نگاهی به برترین خرده فروشی های ایران و جهان

نگاهی به برترین خرده فروشی های ایران و جهان


5 تیر 1401 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نگاهی به برترین خرده فروشی های ایران و جهان
فهرست محتوا پنهان

برترین خرده فروشی های ایران و جهان در سالی که گذشت دستخوش تغییرات زیادی شدند. پاندمی کرونا باعث شد تا بسیاری از فروشگاه های خرده فروشی تغییرات چشمگیری برای بقا و سودآوری ایجاد کنند. روی آوردن به سمت پلتفرم‌ های آنلاین خرده فروشی یکی از این اقدامات بود. خرده‌ فروشانی که در چنین شرایطی کند عمل کردند از میدان حذف شدند. در این مقاله از مجله کوروش نگاهی به برترین خرده فروشی های ایران و جهان انداخته ایم.

 

 

برترین خرده فروشی های جهان

 

برترین خرده فروشی های جهان

 

اگر بخواهیم به صورت کلی به برترین خرده فروشی های ایران و جهان اشاره کنیم در ابتدا باید بگوییم که ایالات متحده از جمله کشورهایی است که ۱۷ شرکت برتر خرده فروشی دنیا را در خود گنجانده است.  پس از آن فرانسه با هفت خرده‌فروشی برتر و آلمان با شش شرکت در رده های بعدی بهترین خرده فروشی های دنیا قرار دارند. سهم چین در این میان تنها چهار خرده فروشی برتر دنیا است.

 

 

بیشتر بخوانید » خرده فروشی چیست و چه اهمیتی دارد «

 

 

والمارت برترین خرده فروشی جهان

 

والمارت برترین خرده فروشی جهان

 

خرده فروشی والمارت برترین و بهترین خرده فروشی در دنیا محسوب می‌ شود. درآمد جهانی والمارت ۵۱۷ میلیارد دلار است. والمارت همچنان بیش از دو برابر آمازون است. این در حالی است که کمپانی مانند آمازون از سرمایه بسیار زیاد و قابل توجهی برخوردار است. والمارت با تمرکز بر ایالات متحده همچنان در حال رشد و گسترش در سطح بین‌المللی است. ۲۳ درصد از درآمد آن در حال حاضر در خارج از ایالات متحده به دست می آید. این رقم چیزی معادل ۴ درصد بیشتر از کمپانی آمازون است. والمارت در لیست فربس جزو برترین نام های تجاری دنیا در صنعت خرده فروشی انتخاب شده است.

 

 

بیشتر بخوانید » معرفی و بررسی خرده فروشی های والمارت و سون الون «

 

 

آمازون در رده دوم برترین شرکت های خرده فروشی دنیا

 

آمازون در رده دوم برترین خرده فروشی های جهان

 

آمازون بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی دنیاست. در واقع آمازون جزو برترین خرده فروشی های آنلاین و اینترنتی در سطح جهان محسوب می‌ شود. درآمد آمازون ۲۱۳ میلیارد دلار است. سود بازار در این کسب و کار نسبت به نرخ رشد ۵ ساله ۲۲ درصد است. بد نیست بدانید که این رقم برای کمپانی والمارت تنها یک درصد است. دلیل اصلی سوددهی آمازون تجارت رایانش ابری است. آمازون در سال ۱۹۴۴ توسط جف بزوس در شهر سیاتل واقع در واشنگتن تاسیس شد. آمازون همچنان در سطح جهانی در حال  رشد و  توسعه است. فروش این شرکت در سراسر جهان بیشتر از مجموع فروش اینترنتی ۲۰ خرده‌فروشی بعدی آمریکا است. این شرکت مبلغ هنگفتی را بر روی ظرفیت سرور هایش  برای پاسخگویی به ترافیک بیش از حد وب سرمایه‌گذاری کرده است.

