طرز تهیه گراتن ماکارونی و سیب زمینی با گوشت چرخ کرده به روش رستورانی

طرز تهیه گراتن ماکارونی و سیب زمینی با گوشت چرخ کرده به روش رستورانی


26 شهریور 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
گراتن ماکارونی و سیب زمینی

گراتن ماکارونی و سیب زمینی یکی از خوشمزه‌ترین انواع گراتن با پاستا است. گراتن در اصل یک غذای اصالتا فرانسوی است که در آن از مواد مختلفی استفاده می‌شود و پنیر و سس خامه‌ای با شیر یا سس بشامل، جزو اصلی مخلفات آن به حساب می‌آید. معروف‌ترین نوع گراتن، گراتن سیب زمینی است که در آن سیب زمینی به صورت اسلایس شده در مواد گراتن قرار گرفته و در فر پخته می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه گراتن ماکارونی و سیب زمینی را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه گراتن ماکارونی و سیب زمینی (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
اسپاگتی یا پاستا فرمی ۱ بسته
گوشت چرخ کرده ۴۰۰ گرم
سیب زمینی ۲ عدد بزرگ
قارچ ۲۵۰ گرم
پیاز ۱ عدد بزرگ
فلفل دلمه‌ای ۱ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
آبلیمو ۲ قاشق غذاخوری
پنیر موزارلا یا پروسس به میزان دلخواه
زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
پودر سیر و پودر آویشن به مقدار لازم

 

مواد لازم برای تهیه سس گراتن ماکارونی و سیب زمینی

مواد لازم مقدار مورد نیاز
شیر ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد ۲ قاشق غذاخوری
کره ۵۰ گرم
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

 

میزان کالری گراتن سیب زمینی و ماکارونی: ۸۷۰ کیلوکالری (برای هر بار سرو)
زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه
زمان موردنیاز برای پخت گراتن ماکارونی و سیب زمینی: ۴۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه گراتن ماکارونی و سیب زمینی

مراحل طرز تهیه گراتن پاستا و سیب زمینی
گراتن پاستا و سیب زمینی با گوشت چرخ کرده یک وعده غذایی عالی برای ناهار یا شام مهمانی است و می‌توانید در آن از چاشنی‌ها، سبزی‌ها و پنیرهای مختلفی استفاده کنید. حتی می‌توانید به جای گوشت چرخ کرده از گوشت مرغ، تن ماهی و … هم استفاده کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه گراتن ماکارونی و سیب زمینی را بخوانید.

مرحله اول: مواد گراتن پاستا و سیب زمینی را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه گراتن ماکارونی و سیب زمینی، سیب زمینی‌ها را پوست بگیرید و به صورت ورقه‌ای نازک خرد کنید. پیاز را پوست بگیرید و به صورت خلالی باریک یا نگینی ریز خرد کنید. فلفل دلمه‌ای را بشویید و خلالی یا نگینی خرد کنید. دانه‌های فلفل را هم جدا کنید. قارچ‌ها را بشویید و به صورت ورقه‌‌های نازک خرد کنید. شیر و کره را از یخچال بیرون بیاورید و در دمای محیط قرار دهید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه جوجه ترش (کباب فسنجانی) رستورانی با نکات ترد شدن آن

برای خرید قارچ، شیر و کره می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: گوشت چرخ کرده، پیاز و فلفل را تفت دهید

قبل از تفت دادن گوشت‌، فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. یک تابه را روی حرارت بگذارید و کمی روغن یا کره در آن بریزید تا داغ شود. سپس پیاز‌ها را در تابه بریزید و تفت دهید تا سبک و طلایی شود. بعد فلفل دلمه‌ای‌ها را اضافه کنید. لازم نیست فلفل‌ها زیاد سرخ شوند چون تلخ می‌شوند. چند ثانیه که تفت دادید، گوشت چرخ کرده را به تابه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.

برای خرید روغن مایع، روغن جامد و نیمه جامد و گوشت چرخ کرده، می‌توانید به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: مایه گراتن ماکارونی را درست کنید

در ادامه، فلفل سیاه، زردچوبه، نمک، پودر آویشن و پودر سیر را به گوشت اضافه کنید تا ادویه‌ها به خورد گوشت بروند. رب گوجه فرنگی را هم به تابه اضافه کنید و مواد را کاملا مخلوط کنید. صبر کنید تا رب گوجه سرخ شود و طعم خامی آن گرفته شود. سپس درب تابه را بگذارید و حرارت را روی حالت خیلی ملایم تنظیم کنید تا گوشت چرخ کرده کاملا بپزد. حداقل ۱۵ دقیقه سس گوشت چرخ کرده را روی حرارت ملایم بپزید.

