۲۲ خواص و مضرات آب هویج و بهترین زمان مصرف آن

۲۲ خواص و مضرات آب هویج و بهترین زمان مصرف آن


23 تیر 1400 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص و فواید آب هویج

هویج یکی از خوشمزه ترین سبزیجات ریشه ای است که به راحتی می توان آن را در سراسر جهان پیدا کرد. البته این روزها هم به مدد کشاورزی ارگانیک در تمام طول سال در دسترس است. هویج در رنگ های مختلفی از قبیل قرمز، نارنجی، بنفش و زرد وجود دارند و می توانند به صورت خام و پخته مصرف شوند. انواع هویج همچنین کالری کمی و مواد مغذی زیادی دارند، بنابراین آب هویج یک مکمل ایده آل برای رژیم لاغری شما است. در این مطلب از مجله کوروش به تاریخچه استفاده از هویج، ارزش غذایی آن، بهترین زمان مصرف آب هویج و خواص و فواید آب هویج برای سلامتی بدن می پردازیم.

تاریخچه استفاده از هویج

 

تاریخچه استفاده از هویج

 

Daucus carota sativus هویج اهلی است و هیچ شباهتی به جد خود، هویج وحشی، معروف به Daucus carota ندارد. هویج وحشی بومی بسیاری از مناطق آسیا، اروپا و شمال آفریقا است، اما کشت نوع اهلی آن در فلات ایران از حدود پنج هزار سال پیش آغاز شده است. این منطقه مرتفع شامل افغانستان، ایران و پاکستان امروزی می شده است.

مردم این مناطق بر اساس رنگ، عطر و طعم هویج مورد علاقه خود تصمیم به ادامه کشت این محصول گرفتند. و در نهایت دو مدل اصلی را کشت کردند: هویج شرقی / آسیایی که بنفش یا نارنجی قرمز پررنگ است و هویج غربی که نارنجی، سفید یا زرد پررنگ است. البته فقط هویج اهلی برای تهیه غذا استفاده می شده است.

 

 

بیشتر بخوانید » خواص و مضرات انواع عدس و طبع و مصلح آن «

 

 

هویج در اروپا

 

در طول دهه ۱۷۰۰، اروپایی ها طرفدار انواع نارنجی هویج بودند. هلندی ها به خصوص هویج نارنجی را دوست داشتند. امروزه هویج در کشورهای مختلف جهان رشد می کند. اما بزرگ ترین تولیدکنندگان آن ایالات متحده، چین، هند و روسیه هستند. بد نیست بدانید ترکیب آب هویج و پرتقال همچنان یکی از محبوب ترین نوع نوشیدنی ترکیبی با آب هویج است که در کل دنیا محبوبیت دارد.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه مربای هویج «

 

 

اطلاعات تغذیه ای و ارزش غذایی آب هویج

 

اطلاعات تغذیه ای و ارزش غذایی آب هویج

 

آب هویج سرشار از بتاکاروتن و ویتامین A است. یک لیوان دسته دار فرانسوی آب هویج معادل ۸ اونس، حدود ۸۰۰ درصد از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین A و حدود ۱۶ میلی گرم بتاکاروتن را دارد که بیش از حد لازم برای تامین مواد مورد نیاز بدن شما است.

 

 

مواد معدنی موجود در آب هویج

 

آب هویج همچنین حاوی ویتامین ها و مواد معدنی بی شماری است که به بهبود سلامت بدن کمک می کنند. این ویتامین ها عبارتند از :

 

ویتامین A

بتاکاروتن

ویتامین K

ویتامین ث

لوتئین

تیامین

نیاسین

ویتامین B6

ویتامین E

پتاسیم

منگنز

مس

فسفر

 

یک لیوان دسته دار فرانسوی (۸ اونس) آب هویج خالص حاوی مواد زیر است:

 

۸۰ کالری، انرژی

۲ گرم پروتئین

۰ گرم چربی و کلسترول

۱۷ گرم کربوهیدرات

۲ گرم فیبر

۱۰ گرم شکر

۵۰ میلی گرم سدیم

 

 

مزیت های آب هویج

 

مزیت های آب هویج

 

هویج غذایی پر کاربرد است که می توان آن را با هر میوه یا سبزیجات دیگری ترکیب کرد و از مزایای آن نهایت بهره مند شد. در این میان آب هویج گزینه بهتر و آسان تری به جای خوردن هویج خام یا پخته است.

