چگونه با شرکت افق کوروش کسب و کارمان را تبدیل به فرانچایز کنیم

چگونه با شرکت افق کوروش کسب و کارمان را تبدیل به فرانچایز کنیم


10 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
چگونه با شرکت افق کوروش کسب و کارمان را تبدیل به فرانچایز کنیم

«فرانچایز» یکی از پدیده‌های محبوب و مدرن دنیای معاصر در زمینه کسب و کار در سرتاسر دنیاست که منجر به ایجاد الگوهای زنجیره‌ای می‌شود. اگر چه فرانچایز تاریخچه‌ای تقریبا طولانی دارد اما توسعه این روش کسب و کار در اغلب کشورها به سال‌های اخیر برمی‌گردد. شما با «فرانچایز شدن» می‌توانید با داشتن یک سرمایه متوسط کسب و کار و سود خودتان را داشته باشید و در عین حال طر ریسک اقتصادی و ورشکستگی در بازار سرمایه را به کمترین میزان ممکن برسانید. در مجله افق کوروش ما با استناد به کتاب هر آنچه که در مورد فرانچایز باید بدانید به قلم امیرخسرو فخریان، به شما می‌گوییم اصلا فرانچایز چیست، چگونه با فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش شما هم کسب و کارتان را تبدیل به فرانچایز کنید و این امر نیاز به چه مدارک و مشخصاتی دارد. در سرویس علم و تکنولوژی همراه ما باشید.

 

فرانچایز چیست؟

 

همچنین می توانید این مقاله را به صورت صوتی نیز گوش دهید

 

 

فرانچایز چیست؟

 

در ابتدا بد نیست کمی در مورد ماهیت فرانچایز صحبت کنیم. همان‌طور که پیش از این در  اینجا گفتیم، «فرانچایز» یکی از پرطرفدارترین اشکال کسب و کار است که در سال‌های اخیر تمایل به آن به خصوص در کشورهای در حال توسعه رشد فراوانی داشته است. در حقیقت استفاده از دارایی‌های فکری شرکت‌ها و کسب و کارهای معتبر (مانند برند، اختراعات ثبت شده و…) که تحت قراردادهای مشخصی و در قبال پرداخت هزینه‌هایی به عنوان حق استفاده از این دارایی‌های فکری، «فرانچایز» نامیده می‌شود.

 

در مورد فرانچایز بخوانید

 

ایده «فرانچایز» برای کسانی مناسب است که دارای یک سرمایه متوسط بوده ولی ایده کسب و کار ندارند، اما مایل هستند سرمایه خود را در یک کسب و کار با درجه آزادی متوسط به کار انداخته و سود متوسطی هم به دست آورند. بنابراین به نظر می‌رسد کسانی که در کار به دنبال تغییر و تحوالت سریع یا ریسک‌های بزرگ و سودهای بالا هستند برای فرانچایز ساخته نشده‌اند.

 

این صنعت در بازار رستوران، فست فود و کافی شاپ بیش از سایر کسب و کارها دیده می‌شود و در این بین شاخص‌ترین آن‌ها در دنیا رستوران‌های زنجیره‌ای «مک دونالد» است. در ایران نیز نمونه‌هایی از ایجاد چنین شبکه‌هایی از توزیع خدمات وجود دارند که در بین آن‌ها «بوف» و «هایدا» قدیمی‌تر و «پدر خوب»، «فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش» و «آیس پک» نمونه جدیدتر آن محسوب می‌شوند.

 

 

بیشتر بخوانید: فرانچایز چیست؟

 

 

فرانچایز یعنی کاهش ریسک ورشکستگی اقتصادی در بازاری پرتلاطم

 

فرانچایز یعنی کاهش ریسک ورشکستگی اقتصادی در بازاری پرتلاطم

 

معمولا سرمایه‌گذاری در بازار عملی پر از ریسک و خطر محسوب می‌شود. ممکن است فردی با سرمایه زیاد در بازار سرمایه‌گذاری کند و در بازاری پر از ریسک دچار ورشکستگی شود. در این شرایط معمولا جبران سرمایه از دست رفته عملی غیر‌ممکن به نظر می‌رسد.

 

به همین دلیل است که در حال حاضر «فرانچایز» یا همان اعطای نمایندگی یک برند تجاری موفق و مشهور یک مدل سرمایه‌گذاری برد-برد محسوب می‌شود. این در حالی است که برند و شرکت فرانچایز دهنده با ارائه یک الگوی آزمایش شده،  تجربیات و آزمون و خطاهای خود را در زمینه فروش به رایگان و طبق توافق در اختیار فرانچایز گیرنده قرار می‌دهد. از سوی دیگر فرانچایز گیرنده هم بدون نگرانی از شکست تجاری و بی‌نیاز از اموری مانند تبلیغات و بازاریابی با اتکا به تجاربی که بارها آزمون خود را پس داده‌اند اعتماد کرده و به فعالیت و کار اصلی خود تمرکز می‌کند.

