آیا ورزش برای بیماران مبتلا به آسم مضر است؟

آیا ورزش برای بیماران مبتلا به آسم مضر است؟


24 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ورزش برای بیماران آسم
فهرست محتوا پنهان

آسم نوعی بیماری مزمن مربوط به ریه است که موجب التهاب مجاری تنفسی می شود. افراد مبتلا به آسم معمولاً علائمی نظیر سرفه، خس خس دارند و نمی توانند به راحتی نفس بکشند. گاهی اوقات انجام برخی ورزش های هوازی می تواند موجب تحریک علائم در این افراد شود. بسیاری از افرادی که حتی مبتلا به آسم هم نیستند با انجام تمرین های شدید هوازی دچار تنگی نفس می شوند. اما باید بدانید که انجام فعالیت بدنی منظم می تواند موجب بهبود وضعیت ریه و کاهش علائم آسم و تنگی نفس شود. در این مقاله از مجله کوروش می توانید با تأثیر ورزش برای مبتلایان به آسم آشنا شوید.

 

 

تأثیر ورزش بر بیماری های تنفسی و آسم

 

تأثیر ورزش بر بیماری های تنفسی و آسم

 

برخی از انواع ورزش ها می تواند علائم آسم و بیماری های تنفسی را تا میزان زیادی کاهش دهد. ورزش کردن موجب تقویت ریه ها می شود و از التهاب ریه جلوگیری می کند. در ادامه به مهم ترین فواید ورزش برای سلامت جسم مبتلایان به آسم اشاره شده است.

 

 

۱- افزایش استفامت و کاهش علائم آسم

 

ورزش کردن موجب افزایش استقامت بدن و بالا بردن توان ریه ها می شود. انجام فعالیت های بدنی هوازی به طور مرتب کمک می کند تا ریه های شما راحت تر خود را برای انجام این تمرینات تطابق دهند و علائم آسم کاهش پیدا کند.

 

 

بیشتر بخوانید » فواید ورزش هوازی برای سلامت ذهن و بدن «

 

 

۲- کاهش التهاب مهم ترین اثر ورزش بر آسم

 

کاهش التهاب مهم ترین اثر ورزش بر آسم

 

آسم موجب التهاب مجاری تنفسی می شود. انجام ورزش و فعالیت بدنی به صورت مرتب موجب کاهش این التهاب می شود. ورزش کردن موجب می شود تا پروتئین هایی که موجب التهاب مجاری تنفسی می شوند، کاهش پیدا کنند و فرد احساس بهتری را تجربه کند.

 

 

۳- افزایش حجم ریه مهم ترین تأثیر ورزش بر آلرژی و آسم

 

هر چقدر بیشتر ورزش کنید، ریه های شما بیشتر به مصرف اکسیژن عادت می کنند. این کار موجب می شود تا افراد مبتلا به آسم راحت تر نفس بکشند و علائم آسم به طور مشهودی کاهش پیدا کند.

 

 

۴- تقویت عضلات از تأثیرات ورزش در بیماران مبتلا به آسم

 

تقویت عضلات از تأثیرات ورزش در بیماران مبتلا به آسم

 

زمانی که شما بدن قوی تری داشته باشید، راحت تر می توانید به امور روزمره خودتان هم رسیدگی کنید. در واقع مهم ترین اثر ورزش بر آسم قوی شدن ریه ها و عضلات بدن است. ورزش کردن موجب تقویت عضلات بدن می شود و به افراد مبتلا به آسم کمک می کند تا قدرت بدنی بیشتری داشته باشند.

 

 

۵- بهبود وضعیت قلب و عروق مهم ترین تأثیر ورزش برای مبتلایان به آسم

 

ورزش موجب می شود تا قلب شما بهتر کار کند. جریان خون و اکسیژن رسانی به بافت های بدن بهتر عمل کند و عملکرد بدن شما بهبود پیدا کند.

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۲ نشانه احتمال سکته قلبی در زنان و مردان «

 

 

ورزش های مناسب برای بیماران تنفسی و آسم

 

ورزش های مناسب برای بیماران تنفسی و آسم

 

به طور کلی بهتر است افراد مبتلا به بیماری های تنفسی و آسم از انجام تمرین های شدید و طولانی پرهیز کنند. به طور معمول انجام فعالیت های ورزشی آرام با شدت پایین برای این افراد مناسب تر است. تمرینات شدید می توان به ریه ها فشار زیادی وارد کند و علائم آسم و تنگی نفس را در این افراد تشدید نماید.