تهیه آب از سبزیجات و میوه های مورد علاقه، ترکیبی غلیظ از تمام مواد مغذی ضروری را تضمین می کند. علاوه بر این، نوشیدن یک لیوان از این آب میوه آسان تر و خوشمزه تر است. از طرفی خیالتان بابت بهره بردن از تمام مواد معدنی آن راحت است.

 

 

بیشتر بخوانید » خواص و فواید گلاب و طبع و مصلح آن «

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه ساندویچ ماکارونی ساده و پنیری به سبک قدیمی + فیلم

 

 

خواص و فواید آب هویج

 

فواید آب هویج برای چشم

 

فواید آب هویج برای چشم

 

آب هویج راهی آسان برای افزودن بتاکاروتن به رژیم غذایی است. بتاکاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می شود و به بهبود و حفظ دید خوب کمک می کند. کمبود ویتامین A می تواند منجر به کاهش بینایی یا در برخی موارد شب کوری شود.

 

 

رساندن آنتی اکسیدان ها به بدن

 

آب هویج منبع خوبی از کاروتنوئیدها است که به عنوان آنتی اکسیدان، عمل و به سم زدایی سیستم کمک می کنند. می توانید روز خود را با یک لیوان آب هویج شروع کنید تا بیشترین سود را ببرید. آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند. اگر در مواجهه با استرس روزانه قرار دارید، آب هویج اکسیداتیو را کاهش می دهد، بنابراین به تحریک متابولیسم کمک می کند.

 

 

آب هویج از سرطان جلوگیری می کند

 

طبق برخی مطالعات، یکی از خواص و فواید آب هویج این است که این نوشیدنی می تواند با وجود ترکیبی موثر از مواد مغذی حیاتی مختلف با رادیکال های آزاد مضر مقابله کند. در نتیجه از عوامل سرطان زا جلوگیری کند. همچنین به دلیل وجود بسیاری از آنتی اکسیدان ها، ویتامین A، ویتامین C و ویتامین B-6 در مجموع می تواند به محافظت از سیستم در برابر آسیب رادیکال کمک کند.

 

 

کمک به داشتن پوستی شفاف با آب هویج

 

کمک به داشتن پوستی شفاف

 

آب هویج می تواند بهترین دوست پوستتان باشد. مصرف یک لیوان از این نوشیدنی موثر نه تنها از ایجاد خطوط ریز، چین و چروک و سایر علائم پیری جلوگیری می کند، بلکه باعث درخشش و سلامت پوست می شود. ویتامین C و آنتی اکسیدان ها با هم باعث کاهش روند پیری پوست می شوند و همچنین در طولانی مدت به سلامت آن کمک می کنند.

 

 

جلوگیری از سوء هاضمه

 

اگر جزو کسانی هستید که دفع مدفوع نامنظم دارند یا از سوء هاضمه رنج می برید، روزانه یک لیوان آب هویج بنوشید. این نوشیدنی فوق العاده به هضم غذا کمک می کند. آب هویج ترکیبی کامل از فیبر های محلول و نا محلول است که به سیستم گوارش کمک کرده و از یبوست جلوگیری می کند.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین روش های درمان خانگی یبوست «

 

 

برای کاهش وزن و لاغری آب هویج بخورید

 

برای کاهش وزن، آب هویج بخورید

 

اگر می خواهید متابولیسم بدن خود را تحریک و سیستم گوارشتان را سم زدایی کنید، باید آب هویج را در رژیم روزانه خود بگنجانید. به دلیل وجود بافت مملو از فیبر، آب هویج شما را برای مدت طولانی سیر نگه می دارد و از هوس غذایی جلوگیری می کند. ترکیب سالم مواد مغذی به شما کمک می کند تا از وزن اضافی خلاص شوید.

