آداب و رسوم جالب ماه رمضان در تایلند

آداب و رسوم جالب ماه رمضان در تایلند


29 فروردین 1401 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
آداب و رسوم ماه رمضان در تایلند

ماه رمضان در تایلند همانند بسیاری از کشورهای مسلمان دیگر با شکوه و جذابیت وصف ناپذیری برگزار می‌شود. تایلند در جنوب شرقی آسیا واقع شده و مردم این کشور برای ماه رمضان مراسم ویژه‌ای دارند. اما حال و هوای رمضان در تایلند چگونه است؟ آیا می‌دانید مسلمانان در تایلند چگونه آداب و رسوم ماه رمضان را به جا می‌آورند؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با مراسم ماه مبارک رمضان در تایلند آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد ماه رمضان در تایلند پاسخ خواهیم داد.

 

 

حلول ماه رمضان در تایلند

 

حلول ماه رمضان در تایلند

 

حلول ماه رمضان در تایلند همانند همه کشورهای مسلمان هر ساله توسط روحانیون تایلند تعیین می‌شود. در منطقه جنوبی تایلند ۱۲۰ نفر روحانی مسلمان هستند که رصد ماه رمضان توسط این افراد انجام می‌شود.

برای این کار معمولاً مهم‌ترین افراد مذهبی پیش از غروب به بلندترین نقطه منطقه می‌روند تا هلال ماه را مشاهده کنند. پس از رؤیت ماه کلیه شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی این موضوع را از رسانه‌ها اعلام می‌کنند و ماه رمضان را به مسلمانان تبریک می‌گویند. سپس مراسم رمضان و روزه‌داری از تاریخ اعلام شده آغاز می‌شود و مردم مسلمان تایلند با روزه گرفتن آیین این ماه را به جای می‌آورند.

 

مراسم ماه رمضان در تایلند

 

مراسم ماه رمضان در تایلند

 

*مراسم ماه رمضان در تایلند برای شیعیان و اهل تسنن به صورت جداگانه در مساجد این کشور برگزار می‌شود. در بسیاری از مواقع نیز شبکه‌های تلویزیونی و روزنامه‌های تایلند به طور جداگانه به آیین‌ها و دعاخوانی‌های اهل تسنن و شیعه می‌پردازند.

حتما بخوانید  ۱۰ نکته مهم سفرهای تابستانی برای حفظ سلامتی که باید بدانید

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

*شیعیان تایلند در شب‌های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ رمضان همانند سایر شیعیان دنیا مراسم شب قدر را با احیا، قرائت دعای جوشن کبیر و گرفتن قرآن بر سرشان به جا می‌آورند. برخی از پیروان اهل سنت در شب ۲۷ ماه رمضان مراسم شب قدر را برگزار می‌کنند و در این روز نماز عید فطر می‌خوانند.

 

*صدقه دادن، ختم قرآن، کمک به نیازمندان و همچنین آماده کردن افطاری از دیگر مراسم جذاب ماه رمضان در تایلند است.

 

*در ماه رمضان کلیه نمازهای ۵ گانه و نماز جمعه در مساجد بر پا می‌شوند و در اکثر مساجد همایش‌ها و نشست‌های دینی به زبان‌های مختلف دنیا برای مسلمانان اجرا می‌شود.

برخورد افراد غیرمسلمان تایلند با ماه رمضان

 

برخورد افراد غیرمسلمان تایلند با ماه رمضان

 

*حدود ۸۹ درصد مردم تایلند بودایی و ۱۰ درصد آن‌ها مسلمان هستند. بیشتر مسلمانان تایلند در نواحی جنوبی کشور زندگی می‌کنند. برخی از مسلمانان مهاجر تایلند نیز در منطقه شمالی کشور ساکن هستند. از همین رو به طور کلی در روال معمول زندگی مردم تایلند ایجاد نمی‌شود.

*هر چند که بیشتر مردم تایلند پیرو دین بودایی هستند، اما جالب است بدانید که این افراد در ماه رمضان به حرمت مسلمانان این کشور بیشتر مراقب رفتار و گفتار خود هستند و به مراسم مسلمانان در ماه رمضان احترام می‌گذارند.

*حال و هوای رمضان در تایلند در اکثر شهرهای مسلمان نشین حس می‌شود و مسلمانان شیعه و سنی بدون هیچ مشکلی مراسم این ماه را اجرا می‌کنند و رمضان را پشت سر می‌گذارند. مردم تایلند از آزادی دینی برخورد هستند و از همین رو طبق قوانین این کشور مردم مسلمان تایلند می‌توانند به راحتی همه مراسم و آیین‌های خود را بدون هیچ محدودیتی به جای بیاورند.

*خیلی از مسلمانان تایلند بعد از افطار به همراه کودکان به مساجد می‌روند و نماز عشا را در مسجد می‌خوانند.

*بسیاری از مردم تایلند در ماه رمضان شب زنده‌داری می‌کنند و از این فرصت برای خواندن دعا و قرآن استفاده می‌کنند.

حتما بخوانید  زیباترین مکان های گردشگری ایران از نگاه توریست ها

*در طول ماه رمضان انتشار انواع کتاب، فیلم‌های ویدئویی و فایل‌های صوتی مذهبی در بین مسلمانان تایلند رواج پیدا می‌کند و مسلمانان در این کشور سعی می‌کنند تا در این ایام بیشتر از همیشه به ترویج دین اسلام بپردازند.

افطار ماه مبارک رمضان در تایلند

 

افطار ماه مبارک رمضان در تایلند

 

معمولاً در تایلند رسم بر این است که افطار به صورت دسته جمعی و دورهمی میل می‌شود و این موضوع به خاطر وحدت بیشتر و دوری از تفرقه بین مسلمانان انجام می‌شود. بیشتر روزه‌داران تایلند روزه خود را در ابتدا با آب و خرما باز می‌کنند.

برای مراسم افطاری معمولاً رسم بر این است که فردی با کوبیدن بر روی طبلی بزرگ زمان افطار را اعلام می‌کند. برای خوردن افطار بسیاری از مردم به سمت مساجد می‌روند و افطاری را دور هم می‌خورند. افطار از دید این مردم زمان مناسبی برای تبادل تجربه‌ها و همچنین آموزش‌های لازم به کودکان است و از همین رو خیلی از مسلمانان تایلند غذاها و دسرهایی که را درست می‌کنند با خود به مساجد می‌برند و سعی می‌کنند در این ایام فرصتی برای دورهمی فراهم کنند.

ماه رمضان تایلند در سال ۲۰۲۲

 

در سال ۲۰۲۲ ماه رمضان در تایلند از ۱ آوریل مصادف با ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ آغاز می‌شود که چند روزی از شروع ماه رمضان از ایران زودتر است.

 

سوالات متداول

 

حلول ماه رمضان در تایلند توسط چه افرادی اعلام می‌شود؟

 

حلول ماه رمضان در تایلند همانند همه کشورهای مسلمان هر ساله توسط روحانیون تایلند تعیین می‌شود. در منطقه جنوبی تایلند ۱۲۰ نفر روحانی مسلمان هستند که رصد ماه رمضان توسط این افراد انجام می‌شود

 

آغاز ماه رمضان تایلند در سال ۲۰۲۲ چه تاریخی است؟

 

در سال ۲۰۲۲ ماه رمضان در تایلند از ۱ آوریل مصادف با ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ آغاز می‌شود.

 

 

کالابرگ الکترونیک