خرده فروشی چیست و چه اهمیتی دارد؟

خرده فروشی چیست و چه اهمیتی دارد؟


24 آذر 1400 . زمان مطالعه: 38 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خرده فروشی چیست
فهرست محتوا پنهان

خرده فروشی چیست؟ خرده فروشی به معنای فروش کالا به کاربران نهایی برای استفاده توسط مصرف کنندگان یا خریداران است. این فروش می تواند مستقیم و یا غیر مستقیم باشد. در نوع مستقیم آن فروش محصول و یا کالا مستقیما از تولید کننده به خریدار صورت می گیرد. در نمونه غیر مستقیم آن، یک فروشگاه خرده فروشی، پلتفرم آنلاین، تلفن همراه و یا حتی یک کاتالوگ طی پروسه خرید و فروش به عنوان واسطه میان مصرف کننده و تولید کننده قرار می گیرد. در این نوع خرده فروشی، تولیدکننده مقادیر بالایی محصولات را به خرده فروشان فروخته و آن ها این محصولات را به مشتریان عرضه می کنند. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی در مجله کوروش نگاهی اجمالی به این مبحث که خرده فروشی چیست انداخته ایم.

 

 

اهمیت صنعت خرده فروشی

 

یکی از شاخص های رونق کسب و کار در هر کشور در دنیا میزان توسعه صنعت خرده فروشی در آن است. سال های خوبی پیش روی صنعت خرده فروشی قرار دارد. خریداران با گزینه های آنلاین و آفلاین همزمان مواجه هستند و در مسیر رقابت شاهد رشد چشمگیری هستیم. در حال حاضر کنترل بیشتری بر روی مقایسه محصولات صورت می گیرد.

 

خرده فروشی در سال‌ های اخیر رشد چشمگیری داشته است. به طور کلی می توان تجارت الکترونیک و تجارت دیجیتال را نمونه های رشد خرده فروشی در جهان عنوان کرد. در خرده فروشی مدرن خدمات گسترده تری در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد. فروشگاه های خرده فروشی در شکل و اندازه های گوناگون در ارائه محصولات متفاوت رقابت می کنند.

 

خرده‌ فروشی در آسیا به طور متوسط سالانه ۹ درصد رشد را تجربه  کرده و ارزش آن به یک هزار میلیارد دلار رسیده است. در عصر حاضر نیز علیرغم ضربه بزرگی که پاندمی کرونا به صنعت خرده فروشی و  اقتصاد جهان وارد کرد، اما شاهد  رشد چشمگیر  بازار خرده فروشی در جهان هستیم.

 

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با ۵ استارتاپ برتر در صنعت خرده فروشی ۲۰۲۰

 

 

خرده فروشی در جهان

 

نسل جدیدی از فروشگاه های بزرگ خرده فروشی در دنیا دیدگاه مشتری نسبت به خرید را تغییر داده اند. در حال حاضر موفق ترین خرده فروشان جهان از والمارت، آمازون، شوارز گروپ، آلدی، علی بابا، کاسکو گرفته تا کارفور و ایکیا جزو برترین و موفق ترین کسب و کارها هستند. پربیراه نیست اگر بگوییم این خرده فروشان غول های حال حاضر دنیای برندها هستند. بد نیست بدانید در حال حاضر بزرگترین خرده فروشی دیجیتال یا E-Tailer جهان، شرکت آمازون است.

 

حتما شما هم نام فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت و سون الون را زیاده شنیده‌اید. دو فروشگاه زنجیره‌ای موفق در صنعت خرده‌فروشی. در دنیا شرکت‌های بزرگی وجود دارند که در صنعت خرده‌فروشی پرچم‌دار هستند. دو شرکت معروف در این زمینه والمارت (Walmart) و سون الون (۷‑Eleven) هستند.

 

 

 والمارت در میان برترین خرده فروشی ها

 

والمارت در میان معروف‌ترین خرده فروشی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در جهان بزرگ‌ترین فروشگاه  است. دفتر اصلی فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت و محل تولد آن آمریکاست. شاید برایتان جالب باشد درآمد کل این شرکت از ابتدا تا کنون بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار بوده است. والمارت بیش از ۱۱۳۶۱ شعبه در سراسر نقاط جهان دارد و مجموعا ۲ میلیون و دویست هزار نفر را مشغول به کار کرده است.

 

این روزها با همه گیر شدن اینترنت و افزایش کاربران آن، در کنار بالا رفتن کاربران تلفن‌همراه، مدل کسب و کارهایی نظیر والمارت تغییر کرده و صرفا شبیه تعریفی که ما از فروشگاه‌های فیزیکی داریم، نیست. برای مثال شما تمام خریدتان را به صورت اینترنتی از اپلیکیشن والمارت انجام می‌دهید و درب منزل تحویل می‌گیرید. درباره پروسه تحویل مواد غذایی در فروشگاه‌های والمارت بیشتر بخوانید.

 

 

مراکز Pickup

 

قابلیت جالب دیگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت مراکز Pickup آن است، به این روش که شما خرید خود را آنلاین انجام می‌دهید و محل دریافت آن را نزدیک‌ترین مرکز برداشت که اطراف محل زندگی‌تان است انتخاب می‌کنید و در زمان مقرر شده، بسته خرید خود را در مرکز انتخاب شده، دریافت می‌کنید.

 

پایه و اساس کسب و کار والمارت مدل هایپرمارکت یا فروشگاه‌های بزرگ است که همه اجناس مورد نیاز مشتریان را فراهم می‌کند. شعار والمارت این است: پولت رو پس‌انداز کن و خوب زندگی کن!

 

 

خرده فروشی در ایران

 

خرده فروشی در ایران

 

فروشگاه های زنجیره ای ۵۰ درصد در بازار خرده فروشی جهان سهم دارند. این سهم در اقتصادهای پیشرفته به ۸۰ درصد می رسد. به گفته رئیس اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای ایران در سال ۲۰۱۷، ارزش بازار خرده فروشی ایران ۱۲۰۰-۱۳۰۰ تریلیون ریال (حدود ۳۰ میلیارد دلار) است.

 

امیر خسرو فخریان همچنین در آن سال به هفته نامه فارسی تجارت فردا گفته بود که فروشگاه های زنجیره ای در حال حاضر ۱۰٪ سهم یا ۱۲۰ تریلیون ریال (۲.۹۱ میلیارد دلار) در بازار خرده فروشی ایران دارند. در آن زمان پیش بینی شده بود که این سهم در سال های مالی ۲۰۲۱-۲۲ به ۲۵-۴۰٪ برسد.

