روان شناسی پیام رسانی | چگونه مشتریان را از طریق پیام متنی جذب کنیم

روان شناسی پیام رسانی | چگونه مشتریان را از طریق پیام متنی جذب کنیم


10 مهر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روان شناسی پیام رسانی در بازاریابی برای جذب مشتری

روانشناسی پیام رسانی برای جذب مشتری در بازاریابی بسیار مهم است. شما از طریق آشنایی با این علم قادر خواهید بود تا مشتریان بیشتری را ترغیب به خواندن متن تبلیغاتی خود کنید. شاید اطلاع کافی از آمار ها داشته باشید. ۹۸ درصد از پیام های کوتاه از طریق تلفن همراه توسط مردم باز می شوند. این در حالی است که این رقم درباره ایمیل فقط ۲۰ درصد است. اما باز کردن پیام تضمین کننده تعامل نیست. مثل این می ماند که بروید و صندوق پستی فیزیکی خانه خود را باز کنید. ببینید چه چیزی در داخل آن است. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی مجله کوروش به بحث روانشناسی پیام رسانی برای جذب مشتری در بازاریابی پرداخته ایم.

اهمیت روانشناسی پیام رسانی در بازاریابی

 

اهمیت روان شناسی پیام رسانی در بازاریابی

 

پیام رسانی و ارسال پیامک های تجاری در بازاریابی اهمیت زیادی برخوردار است. در سال ۲۰۲۰ بیش از سه چهارم کسب و کار هایی که در زمینه B2C فعالیت می کردند از این طریق رشد درآمد داشته اند. آن ها از متون نوشتاری و متنی به عنوان یک کانال دیجیتالی برای ارسال تبلیغات یا پیشنهادات به مشتریان خود استفاده می کردند. بنابراین اهمیت بررسی روانشناسی ارسال پیامک برای مشتری بسیار زیاد است. شاید برای بسیاری از افراد این سوال مطرح باشد که دلیل این موضوع چیست. مانند بسیاری از ترندها در یک سال و نیم گذشته پاسخ را می توان تا حد زیادی به بحث همه گیری کرونا نسبت داد.

 

 

ارسال ۱۵ میلیون متن در هر دقیقه

 

ارسال 15 میلیون متن در هر دقیقه

 

با بسته شدن مکان های فیزیکی، تعامل دیجیتالی به عنوان تنها راهی که مصرف کنندگان می توانند با برندها ارتباط برقرار کنند، شکل گرفت. ارسال پیامک به طور خاص همزمان با پاندمی کرونا افزایش یافت. در عین حال پیام رسانی به عنوان یک کانال بازاریابی کارآمد و مقرون به صرفه شناخته شد. در دوران پاندمی هر روز ۱۵ میلیون متن در هر دقیقه ارسال می شود. اما چطور می توان این کار را به درستی انجام داد؟ در شرایطی که پیام رسانی در بازاریابی به عنوان یک ابزار تعامل در کسب و کار محسوب می شود، چه رویکردهایی را باید در نظر گرفت؟ اندازه و تنوع متن ها برای مصرف کنندگان و در هر صنعتی بسیار متنوع است. باید درک گسترده ای از مصرف کنندگان پیدا کرد تا بتوان این کار را به گونه ای موثرتر انجام داد. رویکردهای زیادی در این زمینه وجود دارند. در این مقاله با توجه به اهمیت آن ها به ۵ رویکرد اشاره شده است.

 

 

روانشناسی پیام رسانی در بازاریابی با استفاده رویکرد کم فشار و سریع

 

روان شناسی پیام رسانی در بازاریابی با استفاده رویکرد کم فشار و سریع

 