 

 

کاسکو در دسته برترین نام های تجاری دنیا در صنعت خرده فروشی

 

شرکت خرده فروشی آمریکایی کاسکو بزرگترین باشگاه انبار در ایالات متحده را دارد. این شرکت به عنوان سومین شرکت خرده فروشی در دسته برترین ها قرار گرفته است. کاسکو در سال ۲۰۱۷ بیش از هفتصد و ۲۷ شعبه در سراسر ایالات متحده،کانادا، بریتانیا، مکزیک، کره جنوبی، اسپانیا و استرالیا داشت. کاسکو از جمله فروشگاه های خرده فروشی است که قوانین عجیبی دارد. در کاسکو کیسه خرید وجود ندارد و مشتریان باید خریدهای خود را در کیسه‌ای که از قبل آورده‌اند قرار دهند. نرخ پایین کالا باعث شده مشتریان بیشتر به سمت خرید از این فروشگاه خرده فروشی کشیده شوند. در کاسکو قیمت ها بسیار پایین است و تخفیف ویژه وجود ندارد.

 

 

گروه شوارتز آلمان در جایگاه سوم بهترین ها در صنعت خرده‌ فروشی

 

گروه شوارتز آلمان در جایگاه سوم بهترین ها در صنعت خرده‌ فروشی

 

گروه شوارتز آلمان که تحت مالکیت خصوصی است، تا حدی نفوذ خود را از دست داده است. سال ۲۰۲۰ قرار بود زمانی باشد که سوپرمارکت تخفیف شوارتز در ایالات متحده مثل قارچ رشد کنند و سودآوری داشته باشند. گروه شوارتز آلمان همچنین قصد داشت تا هایپر مارکت جمع و جور خود با نام «Kaufland» را برای تجارت در استرالیا افتتاح کند. با این حال در حال حاضر هیچ یک از این موارد اتفاق نیفتاده است.

 

 

جنگ در ایالات متحده

 

سوپرمارکت‌های این شرکت در ایالات متحده فقط در حال مبارزه است. این شرکت در اولین سال فعالیت خود، از صربستان شروع به کار کرد. در ۱۲ ماه از ۰ درصد به ۷۰ درصد از نفوذ خانوار در خرده‌فروشی رسید و ۹ درصد از کل هزینه‌های مواد غذایی را در این کشور کوچک به دست آورد. با تمام این اوصاف باید گفت که «کافلند» همچنان یک مقصد برتر مواد غذایی برای بسیاری از کشوهای اروپای مرکزی و شرقی است. همین موضوع این شرکت را در رده بالای جدول بهترین و برترین شرکت های خرده‌ فروشی در جهان قرار داده است.

حتما بخوانید  روش های افزایش تجربه پشتیبانی از مشتری در صنعت خرده فروشی

 

 

«آلدی» برترین خرده فروشی زنجیره ای دنیا

 

«آلدی» برترین خرده فروشی زنجیره ای

 

درآمد فروشگاه یا همان امپراطور جهانی «آلدی» سالانه بیش از ۸۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است. درآمد این فروشگاه زنجیره‌ ای موفق در اروپا در سال ۲۰۱۹معادل ۲۹.۵ میلیارد یورو بود. این کمپانی که به تخفیف‌هایش معروف است، همچنین درسال ۲۰۱۸ در انگلیس درآمد ناخالص ۱۱.۷ میلیارد یورویی را از این خود کرد. برنامه بلند پروازانه فروشگاه موفق زنجیره‌ای آلدی این است که تا سال ۲۰۲۰ پس از «والمارت» و «کروگر» به سومین فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ مواد غذایی تبدیل شود.

این شرکت در حال حاضر تمرکز خود را بر روی گسترش فعالیت‌ هایش در کشور انگلیس گذاشته است. آلدی متعهد شده است تا ۱.۳ میلیارد پوند در فروشگاه های جدید و مراکز توزیع در کشور انگلیس سرمایه‌ گذاری کند. آلدی انتظار دارد یکصد فروشگاه جدید در انگلیس را در سال ۲۰۲۱ افتتاح کند. هدف طولانی مدت آلدی افتتاح ۱۲۰۰فروشگاه موفق زنجیره‌ ای در انگلیس تا سال ۲۰۲۵ است.

