۵ اشتباه رایج و متداول بازاریابی در صنعت خرده فروشی

۵ اشتباه رایج و متداول بازاریابی در صنعت خرده فروشی


1 تیر 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۵ اشتباه رایج و متداول بازاریابی در صنعت خرده فروشی

برخی اشتباه‌‌های رایج بازاریابی در صنعت خرده فروشی، خسارت‌های جبران ناپذیری به فروشگاه‌های خرده فروشی وارد می‌کنند. معمولاً در اکثر فروشگاه‌های خرده فروشی که با شکست و تعطیلی مواجه شده‌اند، شاهد اشتباهات مشترکی در زمینه بازاریابی هستیم. در این مقاله از مجله کوروش به بررسی اشتباه‌های رایج بازاریابی در صنعت خرده فروشی می‌پردازیم.

 

رقابت در قیمت به جای کیفیت یک اشتباه رایج در بازاریابی

 

رقابت در قیمت به جای کیفیت یک اشتباه رایج در بازاریابی

 

یکی از اشتباه های بزرگ بازاریابی در صنعت خرده فروشی، تلاش برای پایین نگه داشتن قیمت در مقابل رقبا است. بهتر است قبل از هر چیز به این موضوع فکر کنید که تا کی می‌توانید قیمت‌های خود را با حفظ کیفیت پایین نگه دارید. کم کردن حاشیه سود خوب است. اما پایین آوردن قیمت به بهای از بین رفتن کیفیت کالا کاملاً اشتباه است. سعی کنید از استراتژی تخفیف و قیمت در بازاریابی خرده فروشی به درستی استفاده کنید. ممکن است فکر کنید اگر قیمت‌ها را پایین نگه ندارید، رقبا از شما پیشی خواهد گرفت. اما آیا شلوغی فروشگاه‌های خرده فروشی رقبا با قیمت‌های پایین و کیفیت نامناسب ماندگار است؟ اشتباه نکنید. مشتریان وفادار شما آن دسته از مشتریانی هستند که بر روی کیفیت کالای شما حساب کرده‌اند. مشتریانی که به خاطر قیمت پایین به سمت فروشگاه خرده فروشی شما کشیده می‌شوند، ماندگار نیستند.

 

چرا که علاوه بر قیمت، کیفیت کالا نیز در تصمیم‌گیری آینده آن‌ها برای وفاداری به شما تاثیرگذار است. سعی کنید کیفیت کالاهای فروشگاه را حفظ کنید. با استفاده هنرمندانه از استراتژی های مختلف تخفیف مشتریان وفادار را برای خود نگه دارید. کیفیت به معنای شناخته‌شدن برند و ارزشمندی آن است. شما می‌توانید مشتریان وفادار خود را با ارائه خدمات برتر پشتیبانی کالا، خدمات تحویل و …حفظ کنید. سعی کنید مزیت رقابتی بیافرینید. تا این که کیفیت کالای خود را به بهای پایین آمدن قیمت تقلیل دهید.

حتما بخوانید  بهترین استراتژی‌های تخفیف در فروشگاه‌‌های خرده فروشی بدون آسیب به فروش

 

 

بیشتر بخوانید: نکات مهم در بازاریابی خرده فروشی کرونا و پسا کرونا

 

 

نادیده گرفتن نقش کارکنان فروشگاه خرده فروشی یک اشتباه بزرگ است

 

نادیده گرفتن نقش کارکنان فروشگاه خرده فروشی یک اشتباه بزرگ است

 

درست است که آینده فروشگاه‌های خرده فروشی با فناوری و تکنولوژی رقم خورده اما این به معنای حذف فروشگاه‌های خرده فروشی نیست. هنوز هم فروشگاه‌های آفلاین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. بنابراین بازاریابی در فروشگاه آفلاین از طریق کارکنان بسیار تاثیرگذار است. هنوز هم خیلی از مشتریان دوست دارند تا زمانی که در فروشگاه قدم می‌زنند، کارمندان و کارکنان فروشگاه آن‌ها را راهنمایی کنند. بسیاری از مشتریان دوست دارند از نظر کارکنان فروشگاه هنگام انتخاب کالا استفاده کنند. آن‌ها تعامل بین مشتری و کارکنان را مهم می‌دانند.

 

بخشی از این تعاملات باعث وفادارسازی مشتریان به فروشگاه می‌شود. اگر بر روی بازاریابی آفلاین به اندازه بازاریابی آنلاین در فروشگاه‌های خرده فروشی تمرکز کنیم، نقش کارکنان را نمی‌توان نادیده گرفت. بنابراین اینکه کارکنان به زودی حذف خواهند شد و فروشگاه‌های خرده فروشی به سمت فروش آنلاین خواهند رفت، یک تفکر اشتباه است. همچنان فروشگاه‌های آفلاین به اندازه فروشگاه‌های خرده فروشی آنلاین حائز اهمیت هستند و بازاریابی در آن ها بسیار پررنگ است. هنوز هم بسیاری از افراد دوست دارند تا در فضای فروشگاه قدم بزنند و با کارکنان تعامل داشته باشند. در مورد کیفیت کالا از آن‌ها سوال کنند و یا از آن‌ها کمک بگیرند.

