طرز تهیه شربت زردآلو مجلسی به ۲ روش با زردآلو تازه و خشک

طرز تهیه شربت زردآلو مجلسی به ۲ روش با زردآلو تازه و خشک


10 تیر 1402 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شربت زردآلو مجلسی به 2 روش با زردآلو تازه و خشک

شربت زردآلو با عطر فوق‌العاده‌ای که دارد، یکی از خوش‌طعم‌ترین نوشیدنی‌های تابستانی است که معمولاً به روش‌های متفاوتی آماده می‌شود. به طور کلی طرز تهیه شربت زردآلو در خانه شباهت زیادی به شربت‌های خانگی دیگر دارد، اما شما می‌توانید این نوشیدنی را هم با میوه تازه و هم میوه خشک زردآلو تهیه کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه شربت زردآلو خانگی خوشمزه و مجلسی به ۲ روش آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد طرز تهیه شربت زردآلو آسان و راحت خانگی پاسخ خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه شربت زرد آلو با زردآلو تازه

  • زردآلو تازه، رسیده و شیرین: ۲ کیلوگرم
  • آب: ۲ لیتر
  • شکر: ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • لیموترش: نصف یک عدد
  • میخک: ۳ عدد
  • چوب دارچین: ۱ عدد

مدت زمان آماده‌سازی: ۲۰ دقیقه
مدت زمان پخت شربت زردآلو: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه شربت زردآلو مجلسی خوشمزه

 

مراحل طرز تهیه شربت زردآلو خانگی خوشمزه

 

معمولاً در طرز تهیه انواع شربت خوشگل مجلسی بهتر است از میوه تازه استفاده شود. این کار موجب می‌شود تا شربت شما خوش طعم‌تر شود و خواص بیشتری داشته باشد. شربت زردآلو به دلیل عطر و طعم بی‌نظیری که دارد می‌تواند انتخاب مناسبی برای پذیرایی از مهمان‌ها در فصل تابستان باشد. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه شربت زردآلو خانگی خوشمزه و مجلسی با میوه تازه زردآلو آشنا شوید.

مرحله اول؛ پختن زردآلوها

در اولین مرحله از طرز تهیه شربت زردآلو خانگی خوشمزه و مجلسی باید زردآلوها را بشویید. شاخ و برگ زردآلوها را جدا کنید. زردآلوها را با چاقو از وسط دو نیم کنید و هسته زردآلوها را جدا کنید. زردآلوها را خرد کنید و داخل قابلمه بریزید. سپس ۲ لیتر آب و یک لیوان شکر به آن اضافه کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید. در صورت جمع شدن کف روی قابلمه آن را با قاشق بردارید. برای خرید انواع میوه‌ تازه، آب و شکر می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم؛ اضافه کردن سایر مواد به شربت زردآلو

بعد از این که زردآلوها برای ۲۰ دقیقه جوشیدند و کاملاً نرم شدند، می‌توانید باقی‌مانده شکر را همراه با میخک، دارچین و آب لیموترش (یا آبلیمو) به شربت اضافه کنید. دارچین و آبلیمو را می‌توانید به روش خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله سوم؛ خاموش کردن شعله زیر شربت زردآلو

در این مرحله از طرز تهیه شربت زردآلو باید اجازه دهید شربت شما ۵ دقیقه دیگر بجوشد، سپس شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید شربت به طور کامل خنک شود.

مرحله چهارم؛ صاف کردن شربت زردآلو

بعد از خنک شدن شربت زردآلو باید تکه‌های زردآلو را از شربت با استفاده از یک صافی جدا کنید تا یک شربت غلیظ و زلال داشته باشید. بعد از این کار در صورتی که شربت به غلظت مناسب نرسیده، آن را برای چند دقیقه دیگر روی حرارت قرار دهید تا غلیظ شود.

مرحله پنجم؛ آماده کردن شربت زردآلو

بعد از این که شربت شما به اندازه کافی غلیظ شد، می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید شربت کاملاً خنک شود. سپس می‌توانید آن را داخل شیشه درب‌دار خشک و تمیز بریزید و در یخچال قرار دهید. برای درست کردن یک لیوان شربت زردآلو باید ۱ تا ۲ قاشق از این شربت را با آب ترکیب کنید، در لیوان یخ بریزید و شربت را میل کنید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه خورش گوجه سبز مجلسی با گوشت یا مرغ + ترکیب دقیق سبزی

تست قوام شربت زردآلو

برای تست قوام شربت زردآلو می‌توانید مقداری شربت را داخل یک ظرف بریزید. سپس صبر کنید تا شربت به طول کامل سرد شود. اگر غلظت شربت همانند عسل بود، یعنی شربت به غلظت مناسب رسیده و می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید.