 

در ایران بیش از ۲ میلیون فروش مجاز و ۵۰۰ هزار مجوز فروش غیرمجاز وجود دارد، در حالی که تعداد فروشگاه های مواد غذایی از ۱۷۰ هزار فروشگاه فراتر می رود. استان های تهران، خراسان رضوی و اصفهان بیشترین میزان فروش در کشور را دارند.

 

شاید بد نباشد حالا بگوییم که انقلاب خرده فروشی ایران را فرا گرفته است. این بخش در گذشته شاهد تغییر و تحولات قابل توجهی از خانواده های کوچک و غیر سازمان یافته در قالب خرده فروشی به خرده فروشی سازمان یافته بود. طی چند سال اخیر، خرده فروشی به یکی از سریعترین رشد در اقتصاد ایران تبدیل شده است.

 

از نظر گسترش، ورود مارک های بین المللی و خرده فروشان و همچنین تمرکز روی فناوری، عملیات و فرآیندها، فعالیت پر فراز و نشیبی در این بخش وجود دارد. همه اینها فرصت فوق العاده ای در این صنعت جدید با رشد بالا فراهم می کند.

 

با رشد مراکز خرید، مالتی پلکس و هایپر مارکت ها، مصرف کننده در معرض نوع جدیدی از تجربه ها و خدمات خرید قرار می گیرد که مطمئناً انتظارات خود را از خرید تعریف می کند. امروزه مصرف کنندگان دیگر فکر نمی کنند “گران قیمت” به معنای “گران” است. با به روزرسانی فضای خرده فروشی، مشخصاً فروشگاه های محلی در حال تبدیل شدن به بخشی از تاریخ گذشته برای مشتریان هایپر مارکت ها هستند.

 

 

تفاوت خرده فروشی و عمده فروشی چیست

 

تفاوت خرده فروشی و عمده فروشی

 

در پاسخ به این سوال که تفاوت خرده فروشی و عمده فروشی چیست شاید بتوان تفاوت اصلی بین خرده فروشی و عمده فروشی را قیمت نهایی کالا عنوان کرد که به دست مصرف کنندگان می رسد. نرخ محصول خرده فروشی بیشتر از عمده فروشی است. دلیل این موضوع هزینه و سود فروش کالا به کاربران نهایی است.

 

هزینه ای که شامل نیروی انسانی، فضای فروش، تبلیغات و غیره است. خرده فروشان محصولات را از یک عمده فروش به صورت کلی دریافت می‌کنند و با قیمتی بالاتر به فروش می‌رسانند. در این میان برخی از فروشگاه ها مانند کاسکو وجود دارند که در دسته فروشگاه های خرده فروشی که یک شاخه از عمده فروشی محسوب می شوند، قرار می گیرند. کالا در این فروشگاه ها مستقیما به دست مصرف کنندگان می رسد بنابراین نرخ آن ها بسیار پایین‌ تر از سایر خرده‌ فروشان است.

 

 

انواع روش های خرده فروشی

 

انواع روش های خرده فروشی

 

در مبحث خرده فروشی چیست ابتدا باید انواع خرده فروشی و اصول بازاریابی در فروشگاه های خرده فروشی را برای مخاطب مشخص کنیم. فروشگاه های خرده فروشی انواع مختلفی دارند. برخی از آن ها به صورت فروشگاه‌ های زنجیره‌ ای هستند. برخی دیگر فروشگاه های تخصصی و برخی هم با نام خرده فروشی تخفیفی شناخته می شوند.

 

 

– فروشگاه های زنجیره ای

 

فروشگاه های خرده فروشی زنجیره ای فروشگاه هایی هستند که میزان گسترده ای از کالاها در آن ها به فروش می‌ رود. کالاهایی چون کفش، لباس، جواهرات و محصولات زیبایی و …در قسمت های مختلف فروشگاه و در دسته بندی های متفاوتی قرار دارند

 

 

– خواربار فروشی ها و سوپرمارکت ها

 

این نوع فروشگاه های خرده فروشی محصولات خوراکی و نوشیدنی را عرضه می کنند. گاهی در این فروشگاه ها محصولاتی مانند لوازم خانگی، لباس و یا لوازم الکترونیکی نیز به فروش می‌رسد.

 

 

– خرده فروشی هایی که دارای انبار هستند ( Warehouse Retailers)

 

معمولا در این نوع فروشگاه های خرده فروشی خبری از ساختمان‌ های مجلل نیست. آن ها کاملا شبیه انبار هستند. قیمت محصولات پایین تر از سایر خرده‌ فروشان است. فروشگاه هایی مثل کاستکو و  بی جی در آمریکا در این دسته قرار می‌ گیرند.

 

 

– خرده‌ فروشان تخصصی ( Specialty/Outlet Retailers)

 

خرده‌ فروشان تخصصی بر روی دسته خاصی از محصولات و عرضه آن ها به مشتریان تمرکز دارند. برندهای خاص مانند نایک و آدیداس در این دسته قرار می‌گیرند.

 

 

– خواربار فروشی یا فروشگاه های راحت ( Convenience Retailer)

 

این فروشگاه های خرده فروشی معمولا بنزین می فروشند. اما گاهی در آن‌ ها طیف محدودی از کالاهای خواربار و محصولات مرتبط با خودرو نیز با قیمتی مناسب عرضه می شود. این نوع خرده فروشی معمولا مناسب مصرف کنندگانی است که در سفر به سر می برند.

 

 

– خرده فروشی تخفیفی

 

در این فروشگاه خرده فروشی طیف گسترده ای از محصولات با قیمتی کمتر و تخفیفات زیاد به مشتریان عرضه می شود.

 

 

– خرده فروشی اینترنتی/موبایل

 

این فروشگاه های خرده فروشی معمولا محصولات را از طریق پلتفرم های آنلاین به فروش می رسانند. آن ها خریدها را مستقیما درب منزل تحویل می دهند. معمولا هزینه های خرده فروشی های اینترنتی از خرده فروشی های معمول و سنتی پایین‌ تر است.

 

 

خرده فروشی تجربی چیست؟

 

خرده فروشی تجربی چیست؟

 

خرده فروشی تجربی نوعی بازاریابی خرده فروشی است که معمولا در فضای فیزیکی فروشگاه ها صورت می گیرد. مشتریان وارد فضای فیزیکی فروشگاه های خرده فروشی می شوند. آن ها با گشت و گذار در میان کالاها از فروشندگان مشاوره می گیرند. مشتریان می توانند برای خرید لباس وارد اتاق های پرو فروشگاه های بزرگ شوند و یا حتی با صندوقداران تعامل داشته باشند.