 

 

بیشتر بخوانید: استراتژی بازاریابی درون فروشگاهی در صنعت خرده فروشی

 

 

تمرکز بر کاهش هزینه‌ها به جای افزودن ارزش، یک اشتباه بزرگ در بازاریابی

 

تمرکز بر کاهش هزینه‌ها به جای افزودن ارزش، یک اشتباه بزرگ در بازاریابی

 

کاهش هزینه‌ها می‌تواند قسمت مهمی از بخش استراتژی بازاریابی در یک فروشگاه خرده فروشی باشد. با گذشت زمان فروشگاه‌های خرده فروشی تبحر کافی در کاهش هزینه‌ها را پیدا می‌کنند. اما اینکه تمرکز تنها بر روی کاهش هزینه‌ها باشد، اشتباه است. چرا که این موضوع باعث می‌شود انرژی کمتری برای خلق ارزش صرف شود. مشتریان به تدریج متوجه ارائه خدمات کمتر و غیرضروری خواهند شد. بنابراین مزیت رقابتی شما با سایر رقبا کاهش پیدا می‌کند. باید بیش از آنکه به فکر کاهش هزینه‌ها باشید در استراتژی بازاریابی خود خلق ارزش برای مشتریان را هدف قرار دهید.

حتما بخوانید  10 پرسش برای تشخیص استراتژی موثر اومنی چنل

 

 

بیشتر بخوانید: بررسی آینده بازار خرده فروشی تجربی در سال ۲۰۲۱

 

 

اشتباه رایج توجه به رقبا به جای مشتریان در استراتژی بازاریابی

 

اشتباه رایج توجه به رقبا به جای مشتریان در استراتژی بازاریابی

 

تحقیق و تجزیه و تحلیل رقبا یک استراتژی مهم و استاندارد در بازاریابی است. ارزیابی غیر‌رسمی محصولات و خدمات رقیب و بررسی بازار، از اصول اصلی و پر رنگ در بازاریابی صنعت خرده فروشی است. اما باید توجه داشت که بیش از حد درگیر رقبا نشد. در وهله اول باید نیاز مشتریان و خدمات مورد نیاز آن‌ها بررسی شود. ممکن است رقبا برخی از نیازهای مشتریان و مصرف کننده را لحاظ نکرده باشند. شما با شناسایی این نیازهای ضروری می‌توانید برای خود مزیت رقابتی خلق کرده و در بازاریابی خود بر روی این مزیت رقابتی مانور بدهید. بنابراین سعی کنید تا بین تحلیل رقبا و تحلیل و تفسیر نیاز مشتری تعادل برقرار کنید. پرداختن مطلق به رقبا در بازاریابی برای صنعت خرده فروشی یک اشتباه بزرگ است.

 

 

بیشتر بخوانید: ۴ ترند اصلی صنعت خرده فروشی در سال ۲۰۲۱

 

 

وابستگی به روش‌های قدیمی بازاریابی در صنعت خرده فروشی

 

وابستگی به روش‌های قدیمی بازاریابی در صنعت خرده فروشی

 

خرده فروشی یک صنعت سریع است. سیر تحولات در این صنعت به سرعت اتفاق می‌افتد. بحران کرونا تغییرات عجیب و سریعی در صنعت خرده فروشی ایجاد کرد. کسانی موفق شدند از این بحران سربلند بیرون بیایند که در استراتژی قدیمی خود تجدید نظر کردند. پاندمی کرونا باعث شد تا بسیاری از برندهای خرده فروشی به سمت تجارت الکترونیک روی آورند. بنابراین برای همگام شدن در مسیر این تغییرات نیاز بود تا استراتژی‌های بازاریابی جدیدی تدوین شود. یکی از نکات مهم در فروشگاه‌های خرده فروشی سرعت و عدم وابستگی به روش های قدیمی بازاریابی است. استراتژیست بازاریابی در فروشگاه خرده فروشی باید بتواند با تحلیل داده‌های به روز، همگام با دنیای مدرن و با سرعت پذیرای تغییرات باشد. وابستگی به روش‌های قدیمی و پافشاری بر روی این وابستگی‌ها یک اشتباه بزرگ بازاریابی صنعت خرده فروشی است. اشتباهی که قطعاً فروشگاه‌های خرده فروشی را در مسیر شکست قرار می‌دهد.

 

 

منبع: ksubaka

 

کالابرگ الکترونیک