 

 

تقویت ایمنی بدن با آب هویج

 

به عنوان یک تقویت کننده ایمنی بدن عمل می کند. ترکیبی از ویتامین ها و مواد معدنی مفید و موثر، نه تنها از سیستم ایمنی بدنتان در برابر آسیب رادیکالی محافظت می کند و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد، بلکه قدرت بدن را هم افزایش می دهد. ویتامین A، C، K، B6، پتاسیم و فسفر موجود در هویج به محافظت از سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس ها و باکتری های بیماری زا کمک می کنند.

 

 

آب هویج برای دیابت مفید است

 

آب هویج برای دیابت مفید است

 

این آب میوه به تنظیم و کاهش سطح بالای گلوکز در خون کمک می کند. مقدار کالری و قند کمی دارد و خوردن آن به افراد دیابتی توصیه می شود. اما در مصرف آن باید احتیاط کنید چون یک لیوان آب هویج حاصل حدود ۵ عدد هویج است و در نتیجه قند بالایی به بدن می رساند. برای افراد دیابتی مصرف یک یا دو عدد هویج در طول روز بلامانع است.

 

 

۱۷ ماده غذایی برای کاهش سریع قند خون

 

 

آب هویج و جلوگیری از بروز بیماری های قلبی عروقی

 

پتاسیم موجود در آب هویج می تواند به کاهش کلسترول بد در بدن کمک کند. همچنین منجر به کاهش فشار خون بالا می شود. این نوشیدنی برای کسانی که کلسترول یا تیروئید دارند، گرینه بسیار مناسبی است.

 

 

استحکام بخشی به استخوان ها

 

آب هویج پروتئین مورد نیاز بدن شما را درست می کند. همچنین وجود کلسیم موجود در آن به استحکام بخشی استخوان ها کمک زیادی خواهد کرد. در ضمن اگر دچار شکستگی استخوان شوید، آب هویج یک نوشیدنی موثر خواهد بود.

 

 

بهبود و تسریع درمان زخم ها

 

در هویج مقادیر زیادی از ویتامین ث وجود دارد که باعث التیام زخم ها و رفع و بهیود زخم های بدن می شود. از بین بردن عفونت ها یکی از فواید و خواص آب هویج، همان خاصیت صدمیکروبی و ضد عفونی کنندگی آن است. برای عفونت های دستگاه ادراری، روده بزرگ، معده، گلو درد و دهان، آب هویج به عنوان یک راه درمان می تواند به کار رود.

حتما بخوانید  طرز تهیه زلگه زردی (مکش پلو) | غذای خوشمزه ایلامی و کردی

 

 

خواص آب هویج در درمان کرونا و سرماخوردگی

 

خواص آب هویج در درمان کرونا و سرماخوردگی

 

این روزها سوالی که بیش از همه ذهن افراد را به خود مشغول کرده، این است که با خوردن چه مواد غذایی می توان از ابتلا به کرونا پیشگیری کرد. هر چند درمان قطعی با مواد خوراکی برای این بیماری وجود ندارد اما با خوردن آب هویج می توانید مقاومت بدن خود را در مقابل ویرس ها و باکتری ها افزایش دهید. آب هویج به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و می تواند به مقابه با ویروس کرونا برود.

 

 

خواص و فواید آب هویج برای رنان باردار

 

آب هویج با خواص فوق العاده خود می تواند به رشد سلول کمک کند و ویتامین A موجود در آن به سلامت جنین کمک خواهد کرد. در کنار این ها، آب هویج یک نوشیدنی مغذی برای بهبود کیفیت شیر مادر است.

