۱۰ مورد از عوارض باد کولر برای سلامت بدن

۱۰ مورد از عوارض باد کولر برای سلامت بدن


10 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
عوارض باد کولر

تحمل گرمای تابستان گاهی بسیار مشکل است. این موضوع موجب می شود تا با شروع فصل گرما راهی جز روشن کردن مداوم کولرها نداشته باشید. اما قرار گرفتن در معرض باد سرد کولر بعد از یک ساعت می تواند عواقبی را برایتان به دنبال داشته باشد. بسیاری از افراد با قرار گرفتن در مقابل باد کولر آبی یا گازی به سردرد مبتلا می شوند و برخی دیگر دچار بدن درد می شوند. اما عوارض باد کولر آبی و گازی و حتی کولر ماشین تنها به همین مشکلات خلاصه نمی شود. در این مقاله از مجله کوروش می توانید با همه مشکلات و مضرات باد کولر گازی و کولر آبی و کولر ماشین آشنا شوید.

 

 

۱- خشک شدن چشم ها از عوارض باد کولر

 

خشک شدن چشم ها از عوارض باد کولر

 

خشکی چشمی یکی از مشکلات رایجی است که خیلی افراد بعد از قرار گرفتن در معرض باد کولر به آن مبتلا می شوند. خشکی چشم می تواند موجب تاری دید، خارش چشم و احساس سوزش شود. اگر خودتان به خشکی چشم مبتلا هستید، نشستن زیر باد کولر می تواند مشکل شما را تشدید کند. بنابراین بهتر است هیچگاه به مدت طولانی زیر باد کولر قرار نگیرید.

 

 

۲- دهیدراته شدن بدن، از مشکلات نشستن زیر باد کولر گازی

دهیدراته شدن بدن، از مشکلات نشستن زیر باد کولر گازی

 

روشن کردن کولر محیط را خنک و مطبوع می کند. اما کولرهای گازی معمولاً با جذب رطوبت، هوا را به شدت خشک می کنند. هر چقدر دمای کولر گازی پایین تر باشد، میزان خشکی هوا نیز بیشتر خواهد شد. این موضوع موجب می شود تا رفته رفته رطوبت بدن شما نیز از بین برود و بدن با کمبود آب مواجه شود. درواقع یکی از زیان ها و عوارض باد کولر گازی این است که با خشک کردن بیش از اندازه هوا، احتمال بروز کم آبی را در افراد افزایش می دهد.

به علاوه زمانی که بدن از بیرون احساس خنکی می کند، فرد احساس تشنگی نمی کند. این موضوع موجب می شود تا بدن هر لحظه بیشتر دهیدراته شود و رطوبت بدن بیشتر از بین برود.

 

 

۳- سردرد، از عوارض باد کولر گازی

 

سردرد، از عوارض باد کولر گازی

 

بسیاری از افراد با قرار گرفتن در معرض باد کولر گازی دچار سردرد می شوند. سرد شدن ناگهانی محیط در حالی که بدن شما هنوز گرم است، اولین علت سردرد بعد از نشستن در مقابل باد کولر است. موضوع بعدی مربوط به کم آبی بدن است. همانطور که گفته شد کولر موجب خشک شدن هوا می شود. این موضوع می تواند بدن شما را با کم آبی مواجه کند و موجب ایجاد سردرد شود. معمولاً افرادی که به میگرن یا آلرژی مبتلا هستند، بیشتر در معرض سردردهای ناشی از نشستن زیر کولر قرار دارند. بهترین درمان سردرد ناشی از باد کولر این است که هیچگاه به مدت طولانی زیر باد کولر قرار نگیرید. بدن خود را دائماً هیدراته کنید و سعی کنید دمای خانه را بیش از اندازه سرد نکنید. از سوی دیگر قرار گرفتن در معرض مستقیم باد کولر گازی و آبی باعث التهاب سینوزیت ها و در نتیجه سر درد مزمن می شود.

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۱ درمان خانگی درمان سریع میگرن و سردرد «

 

 

۴- بروز عفونت های ویروسی از عوارض باد کولر

 

بروز عفونت های ویروسی از عوارض باد کولر

 

یکی از مهم ترین مشکلاتی که ممکن است با روشن کردن کولر به آن مبتلا شوید، بروز عفونت های ویروسی است. زمانی که کولر روشن است، مجرای بینی و غشای مخاطی خشک می شود. این موضوع می تواند موجب تحریک عفونت های ویروسی در بدن شود. مخاط یک لایه محافظ در بینی ایجاد می کند و از ایجاد عفونت در بدن جلوگیری می کند. اما زمانی که این مخاط خشک شود، خطر ابتلا به عفونت های ویروسی همچون سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر بیماری ها افزایش پیدا می کند.