 

تمامی امکانات برای تعامل بیشتر مشتریان در فروشگاه های فیزیکی خرده فروشی با بازاریابی خرده فروشی تجربی مهیا می شود. موسیقی زنده، واقعیت مجازی، کافه ها و سالن ها، تماماً بخشی از بازاریابی خرده فروشی تجربی محسوب می شوند.

 

 

شخصی سازی در خرده فروشی

 

شخصی سازی در خرده فروشی

 

شخصی سازی در راستای تجزیه و تحلیل رفتار مشتریان تاثیر زیادی در جذب، حفظ آن ها و وفادار سازی مشتری دارد. برند های خرده فروشی در ارائه خدمات شخصی در راستای وفاداری مشتری مدام درحال رقابت هستند. بدون شک یکی از چالش‌های بزرگ بحث خرده فروشی راهی به سوی بهبود ارتباطات با مشتریان است. علاوه بر شیوه درست بازاریابی در شرایط بحران، ارائه خدمات مناسب و شخصی سازی شده به مشتریان همراه با نوآوری، در جذب و حفظ مشتری بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

 

 

بازاریابی اومنی چنل در صنعت خرده فروشی

 

بازاریابی اومنی چنل در صنعت خرده فروشی

 

در استراتژی بازاریابی اومنی چنل در صنعت خرده فروشی، شما می توانید هر کالایی را که مد نظر دارید از کانال های مختلف تهیه کنید. همه کانال ها و برنامه ها در خدمت شما هستند. فروشگاه ها، وب سایت ها، اپلیکیشن ها، رسانه های اجتماعی و … خدمات کافی به شما ارائه خواهند داد تا خرید موفقیت آمیزی را تجربه کنید.

 

شما می توانید یک محصول را از یک فروشگاه خرده فروشی به صورت آنلاین خرید کنید و از یک فروشگاه محلی تحویل بگیرید و بلعکس. شما می‌ توانید از همه کانال های بازاریابی برای پروسه خرید استفاده کنید. همچنین شما می توانید از خدمات پس از فروش به صورت آنلاین، آفلاین و یا حتی ترکیبی از این دو بهره ببرید. بهترین نمونه اجرای بازاریابی اومنی چنل در صنعت خرده فروشی، در فروشگاه خرده فروشی بزرگ چون آمازون به چشم می خورد.

 

 

زنجیره تامین در صنعت خرده فروشی

 

زنجیره تامین در صنعت خرده فروشی

 

زنجیره تامین در صنعت خرده فروشی شامل فرایند رساندن محصولات برندهای مختلف به مصرف کنندگان است. این پروسه شامل همه چیز از مواد اولیه برای تولید محصول تا تحویل آن به دست خریدار است. برندهای تجاری در صنعت خرده فروشی باید محصولات خود را بیشترین سرعت ممکن به دست مصرف کنندگان برسانند.

حتما بخوانید  5 دلیل انحراف مشتریان تجارت الکترونیک از مسیر خرید

 

مدیریت زنجیره تامین در خرده فروشی بسیار مهم است. فروشگاه های خرده فروشی می توانند با بهبود فرایند بالادست و پایین دست، خدمات خود را افزایش داده و سرعت زنجیره تامین را بالا ببرند. بنابراین زنجیره تامین موثر یک مزیت رقابتی در صنعت خرده فروشی محسوب می شود.

 

 

نکات مهم زنجیره تامین

 

تکنولوژی و به کارگیری ترندهای به روز زنجیره تامین، صرف هزینه کم، ترکیب انسان و فناوری در زنجیره تامین، فروش اینترنتی و تحویل در درب منزل از جمله موضوعات مهم در بحث زنجیره تامین در صنعت خرده فروشی محسوب می شوند. سیستم­‌های زنجیره تأمین موثر به تولیدکنندگان و خرده‌فروشان کمک می‌ ­کند تا فعالیت اضافی را کاهش دهند. این امر مشکلات زنجیره تامین مثل هزینه تولید، حمل و نقل، بیمه و ذخیره سازی کالایی را که قابل فروش نیستند، کاهش می ­‌دهد.

 

چابکی در بحث زنجیره تامین از اهمیت ویژه ای برخوردار است. روش های سنتی باید کنار گذاشته شوند و بر روی روش های مدرن تمرکز بیشتری صورت گیرد. در حال حاضر به بحث حفظ محیط زیست و اکوسیستم در زنجیره تامین در صنعت خرده فروشی اهمیت زیادی داده می شود. این موضوع تاثیر زیادی در وفادارسازی مشتریان دارد.

 

بحث تدارکات و لجستیک در این زمینه باید به گونه ای باشد تا مشتریان با بحران زنجیره تامین در تحویل کالا مواجه نشوند. در حال حاضر در صنعت خرده فروشی سعی شده تا با فناوری بلاکچین این مشکل تا حدودی حل شود. در بلاکچین داده ها به صورت بلوک های مشخص در یک مکان واحد ذخیره می شوند. امنیت در تکنولوژی بلاکچین بسیار بالا است. اتوماسیون و استفاده از اینترنت اشیا تاثیر چشمگیری در رشد زنجیره تامین داشته است.

 

 

 

مدیریت زنجیره تامین

 

بخش زنجیره تامین در تمام ابعاد فروش را کنترل می‌ کنند. تامین‌ کننده مواد، همکار حمل‌ و‌ نقل و مراکز توزیع (داخلی یا برون‌سپاری) و حتی با روش فروش مستقیم کالا (دراپ شیپینگ) ارتباط دارد. بدون مدیریت مناسب این عملیات‌ها، کسب ‌و کار آسیب می‌بیند. به غیر از مدیریت عملکرد، تیم زنجیره تامین باید جریان عبور کالا از همه این کانال‌ ها را مدیریت کند. این روند شامل مدیریت ظرفیت و زمان‌بندی هم می‌شود. با اطمینان از همه تمام این موارد می‌ توان شاهد نواخته شدن ارکستر زنجیره تامین خرده فروشی باشیم

 

 

بیشتر بخوانید: ۶ پیش بینی مهم در زنجیره تامین فروشگاه های زنجیره‌ای در سال ۲۰۲

 

 

مزایای فروشگاه های فیزیکی در صنعت خرده فروشی

 

مزایای فروشگاه های فیزیکی در صنعت خرده فروشی

 

اصول مکان یابی فروشگاهی در صنعت خرده فروشی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بسیاری از برندها معتقدند دیگر بزرگی فروشگاه های فیزیکی چندان اهمیتی ندارد. مهم انتخاب موقعیت مناسب مکانی فروشگاه و نکته سنجی های تاثیرگذار در این زمینه است. با این حال علیرغم رشد تجارت الکترونیک در صنعت خرده فروشی، هنوز هم فروشگاه های فیزیکی از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

 

در بازاریابی اومنی چنل، نقش فروشگاه های فیزیکی را نمی توان نادیده گرفت. یکی از اصول مهم مکان یابی فروشگاهی، خلاقیت است. فروشگاه های پاپ آپ در دنیای مدرن رشد چشمگیری کرده اند. فروشگاه هایی که چندان بزرگ نبوده و با روش های خلاقانه بازاریابی در فضای مناسب سعی در حداکثر تاثیرگذاری بر روی مشتری دارند.

