طرز تهیه آب آلو طبیعی و بدون شکر با حفظ خواص مفید آن

طرز تهیه آب آلو طبیعی و بدون شکر با حفظ خواص مفید آن


16 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه آب آلو طبیعی و بدون شکر با حفظ خواص مفید آن

آب آلو یک نوشیدنی خوشمزه و پر خاصیت به ویژه برای فصل تابستان است. اگر سوال شما هم این است که با آلو چی درست کنم این نوشیدنی خوش طعم و متفاوت را به راحتی می‌توانید در خانه با کمترین مواد اولیه و با انواع آلو از جمله آلو سیاه، آلو بخارا، آلو جنگلی و حتی آلو خشک درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ما طرز تهیه آب آلو خانگی را به شما آموزش می‌دهیم؛ ضمن آنکه نکات مهم درست کردن آب آلو و فوت و فن‌های خوشمزه‌تر شدن این آبمیوه طبیعی و خانگی را نیز با شما در میان خواهیم گذاشت.

مواد لازم برای تهیه آب آلو خانگی با آلو سیاه

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آلو سیاه ۱ کیلوگرم
آب ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد اولیه: ۱۰ دقیقه

مدت زمان لازم جهت تهیه آب آلو خانگی: ۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه آب آلو خانگی

مراحل طرز تهیه آب آلو خانگی

تهیه و سرو آب آلو علاوه بر دارا بودن خواص آلو، به عنوان یک نوشیدنی متفاوت و خوش رنگ و خوش طعم می‌تواند انتخاب خوبی برای پذیرایی از مهمانان در فصل تابستان باشد.

مرحله اول: آلوها را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه آب آلو خانگی، آلوها را باید به دقت بشویید. برای این کار می‌توانید آلو را برای مدتی در آب و نمک بخیسانید تا ضدعفونی شود و سپس شروع به شستن آن کنید.

آلوها ممکن است شاخ و برگ داشته باشند؛ در این مرحله اگر آلو، شاخ و برگ داشت حتما آن را جدا کنید. بعد از شستن آلوها آنها را آبکش کنید و زمان دهید تا آب اضافه خارج شود و آلوها خشک شوند.

مرحله دوم: آلوها را بپزید

مرحله مهم در طرز تهیه آب آلو، پختن آنها است. یک قابلمه بزرگ انتخاب کنید و آلوها را داخل آن بریزید. یک لیوان فرانسوی دسته‌دار آب اضافه کنید و اجازه دهید آلوها روی حرارت ملایم به خوبی بپزند. آلوها باید تا حدی بپزند که نرم شوند به‌ طوری که با دست بتوان آن‌ها را له کرد.

حتما بخوانید  ۲۱ مدل دسر شب یلدا | بهترین دسرهای فوری، کم هزینه و بدون فر

مرحله سوم: پوست و هسته آلو را جدا کنید

بعد از آنکه از پخت آلو اطمینان حاصل کردید و آلوها به شکل یکدست کاملا نرم شدند، زمان جدا کردن پوست و هسته از گوشت آلوها می‌رسد. در این مرحله یک ظرف بزرگ انتخاب کنید و روی آن را با یک پارچه نخی و تمیز بپوشانید. پارچه نخی در اینجا به عنوان صافی عمل می‌کند.

سپس محتویات آلو پخته را روی پارچه بریزید و با دست آن را فشار دهید تا پوست و هسته و تکه‌های درشت آلو روی پارچه بماند و آب آلو از پارچه رد شود.

مرحله چهارم: آب آلو را سرو کنید

به همین راحتی و به سادگی آب آلو خانگی شما آماده است. آب آلو را برای مدتی در یخچال قرار دهید تا کمی خنک شود. سپس آب آلو را در لیوان مناسب بریزید و با مقداری یخ سرو کنید. این نوشیدنی سالم و بدون شکر را برای پذیرایی از مهمانان در مجالس و مهمانی‌های مختلف استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت آلو سیاه با ماندگاری بالا

طرز تهیه آب آلو خانگی به روش‌های دیگر با انواع آلو

روش تهیه آب آلو خشک

اگر به آلو تازه دسترسی ندارید و یا در فصلی هستید که آلو تازه در بازار نیست، آب آلو خانگی را با آلو خشک نیز می‌توانید تهیه کنید. طرز تهیه آب آلو خشک مطابق با مراحلی است که در بالا ذکر شده، فقط قبل از آن باید آلو خشک را به مدت یک ساعت بخیسانید و سپس به پختن آن بپردازید.