حتما بخوانید  ترکیب انسان و فناوری | رویکرد موفق زنجیره تامین‌ در خرده فروشی

 

شاید به همین دلیل است که دیگر این شیوه کسب و کار فقط به رستوران‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای محدود نمی‌شود و گستره آن به مشاغل و خدماتی مثل بیمارستان‌ها، مهدکودک‌ها، مدارس و حتی دانشگاه‌ها هم کشیده شده است. در این میان مشهورترین و گسترده‌ترین سیستم فرانچایز حال حاضر در سطح جهانی مربوط با رستوران‌های زنجیره‌ای مک‌دونالد است که یک سیستم موفق در این زمینه به شمار می‌رود.

 

 

بیشتر بخوانید: ۵ دلیل اهمیت تجارت فرانچایز در دنیای امروز از نگاه فوربس

 

 

کسب و کار به شیوه فرانچایز از چه زمانی در ایران باب شد؟

 

کسب و کار به شیوه فرانچایز از چه زمانی در ایران باب شد؟

 

قبل از انقلاب فرانچایزهای معروف مانند «مک دونالد» یا «کی اف سی» به ایران آمده بودند. حتی نمایندگی کل «کی اف سی» و «مک دونالد» در خاورمیانه در اختیار یک ایرانی بوده است. به هر روی با ظهور انقلاب و تغییرات سیاسی فرانچایزها هم در ایران تعطیل شدند و امتیازات نیز به اعراب واگذار گردید. متاسفانه ایران در زمینه فرانچایز بومی نیز بسیار ضعیف عمل کرده است و به جز دو یا سه شرکت اثری از ایجاد این شیوه کسب و کار موفق و با ریسک کمتر، چندان به چشم نمی‌آید.

 

شاید بتوان یکی از نمونه‌های فرانچایز در گذشته را که همگان به خاطر دارند از «فروشگاههای شهر و روستا» نام برد که البته از آن فروشگاه‌ها نیز دیگر اثری به جای نمانده است.

 

 

فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش؛ پیشگام کسب و کار فرانچایز در ایران

 

فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش؛ پیشگام کسب و کار فرانچایز در ایران

 

همان‌طور که گفتیم کسب و کار به شیوه فرانچایز از همان چندان در ایران جدی گرفته نشده است. در این میان فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش، از جمله نخستین پیشگامان رونق کسب و کار به شیوه فرانچایز در سال‌های اخیر بوده است. مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به منظور توسعه فروشگاه‌های خود و ایجاد فرصت مناسب برای علاقه‌مندان به فعالیت در حوزه خرده‌فروشی، حق امتیاز نمایندگی خود را به متقاضیان واجد شرایط واگذار می‌نماید.

 

این همکاری برای افرادی با تجربه کاری مرتبط، توانایی مدیریتی و روحیه تعاملی و همچنین توانایی تامین ملک (ترجیح به مالکیت فروشگاه)، با سرمایه‌ای جهت خرید تجهیزات مورد نیاز، می تواند سبب سودی معقول (فراتر از درآمد ناشی از کار برای دیگری) در کنار مزایایی چون کارآفرینی برای آشنایان واجد شرایط باشد.

 

افراد علاقمند به این حوزه باید به موضوعاتی همچون نیاز به حضور فعالانه خود شخص امتیازگیرنده در فروشگاه و فعالیت حداقل ۱۴ ساعته فروشگاه‌ها در کل سال آگاه باشند. توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که میزان تلاش افراد با سودآوری رابطه مستقیم داشته و افراد دارای نگرش بلند مدت به همکاری، با تلاش خود در چارچوب اصول و مقررات شرکت می توانند به موفقیتی تضمین شده و سودآور دست یابند.

 

شاید برایتان جالب باشد بدانید که نخستین فروشگاه فرانچایز افق کوروش در اردیبهشت سال ۹۶ در تهران افتتاح شد. هم اکنون فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش با بیش از ۱۰۰۰ شعبه در سرتاسر ایران بیش از ۱۰۰ شعبه فرانچایز در سرتاسر کشور دارد. این شعبات فرانچایز افق کوروش در شهرهایی مثل تهران، کرج، تبریز، ارومیه، اصفهان، مشهد، کنگان، نقده، بهبهان، علی آباد کتول، ایوان غرب و … مشغول به فعالیت هستند.

