۸ میوه‌ مضر در بارداری که برای سلامت مادر و جنین خطرناکند

۸ میوه‌ مضر در بارداری که برای سلامت مادر و جنین خطرناکند


17 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
میوه های مضر در بارداری

هر آن چیزی که در دوران بارداری می‌خورید، به طور مستقیم روی سلامت فرزندتان تأثیر می‌گذارد. پیروی از یک رژیم غذایی سالم و سرشار از انواع میوه های مفید در دوران بارداری به کودک شما کمک می‌کند تا به درستی رشد کند. اما به هر حال در این ۹ ماه شما مجاز به خوردن هر نوع غذا و میوه‌ای نیستید. برخی از انواع میوه‌ها و سبزیجات برای مصرف در دوران بارداری مناسب نیستند. در این مقاله از سرویس سلامت در  مجله کوروش می‌توانید با لیستی از میوه های مضر و ممنوعه در دوران بارداری آشنا شوید.

 

دوران بارداری برای مادران با تغییرات مختلف جسمی و روحی همراه است. برخی از مادران روزهای سخت همراه با تغییرات زیاد و دردهای شدید را تجربه کرده و عده‌ای دیگر معمولا روزگار بهتری دارند. با این حال این دوران با تمام لحظات خوب و بد باید به بهترین شکل ممکن سپری شود تا سلامت مادر و جنین حفظ گردد.

 

 

میوه های مضر و ممنوعه در دوران بارداری

 

همیشه و همه جا از فواید خوردن میوه در بارداری شنیده‌اید. گاهی برخی افراد در پاسخ به این موضوع که زنان باردار صبحانه چه بخورند، خوردن میوه را پیشنهاد می‌دهند. در حالی که بهتر است در طول بارداری هر چیزی به جای خودش و کاملاً با احتیاط و به اندازه مصرف شود. بهترین زمان خوردن میوه در بارداری نیم ساعت قبل از غذا و یا نیم ساعت بعد از غذا است که ویتامین‌های آن به خوبی جذب شوند.

اما به هر حال مصرف برخی از میوه‌ها در این دوران به طور مستقیم بر سلامت جنین تأثیر می‌گذارد. شناخت میوه های مضر بارداری می‌تواند از بروز مشکلات جدی و حتی سقط جنین در دوران بارداری جلوگیری کند. در ادامه می‌توانید با لیست میوه های ممنوعه در بارداری آشنا شوید.

 

 

۱- آناناس از میوه های غیرمجاز در بارداری

 

آناناس از میوه های غیرمجاز در بارداری

 

آناناس میوه‌‌ای مفید و سرشار از ویتامین سی است که برخلاف فواید زیادی که برای بدن دارد، در لیست میوه های ممنوعه در بارداری قرار دارد. خوردن آناناس در سه ماهه اول بارداری می‌تواند موجب بروز انقباضات شدید رحمی شود و خطر سقط جنین را به شدت افزایش دهد. آناناس حاوی بروملین است و این آنزیم موجب تجزیه پروتئین می‌شود. از همین رو خوردن آناناس می‌تواند دهانه رحم را نرم کند و منجر به زایمان زودرس شود. به همین دلیل آناناس در لیست میوه های غیرمجاز در بارداری قرار دارد و به هیچ عنوان نباید از آن در طول بارداری استفاده نمود.

 

 

۲- تمر هندی از میوه های مضر در بارداری

 

تمر هندی از میوه های مضر در بارداری

 

تمایل به خوردن ترشیجات در دوران بارداری زیاد می‌شود و به شما کمک می‌کند تا صبح‌ها حالت تهوع و ناراحتی کمتری را تجربه کنید. اما میوه تمر هندی به دلیل داشتن مقادیر زیادی ویتامین سی نباید در دوران بارداری بیش از حد مصرف شود. درواقع این میوه از این رو در لیست میوه های ممنوعه در بارداری قرار دارد که مصرف زیاد آن می‌تواند سطح پروژسترون را کاهش دهد و به سقط جنین منجر شود. خوردن تمر هندی در سه ماهه اول بارداری باید با احتیاط و کاملاً محدود باشد تا مشکلی ایجاد نکند.

 

 

۳- پاپایا در لیست میوه های ممنوعه در بارداری

 

پاپایا در لیست میوه های ممنوعه در بارداری

 

پاپایا سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌های ضروری برای بدن است اما جالب است بدانید که این میوه نیز در دسته میوه های مضر در بارداری قرار می‌گیرد. خوردن پاپایا موجب بالا رفتن دمای بدن می‌شود و این موضوع به هیچ عنوان اتفاق خوبی در بارداری نیست. از طرف دیگر پاپایا غنی از لاتکس است و منجر به انقباض رحم، خونریزی و سقط جنین می‌شود. خوردن این میوه می‌تواند رشد جنین را مختل کند و از همین رو مادر باردار نباید از این میوه به صورت رسیده و خام استفاده کند.