 

 

کارفور، قد یمی ترین و برترین خرده فروشی زنجیره ای جهان

 

کارفور، قد یمی ترین و برترین خرده فروشی زنجیره ای جهان

 

«کارفور» یکی از قدیمی‌ترین و قابل احترام‌ترین برندهای خرده‌فروشی در اروپا محسوب می‌شود. گروه کارفور اولین هایپرمارکت خود را در سال ۱۹۶۳ افتتاح کرد. کارفور یکی از موفق‌ترین فروشگاه های زنجیره‌ای در اروپا در زمینه خرده‌فروشی است که سال‌ها در زمینه سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای در سطح بین‌المللی فعالیت کرده است. کارفور علاوه بر اروپا در بازار خاورمیانه، آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیا حضور دارد.

 

 

بیشتر بخوانید » فروشگاه های زنجیره ای موفق اروپا در سال ۲۰۲۰ «

 

 

توسعه محصولات ارگانیک

 

این شرکت حتی موفق شد بازارهایی در چین، برزیل و هند را هم به سمت و سوی خود بکشاند. کارفور با تمرکز بر کیفیت غذا، توجه به بحث توسعه محصولات ارگانیک، حمایت از بخش‌های کشاورزی و تلاش برای کاهش ضایعات مواد غذایی و محدود کردن بسته بندی پلاستیکی توانسته است برندی محبوب از خود بر جای بگذارد. کارفور پایبندی به این اصول را به عنوان شعار خود در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکت معرفی کرده است. ارزش‌های پررنگ کارفور چه در قالب فروش در صنعت خرده فروشی و چه در قالب نمایش مسئولیت اجتماعی باعث شد تا این شرکت رشدی معادل ۳.۱ درصد داشته باشد.

 

 

کروگر، بزرگ ترین فروشگاه های زنجیره ای مواد غذایی در ایالات متحده

 

کروگر، بزرگ ترین فروشگاه های زنجیره ای مواد غذایی در ایالات متحده

 

خرده فروشی کروگر با ۳۰۳۷ فروشگاه در ایالات متحده همچنان در لیست برترین خرده فروشی های جهان قرار دارد. کروگر دارای بزرگ ترین فروشگاه های زنجیره ای مواد غذایی در ایالات متحده است. دفتر مرکزی کروگر در شهر سین سی ان تی قرار دارد. کروگر در زمینه خواربار و فروشگاه های زنجیره ای، پس از والمارت دومین فروشگاه زنجیره ای در ایالات متحده محسوب می شود.

 

 

وال گرینز بوتس آلینس؛ داروخانه های زنجیره ای

 

وال گرینز بوتس آلینس

 

وال گرینز بوتس آلینس، یک هلدینگ آمریکایی است که بزرگ ترین شرکت داروسازی در جهان با ۱۱۴ میلیارد دلار درامد محسوب می شود. ۱۳ درصد از فروش آن از مشاغل بین المللی حاصل می شود، که مهم ترین آن ها داروخانه های خیابانی بوتس در بریتانیا است.

 

 

بیشتر بخوانید » معرفی مشهورترین فروشگاه های خرده فروشی دنیا «

 

 

معرفی برترین فروشگاه های خرده فروشی در ایران

 

معرفی برترین فروشگاه های خرده فروشی در ایران

 

اگر بخواهیم به برترین فروشگاه های خرده فروشی در ایران اشاره کنیم، در حال حاضر با توجه به توسعه صنعت خرده فروشی در ایران نباید لیست خرده فروشی های آنلاین را از یاد ببریم. به طور کلی فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش، رفاه، اتکا، شهروند، دیجی کالا، اسنپ و هایپر استار در دسته بهترین خرده فروشی های آنلاین و غیرآنلاین در ایران قرار دارند.