در صورت تمایل می‌توانید پودر آویشن، پودر سیر، زردچوبه، فلفل سیاه و رب گوجه فرنگی را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله چهارم: قارچ را آماده کنید

در زمانی که گوشت چرخ کرده در حال پختن و آماده شدن است، در یک تابه دیگر، کمی کره یا روغن بریزید و وقتی داغ شد، قارچ‌ها را اضافه کنید. حرارت را روی حالت متوسط رو به بالا قرار دهید تا قارچ‌ها آب نیندازند. ۱ یا ۲ قاشق آبلیمو اضافه کنید تا قارچ‌ها سیاه نشوند. وقتی قارچ‌ها نرم شدند و آبشان کشیده شد، حرارت را قطع کنید. قارچ‌ها را به تابه‌ای که گوشت چرخ‌کرده در حال پخت است، اضافه کنید و به هم بزنید. مایه گوشت چرخ کرده که آماده شد، شعله را خاموش کنید و سس گوشت را کنار بگذارید.

آبلیمو را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش تلفنی، حضوری یا آنلاین تهیه کنید.

مرحله پنجم: پاستا را بپزید و آبکش کنید

در این مرحله از طرز تهیه گراتن ماکارونی و سیب زمینی، در یک قابلمه مقداری آب بریزید و روی حرارت بالا بگذارید تا آب شروع به جوشیدن کند. کمی نمک و روغن به قابلمه اضافه کنید. آب که جوش آمد، ماکارونی‌های فرمی را در قابلمه بریزید و به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه (بر اساس دستورالعمل روی پاکت ماکارونی) بجوشانید تا ماکارونی‌ها نرم شوند. سپس آنها را آبکش کنید و زیر آب سرد بگیرید تا به هم نچسبند. پاستاهای آبکش شده را کنار بگذارید.

حتما بخوانید  طرز تهیه پول بیبر ترکیه ای | ترکیبات، موارد مصرف، خواص و عوارض

انواع ماکارونی فرمی را می‌توانید به روش‌های متنوع تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله ششم: سس بشامل را درست کنید

برای درست کردن سس بشامل برای گراتن، یک تابه را روی حرارت بگذارید. ۵۰ گرم کره را در تابه بریزید و اجازه دهید ذوب شود. آرد را الک کنید و به کره اضافه کنید. آرد را با کره تفت دهید تا طعم خام آن گرفته شود. شیر را به آرامی به تابه اضافه کنید. در حین اضافه کردن شیر، مواد را هم بزنید. سپس کمی نمک و فلفل سیاه به تابه اضافه کنید. صبر کنید تا سس، کمی غلیظ شود، سپس تابه را از روی حرارت بردارید. پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه سس بشامل به روشی دیگر را هم بخوانید.

در صورت تمایل می‌توانید آرد را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله هفتم: مواد گراتن را در قالب بریزید

بعد از آماده کردن همه مواد مورد نیاز برای گراتن، کف یک ظرف پیرکس یا قالبی که مد نظر دارید، با مقداری روغن یا کره چرب کنید. نصف سیب زمینی‌های اسلایسی شده را کف و دیواره‌های قالب بچینید. پاستا و مواد میانی (مایه گوشت چرخ کرده) را با هم مخلوط کنید. یک لایه از این مخلوط را روی سیب زمینی‌ها بریزید و مقداری سس بشامل اضافه کنید. چند عدد سیب زمینی روی سس بگذارید و دوباره مخلوط ماکارونی، سس بشامل و سیب زمینی را تکرار کنید تا وقتی که موادتان تمام شود.

مرحله هشتم: گراتن ماکارونی و سیب زمینی را بپزید و سرو کنید

در آخرین مرحله از دستور تهیه گراتن ماکارونی و سیب زمینی بعد از اینکه موادتان تمام شد، روی سطح گراتن مقداری پنیر پیتزا پروسس یا پنیر موزارلا بپاشید. قالب را در فر بگذارید و به مدت ۳۰ دقیقه صبر کنید. بعد از نیم ساعت، به مدت ۵ دقیقه گریل را روشن کنید تا روی گراتن رنگ طلایی بگیرد. سپس فر را خاموش کنید و ظرف را بیرون بیاورید. گراتن ماکارونی و سیب زمینی را به صورت گرم سرو کنید. نوش جان!

برای خرید پنیر پروسس و پنیر موزارلا می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

سوالات متداول

سس مورد استفاده در انواع گراتن چیست؟

سس مورد استفاده در انواع گراتن چیست؟

به صورت متداول از سس بشامل یا سس سفید در طرز تهیه انواع گراتن استفاده می‌شود. اما اگر مواد این سس را در دسترس ندارید، می‌توانید فقط با انواع پنیر پیتزا، گراتن را درست کنید. در این صورت روی لایه‌های مختلف گراتن هم مقداری پنیر پیتزا بپاشید.

چرا گراتن خشک می‌شود؟

علت خشک شدن گراتن، استفاده کم از سس بشامل یا سس سفید است. چون پاستا یا ماکارونی فرمی، آب زیادی به خود جذب می‌کند، بهتر است در این حالت، حداقل مایه گراتن (سس گوشت چرخ کرده و …) را کمی آبدارتر درست کنید و بعد گراتن را در فر بپزید.

 

کالابرگ الکترونیک