 

 

شنا کردن برای افراد مبتلا به آسم

 

شنا بهترین ورزش برای مبتلایان به آسم است. این ورزش فواید زیادی برای افراد مبتلا به آلرژی و آسم دارد. هوای گرم و مرطوب استخر در کنار فشار مایعات بر روی قفسه سینه می تواند علائم آسم و تنگی نفس را در این افراد کاهش دهد. توجه داشته باشید که در برخی افراد بوی کلر موجود در آب استخر می تواند علائم تنگی نفس ایجاد کند. اگر به تازگی شروع به شنا کردن کرده اید، بهتر است مراقب این موضوع باشید.

 

 

پیاده روی، ورزش تقویت ریه

 

پیاده روی، ورزش تقویت ریه

 

پیاده روی یک فعالیت ورزشی مفید با شدت پایین است که برای مبتلایان به آسم بی نهایت مفید است. مطالعات انجام شده در چندین مقاله آسم و ورزش نشان می دهد که پیاده روی کردن موجب بهبود تنفس و افزایش حجم ریه در افراد مبتلا به آسم می شود. بهتر است افراد مبتلا به آسم در زمان هایی از روز که هوا گرم تر است اقدام به پیاده روی کنند. تنفس در هوای خشک و سرد می تواند علائم تنگی نفس را در این افراد تشدید کند. مهم ترین اثر ورزش بر آسم بالا بردن توان ریه ها است و استفاده از تردمیل برای پیاده روی نیز می تواند به این امر کمک زیادی کند.

 

 

بیشتر بخوانید » علائم سرطان ریه و روش های تشخیص و درمان «

 

 

دوچرخه سواری، بهترین ورزش برای مبتلایان به آسم

 

اگر به آسم و بیماری های تنفسی مبتلا هستید و یا با ورزش کردن دچار تنگی نفس می شوید. بهتر است دوچرخه سواری آرام را تجربه کنید. دوچرخه سواری با سرعت پایین چه در فضای بیرون از منزل و چه روی دوچرخه ثابت برای افراد مبتلا به آسم و آلرژی بسیار مفید است.

 

 

بیشتر بخوانید » فواید دوچرخه سواری برای سلامت بدن و ذهن «

 

 

دویدن در مسافت های کوتاه از ورزش های مناسب برای بیماران تنفسی

 

دویدن در مسافت های کوتاه از ورزش های مناسب برای بیماران تنفسی

 

دویدن در مسافت های کوتاه می تواند برای بیماران مبتلا به آسم یک ورزش مفید مفید باشد. برای این کار سعی کنید این کار را با سرعت کم و مسافت های خیلی کوتاه شروع کنید. می توانید رفته رفته سرعت خود را زیاد کنید. توجه داشته باشید که بهترین اثر ورزش بر آسم زمانی حاصل می شود که به صورت اصولی و درست انجام شود. بهتر است از دویدن در مسیرهای طولانی اجتناب کنید و این کار را به صورت کنترل شده و محدود انجام دهید.

 

 

مصرف میوه های مفید برای آسم

 

چه میوه هایی برای اسم مضر است و کدام میوه های به کاهش علائم آسم کمک می کند؟ این سوالی است که احتمالاً ذهن خیلی از افراد را به خود مشغول کرده است. بهتر است بدانید که خوردن همه انواع میوه های تازه برای مبتلایان به آسم بسیار مفید است. ویتامین های موجود در میوه ها می تواند به کاهش التهاب و علائم آسم کمک کند. فقط سعی کنید مصرف نمک و چربی و شکر را تا حد امکان کاهش دهید و از خوراکی های مفید استفاده کنید.

 

 

نکاتی مهم درباره آسم و فعالیت ورزشی

 

نکاتی مهم درباره آسم و فعالیت ورزشی

 

افراد مبتلا به آسم باید تمرینات ورزشی آرام و راحت تری را نسبت به سایر افراد انجام دهند. اما در کنار این موضوع برای کاهش علائم بیماری بهتر است به چند نکته کلیدی نیز دقت شود.

 

 

استفاده از دستگاه استنشاقی در مبتلایان به آسم قبل از ورزش

 

استفاده از دستگاه استنشاقی در مبتلایان به آسم قبل از ورزش

 

اکثر بیماران مبتلا به آسم و آلرژی های شدید از دستگاه تنفسی استنشاقی استفاده می کنند. قبل از شروع ورزش بهتر است از این دستگاه استفاده کنید. این کار موجب شل شدن مجاری تنفسی می شود و نفس کشیدن را برای شما راحت تر می کند.