 

 

بیشتر بخوانید » ۲۰ غذای لاکتوژنیک برای افزایش شیر مادر «

 

 

خواص و فواید آب هویج برای کبد

 

مصرف منظم آب هویج به پاکسازی کبد کمک می کند و سموم را از بدن دفع خواهد کرد. ترکیب آب هویج و آب اسنفناج هم عملکرد کبد را بهبود می بخشد. طبق نظر کارشناسان و تحقیقات علمی، آب هویج یک درمان موثر برای نارسایی های کبدی است.

 

 

این مقاله را هم بخوانید: بهترین مواد غذایی برای پاکسازی کبد چرب

 

 

خواص آب هویج برای مردان

 

خواص آب هویج برای مردان

 

آب هویج یکی از بهترین نوشیدنی ها برای تقویت قوای جنسی مردان است. این نوشیدنی به تقویت اسپرم در مردان کمک می کند. همچنین قدرت جنسی آن ها بالا می برد. در کنار این ها نعوظ را ترمیم می کند و باعث پیشگیری از سرطان پروستات می شود. آب هویج می تواند خستگی بدن را از بین ببرد.

 

 

بهترین زمان مصرف آب هویج

 

بهترین زمان مصرف آب هویج صبح زود است. خوردن این نوشیدنی باعث عملکرد بهتر دستگاه گوارش، جذب مواد مغذی و شادابی در طول روز می شود. بهتر است آب این میوه را بعد از شام میل نکنید چون معده در این زمان در حال استراحت است.

از طرف دیگر، به خاطر قند موجود در آب هویج، جذب کالری بیشتر می شود و احتمال بالا رفتن وزن وجود دارد. فیبر آن هم باعث پر شدن معده و روده می شود و روند گوارش را به هم می زند. در نتیجه هنگام شب، خواب آرامی نخواهید داشت.

 

 

مضرات و عوارض آب هویج

 

در کنار خواص و فواید آب هویج بد نیست عوارض و مضرات مصرف آن را هم بدانید.

 

  • در برخی افراد مصرف آب هویج باعث خارش پوست می شود.
  • در برخی افراد مصرف آب هویج باعث اسهال می شود.
  • تحریک پذیری و عصبانیت یکی دیگر از مضرات آب هویج در برخی افراد است.
  • اگر در دوران شیردهی هستید مصرف آب هویج ممکن است طعم شیر شما را برای کودک تغییر دهید.
  • آب هویج به خاطر بالا بودن مقدار ویتامین A در سه ماه نخست بارداری باید با احتیاط مصرف شود چون ممکن است باعث سقط جنین شود.
  • همچنین مصرف زیاد آب هویج به خاطر ویتامین آ موجود در آن ممکن است باعث مسمومیت کبدی شود. دلیلش هم این است که ویتامین آ محلول در چربی است و انباشت مقدار زیادی از آن در بدن باعث مسمومیت کبدی می شود.
  • اگر مبتلا به دیابت هستید در مصرف آب هویج احتیاط کنید. مصرف یک یا دو عدد هویج در طول روز برای افراد دیابتی منعی ندارد.

 

 

سخن پایانی

 

بهترین زمان مصرف آب هویج

 

آب هویج به عنوان یک نوشیدنی مقوی می تواند با مواد معدنی و مغذی خود، در درمان بسیاری از بیماری ها و پیشگیری از آن ها موثر عمل کند. همچنین یک نوشیدنی مناسب برای سرو در مهمانی ها به شمار می رود. ترکیب آن با بستنی هم به عنوان یک دسر خوشمزه تابستانی یا عصرانه، مناسب کودکان و بزرگسالان است. حتی خیلی ها فارغ از خواص آب هویج، این نوشیدنی را به خاطر طعم دوست داشتنی اش مصرف می کنند.

 

 

بیشتر بخوانید «خواص هویج خام و پخته برای کرونا، بیماری های قلبی و …»

 

 

منابع: tododisca/webmd

 

 

کالابرگ الکترونیک