 

فروشگاه های پاپ آپ برای مخاطبان سرگرم کننده، جذاب و جالب هستند. در برخی از انواع استراتژی های مکان یابی ترجیح داده می شود تا فروشگاه های فیزیکی در نزدیکی برندهای بزرگ دنیا قرار بگیرند. تعامل در فروشگاه  های فیزیکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین یکی از تکنیک های مکان یابی فروشگاهی در خرده فروشی، قرار گرفتن در مال های بزرگ با بیشترین رفت و آمد است.

 

در این میان نباید فروشگاه های خرده فروشی ۲۴ ساعته با مفهوم فروشگاه شبانه روزی را فراموش کرد. اگر چه ممکن است فروشگاه فیزیکی تعطیل باشد، اما تلفیق هوشمندانه بازاریابی و مکان یابی خلاق بر بستر آنلاین و آفلاین ترکیبی از فعالیت ۲۴ ساعته در ذهن مشتریان ثبت کرده است.

 

 

ترکیب عناصر بازاریابی (۴PS) در خرده‌فروشی

 

ترکیب عناصر بازاریابی (۴PS) در خرده‌فروشی

 

چهار متغیر محصول، قیمت، مکان و تبلیغات را ترکیب عناصر بازاریابی (PS4) می‌ نامند. اگرچه این اصل بسیار قدیمی است اما هنوز معتبر است. از اصول اساسی و مهم در صنعت خرده‌ فروشی توجه به همین چهار عنصر است. شما باید کالا یا محصولی در خرده‌ فروشی خود عرضه کنید که مشتریان قصد خریدش را دارند. خب این نکته بدیهی‌ است، اما باید توجه داشته باشید هر محصول سودآوری متفاوتی دارد. شما باید در طیف گسترده‌ ای از محصولات مورد نظر مشتریان، به خواسته‌ ها و سلیقه‌ های آن ها توجه کنید.

 

 

قیمت

 

در طیف گسترده محصولات، باید به شیوه درست برای مشتریان قیمت‌ گذاری کنید. شما باید بر مبنای خواست مشتری محصولات متنوعی از قیمت‌ های بالا تا پایین عرضه کنید. تنوع محصول و تنوع قیمت احتمال خرید را بالا می‌ برد.

 

 

مکان

 

در خرده‌ فروشی شما باید برای محصولات مکان‌ یابی درست و دقیقی وجود داشته باشد. کاتالوگ، وبسایت و … می‌ تواند مشتری شما را به مکان دقیق محصول مدنظرش راهنمایی کند. اگر مشتری برای رسیدن به کالا یا خدمتی که شما عرضه‌ می‌ کنید به مشکل بخورد، این ایراد شماست!

 

 

ترویج و تبلیغ (Promotion)

 

هنگامی که محصول در خرده‌ فروشی شما وارد شد، باید راه دسترسی مشتری به آن محصول را برایش ترویج (promot) دهید. مشتری اگر از ورود محصول، خدمت یا کالای کسب‌وکار شما بی‌خبر باشد، چگونه می‌ تواند از شما خرید کند؟ مطالعات نشان داده که زمانی که فروشگاه‌های خرده فروشی به سمت فروش اقساطی و استفاده از این استراتژی رفته اند، ۳۳ درصد افزایش فروش داشته‌ اند.

 

 

استراتژی فروش اقساطی (BNPL) در فروشگاه‌های خرده فروشی

 

استراتژی فروش اقساطی ( BNPL ) در فروشگاه‌های خرده فروشی

 

با حرکت در مسیر تجارت الکترونیک، جای تعجب نیست که استراتژی BNPL یا همان فروش اقساطی به یک ترند بزرگ در دنیای خرده فروشی آنلاین تبدیل شود. BNPL که به «حالا بخر، بعداً پرداخت کن» معروف است، چیزی شبیه استفاده از کارت‌های اعتباری است. فروش اقساطی به خریداران این امکان را می‌دهد تا بدون پرداخت پول نقد به راحتی خرید کنند و بعداً به صورت قسطی پول خرید خود را پرداخت کنند. مطالعات نشان داده که زمانی که فروشگاه‌های خرده فروشی به سمت فروش اقساطی و استفاده از این استراتژی رفته اند، ۳۳ درصد افزایش فروش داشته‌اند.

 

 

بیشتر بخوانید » اهمیت سیستم های پرداخت در صنعت خرده فروشی «

 

 

مزیت استراتژی فروش اقساطی خرده فروشی چیست

 

استفاده از استراتژی فروش اقساطی قطعاً بر روی تعداد دفعات خرید مشتریان و میزان ارزش خرید آن‌ ها تاثیر می‌ گذارد. از مزایای استفاده از استراتژی فروش اقساطی برای فروشگاه‌ های خرده فروشی میزان افزایش فروش است. استفاده از این استراتژی در واقع نوعی روانشناسی مشتریان است. کارت‌ های اعتباری برای خرید اقساطی، در ذهن مشتری به عنوان کارت پس‌ انداز عمل می‌ کند. شما با استراتژی فروش اقساطی تجربه مثبت در ذهن مشتری خلق می‌ کنید. تجربه مثبت خلق شده در ذهن مشتری او را به یکی از مصرف‌ کنندگان وفادار تبدیل خواهد کرد. مصرف کنندگان حتی ترغیب به تکرار خرید از طریق چنین پروسه‌ای می‌ شوند. همچنین وجهه فروشگاه خرده فروشی شما مثبت دیده می‌ شود.