 

 

بیشتر بخوانید: بایدهای و نبایدهای سفر در ماه‌های مختلف بارداری

 

 

۴- موز از میوه های غیرمجاز در بارداری

 

موز از میوه های غیرمجاز در بارداری

 

شاید از دیدن موز در لیست میوه های غیرمجاز در بارداری تعجب کرده باشید و تا قبل از دیدن این تیتر، موز را جز میوه های مفید در بارداری می‌دانستید. اما باید بدانید که این میوه نیز باید در دوران بارداری با احتیاط خورده شود. بسیاری از افراد خوردن موز در بارداری را مجاز می‌دانند، اما موز برای خانم‌هایی که از آلرژی رنج می‌برند و یا به هر نوع دیابتی مبتلا هستند، مضر است. موز حاوی ماده‌ای به نام کیتیناز است. این ماده شباهت زیادی به لاتکس دارد و موجب بروز حساسیت در مادران باردار می‌شود. به علاوه خوردن موز موجب افزایش دمای بدن در مادران می‌شود. به طور کلی بهتر است این میوه با احتیاط مصرف شود و مادرانی که به کیتیناز حساسیت دارند و یا به بیماری دیابت مبتلا هستند، باید از خوردن آن پرهیز کنند.

 

 

این مقاله را بخوانید: همه چیز درباره دیابت بارداری

 

 

۵- هندوانه از میوه های مضر بارداری

 

هندوانه از میوه های مضر بارداری

 

هندوانه نیز یکی دیگر از میوه‌های سرشار از فایده است که به نظر می‌رسد جز میوه های مفید در بارداری باشد. اما خوردن هندوانه در بارداری می‌تواند جنین را در معرض سموم مختلفی قرار دهد. به طور کلی خوردن میوه در بارداری برای مادر باردار مفید است، اما باید با احتیاط و به اندازه مصرف شود. مصرف بیش از حد هندوانه می‌تواند سطح قند خون را افزایش دهد. از طرف دیگر هندوانه ادرار آور است و این موضوع می‌تواند منجر به دفع مواد مغذی همراه با سموم از بدن شود. به علاوه طبع هندوانه سرد و تر است و از همین رو خوردن زیاد آن برای مادران باردار مضر است.

 

 

بیشتر بخوانید: بایدها و نبایدهای آرایش کردن با معرفی لوازم آرایش مجاز در بارداری

 

 

۶- خرما از میوه های مضر در بارداری

 

خرما از میوه های مضر در بارداری

 

خرما سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی است. اما بهتر است در زمان بارداری مصرف نشود. خرما طبع فوق العاده گرمی دارد و از همین رو موجب گرم شدن بدن و بروز انقباضات رحمی می‌شود. البته خوردن ۱ تا ۲ عدد خرما در طول روز مشکلی ایجاد نمی‌کند. ولی باید بدانید که خوردن خرما بیشتر از این مقدار می‌تواند برای مادران باردار مضر باشد.

 

 

۷- انواع توت و میوه‌های یخ زده

 

خوردن انواع توت و میوه‌های یخ زده برای مادران باردار مناسب نیست. بهتر است در زمان بارداری تنها از میوه‎‌های تازه استفاده شود. به یاد داشته باشید که بیشتر ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در میوه‌ها بعد از یخ زدن از بین می‌رود. به علاوه خوردن میوه یخ زده و کنسروی می‌تواند هم برای سلامت شما و هم فرزندتان مضر باشد.

 

 

۸- چرا مصرف کنسرو گوجه فرنگی در بارداری ممنوع است

 

چرا مصرف کنسرو گوجه فرنگی در بارداری ممنوع است

 

شاید فکر کنید که استفاده از کنسرو گوجه فرنگی ایده خوبی برای درست کردن یک غذای سریع است. اما بهتر است بدانید که استفاده از کنسرو گوجه فرنگی و انواع رب گوجه فرنگی کارخانه ای که در آن مواد نگهدارنده به کار رفته است، نه برای سلامت شما و نه کودکتان مناسب نیست. بهتر است در زمان بارداری به جای استفاده از مواد غذایی کنسرو شده، از میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید:

 

طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی با دستور مادربزرگها

 

 

مصرف کدام میوه‌ها در زمان بارداری بی‌خطر است؟

 

بهترین میوه‌هایی که می‌توانید در زمان بارداری مصرف کنید، سیب، انار، گلابی، انبه، پرتقال و آواکادو هستند. با این حال به یاد داشته باشید که در مصرف انواع مواد غذایی و میوه‌ها اعتدال را رعایت کنید. بهتر است قبل از شروع مصرف یک میوه یا ماده غذایی جدید حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

منبع: parenting.firstcry

کالابرگ الکترونیک