به علاوه زمانی که کولر برای مدت طولانی در یک محیط روشن است، هوای قدیمی مدام در محیط گردش می کند و هیچ هوای تازه ای به فضا ورود نمی کند. این موضوع موجب می شود میکروب ها و باکتری ها به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل شوند.

 

 

بیشتر بخوانید » روش های تقویت سیستم ایمنی بدن علیه عفونت های ویروسی « 

 

 

۵- مشکلات تنفسی و گرفتگی بینی از مشکلات و عوارض باد کولر

 

مشکلات تنفسی از مشکلات و عوارض باد کولر گازی و آبی

 

قرار گرفتن مداوم در معرض جریان متناوب باد کولر، عملکرد طبیعی بینی و گلو را مختل می کند. این امر موجب انسداد مجرای تنفسی و التهاب غشای مخاطی می گردد. در واقع گرفتگی بینی زیر کولر برای خیلی از افراد اتفاق می افتد و این موضوع موجب می شود فرد قادر نباشد به راحتی نفس بکشد. به علاوه از دیگر عوارض باد کولر گازی تاثیر منفی آن بر ریه ها است. این موضوع می تواند تنفس ما را دچار اختلال کند.

 

 

۶- خشکی پوست، از عوارض باد کولر گازی و کولر ماشین

 

یکی دیگر از مشکلاتی که بسیاری از افراد با قرار گرفتن در برابر باد کولر گازی و کولر ماشین به آن مبتلا می شوند، خشک شدن بیش از اندازه پوست است. از آنجایی که بیشتر انواع کولرها به جز کولرهای آبی هوا را به شدت خشک می کنند، این موضوع می تواند منجر به بروز مشکلات پوستی در افراد شود. خشک شدن شدید پوست در کنار خارش پوستی از عوارض باد کولر گازی و کولر ماشین است. اگر به مدت طولانی در مقابل باد کولر می نشینید، باید بدانید که باد کولر موجب ضعیف شدن پوست سر می شود. این موضوع می تواند به موهای شما نیز آسیب برساند. در صورتی که کولر را برای مدت طولانی روشن می کنید، بهتر است به طور مداوم پوست خود را با مرطوب کننده و آبرسان مناسب چرب کنید تا خشک نشود.

 

 

بیشتر بخوانید » درمان خانگی خشکی پوست بدون داروهای شیمیایی « 

 

 

۷- احساس بی حالی از عارض باد کولر

 

احساس بی حالی از عارض باد کولر

 

خوابیدن زیر کولر می تواند بدن ما را سست و بی حال کند. زمانی که در محیط های کاری کولر به طور مداوم روشن باشد، بهره روی کارمندان به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند. برای جلوگیری از بی حالی بهتر است کولر را روی درجه پایین تنظیم کنید. در صورت روشن بودن کولر در محل های کاری و یا در منازل خود نیز حتما یک پنجره را باز بگذارید تا هوا تهویه شود.

 

 

۸- آسم و آلرژی از دیگر عوارض باد کولر گازی و آبی

 

همه کولرها دارای دریچه هایی برای ورود هوا به داخل ساختمان هستند. زمانی که دریچه کولر گازی و آبی به درستی تمیز نشود، خاک و آلودگی وارد محیط می شود. این موضوع می تواند خطر بروز آسم و آلرژی را در افراد افزایش دهید. بهتر است قبل از استفاده از کولر هر ساله دریچه های آن را به طور دقیق تمیز کنید. اگر وقتی در معرض باد کولر آبی قرار می گیرید دچار آبریزش از چشم و بینی و سرخی چشم می‌شوید یعنی به باد سرد و مرطوب کولر آلرژی دارید. علاوه بر این ممکن است شما به عوامل حساسیت زایی که با روشن شدن کولر آبی در هوا پخش می‌شود آلرژی داشته باشید. راه حل این مشکل پرهیز از قرار گرفتن در مقابل باد مستقیم کولر آبی و تعویض سالانه پوشال های آن است.