 

 

فروشگاه زنجیره ای افق کوروش، در لیست برترین خرده فروشی ها در ایران

 

 افق کوروش

 

جدا از بحث برترین فروشگاه های خرده فروشی در جهان، در ایران نیز فروشگاه های خرده فروشی رشد چشمگیری داشته اند. شرکت گلرنگ در سال ۱۳۸۷ تصمیم گرفت فروشگاه مواد غذایی خود را به نام افق کوروش تاسیس کند. شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش در سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را آغاز کرد. این فروشگاه تخفیف های ویژه ای به مشتریان ارایه می دهد و در بیشتر شهرهای ایران شعبه دارد. افق کوروش به طور موفق در زمینه خرده فروشی آنلاین نیز ورود کرده است. نخستین فروشگاه افق کوروش در آذر ۱۳۹۲ در تهران گشایش یافت. حالا این فروشگاه بزرگ خرده فروشی تقریبا معادل بیش از ۲۰ میلیون مشتری در ۳۱ استان و ۴۶۰ شهر را به خود جذب کرده است.

 

 

استخدام بیش از ۲۰ هزار نفر در افق کوروش

 

استخدام بیش از 20 هزار نفر

 

در سال ۱۳۹۹ افق کوروش رتبه ۴۰ م را در میان ۱۰۰ شرکت برتر ایران کسب کرد. این شرکت بیش از ۲۷۰۰ شعبه در سراسر ایران و بیش از ۱۵۰۰۰ کارمند دارد. فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش با بیش از ۴۰۰ تامین کننده، برند و گروه کالایی در ارتباط هستند و گردش روزانه کالا در آن ها بیش از ۶۰۰۰ تن است. این فروشگاه زنجیره ای بر بستر پلتفرم های آنلاین نیز کاملا قوی عمل کرده است.

حتما بخوانید  16 استراتژی هوشمندانه برای برنامه ریزی بازاریابی تعطیلات

 

 

اپلیکیشن خرید از افق کوروش

 

اپلیکیشن خرید از افق کوروش بیش از یک میلیون نصب و ۳ میلیون کاربر فعال دارد. هر فروشگاه افق کوروش ماهانه حداقل دو بار توسط تیم بازرسی حضوری یا کنترل دوربین نامحسوس بر اساس شاخص های از قبل تعیین شده، کنترل می شود. در دوران پاندمی کرونا افق کوروش موفق شد تا تجربه خرید بسیار خوبی را در ذهن مشتریان ثبت کند. گزینه تحویل رایگان پس از پروسه انتخاب از پلتفرم های آنلاین در جلب رضایت مشتری بسیار تاثیرگذار بوده است.

 

 

بیشتر بخوانید » چطور با افق کوروش کسب و کار خود را فرانچایز کنیم «

 

 

فروشگاه شهروند در دسته برترین خرده فروشی های ایران

 

فروشگاه شهروند در دسته برترین خرده فروشی های ایران

 

شهروند جزو سوپرمارکت های زنجیره ای در سطح شهر تهران است که در لیست برترین خرده فروشی ها در ایران قرار دارد. شرکت شهروند در آبان ۱۳۷۲ تاسیس شد. این فروشگاه دارای ۴۴ شعبه در تهران، لواسان، پرند و کرج است. در حال حاضر شهروند امکان فروش عمده و مجازی را دارد.

 

 

هایپر استار در دسته برترین خرده فروشی های ایران

 

هایپر استار در دسته برترین خرده فروشی های ایران

 

فروشگاه های زنجیره ای هایپر استار که در دسته برترین خرده فروشی ها در ایران قرار دارند، یک مقصد محبوب برای تهیه نیازهای خانوارها هستند. موسس هایپر استار در ایران یک تاجر اماراتی است که جزو ثروتمندترین تاجران امارات بوده و در لیست ۱۰ ثروتمند جهان عرب نیز قرار دارد. اولین شعبه هایپر استار در غرب تهران افتتاح شد. تنوع هایپر نسبتا زیاد است و در برخی از روزها کالاها شامل تخفیف می شوند. جالب است بدانید مارک کوربیون مدیرعامل فرانسوی فروشگاه هایپر استار در ایران است.