مواد لازم برای تهیه شربت زردآلو بدون شکر

  • زردآلوی خشک یا برگه زردآلو: ۲۵۰ گرم
  • عسل: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • زعفران دم‌کرده: به مقدار لازم
  • آب: ۲ لیتر

مدت زمان آماده‌سازی: ۱۰ دقیقه
مدت زمان پخت شربت زردآلو خشک: ۶۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه شربت با زردآلو خشک (شربت برگه زردآلو)

 

مراحل طرز تهیه شربت زردآلو خشک

 

اگر هوس شربت زردآلو کرده‌اید و به میوه تازه آن دسترسی ندارید، می‌توانید این شربت خوشمزه را با استفاده از زردآلو خشک یا قیسی نیز آماده کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل و جزئیات طرز تهیه شربت زردآلو خشک که بدون نیاز به شکر آماده می‌شود آشنا شوید.

مرحله اول؛ خیساندن زردآلو

در اولین مرحله از طرز تهیه شربت زردآلو خشک با برگه زردآلو باید برگه زردآلو را با دقت بشویید و تمیز کنید. سپس آن‌ها را در یک ظرف بریزید و کمی آب اضافه کنید. اجازه دهید زردآلو خشک شده برای ۱ شب داخل آب بماند.

مرحله دوم؛ پختن زردآلو

بعد از خیساندن زردآلو خشک شده به مدت یک شب، در این مرحله از طرز تهیه شربت زردآلو خشک باید آن را همراه با ۱ لیتر آب داخل قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. اجازه دهید زردآلو خشک برای ۱ ساعت به آرامی بپزد.

مرحله سوم، میکس کردن زردآلوها

 

میکس کردن زردآلو

 

در سومین مرحله از طرز تهیه شربت زردآلو خشک، بعد از این که زردآلوها پختند، شعله گاز را خاموش کنید و کمی صبر کنید تا زردآلوها خنک شوند. سپس آن‌ها را با میکسر (همزن) کاملاً پوره کنید.

مرحله چهارم؛ آماده کردن شربت زردآلو

در این مرحله مقداری زعفران و یک لیوان عسل به شربت زردآلو اضافه کنید و خوب هم بزنید. سپس ۱ لیتر آب به شربت اضافه نمایید و دوباره هم بزنید. شربت زردآلو بدون شکر شما آماده است. آن را در یک شیشه خشک و تمیز درب‌دار بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

برای خرید عسل و زعفران می‌توانید به روش خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه شربت زردآلو

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه شربت زردآلو

 

  • شربت زردآلو سرشار از ویتامین‌های E، K، C، A و نیاسین است و همچنین پتاسیم، مس، منگنز، منیزیم و فسفر فراوانی دارد.
  • رنگ شربت زردآلو زرد روشن است، برای خوش‌رنگ شدن شربت زردآلو می‌توانید مقداری زعفران دم‌کرده در ۵ دقیقه پایانی پخت شربت به آن اضافه کنید.
  • در طرز تهیه مربای زردآلو و شربت زردآلو می‌توانید به جای میخک و دارچین برای خوش‌عطر شدن شربت از یک قاشق غذاخوری گلاب استفاده کنید. گلاب را از افق کوروش بخرید؛ حضوری، آنلاین یا تلفنی.
  • در زمان صاف کردن شربت زردآلو می‌توانید میوه را کاملاً در صافی فشار دهید تا عصاره آن خارج شود. این کار عطر و طعم شربت زردآلو را بهتر می‌کند، اما موجب کدر شدن رنگ آن می‌شود.
  • می‌توانید زردآلوهای باقی‌مانده در صافی را میکس کنید و با آن‌ها مارمالاد زردآلو درست کنید و یا در فریزر قرار دهید و برای طعم‌دار کردن انواع دسر و بستنی از آن استفاده کنید. اضافه کردن این زردآلوها به عنوان لایه میانی کیک نیز طعم بی‌نظیری به انواع کیک می‌بخشد.
  • برای درست کردن شربت زردآلو بهتر است از زردآلوهای رسیده و شیرین استفاده کنید.
  • بهترین زردآلو برای درست کردن شربت، زردآلویی به نام «تبرزه» متعلق به آذربایجان است.
  • در صورت تمایل می‌توانید این شربت را بدون هیچ طعم‌دهنده دیگری و تنها با ترکیب آب، شکر و زردآلو نیز تهیه کنید.
  • اضافه کردن مقداری وانیل به شربت زردآلو موجب خوش‌عطر شدن آن می‌شود. برای خرید وانیل می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به صورت آنلاین، حضوری یا تلفنی اقدام کنید.
  • توجه داشته باشید که اگر شربت زردآلو شما به قوام مورد نظر نرسیده باشد، ممکن است شکرک بزند و زود خراب شود.
  • در طرز تهیه شربت بدون شکر زردآلو می‌توانید از مقداری عسل برای شیرین کردن شربت استفاده کنید.
  • اگر شربت شما بعد از مدتی شکرک زد، باید آن را داخل قابلمه بریزید و برای چند دقیقه بجوشانید تا شکرک برطرف شود.
  • از جوشاندن شربت زردآلو برای مدت طولانی اجتناب کنید، زیرا این کار موجب تیره و کدر شدن رنگ شربت می‌شود.
  • برای هم زدن شربت زردآلو بهتر است از قاشق چوبی استفاده کنید.
  • برای درست کردن شربت زردآلو می‌توانید از ابتدا هسته زردآلوها را جدا کنید و آن‌ها را خرد نمایید تا عصاره زردآلو راحت‌تر و سریع‌تر خارج شود. در انتها نیز باید شربت را از صافی رد کنید تا زلال و یکدست شود.
  • شربت زردآلو طعم بی‌نظیری دارد. این شربت برای درمان گرمازدگی و خنک شدن در تابستان گزینه فوق‌العاده‌ای است.
  • در زمان درست کردن شربت زردآلو نباید درب قابلمه را روی آن قرار دهید، این کار موجب کدر شدن رنگ شربت و سر رفتن شربت می‌شود.
  • کم بودن میزان شکر شربت زردآلو موجب می‌شود تا زودتر خراب شود و کپک بزند. اگر قصد دارید شربت را برای مدت زمان بیشتری نگه دارید، مقدار بیشتری شکر به شربت اضافه نمایید.
حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه ساندویچ رست بیف با گوشت گوساله و مرغ و سس قارچ

