چرا نوار بهداشتی باعث خارش می‌ شود + روش های پیشگیری و درمان

چرا نوار بهداشتی باعث خارش می‌ شود + روش های پیشگیری و درمان


13 تیر 1403 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
چرا نوار بهداشتی باعث خارش می‌شود؟

آیا نوار بهداشتی باعث خارش می‌شود؟ این سوالی است که احتمالا خانم‌های بسیاری به آن جواب مثبت خواهند داد. در برخی از خانم‌ها استفاده از نوار بهداشتی باعث ایجاد خارش به ویژه در ناحیه واژن و التهاب آن می‌شود. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش درباره ایجاد خارش در واژن به دلیل استفاده از نوار بهداشتی می‌پردازیم و به این سوال مهم پاسخ می‌دهیم چرا نوار بهداشتی باعث خارش می‌شود؟


بثورات پوستی ناشی از استفاده از نوار بهداشتی

بثورات پوستی و یا راش پوستی به ناحیه‌ای از پوست اطلاق می‌شود که متورم، ملتهب یا تحریک شده باشد. خارش واژن نیز نوعی بثورات پوستی به حساب می‌آید که به واسطه تحریک توسط مواد شیمیایی استفاده شده در ساخت پد و نوار بهداشتی و یا به واسطه محیط گرم و مرطوب ایجاد می‌شود. پوشیدن نوار بهداشتی گاهی می‌تواند عوارضی ناخواسته بر جای بگذارد؛ عوارضی مانند تورم، التهاب واژن و خارش.

دلایل ایجاد خارش در ناحیه تناسلی به واسطه استفاده از نوار بهداشتی

دلایل ایجاد خارش در ناحیه تناسلی به واسطه استفاده از نوار بهداشتی

بثورات پوستی که شامل خارش نیز می‌شود به واسطه تماس مستقیم پوست با نوار بهداشتی رخ می‌دهد. مواد شیمیایی به کار رفته در نوار بهداشتی علاوه بر ایجاد حساسیت به نوار بهداشتی یا عفونت در اثر استفاده از نوار بهداشتی باعث خارش می‌شود. پدها معمولا از چندین لایه از مواد مختلف ساخته می‌شوند. هر ماده این پتانسیل را دارد که پوست شما را تحریک کند. لایه‌های مختلف نوار بهداشتی عبارتند از:

  • لایه پایینی: اغلب از ترکیباتی به نام «پلی اولفین» ساخته شده است. از این ماده شیمیایی در پوشاک، نی و طناب نیز استفاده می‌شود.
  • لایه جاذب: لایه جاذب معمولاً بین لایه پایینی و لایه بالایی قرار دارد. از فوم جاذب و سلولز چوب، ماده‌ای بسیار جذب‌کننده ساخته شده است. این لایه گاهی اوقات ممکن است حاوی ژل‌های جاذب نیز باشد.
  • لایه بالایی: لایه بالایی نوار بهداشتی همان چیزی است که بیشتر با پوست شما تماس دارد. نمونه‌هایی از اجزای لایه‌های بالایی شامل پلی اولفین‌ها و همچنین اکسید روی و پترولاتوم هستند که اغلب در مرطوب‌کننده‌های پوست استفاده می‌شوند.
  • چسب: چسب‌ها در پشت پد قرار دارند و به چسبیدن پد به لباس زیر کمک می‌کنند. برخی از آنها با چسب‌های مورد تایید FDA مشابه چسب‌های صنایع دستی تهیه می‌شوند.
حتما بخوانید  جلوگیری از پیری زودرس پوست با کنار گذاشتن این 6 عادت‌ روزانه

تماس پوست ناحیه تناسلی با لایه بالایی نوار بهداشتی مهم‌ترین دلیل ایجاد خارش است. عامل مهم بعدی که باعث ایجاد خارج می‌شود وجود چسب در نوار بهداشتی است. اگر چسب به کار رفته در زیر لایه زیرین نوار بهداشتی که برای چسبیدن به لباس زیر تعبیه شده با پوست بدن تماس پیدا کند ممکن است باعث ایجاد خارش و یا التهاب شود. در یک مطالعه تخمین زده شده که ۷ درصد از بثورات پوستی ناشی از واکنش پوست به چسب به کار رفته در پدهای بهداشتی است.

درمان بثورات پوستی ناشی از استفاده از نوار بهداشتی

درمان بثورات پوستی ناشی از استفاده از نوار بهداشتی
درمان بثورات پوستی و خارش ناحیه تناسلی نیاز به آزمون و خطا دارد. روش‌های زیر را برای درمان در نظر بگیرید و با امتحان کردن هرکدام نتیجه را پیگیری کرده و ببینید آیا بهبودی حاصل شده یا خیر.