حتما بخوانید  چگونه می توان از شکاف سنی در بازاریابی جلوگیری کرد؟

 

 

بیشتر بخوانید: نگاهی به ترندهای برتر صنعت فرانچایز (حق نمایندگی)

 

 

شرایط مورد نیاز برای فرانچایز افق کوروش شامل چه مواردی است؟

 

شرایط مورد نیاز برای فرانچایز افق کوروش شامل چه مواردی است؟

 

شرط اولیه برای فرانچایز افق کوروش داشتن یک باب ملک است. از سوی دیگر فرد فرانچایز گیرنده باید هزینه تجهیزات فروشگاه اعم از یخچال، قفسه‌ها، ترولی صندوق و … را که توسط افق کوروش تهیه می‌شود را بپردازد. اما نکته مهم و اصلی این همکاری این است که نسبت به سایر فرانچایزهایی که تاکنون در ایران مرسوم بوده است، شرکت افق کوروش هیچ هزینه‌ای برای مواردی چون عناوین، نام برند، حق عضویت سر در یا (Franchise Fee) از فرانچایز گیرنده دریافت نمی‌کند.

 

از سوی دیگر قرادادها برای فرانچایز افق کوروش میان افق کوروش و فرانچایز گیرنده سه ساله بوده و قابل تمدید است. علاوه بر این هزینه‌های بازاریابی به دو صورت محلی (ارسال پیامک برای مشتریان، چاپ تراکت، بنرهای داخل فروشگاه) و سراسری ( تبلیغات تلویزیونی، بیلبورد و …) هستند که تبلیغات محلی با مشارکت فرانچایز گیرنده انجام می‌شود و تبلیغات سراسری به عهده افق کوروش است.

 

نکته قابل ذکر در مورد فرانچایز گیرنده افق کوروش، شرایط ویژه و مشارکت گسترده میان فرانچایز دهنده و فرانچایز گیرنده است که از این نظر افق کوروش را تبدیل به یک برند پیشرو نسبت به سایر برندها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران کرده است.

 

 

بیشتر بخوانید: ۴ دلیل برای سرمایه گذاری در فرانچایز

 

 

خدمات شرکت افق کوروش به فرانچایز گیرنده شامل چه مواردی است؟

 

خدمات شرکت افق کوروش به فرانچایز گیرنده شامل چه مواردی است؟

 

 

برخی از خدمات ارائه شده توسط شرکت افق کوروش به فرانچایز گیرنده شامل موارد زیر است:

 

*آموزش رایگان به تمامی پرسنل فرانچایز گیرنده ( این آموزش از همان ابتدا آغاز می‌شود و به صورت مستمر در طول فعالیت ادامه دارد) به صورت کلاس‌های حضوری و نیز آموزش آنلاین و از راه دور.

 

*تقبل تجهیز فروشگاه از سوی شرکت افق کوروش با اعطای تسهیلات بانکی با بازپرداخت سه ساله و بدون بهره بانکی.

 

*سیستم مدیریت فروشگاهی به صورت رایگان

 

*ارائه سرویس رایگان تعمیر تجهیزات فروشگاهی

 

*انجام تسویه‌های مالی به صورت منظم و در تاریخ و روز تعیین شده.

 

*ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که از لحاظ ظاهر و طراحی سر درب، نوع و شیوه چیدمان، تخفیفات و فروش ویژه، نوع برخورد پرسنل و نوع و برند کالاهای ارائه شده و … هیچ تفاوتی میان فروشگاه‌های اصلی افق کوروش و فروشگاه‌های فرانچایز افق کوروش وجود ندارد.

 

لازم به یادآوری است که در تمام شهرهای ایران امکان گرفتن نمایندگی یا فرانچایز افق کوروش وجود دارد. برای مطالعه کامل و جامع شرایط و مدارک مورد نیاز جهت فرانچایز افق کورش به سایت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش مراجعه فرمایید.

 

پیشنهاد ما به شما این است که اگر ایده‌ای خلاقانه برای برپا کردن یک کار جدید و صبر زیاد برای به انتظار نشستن موفقیت ندارید و از شکست اقتصادی و از دست رفتن سرمایه خود نیز بیمناک هستید بهتر است استفاده از الگوی فرانچایز را به‌ عنوان یک پیشنهاد منطقی در صدر تصمیمات خود قرار دهید.

 

 

منبع: هر آنچه که در مورد فرانچایز باید بدانید

 

کالابرگ الکترونیک