خواص شربت زردآلو

 

خواص شربت زردآلو

 

  • درمان گوش درد: آنتی اکسیدان زردآلو به تسکین گوش درد کمک می‌کند.
  • ضد تب: شربت زردآلو حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است و آب مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. شربت زردآلو سموم بدن را دفع کرده و به کاهش تب کمک می‌کند.
  • درمان کم خونی: شربت زردآلو به دلیل داشتن آهن و مس، در درمان کم‌خونی موثر است.
  • سلامت چشم: از جمله خواص زردآلو و آب زردآلو این است که به سلامت چشم و بینایی کمک می‌کند. رادیکال‌های آزاد در بدن موجب بروز آب مروارید می‌شوند. این میوه سرشار از کاروتنوئید و بتاکاروتن است که از بروز این بیماری جلوگیری می‌کند. شربت زردآلو دارای آنتی اکسیدانی به اسم «زاگزانتین» است که برای قوه بینایی ضروری است.
  • مفید برای درمان سرطان: زرد آلو خاصیت ضد‌سرطانی دارد. این میوه منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ها است و ترکیباتی دارد که به درمان سرطان نیز کمک می‌کند.
  • سرشار از پتاسیم: میوه‌هایی مثل زردآلو که حاوی پتاسیم هستند، به تعادل سطح فشار خون کمک می‌کنند. کمبود پتاسیم موجب ایجاد فشارخون و بالا رفتن آن و در نهایت باعث بروز بیماری‌های قلبی می‌شود.
  • درمان یبوست: میوه زردآلو دارای مقادیر زیادی فیبر است و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند. شربت زردآلو، جزو نوشیدنی‌های ملین است.
  • سلامت استخوان‌ها: زردآلو از مواد معدنی مثل کلسیم، آهن، فسفر، منگنز و… برخوردار است که به سلامت استخوان‌ها بسیار کمک می‌کند. این شربت فوق‌العاده از بروز پوکی استخوان نیز پیشگیری می‌کند.
  • سلامت قلب: شربت زردآلو حاوی مقادیر بالایی ویتامین C، فیبر و پتاسیم است و به همین دلیل بر سلامت قلب بسیار موثر است. ویتامین C قلب را در برابر ضرر رادیکال‌های آزاد حفظ می‌کند. پتاسیم موجود در این شربت فشار خون را کاهش می‌دهد. وجود فیبر نیز به تعادل سطح کلسترول کمک زیادی می‌کند.

سوالات متداول

 

سوالات متداول در مورد شربت زردآلو

 

برای خوش عطر شدن شربت زردآلو از چه چیزهایی استفاده کنیم؟

در طرز تهیه شربت زردآلو آسان و راحت می‌توانید برای عطر شربت از میخک، دارچین، گلاب و زعفران استفاده نمایید.

در طرز تهیه شربت زردآلو چطور از غلظت مناسب آن مطمئن شویم؟

برای تست قوام شربت زردآلو می‌توانید مقداری شربت را داخل یک ظرف بریزید. سپس صبر کنید تا شربت به طول کامل سرد شود. اگر غلظت شربت همانند عسل بود، یعنی شربت به غلظت مناسب رسیده و می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید.

با زردآلو چی میشه درست کرد؟

با زردآلو می‌توانید شربت زردآلو و مربای زردآلو درست کنید. همچنین می‌توانید آب زردآلو را بگیرید یا برگه زردآلو تهیه کنید.

 

کالابرگ الکترونیک