  • برای کاهش اصطکاک نوار بهداشتی با بدن، لباس زیر نخی گشاد بپوشید.
  • در صورت خارش شدید، از کرم هیدروکورتیزون در ناحیه بیرونی واژن استفاده کنید.
  • مارک نوار بهداشتی دیگری را امتحان کنید تا مشخص شود که آیا واکنش های کمتری ایجاد می‌کند یا خیر. برای خرید نوار بهداشتی از برندهای معتبر بازار به روش‌های حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.
  • پدها را مرتباً عوض کنید تا از مرطوب شدن بیش از حد آنها و افزایش خطر تحریک جلوگیری کنید.
  • در صورتی که بعد از مدتی علائم بهبودی مشاهده نشد و یا خارش شدیدتری احساس کردید حتما به پزشک مراجعه کنید.

راهکارهای جلوگیری از خارش توسط نوار بهداشتی

تا اینجا متوجه شدیم که نوار بهداشتی در برخی افراد باعث خارش می‌شود، دلایل آن را اعلام کردیم و روش‌های درمانی آن را گفتیم. حالا نوبت پرداختن به این موضوع است که چطور می‌توان از ایجاد خارش و التهاب واژن به واسطه استفاده از نوار بهداشتی جلوگیری کرد.

  • از یک نوار بهداشتی تمام پنبه‌ای و ضد حساسیت که حاوی رنگ یا چسب‌های مختلف نباشد استفاده کنید. این پدها اگرچه گران‌تر هستند اما اگر پوست حساسی دارید، می‌تواند به جلوگیری از خارش کمک کند.
  • پدهای پارچه‌ای قابل شستشو یا کاپ‌های مخصوص قاعدگی را انتخاب کنید که می‌توانند خون قاعدگی را بدون ایجاد تحریک قابل توجه جذب کنند.
  • پدها را مرتباً عوض کنید و لباس زیر گشاد بپوشید.
  • برای جلوگیری از عفونت‌های قارچی، درست قبل از شروع قاعدگی از یک پماد ضد قارچ استفاده کنید.
حتما بخوانید  معرفی انواع کانسیلر و نحوه استفاده از آن‌ها در آرایش

نکات مهم در زمینه ایجاد خارش با نوار بهداشتی

نکات مهم در زمینه ایجاد خارش با نوار بهداشتی

  • علاوه بر مواد شیمیایی به کار رفته در نوار بهداشتی اصطکاک ناشی از پوشیدن آنها می‌تواند پوست حساس را تحریک کند و به این صورت نوار بهداشتی باعث ایجاد خارش در ناحیه تناسلی شود.
  • اگر در فردی نوار بهداشتی باعث خارش می‌شود، از استفاده از پدهای معطر و مشبک خودداری کند؛ چرا که این دو نوع از نوار بهداشتی تحریک‌پذیری پوست را افزایش می‌دهند.
  • هر گونه تحریک ناشی از پد را به محض اینکه متوجه شدید درمان کنید. بثورات درمان نشده می‌تواند منجر به عفونت‌های شدید قارچی و باکتریایی شود.
  • خارش در ناحیه تناسلی لزوما ربطی به نوار بهداشتی ندارد. این امر ممکن است در اثر نوع لباس زیر و یا نوع شوینده‌ای که استفاده می‌شود نیز رخ دهد.

سوالات متداول در زمینه ایجاد خارش توسط نوار بهداشتی

بثورات ناشی از پد تا چه مدت در بدن باقی می‌مانند؟

اگر نوار بهداشتی باعث خارش شود این خارش ممکن است در عرض دو تا سه روز از بین برود اگر به محض مشاهده علائم درمان شوند. بثورات بدون درمان می‌توانند جدی‌تر شوند و ممکن است درمان آنها طولانی‌تر شود.

آیا کیفیت بد نوار بهداشتی می‌تواند موجب خارش و التهاب واژن شود؟

کیفیت نوار بهداشتی که مورد استفاده قرار می‌گیرد رابطه مستقیم با ایجاد خارش و التهاب واژن دارد. پس حتما در خرید نوار بهداشتی مرغوب و باکیفیت دقت و توجه لازم را به عمل آورید.

رایج‌ترین نوع نوار بهداشتی مورد استفاده کدام است؟

نوار بهداشتی سلولزی رایج‌ترین نوع نوار بهداشتی است. ژل یا پودر سلولزی داخل نوار بهداشتی خون و مایعات را جذب می‌کند.

آیا تعویض زود به زود نوار بهداشتی از ایجاد خارش جلوگیری می‌کند؟

تعویض به موقع نوار بهداشتی که معمولا بین ۳ تا ۵ ساعت باید اتفاق بیفتد مهم‌ترین و ساده‌ترین راه برای عدم ابتلا به خارش و التهاب واژن است.

 

محصولات مرتبط