یکی از رویکردهای مهم در روانشناسی پیام رسانی در بازاریابی استفاده از متن های کوتاه است. آمریکایی ها عاشق پیام کوتاه هستند. در عین حال نمی خواهند بمباران پیامکی شوند. برای مثال از آن ها پرسیده شد چرا از باز کردن متن های تبلیغاتی خودداری می کنند؛ پاسخ شان این بود که این متون بیش از حد طولانی هستند. ۷۲ درصد از آمریکایی به متن های طولانی اهمیت نمی دهند. اکثر آن ها ترجیح می دهند پیام های تبلیغاتی با یک رویکرد کند و فشار پایین ارسال شود. آمریکایی ها همچنین صبر کمی در انتظار پیامک از برندها دارند. بیش از نیمی از آن ها گفته اند که منتظر پیامک از یک برند تجاری بیشتر از ۱۰ ثانیه نخواهند ماند. بنابراین اگر قصد بازاریابی از طریق پیام رسانی را دارید، باید بر روی این روان شناسی ذهنی مانور بدهید. شما باید حجم کمی از محتوا را در سریع ترین زمان ممکن به مخاطب تزریق کنید.

حتما بخوانید  4 اصل مهم و اساسی بازاریابی خرده فروشی فروشگاه‌ها

 

بیشتر بخوانید: ۵ روش موثر برای تبلیغ از طریق خبرنامه ایمیلی در بازاریابی

 

 

روان شناسی پیام رسانی در تبلیغات با رویکرد ارائه پیشنهادهای ویژه

 

روان شناسی پیام رسانی در تبلیغات با رویکرد ارائه پیشنهادهای ویژه

 

پیش بینی هایی که در سال ۲۰۲۱ صورت گرفت بر روی رویکرد روانشناسی بازاریابی توجه ویژه ای داشت. مصرف کنندگان اغلب از پیام هایی استقبال می کنند که دارای تبلیغات و پیشنهادهای ویژه هستند. این تبلیغات و پیشنهاد های ویژه در وفاداری مشتری تاثیر زیادی دارند. آن ها عاشق تبلیغات از طریق پیام هستند. تبلیغاتی که در آن ها از تخفیف های فصلی و یا مناسبتی اسم برده شده باشد. بر اساس اعلام مجله بازاریابی دیجیتال، حدود ۷۵ درصد از مصرف کنندگان و مشتریان دوست دارند پیشنهاد های ویژه دریافت کنند. پیشنهاداتی که شامل تخفیف ها و کوپن هایی باشد و از طریق پیامک برای آن ها ارسال شود. بنابراین بهتر است قدرت این روش تبلیغی ساده را برای ارایه پیشنهاد های ویژه در کسب و کار خود دست کم نگیرید.

 

روانشناسی پیام رسانی در تبلیغات با رویکرد یادآوری

 

روان شناسی پیام رسانی در تبلیغات با رویکرد یادآوری

 

یکی از رویکردهای مهمی که در روان شناسی پیام رسانی در بازاریابی باید به آن توجه کرد، بحث یادآوری با پیام های کوتاه است. اغلب ما هنگام خرید از پلتفرم های تجارت الکترونیک، چیزی در سبد خرید خود جا می گذاریم. گاهی آن را فراموش می کنیم و گاهی به خرید بعدی موکول می کنیم. در این شرایط استفاده از پیام های متنی بسیار موثر است. شما می توانید به عنوان یک یادآوری برای مشتریان از پیام های کوتاه استفاده کنید. تقریبا نیمی از آمریکایی ها می گویند که اگر پیامکی قرارهای مراقبت های بهداشتی به آن ها یادآوری نشود، آن ها قرار های خود را فراموش می کنند. مصرف کنندگان معتقدند اقلامی معمولا در کارت خرید آن ها باقی می مانند. آن ها ترجیح می دهند در سفارش مجدد آن ها را دریافت کنند اما بعد از مدتی آن را فراموش می کنند. بنابراین شرکت ها می توانند از طریق پیام های یادآوری مشتریان را ترغیب به ادامه پروسه خرید کنند.