 

 

رفاه از مجموعه فروشگاه های خرده فروشی در سطح ایران

 

فروشگاه زنجیره ای رفاه از مجموعه فروشگاه های خرده فروشی در سطح ایران است که در سال ۱۳۷۴ فعالیت خود را آغاز کرد. این فروشگاه دارای بیش از ۷۰۰ شعبه در شهرهای مختلف ایران است. گفته می شود تعداد نیروی کار آن با احتساب شرکت های زیر مجموعه حدود ۱۱ هزار نفر در ۷۳۰ شعبه است. فروشگاه های رفاه با سه سطح رفاه اکسپرس، رفاه اکسترا و رفاه هایپر در مساحت های مختلف با اهداف متفاوت طراحی شده اند. هدف اصلی رفاه اکسپرس تامین فوری و عرضه سریع نیازهای ابتدایی است. رفاه هایپر در کنار عرضه مواد خوراکی، لوازم خانگی و اداری نیز ارایه می دهد. رفاه اکسترا با هدف تامین نیازهای خوراکی با تنوع زیاد طراحی شده است.

 

 

دیجی کالا؛ برترین پلتفرم خرده فروشی در ایران

 

دیجی کالا؛ برترین پلتفرم خرده فروشی در ایران

 

اگر بخواهیم به یکی از بزرگ ترین و برترین پلتفرم های آنلاین خرده فروشی نه در جهان بلکه در ایران اشاره کنیم، قطعا نام دیجی کالا فراموش نشدنی است. دیجی کالا بیش از ۱۰ سال است که فعالیت خود را در ایران آغاز کرده است. دیجی کالا اخیرا مانند دیگر فروشگاه های اینترنتی به مارکت پِلیس تبدیل شده است. از جمله مزیت های اصلی پلتفرم دیجی کالا تمرکز بر روی بحث رضایت مشتری است. با این حال برخی نسبت به افت کیفیت آن اعتراض دارند.

 

 

کیفیت خدمات، داشتن نقد و بررسی کالا

 

دیجی کالا به دلیل کیفیت خدمات، داشتن نقد و بررسی کالا و ثبت دقیق نظرات و ارایه خدمات پس از فروش، از ابتدای کار بسیار حرفه ای و هوشمندانه عمل کرد. این کمپانی در ترویج فرهنگ خرید اینترنتی تاثیر زیادی در ایران داشت. از جمله مزایای دیجی کالا، پیشنهادهای روزانه جذاب، ترغیب برای خرید مجدد با دیجی بُن، گارانتی کالاهای خریداری شده، ثبت نام سریع و نرم افزارهای مناسب برای تلفن همراه است. سرعت بالای جستجو در سایت و فیلترهای مختلف جستجو را نباید فراموش کرد.

 

 

اسنپ مارکت

 

اسنپ مارکت

 

پلتفرم های آنلاین خرده فروشی ها در جهان کم نیستند. در این میان در ایران نیز شرایط خوبی وجود دارد. اسنپ مارکت یکی از برترین پلتفرم های خرده فروشی خرید آنلاین در ایران محسوب می شود. در اسنپ مارکت بیش از ۵ هزار کالای متنوع در زمینه های مختلفی چون: خوراکی، شیرینی، محصولات آرایشی و بهداشتی و محصولات دیجیتالی وجود دارد. سوپرمارکت آنلاین اسنپ مارکت در حوزه عرضه محصولات سوپرمارکتی و تندمصرف در سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. اسنپ مارکت حاصل همکاری دو شرکت بزرگ اسنپ و مجموعه فروشگاه های زنجیره ای هایپر استار است.

 

 

سخن پایانی

 

فروشگاه‌های خرده فروشی حالا دیگر در جمع برندهای برتر تجاری دنیا قرار دارند. این فروشگاه های زنجیره ای پاسخگوی نیاز مبرم مردم به کالاهای مصرفی و روزمره هستند. علاوه بر این تعداد زیاد شعب این برندها یکی مهم ترین دلایل افزایش سهم آن ها از بازار است. بد نیست بدانید حالا دیگر یکی از شاخص های رونق کسب و کار در هر کشور در دنیا میزان توسعه صنعت خرده فروشی در آن است. سال های خوبی پیش روی صنعت خرده فروشی قرار دارد. خریداران با گزینه های آنلاین و آفلاین همزمان مواجه هستند و در مسیر رقابت شاهد رشد چشمگیری هستیم.

 

 

منبع: forbes apppedia

 

 

کالابرگ الکترونیک