 

 

استراتژی فروش اقساطی در فروشگاه‌های خرده فروشی

 

 

استراتژی های تخفیف در خرده فروشی

 

استراتژی های تخفیف در خرده فروشی

 

بهترین استراتژی های تخفیف در فروشگاه‌ های خرده فروشی  استراتژی بدون آسیب به فروش است. معمولاً اکثر فروشگاه های خرده فروشی از استراتژی تخفیف برای ایجاد انگیزه در مشتریان استفاده می‌کنند. استفاده از استراتژی بازاریابی تخفیف باعث جذب مشتریان جدید احتمالی خواهد شد. آگاهی از نحوه و زمان استفاده از استراتژی تخفیف بسیار مهم  است. استراتژی تخفیف باید با اهداف کسب و کارهمسو باشد. هدف از تخفیف بسیار مهم است. هدف زمان تخفیف را تعیین می‌کند.

 

 

انواع استراتژی های تخفیف

 

از جمله استراتژی های تخفیف متداول در صنعت خرده فروشی تخفیف در تعطیلات است. یکی از استراتژی‌های مهم و اصلی تخفیف در بازاریابی استفاده از تخفیف پیش خرید برای محصولات جدید است. در این میان نباید اهمیت استراتژی تخفیف برای خریدهای مرجوعی را نادیده گرفت. استقبال از کالاهای مرجوعی و پاسخگویی مناسب تاثیر مثبتی در ذهن مشتری می‌ گذارد. از استراتژی بازاریابی مرجوعی به عنوان یک استراتژی برد-برد نیز یاد می‌ شود.

یکی دیگر از استراتژی‌ های مهم تخفیف پیش خرید برای محصولات جدید است. گاهی درفروشگاه‌ های آنلاین خرده فروشی تخفیف پیش خرید محصولات آینده را ارائه  می دهند.

 

 

موضوعاتی که درباره تخفیف در صنعت خرده فروشی باید بدانیم: 

 

 

 

پشتیبانی از مشتری در صنعت خرده فروشی

 

پشتیبانی از مشتری در صنعت خرده فروشی

 

تقویت و بهبود تجربه پشتیبانی از مشتری در صنعت خرده فروشی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. عناصر زیادی در بهبود تجربه پشتیبانی از مشتری تاثیرگذار هستند. کسب و کارها در بخش پشتیبانی باید برای مشتریان خود وقت گذاشته و با آن ها روابط معنی دار برقرار کنند. در تعامل با مشتری باید به گونه ای عمل شود تا پتانسیل بازگشت دوباره مشتری به سمت کسب و کار شما فراهم شود. سرعت در پاسخگویی و ارتباطات با مشتریان بسیار حائز اهمیت است. در این میان سرعت رشد گزینه های دیجیتال به حدی بالا بوده که بسیاری از کسب و کار ها معمولا پشتیبانی مشتری را برون سپاری می کنند. استفاده از چت بات ها برای پاسخگویی سریع در موارد ساده یکی از راهکارهای ایجاد رضایت در مشتریان خرده فروشی محسوب می شود. با این حال آمار و ارقام نشان می دهد که هر چه در مسیر دیجیتال قدم بر می داریم، بر عکس آن مشتریان ترجیح می دهند در زمینه پشتیبانی با یک شخص واقعی صحبت کنند. در عین حال باید به این نکته توجه کرد که برای بهبود تجربه پشتیبانی از مشتری بهتر است کسب و کارهای خرده فروشی دارای نیروهای آموزش دیده در مرکز تماس باشند.

مشتری برند تجاری شما باید ببیند و آگاه باشد که شما از تمام کانال ها از او پشتیبانی کرده و به تجربه پشتیبانی متعهد هستید. خواه از یک گوشی هوشمند، لپ تاپ و تپلت، خواه از یک تلویزیون اینترنتی، دستیار مجازی و فناوری هوش مصنوعی می توان به مشتریان پاسخگو بود.

 

 

موضوعات مهم خرده فروشی و مشتریان

 

 

 

بازاریابی فیجیتال در صنعت خرده فروشی

 

بازاریابی فیجیتال در صنعت خرده فروشی

 

بازاریابی فیجیتال در صنعت خرده فروشی چیست ؟ در واقع بازاریابی فیجیتال ترکیبی از بازاریابی فیزیکی و دیجیتال است. منظور از بازاریابی فیجیتال، استراتژی بازاریابی است که در تلاش برای از بین بردن شکاف بین دنیای فیزیکی و دیجیتال است. مصرف کنندگان در فروشگاه های خرده فروشی خود نوعی فیجیتال محسوب می شوند. آن ها در هر دو دنیای فیزیکی و دیجیتالی وجود دارند. مصرف کنندگان فروشگاه های خرده فروشی هم وارد دنیای تجارت در فضای فیزیکی می شوند و هم از گزینه های آنلاین و دیجیتال استفاده می کنند. برندهای تجاری با استفاده از این نوع بازاریابی در صنعت خرده فروشی تلاش می کنند تا تجربه یکپارچه ایده آلی را برای مصرف کننده فراهم کنند.

مطالعات نشان داده مصرف کنندگان معمولا از هر دو روش خرید حضوری و خرید دیجیتال استفاده می کنند. خواندن نظرات آنلاین محصولات بخش بزرگی از پروسه خرید مشتریان محسوب می شود. آن ها اطلاعات کافی از محصولات را کسب کرده، گهگاه به صورت آنلاین و گه گاه به صورت حضوری اقدام به خرید می کنند.

 

 

QRcode ، ربات ها و واقعیت مجازی

 

یک مثال ساده از بازاریابی فیجیتال در خرده فروشی، ادغام مبحث QRcode با اشکال سنتی بازاریابی مانند تبلیغات در مجلات است. یا حتی  با استفاده از ربات ها می توان خدمات بهتری به مشتریان ارائه داد. برخی از ربات ها برای استقبال از مشتریان و کمک به آن ها در پیدا کردن محصولات طراحی شده اند. همچنین از واقعیت مجازی می توان یک تجربه فیجیتال جذاب برای مشتریان خلق کرد.

 

 

نگاهی به بازاریابی فیجیتال در صنعت خرده فروشی

 

لزوم بازنگری در نقش فروشگاه های فیزیکی در آینده صنعت خرده فروشی 

 

 

بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ در خرده فروشی

 

موبایل مارکتینگ (mobile marketing) یک استراتژی بازاریابی دیجیتال چند کاناله است. تعاریف زیادی از موبایل مارکتینگ ارائه می شود. هدف از این استراتژی دستیابی به مخاطب هدف در تلفن های هوشمند، لپ تاپ، تبلت و سایر دستگاه های تلفن همراه است.