 

 

مصرف دارو برای کنترل التهاب ریه در بیماران آسم

 

در بسیاری از بیماران مبتلا به آسم استفاده از دستگاه استنشاقی قبل از ورزش علائم را کنترل نمی کند. این افراد بهتر است از داروهای خوراکی نیز استفاده کنند تا التهاب مجاری تنفسی کاهش پیدا کند.

 

 

گرم کردن بدن قبل از ورزش

 

گرم کردن بدن قبل از ورزش

 

گرم کردن قبل از ورزش به بدن شما کمک می کند تا برای ورزش کردن آماده شود. بهتر است قبل از شروع هر ورزشی ابتدا بدنتان را گرم کنید. بعد از اتمام ورزش نیز به تدریج فعالیت را متوقف نمایید تا بدن به آرامی ریکاوری شود. درواقع اثر ورزش بر آسم و بیماری های تنفسی زمانی مفید است که به آرامی و به تدریج انجام شود.

 

 

استفاده از ماسک برای کاهش علائم تنفسی در هوای سرد

 

بهتر است در هوای سرد دهان و بینی خود را با ماسک بپوشانید. خشکی و سرمای هوا می تواند موجب انقباض مجاری تنفسی شما شود و علائم بیماری را افزایش دهد.

 

 

عدم قرار گرفتن در معرض آلودگی و گرده گیاهان برای کاهش علائم تنفسی

 

عدم قرار گرفتن در معرض آلودگی و گرده گیاهان برای کاهش علائم تنفسی

 

اگر به گرده گل یا گیاهان حساسیت دارید، در زمان هایی که سطح گرده ها در هوا زیاد است، در فضای بیرون ورزش نکنید. بهتر است در ابتدای فصل بهار در خانه ورزش کنید. آلودگی هوا برای مبتلایان به آسم بسیار مضر است. بهتر است مکانی را برای زندگی انتخاب کنید که هوای تمیزتری دارد.

 

 

پرهیز از فعالیت های ورزشی طولانی برای کاهش علائم آسم

 

پرهیز از فعالیت های ورزشی طولانی برای کاهش علائم آسم

 

ورزش برای بیماران مبتلا به آسم بسیار مفید است. اما انجام ورزش های طولانی و مداوم مثل بسکتبال، فوتبال و دویدن های طولانی می تواند ریه ها را تحت فشار قرار دهید. توجه داشته باشید که ورزش های زمستانی مثل اسکی و هاکی برای مبتلایان به آسم به هیچ عنوان مناسب نیست. بدنسازی و آسم چندان مغایرتی با هم ندارند. اما انجام ورزش های سنگین بدنسازی برای افراد مبتلا به آسم مناسب نیست. از طرف دیگر انجام ورزش های هوازی فواید بیشتری برای افزایش حجم ریه و بهبود وضعیت تنفسی در افراد مبتلا به آسم دارد. از همین رو اگر به این ورزش علاوه دارید، سعی کنید آن را در حد اعتدال انجام دهید.

 

 

انجام حرکات یوگا برای آسم

 

یوگا یکی از مفیدترین ورزش ها برای بیماران مبتلا به آسم است. یوگا به افراد کمک می کند تا روی تنفس خود تمرکز کنند. تنفس کنترل شده و ریتمیک در حین ورزش موجب افزایش حجم ریه و ایجاد قدرت عضلانی در افراد مبتلا به آسم می شود. یوگا سطح استرس را کاهش می دهد و موجب می شود تا فرد علائم تنفسی کمتری را تجربه کند.

 

 

بیشتر بخوانید » آموزش ۱۰ حرکت یوگا برای کم کاری تیروئید «

 

 

جمع بندی نهایی

 

ورزش برای بیماران مبتلا به آسم و بیماری های تنفسی بسیار مفید است. رعایت اصول ایمنی انجام فعالیت جسمانی در مواجهه با بیماری آسم اهمیت زیادی در بهبود علائم دارد. در پاسخ به این سوال که ایا ورزش برای عفونت ریه خوب است یا خیر. باید بدانید که انجام ورزش های ملایم و مناسب می تواند روند بیماری های تنفسی و ریوی را تسریع ببخشد. بهتر است در صورت بروز بیماری حتماً در مورد نوع ورزشی که انجام می دهید با پزشک مشورت کنید.

 

 

منابع: healthline، medicalnewstoday

 

کالابرگ الکترونیک