 

روان شناسی پیام رسانی با هدف پشتیبانی

 

روان شناسی پیام رسانی با هدف پشتیبانی

 

بر اساس پیش بینی گارتنر تا سال ۲۰۲۵ حدود ۸۰ درصد از سازمان های خدمات رسانی به مشتری، اپلیکیشن های تلفن همراه بومی را به جای استفاده از پیامک برای ارائه تجربه بهتر مشتری ارایه کردند. این پیش بینی تا حد زیادی ناشی از گسترش پشتیبانی پیام رسان هایی مانند واتس اپ، وی چت و فیسبوک منیجر است. این پیام رسان ها به مشتریان این امکان را می دهند تا در کانال هایی که راحت تر از آن استفاده می کنند به برندهای تجاری دسترسی پیدا کنند. استفاده از این پیام رسان ها به مشتری حس ارتباط زنده را القا می کند. پشتیبانی درست از طریق متن های مشخص شده می تواند تاثیر زیادی در وفادارسازی مشتریان به برند تجاری داشته باشد. بنابراین می توان گفت استفاده از پیام رسان های بومی با یک محتوای متنی مناسب می تواند یکی از نکات مهم در روانشناسی پیام رسانی در بازاریابی باشد.

حتما بخوانید  6 نکته برای تقویت استراتژی اومنی چنل در خرده فروشی سال 2022

 

بیشتر بخوانید: بازاریابی از طریق ایمیل مارکتینگ در صنعت خرده فروشی

 

 

استفاده هوشمندانه از کلمات و نمادها در نسل های مختلف

روان شناسی پیام رسانی در بازاریابی با استفاده هوشمندانه از کلمات و نمادها در نسل های مختلف

 

استفاده هوشمندانه از کلمات، سمبل ها و نماد های مختلف در روانشناسی پیام رسانی در بازاریابی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این که بدانیم چه موقع و برای چه کسانی از اصطلاحات عامیانه استفاده کنیم . یا آگاه باشیم که برخی از اصطلاحات برای برخی نسل های قابل پذیرش نیست. مخاطبان باید از هر نسلی بتوانند ارتباط ویژه ای با برند تجاری شما برقرار کنند. بر اساس بررسی ها نسلی که در حال حاضر بین ۲۰ تا ۳۰ سال دارند، نسبت به ۵۵ سال به بالاها بیشتر پذیرای متون عامیانه هستند.

 

 

شکاف نسلی در استفاده از علامت تعجب و ایموجی

 

شکاف نسلی در استفاده از علامت تعجب و ایموجی

 

شکاف نسلی حتی در استفاده از علامت تعجب و ایموجی نیز خود را نشان می دهد. شاید بتوان گفت که نسل جوان پذیرای استفاده از ایموجی ها بیشتر از نسل مسن است. حتی در برخی موارد افراد مسن زمانی که برای شان پیامک با ایموجی می آید، حس ناخوشایندی دارند. پیامک زدن  برای برند ها جذاب بوده و باعث رشد فروش آن ها  می شود. اما همان قدر هم می تواند خطرناک باشد. باید وسواس خاصی در ارایه محتوا به نسل های مختلف به خرج داد. اما در مرحله قبل تر از آن باید اطلاعات کافی از مخاطبان در دسترس داشت و با توجه به داده ها، آن ها را به چندین دسته تقسیم کرد. زمانی که تصمیم به راه اندازی کمپین های بازاریابی می گیرید، به لحن محتوا در هر بخش از متون خود توجه کنید. چرا که لحن می تواند تاثیر زیادی در همدلی و درک مخاطب و در عین حال ایجاد خشم در او داشته باشد.

 

بیشتر بخوانید: اهمیت و تاثیر علائم و قواعد نگارشی در بازاریابی

 

 

سخن پایانی

 

روانشناسی پیام رسانی در بازاریابی تا حد زیادی مقرون به صرفه و تاثیرگذار است. اما به شرط این که بتوان از متون تبلیغاتی استفاده بهینه کرد و در شرایط مناسب آن ها را به کار برد. نکات مهم زیادی در روان شناسی پیام رسانی وجود دارد که باید به آن ها توجه کرد. کوتاه بودن پیام ها و متعادل بودن تعداد آن ها بسیار مهم است. همچنین لحن و نوع ارتباط آن ها با مخاطب از جمله این نکات مهم محسوب می شوند. استفاده از بازاریابی به شیوه پیامکی می تواند مخاطبان در قشرها و سنین مختلف را به سمت کانال های مختلف دیگر شما در کمپین های تبلیغاتی سوق دهد.

 

 

منبع: forbes

 

کالابرگ الکترونیک