 

 

بیشتر بخوانید » تفاوت آسم و آلرژی و روش های درمان آسم «

 

 

۹- تشدید علائم بیماری های مختلف از عوارض باد کولر

 

تشدید علائم بیماری های مختلف از عوارض باد کولر

 

خوابیدن زیر کولر به مدت طولانی می تواند علائم بیماری هایی نظیر فشار خون پایین، آرتروز، استخوان درد و دردهای عضلانی را افزایش دهد. در بسیاری از افراد بین باد کولر و کلیه درد و بدن درد نیز ارتباط وجود دارد و فرد با خوابیدن زیر کولر علاوه بر بی حالی، دچار درد کمر و کلیه می شود. افرادی که پادرد و استخوان درد دارند، معمولاً بعد از نشستن زیر باد کولر آبی و گازی دچار دردهای بیشتری می شوند. در واقع باد کولر و استخوان درد رابطه مستقیمی با هم دارند و اگر دوست ندارید این علائم در شما تشدید شود، بهتر است گرمای هوا را تحمل کنید و بدن خود را گرم نگه دارید.

 

 

۱۰- سخت شدن تحمل گرما، از عوارض باد کولر

 

سخت شدن تحمل گرما، از عوارض باد کولر

 

کسانی که زمان زیادی را در محیط هایی که کولر در آن روشن است سپری می کنند، نسبت به گرمای تابستان حساس تر می شوند. در واقع فشاری که بعد از ورود از یک فضای خنک به هوای گرم بیرون وارد می شود، به بدن شوک وارد می کند. مقدار علائم گرمازدگی و بی حالی با ورود به هوای گرم بیرون برای این افراد به شدت بیشتر می شود. حتی در بسیاری از مواقع این موضوع می تواند به بی حال شدن و مرگ فرد نیز منجر شود. هر ساله به طور متوسط ۴۰۰ نفر در اثر گرمای هوا فوت می کنند. این موضوع می تواند به دلیل پایین آمدن تحمل این افراد نسبت به گرما باشد.

 

 

باد کولر بهتر است یا پنکه؟

 

باد کولر بهتر است یا پنکه؟

 

اگر این سوال ذهن شما را درگیر کرده است که باد کولر بهتر است یا پنکه، در پاسخ به این سوال باید بدانید که پنکه درواقع هوا را خنک نمی کند. پنکه تنها هوا را به حرکت در می آورد و این موضوع موجب می شود تا ما احساس خنکی کنیم. اما کولرهای گازی و آبی و کولر ماشین با ورود هوای خنک به فضای ساختمان و ماشین از گرم شدن محیط جلوگیری می کنند. کولر و پنکه هر کدام مضرات مخصوص به خود را دارند. خوابیدن و نشستن زیر کولر و پنکه به مدت طولانی می تواند عوارض جبران ناپذیری را ایجاد کند.

 

به همین دلیل بهتر است هیچگاه در مسیر مستقیم باد کولر و پنکه قرار نگیرید. برای استفاده از پنکه باید سر آن را رو به دیوار و در جهت مخالف خودتان تنظیم کنید. زیرا باد مستقیم پنکه می تواند موجب بروز سردرد و بدن درد شود.

 

 

کولر آبی بهتر است یا کولر گازی؟

 

در پاسخ به این سوال که کولر گازی بهتری یا آبی باید بدانید که هر کدام از این کولر ها برای شرایط جوی خاصی مناسب هستند. برای مثال در هوای گرم و شرجی کولر آبی به هیچ عنوان جوابگوی خنک شدن محیط نیست. اما به طول کل استفاده از کولر باید به اندازه و درست باشد تا مشکلاتی برای سلامت ایجاد نکند.

 

 

جمع بندی نهایی

 

روشن کردن کولر به مدت طولانی می تواند به بدن آسیب برساند. برای روشن کردن کولر بهتر است آن را روی درجه پایین تنظیم کنید و تا حد امکان از خوابیدن و نشستن زیر باد مستقیم کولر اجتناب کنید. در مورد کولر گازی بهتر است بعد از نیم ساعت تا یک ساعت کولر را خاموش کنید تا بدن شما بیش از اندازه سرد و دهیدراته نشود. به طور کلی فواید و زیان های کولر گازی و آبی زیاد است و اگر دوست ندارید به بدنتان آسیب وارد شود، بهتر است به اندازه و درست از این کولرها استفاده کنید.

 

 

منابع: parenting.firstcry، globalnews

 

 

کالابرگ الکترونیک