همه چیز درباره فواید و عوارض و خطرات پستانک برای نوزاد

همه چیز درباره فواید و عوارض و خطرات پستانک برای نوزاد


28 بهمن 1399 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
همه چیز درباره فواید و عوارض و خطرات پستانک برای نوزاد

بیشتر نوزادان تمایل زیادی به مکیدن دارند. جالب است بدانید که بسیاری از نوزادان حتی در شکم مادر نیز انگشت شست خود را می‎مکند و با این کار حس آرامش بیشتری پیدا می‌کند. استفاده از پستانک برای نوزاد موضوعی است که معمولاً ذهن بسیاری از والدین را به خود مشغول می‌کند. درواقع چیزهایی که هر روزه در مورد فواید و عوارض پستانک می‌شنویم ما را دچار ابهام و سردرگمی در مورد این وسیله کوچک کرده است. در این مقاله می‌توانید همه فواید و مضرات پستانک خوردن برای نوزاد ، پستانک ارتودنسی و سوالاتی که در مورد رفلاکس نوزاد و پستانک وجود دارد را در مجله کوروش بخوانید.

 

 

فواید و مزایای پستانک خوردن برای نوزاد

 

فواید و مزایای پستانک خوردن برای نوزاد

 

فواید پستانک و کاهش خطر سندرم مرگ ناگهانی یا SIDS

 

از جمله فواید پستانک برای نوزاد می‌توان به کاهش خطر سندرم مرگ ناگهانی یا SIDS در نوزادان اشاره کرد. مطالعات نشان می‌دهد که نوزادانی که در خواب از پستانک استفاده می‌کنند، معمولاً کمتر با این عارضه روبرو می‌شوند. از همین رو استفاده از پستانک برای کودکان زیر ۶ ماه به شدت توصیه می‌شود.

 

فواید پستانک برای آرام کردن نوزاد

 

فواید پستانک برای آرام کردن نوزاد

 

مکیدن پستانک می‌تواند یک کودک ناراحت و کلافه را آرام کند و یا به صورت موقتی حواس او را نسبت به درد و یا هر مشکل دیگری پرت کند. از فواید و مزایای پستانک می‌توان به مواقعی اشاره کرد که قرار است از کودک آزمایش یا عکس‌برداری شود. در این شرایط استفاده از پستانک بسیار مفید و کاربردی خواهد بود. به علاوه پستانک به نوزاد کمک می‌کند تا راحت‌تر به خواب برود. در واقع از مهم‌ترین فواید پستانک برای نوزاد این است که او یاد می‌گیرد احساسات خود را بهتر کنترل کند و احساس امنیت بیشتری را تجربه کند.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

فواید پستانک برای جلوگیری از درد گوش در زمان پرواز

 

از دیگر فواید پستانک برای نوزاد می‌توان به رفع مشکلات مربوط به پرواز اشاره کرد. اگر قصد سفر با هواپیما را دارید، استفاده از پستانک می‌تواند از گرفتگی و درد گوش در نوزاد جلوگیری کند و اثرات ناشی از تغییرات فشار هوا را کاهش دهد.

 

فواید پستانک برای کاهش رفلاکس نوزاد

 

رفلاکس و مشکلات گوارشی معمولاً در بسیاری از نوزادان اتفاق می‌افتد. نوزادانی که دائم گریه می‌کنند و یا به شدت آب دهان یا شیر را به بیرون می‌ریزند. برای درمان این موضوع راهکارهای زیادی وجود دارد، اما اگر تجربه بزرگ کردن یک کودک را داشته باشید احتمالاً بیشتر در مورد فواید پستانک و رفلاکس می‌دانید. از مهم‌ترین فواید پستانک و رفلاکس این است که نوزاد کمک می‌کند آب دهان بیشتری ترشح کند و این موضوع موجب خنثی شدن اسید معده می‌شود.

توجه داشته باشید که در کنار پستانک باید در صورت نیاز شیر خشک نوزاد را عوض کنید. از تکان دادن شدید او اجتناب کنید و بعد از شیر دادن به و حدود ۳۰ دقیقه نوزاد را بغل کنید یا به صورت عمودی نگه دارید.