 

 

موبایل مارکتینگ چیست و چه اهمیتی در خرده فروشی دارد

 

 

اهمیت منابع انسانی در فروشگاه خرده فروشی چیست

 

اهمیت منابع انسانی در فروشگاه خرده فروشی

 

مدیریت نیروی کار در یک فروشگاه خرده‌ فروشی که بر عهده مدیر منابع انسانی است به دلیل شرایط منحصر به فرد در این بخش بسیار چالش برانگیز است. صرف نظر از پیشرفت‌ها و تلاش‌ها در راستای توسعه بحث فنی در فروشگاه، باید پذیرفت که بخش زیادی از فعالیت در فروشگاه خرده فروشی وابسته به منابع کاریست. کارگران و کارمندان در فروشگاه خرده فروشی نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

مدیر منابع انسانی باید بتواند زمانی را برای بازدید از فروشگاه های خرده فروش و ارتباط با کارمندان خط مقدم در فروشگاه اختصاص دهد. او باید بتواند به دغدغه های کارکنان گوش داده و به آن ها رسیدگی کند. حفظ استعدادها و تدوین استراتژی استخدام از وظایف اصلی منابع انسانی در فروشگاه های خرده فروشی محسوب می شود. بنابراین تیم منابع انسانی باید در تدوین اهداف و استراتژی شرکت در این زمینه بسیار آگاهانه عمل کند. ایجاد برنامه های تشویقی برای کارکنان برای وفاداری به سازمان و آموزش بخش های مختلف برای بهبود در عملکرد از جمله نکاتی است که در بخش منابع انسانی باید به آن اهمیت ویژه ای داد.

حتما بخوانید  بازاریابی از طریق ایمیل مارکتینگ در صنعت خرده فروشی

 

 

موضوعاتی که در زمینه منابع انسانی صنعت خرده فروشی بدانیم: 

 

 

 

نقش روابط عمومی در خرده فروشی چیست

 

نقش روابط عمومی در خرده فروشی

 

تاثیر  و نقش روابط عمومی در خرده فروشی را نمی توان نادیده گرفت. برندها معمولا با چالش مدیریت برخی روبه‌رو هستند. مدیریت روابط عمومی قرار دادن کسب‌ و کار در بهترین محل ممکن و به حداقل رساندن هر تبلیغ منفی است که ممکن است از فعالیت‌ های خرده‌ فروش ایجاد شود. تنها زمانی تصویری واضح از سطح عملکرد روابط عمومی ایجاد می‌ شود که بازخورد آن عملکرد، مشخص باشد. بنابراین در تدوین استراتژی روابط عمومی، بازخورد مشتری را در اولویت قرار دهید. این موضوع به بهبود روند تجاری صنایع خرده‌ فروشی بسیار کمک می‌ کند.

روایت‌ سازی یکی از نکات اصلی در استراتژی روابط عمومی محسوب می‌ شود. هر چقدر مشتری بتواند پیوند ذهنی و عاطفی محکم‌ تری با روایت برند تجاری شما برقرار کند، شما گام‌ های بعدی در بازاریابی فروش را با اطمینان بیشتری بر می دارید. مسئولیت روایت‌ سازی بر عهده استراتژیست روابط عمومی است. یکی از تاثیرگذارترین ابزارها در استراتژی روابط عمومی صنعت خرده‌ فروشی شبکه‌ های اجتماعی هستند‌. آنچه در استراتژی روابط عمومی و استفاده از شبکه‌ های اجتماعی مهم است، شناسایی و انتخاب بهترین، کاربردی‌ ترین و مرتبط‌ ترین شبکه‌ های اجتماعی است.

 

 

ترند های روابط عمومی برای موفقیت برند تجاری در سال ۲۰۲۱

 

 

مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در خرده فروشی

 

مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در خرده فروشی

 

سیستم‌ های مدیریت ارتباط مشتری (CRM) در صنایع خرده فروشی به شرکت‌ ها امکان می‌ دهند تا مشتریان گذشته، فعلی و آینده خود را در سطوح مختلف تجزیه و تحلیل کنند. هدف اصلی CRM سنتی اتحاد کارمندان و مشتریان با هم است.

عدم درک اهمیت CRM مدرن برای سایت‌ های خرده فروشی که بر مبنای تجارت الکترونیک فعالیت می‌ کنند، عواقب جبران ناپذیری به همراه دارد. آنها درک بهتری از میزان عرضه و تقاضا نخواهند داشت.

 

 

E-CRM

 

در این میان مقوله دیگه تحت عنوان مدیریت ارتباط مشتری در تجارت الکترونیک وجود دارد. از این مقوله با نام E-CRM نیز یاد می‌ کنند. تمرکز E-CRM بر روی فروش و تجارب مشتری در خرید آنلاین است. CRM مدرن هم مانند مدیریت ارتباط مشتری سنتی قادر به کسب اطلاعات از مشتری، تجزیه و تحلیل داده و ثبت و ذخیره آنهاست. با این تفاوت که قادر به انجام این کار به صورت روزانه نیز هست.

 

 

اهمیت سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در خرده فروشی و تجارت الکترونیک

.

 

ابزارهای تکنولوژی مارکتینگ (مارتک) در تعامل با مشتری

 

 

مفهوم دارک استور در خرده فروشی چیست

 

مفهوم دارک استورها در خرده فروشی

 

دارک استور یک خرده فروشی یا مرکز توزیع اختصاصی و منحصر برای خرید آنلاین کالا و خدمات است. دارک استور یک انبار بزرگ است که برای خدمات سفارش آنلاین مورد استفاده قرار می گیرد. جایی که مشتری کالایی که آنلاین سفارش داده را حضوری دریافت کرده و یا با حداقل هزینه برای او ارسال می شود. اصطلاح فروشگاه دارک استور به دات کام نیز معروف است.

 

 

درهای بسته دارک استورها به روی مشتریان

 

درب مراکز توزیع خرده فروشی دارک استور به روی خریداران باز نیست. چرا که باید فضای بیشتری برای فراهم کردن سفارش مشتریان در محل دارک استور وجود داشته باشد تا سفارش ها با دقت آماده شود. پس از ثبت سفارش اقلام در دارک استور چیده و بسته بندی می شوند. این اقلام برای تحویل به مشتریان محلی آماده می شوند. مشتریان می توانند اقلام مورد نظر خود را از دارک استورها تحویل بگیرند. فروشگاه های دارک استور گاهی ممکن است همانند یک سوپرمارکت محلی به نظر برسند. معمولا درون آن ها به شکل راهروهای بزرگ با قفسه های حاوی محصولات خرده فروشی است. نیازی نیست تا دارک استورها در خیابان های پر رفت و آمد و یا مراکز خرید واقع شوند. معمولا فروشگاه ها در مراکزی قرار می گیرند که از نظر دسترسی به مسیرهای مختلف کاملا مناسب باشند.