فقط در نظر داشته باشید پختن و جدا کردن هسته‌های آلوی خشک شده نیاز به زمان بیشتری خواهد داشت.

روش تهیه آب آلو بخارا

شما می‌توانید برای تهیه آب آلو از هر نوع آلویی استفاده کنید. یکی از این انواع آلو «آلو بخارا» است. برای تهیه آب آلو بخارا باید آن را مانند آلو سیاه روی حرارت ملایم برای پختن قرار دهید. زمانی که رنگ آلو تغییر کرد می‌توانید آن را از روی حرارت بردارید و مطابق قبل از صافی رد کنید.

برای تهیه انواع آلو و قیسی و همچنین انواع آبمیوه به روش‌های حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

نکات مهم در نگهداری آب آلو خانگی

نکات مهم در نگهداری آب آلو خانگی

  • آب آلو نیز مانند آب هر میوه دیگری بهتر است به صورت تازه تهیه و میل شود. تازه بودن آب میوه به حفظ خواص آن میوه کمک می‌کند.
  • آب آلو خانگی را ۲ تا ۳ روز می‌توانید در یخچال نگهداری کرده و آن را مصرف کنید.
  • آب آلو را حتما در یک بطری شیشه‌ای تمیز به طوری‌ که درب آن محکم بسته بماند نگه دارید تا کپک نزند و خراب شود.
  • اگر مقدار زیادی آب آلو به صورت خانگی تهیه کردید و می‌خواهید آن را برای مدت طولانی نگهداری کنید، باید آن را در فریزر قرار دهید تا یخ بزند. برای این کار آب آلو را در نایلون‌های پلاستیکی قرار دهید. نایلون‌ها را محکم گره بزنید و سپس آن را در فریزر قرار دهید. هر بار که تصمیم به مصرف این نوشیدنی گرفتید آب آلو منجمد را از فریزر در آوردید و اجازه دهید تا با دمای محیط یخ آن آب شود.
حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه دست حلوا گیلانی بدون روغن و با روغن به روش اصلی

نکات مهم در طرز تهیه آب آلو خانگی

  • اگر ذائقه شما به سمت نوشیدنی‌های شیرین متمایل است می‌توانید از شکر و یا شیرین کننده‌های طبیعی مانند عسل در تهیه آب آلو خانگی استفاده کنید.
  • مرحله از صافی رد کردن را با دقت و حوصله انجام دهید تا آب آلو خانگی به دست آمده صاف و یکدست باشد.
  • می‌توانید آب آلو را در ترکیب با میوه‌های دیگر مثل زردآلو تهیه کنید.
  • در طرز تهیه آب آلو خانگی حتما از آلوهای تازه، رسیده و سالم استفاده کنید.
  • آب آلو را با آلوی جنگلی نیز به همین روش می‌توانید تهیه کنید.
  • اگر آب آلوی به دست آمده غلیظ بود می‌توانید هنگام سرو کمی آب و یخ به آن اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت زردآلو 

فوت و فن‌های خوشمزه‌ شدن آب آلو خانگی

چرا آب آلو خانگی کدر می‌شود؟

اگر هنگام پخت آلوها روی سطح قابلمه کف سفید جمع شود، باید آن را با قاشق خشک و تمیز جمع کنید. در غیر این صورت وجود این کف‌ها باعث می‌شود تا آب آلو کدر شود و شفاف نباشد.

آب آلو چه خواصی دارد؟

آلو به دلیل دارا بودن ویتامین سی برای بهبود علائم سرماخوردگی مفید است. ضمن آنکه آب انواع آلو برای مشکلات معده و گوارش و رفع عارضه یبوست نیز بسیار مفید است. آب آلو همچنین می‌تواند سبب کاهش فشار خون، کنترل قند خون، جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و همچنین کاهش چربی خون شود.

 

 

محصولات مرتبط