 

فواید پستانک ارتودنسی برای نوزاد

 

از آنجایی که یکی از مهم‌ترین مشکلات استفاده از پستانک مربوط به آسیب به دندان در کودکان است بهتر است کمی با فواید پستانک ارتودنسی نیز آشنا شوید. پستانک ارتودنسی در عین حال که همانند یک پستانک موجب آرام شدن کودک می‌شود، از بروز ناهنجاری‌های مربوط به فک و دهان نیز جلوگیری می‌کند. از دیگر فواید پستانک ارتودنسی نیز می‌توان به تأثیر بیشتر آن در آرام کردن نوزاد و بی‌ضرر بودن مواد تشکیل دهنده آن برای بدن نوزاد اشاره کرد. اما توجه داشته باشید که استفاده زود هنگام این نوع پستانک‌ها می‌تواند مشکلاتی را نیز به همراه داشته باشد. معمولاً نوزادانی که از ابتدا از این نوع پستانک‌ها استفاده می‌کنند، برای خوردن شیر مادر با مشکل مواجه خواهند شد. به طوری که نوزاد به خوردن پستانک عادت می‌کند و از خوردن شیر مادر اجتناب می‌کند.

 

 

عوارض پستانک برای نوزاد

 

عوارض پستانک برای نوزاد

 

*یکی از بزرگ‌ترین عوارض پستانک برای نوزاد ایجاد وابستگی است. اگر کودک شما عادت کند که هر شب با پستانک بخوابد، احتمالاً بعد از گرفتن پستانک از او با گریه‌های شبانه و بی خوابی کودک مواجه خواهید شد. اگر قصد تنظیم خواب نوزاد و کودک را دارید به این مسئله با دقت بیشتری توجه کنید.

 

*یکی دیگر از عوارض پستانک برای نوزاد افزایش ریسک ابتلا به عفونت گوش میانی است. معمولاً این بیماری از به ندرت از بدو تولد تا ۶ ماهگی اتفاق می‌افتد. از همین رو این مشکل چندان جدی تلقی نمی‌شود.

 

*استفاده طولانی از پستانک می‌تواند موجب بروز مشکلات مربوط به دندان شود. به هر حال کودکانی که در یک تا دو سال اول زندگی از پستانک استفاده می‌کنند، از این نظر مشکلی نخواهند داشت. مضرات پستانک برای نوزاد معمولاً بعد از ۲ سالگی بیشتر خواهد بود. اگر کودک شما بعد از ۲ سالگی هم به استفاده از پستانک عادت کند، احتمالاً با مشکلات جدی در ناحیه دندان‌ها مواجه خواهد شد.

 

*اگر کودک شما به خوردن پستانک در شب عادت کند، احتمالاً بعد از افتادن پستانک از دهانش از خواب بلند می‌شود و شما مجبور هستید شب‌ها چند بار بیدار شوید و پستانک را در دهان او قرار دهید.

 

 

نکات مهمی که باید در مورد استفاده از پستانک بدانید

 

نکات مهمی که باید در مورد استفاده از پستانک بدانید

 

*بعد از بررسی فواید و عوارض پستانک اگر هنوز قصد دارید به کودک خود پستانک بدهید، توجه داشته باشید که هیچ‌گاه از پستانک به عنوان وسیله‌ای در جهت آرام کردن نوزاد استفاده کنید. سعی کنید فقط بعد از شیر خوردن یا بین آن به کودک پستانک بدهید.

 

*در کنار همه فواید و عوارض پستانک سعی کنید از پستانک‌های یک پارچه و یکسره استفاده کنید. احتمال شکستگی در پستانک‌هایی که از چند قطعه ساخته شده‌اند، بیشتر است و این موضوع می‌تواند موجب خفگی و آسیب به نوزاد شود.

 

*اگر کودک شما علاقه‌ای به خوردن پستانک ندارد، به هیچ عنوان او را مجبور نکنید.

 

*تا ۶ ماهگی هر بار برای استفاده از پستانک آن را در آب جوش بجوشانید. بعد از ۶ ماهگی می‌توانید برای تمیز کردن پستانک از آب و صابون استفاده کنید.

 

*در کنار همه فواید و عوارض پستانک، هیچ‌گاه برای ساکت کردن نوزاد پستانک را به مواد شیرین یا شکر آغشته نکنید.

 

نکات مهمی که باید در مورد استفاده از پستانک بدانید

 

*هیچ‌گاه برای پستانک از بند استفاده نکنید و بند را دور گردن نوزاد نیندازید. از مضرات پستانک برای نوزاد در این شرایط این است که خطر خفگی را در نوزادان افزایش می‌دهد.

 

*به یاد داشته باشید که مضرات پستانک برای نوزاد در سنین بیشتر از ۲ سالگی بیشتر از فواید آن است، پس کودک را به عدم استفاده از آن تشویق کنید.

 

*بررسی‌های انجام شده روی فواید و مضرات پستانک نشان می‌دهد که بهتر است از پستانک برای نوزادان زیر ۶ ماه استفاده شود.

 

*برای کودک خود پستانکی را انتخاب کنید که بدنه بزرگی دارد و به هیچ عنوان در دهان کودک قرار نمی‌گیرد.

 

 

منبع: webmd و mayoclinic

کالابرگ الکترونیک