف می‌شود و اکثر کارها بدون حضور نیروی کار انسانی انجام می‌شوند.

 

 

منبع: supply chain trends

 

کالابرگ الکترونیک