 

 

مزیت دارک استورها

 

استفاده از دارک استور ها برای پلتفرم های خرده فروشی بر مبنای تجارت الکترونیک مزیت زیادی دارد. از آنجایی که مشتریان اجازه ورود به دارک استور ها را ندارند این فروشگاه ها فضای مناسبی برای افزایش قابلیت ذخیره سازی محصولات فراهم کرده اند. دارک استور ها بسیار کوچک تر از انبارهای سنتی هستند، بنابراین بررسی موجودی کالا بسیار آسان تر است. بسیاری از دارک استور ها به ابزارهای مدیریت موجودی مجهز هستند. در برخی موارد دارک استورها از چندین فروشگاه در یک منطقه جغرافیایی پشتیبانی می کنند. از آن جایی که این فروشگاه ها بدون مشتری هستند، مهیا کردن سفارشات مشتری ساده تر است. در عین حال وقتی مشتریان به تحویل سریع، قابل اعتماد و دقیق کالاهای برند شما عادت کردند، احتمالا به مشتریان بلند مدت و وفادار تبدیل می شوند.

 

 

 

ترند های نوظهور خرده فروشی در آینده خرده فروشی

 

 ترند های نوظهور خرده فروشی در آینده خرده فروشی

 

تغییر شیوه زندگی و کار تجارت و کسب و کار، تجربه خرید مشتریان را تغییر داده است. اگر از بحران کرونا بتوانیم به عنوان یک اختلال جهانی یاد کنیم، باید گفت که این اختلال جهانی نوآوری ها و ترند های بسیاری را با خود به همراه داشته است. همه گیری کرونا تغییرات ساختاری در صنعت خرده فروشی را تسریع کرده است.

 

 

بومی گرایی و واقعیت افزوده

 

از جمله ترندهای نو ظهور در صنعت خرده فروشی، می توان به بحث بومی گرایی و حمایت از کسب و کارهای محلی اشاره کرد. سال ۲۰۲۰ سال احیای جنبش فروشگاه های محلی بود. با این حال پاندمی کرونا بحث خودکفایی کسب و کارهای محلی را بسیار تقویت کرد. ظاهر مراکز خرید سنتی تغییر کرده است. آن ها بیشتر شبیه به محیط اطراف خود شده اند. در این میان نباید نقش واقعیت مجازی و افزوده را در ترندهای نو ظهور صنعت خرده فروشی نادیده گرفت. واقعیت مجازی در سال ۲۰۲۰ به یک بخش ضروری در خرده فروشی تبدیل شد.

 

 

تکنولوژی هوش مصنوعی در خرده فروشی

 

حالا شاهد استفاده از فناوری هایی چون هوش مصنوعی، رباتیک و اینترنت اشیا در خرده فروشی هستیم. فروشگاه های خرده فروشی با استفاده از فناوری، سعی در ایجاد ارتباط بیشتر با مشتریان می کنند. تکنولوژی هوش مصنوعی و استفاده از تجزیه و تحلیل داده، تاثیر زیادی در بهبود پروسه شخصی سازی اطلاعات برای مصرف کنندگان دارند. بسیاری از کارهایی چون تحلیل داده، تحلیل و پیش‌بینی قیمت، مدیریت زنجیره تامین و… از طریق هوش مصنوعی انجام شده است.

 

 

۱۰ کاربرد برتر تکنولوژی هوش مصنوعی در صنعت خرده فروشی

 

اهمیت به نقش تکنولوژی در آینده خرده فروشی

 

 

بهبود و تقویت ارتباط با مشتری از طریق هوش مصنوعی مکالمه ای

 

 

اومنی چنل

 

 

بازاریابی اومنی چنل در دسته ترندهای نو ظهور محبوب قرار گرفته است. در این میان نباید بحث مکمل بودن تجارت الکترونیک در بازاریابی اومنی چنل را نادیده گرفت. کرونا رفتار خرید مشتریان را تغییر داده است. آن ها ترجیح می دهند از بستر تجارت الکترونیک به صورت آنلاین خرید کنند. بنابراین خرید بدون تماس به یک ترند اصلی در فروشگاه های فیزیکی تبدیل شده است.

 

 

 

 

خرده فروشی و تجارت دیجیتال

 

خرده فروشی و تجارت دیجیتال

 

با پیشرفت تکنولوژی و استراتژی های متفاوت تجارت الکترونیک، بحث تجارت دیجیتال در صنعت خرده فروشی بسیار با اهمیت جلوه می کند.

محتوای شخصی سازی شده یکی از موضوعات مهم در تجارت دیجیتال در خرده فروشی است. اعتماد به یادگیری ماشینی، تجزیه و تحلیل داده ها و استفاده از اینترنت اشیا، گامی بزرگ و جدید در صنعت خرده فروشی محسوب می شود. هوش مصنوعی داده کاربران را تجزیه و تحلیل می‌ کند. این داده ها می توانند شامل سن، جنسیت و علایق و آن ها باشد. ارائه پیشنهادات مناسب به کاربران بر اساس این داده ها تاثیر زیادی در بازاریابی در تجارت دیجیتال دارد. ترند ها در صنعت خرده فروشی اهمیت زیادی دارند بد نیست مقاله ترند های نوطهور صنعت خرده فروشی ۲۰۲۱ را بخوانید

 

 

بررسی ۲ روش لیفتراک و افزایشی در مسیر تحول در تجارت دیجیتال

 

 

اهمیت مارکت پلیس

 

همچنین نقش و اهمیت مارکت‌ پلیس در تجارت دیجیتال در صنعت خرده فروشی را نباید نادیده گرفت. برندهای بزرگ می توانند از بستر مارکت پلیس درآمد زایی داشته باشند. مارکت پلیس فضایی است که امکان خرید کاربر را از چندین تامین‌کننده‌ متفاوت بوجود می‌ آورد. در واقع گرداننده یک مارکت پلیس نیازی به موجود داشتن کالاهایی که می‌ فروشد ندارد. بلکه کسب و کار در این فضا از طریق در اختیار قراردادن موجودی سایر فروشندگان و تسهیل امکان خرید این کالا ها توسط مشتریان جریان می‌یابد.

 

 

تداوم رشد مارکت پلیس لوکس آنلاین در سال ۲۰۲۱ از نگاه مجله فوربس 

 

 

تجارت الکترونیک در صنعت خرده فروشی

 

تجارت الکترونیک صنعت خرده فروشی

 

تجارت الکترونیک در دوران پاندمی کرونا بیش از پیش رشد پیدا کرده است. بد نیست حتما از ترند های تجارت دیجیتال در صنعت خرده فروشی در دوران کرونا برای رشد کسب و کارتان آگاه باشید، شمار زیادی از برند های خرده فروشی حالا بیزینس های خود را بر بستر پلتفرم های آنلاین سوار کرده‌ اند. توانایی دسترسی مخاطبان به فروشگاه های خرده فروشی دو چندان شده است. یکی از مزایای مهم تجارت الکترونیک و خرید از پلتفرم های آنلاین، سرعت در خرید است. مشتریان در پلتفرم های تجارت الکترونیک می توانند کالای مورد نظر خود را از هر مکان و در هر زمان خریداری کنند. فروشگاه های خرده فروشی بر روی زمان تحویل و سرعت در بهینه سازی زمان تحویل با هم رقابت می کنند. از طریق تجارت الکترونیک شرکت ها به سادگی می‌ توانند بدون محدودیت های جغرافیایی مشتریان جدید جذب کنند.

 

 

ارائه تجارب شخصی سازی شده و وفادارسازی

 

از مزایا و ویژگی های مهم استفاده از تجارت الکترونیک، ارائه تجارب شخصی سازی شده به مشتریان است که البته آشنایی با ترند های تجارت الکترونیک در آینده صنعت خرده فروشی بسیار اهمیت دارد . خرده فروشان با جمع‌ آوری داده‌ های بسیار از پایگاه مشتریان می توانند رفتار مشتری را به سادگی رصد کنند. رصد رفتار مشتریان دیتای زیادی در اختیار خرده‌ فروشان قرار می‌ دهد. همچنین خرده فروشان می توانند با استفاده از تجزیه و تحلیل این دیتا، محصولات منحصر به‌ فرد مطابق با رفتار خرید مشتری را به او پیشنهاد دهند. این موضوع تاثیر زیادی در وفادار سازی مشتری دارد،

 

 

مروری بر مزایا و معایب خرده فروشی آنلاین

 

مزایای خرده فروشی آنلاین

 

بین شما و تمام کالاهای موجود در دنیای اینترنت تنها چند ضربه انگشت، فاصله است. همین موضوع یکی از مرابا و فواید اصلی خرده فروشی آنلاین محسوب می شود.  کافی است نام کالای مورد نیاز خود را در موتور جستجوی مورد نظرتان تایپ کنید تا کم تر از چند ثانیه یک لیست بلند بالا اما مرتب و منظم از گزینه های ممکن در پیش چشمانتان ظاهر شود.

صرفه جویی در زمان، نمایش کامل همه محصولات و موارد مشابه با آن ها از جمله مزایای مهم خرده فروشی آنلاین محسوب می شوند.  شما از طریق خرید آنلاین مکان مقایسه آسان و در عین حال دسترسی آسان به نظرات دیگران را دارید. مصرف کننده گان فروشگاه های خرده فروشی آنلاین می توانند در هر زمان از شبانه روز سفارش خرید خود را ثبت کنند.

 

 

معایب خرده فروشی آنلاین

 

جدا از مزایای خرده فروشی آنلاین برای مصرف کنندگان و برخی معایب آن را نیز نمی توان نادیده گرفت. امنیت و حفظ حریم شخصی افراد یکی از موضوعات مهم است. بهتر است پیش از خرید گواهی امنیت وب سایت خرده فروشی را چک کنید و از بالا بودن ضریب ایمنی آن ابتدا اطمینان حاصل کنید. با استفاده از برخی وب سایت های خرده فروشی در بسیاری از مواقع بسیاری از داده‌های دستگاه‌های هوشمند شما در اختیار وب سایت ها قرار می گیرند.

بنابراین امنیت نقش کلیدی را ایفا می کند. برخی از مشتریان ترجیح می دهند کالاها را پیش از خریدن لمس کنند و از جنس و نوع آنها باخبر شوند. یکی از معایب خرید اینترنتی از برخی از وب سایت های خرده فروشی همین موضوع است. گرچه در حال حاضر با پیشرفته تکنولوژی و استفاده از روش های مدرن و واقعیت افزوده می توان این مشکل را برطرف کرد. نیاز به اینترنت و اقدام تعامل و برقراری ارتباط مستقیم از جمله معایب خرید و فروش آنلاین محسوب می شود.

 

 

بیشتر بخوانید » بررسی مزایا و معایب خرده فروشی آنلاین برای کسب و کارها و مشتریان «

 

 

مزایا و معایب خرده فروشی آفلاین یا سنتی

 

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا به صورت حضوری از فروشگاه ها خرده فروشی خرید کنند. یکی از مزایای خرید آفلاین یا آجری یا سنتی تعامل با فروشندگان و افراد مختلف است. از جمله مزایای دیگر خرید آفلاین این است که مشتریان می توانند از نزدیک جنس و نوع کالا را حس و لمس کنند. این موضوع تاثیر زیادی در ترغیب مشتری برای خرید کالا دارد. خرید از فروشگاه های خرده فروشی به صورت حضوری یک تفریح محسوب می‌شود. گاهی مشتریان به‌ طور جدی قصد خریده کالایی را ندارند. اما با بازاریابی مناسب در فروشگاه های فیزیکی ترغیب به خرید کالا می شوند. با این حال هزینه رفت و آمد به فروشگاه های خرده فروشی و باز نبودن آن ها در ۲۴ ساعته شبانه روز از جمله معایب فروشگاه های فیزیکی محسوب می‌شود. گاهی مشتریان در فروشگاه های فیزیکی مجبور می شوند تا مدت های طولانی در صفحه انتظار بماند. همزمان با پاندمی کرونا مردم دیگر ترجیح نمی دهند به صورت فیزیکی و حضوری از فروشگاه ها خرید کنند. ازدحام جمعیت تاثیر زیادی در در انتقال ویروس و بیماری دارد. به نظر می رسد خرده فروشی آنلاین در آینده بیش از گذشته جای خرده فروشی آفلاین را پر کند.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

۴ نکته مهم در مورد بقا و آینده خرده فروشی آفلاین یا سنتی یا آجری 

 

بازنگری درباره نقش فروشگاه های فیزیکی در آینده صنعت خرده فروشی

 

 

 

کالابرگ الکترونیک