علت و بهترین روش های درمان پوسته پوسته شدن صورت

علت و بهترین روش های درمان پوسته پوسته شدن صورت


14 تیر 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
علت و درمان پوسته پوسته شدن صورت
فهرست محتوا پنهان

پوسته پوسته شدن صورت اتفاقی است که خیلی از ما آن را تجربه کرده ایم. درست مثل زمانی که از لایه بردار استفاده می کنید، ناگهان متوجه می شوید که پوستتان در حال پوست اندازی است و به شدت خشک به نظر می رسد. اما چرا این اتفاق برای پوست می افتد و علت پوسته شدن صورت چیست؟ چطور می توان این مشکل را برطرف نمود و ظاهری نرم و صاف به پوست داد؟ در این مقاله از مجله کوروش قصد داریم شما را با علت و درمان پوسته پوسته شدن صورت آشنا کنیم.

 

 

علت پوسته شدن صورت

 

علت پوسته شدن صورت

 

پوست پوست شدن صورت معمولاً نشان دهنده این است که پوست شما در حال ترمیم است. در واقع پوست زمانی پوسته پوسته می شود که لایه بیرونی پوست مرده باشد. سپس پوست شما برای جایگزین کردن این لایه پوست مرده شروع به پوست اندازه می کند تا پوست جدید را جایگزین کند. این موضوع معمولاً با خارش همراه است و به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. به طور معمول خشکی شدید مهم ترین علت پوست پوست شدن صورت است. اما به هر حال این موضوع می تواند علت های متفاوتی داشته باشد. در ادامه به چند مورد از رایج ترین علت های پوسته شدن صورت اشاره شده است.

 

 

۱- پسوریازیس، علت پوسته شدن صورت

 

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی پوستی است که در آن لکه هایی سفید رنگ روی پوست ظاهر می شود. این لکه ها معمولاً شبیه به زخم به نظر می رسند و اغلب مایل به قرمز هستند. روی زخم های پسوریازیس عموماً پوسته پوسته می شود و اغلب با درد همراه است.

 

 

بیشتر بخوانید » شایع ترین بیماری های پوست و علائم آن ها «

 

 

۲- اگزما، مهم ترین علت پوسته شدن صورت

 

اگزما، مهم ترین علت پوسته شدن صورت

 

نشانه های اگزما کمی شبیه به پسوریازیس است با این تفاوت که لکه های پوستی قرمز و قهوه ای رنگ هستند و معمولاً حالت زخم ندارند. این مشکل می تواند روی هر بخشی از پوست بدن ایجاد شود و در دسته بیماری های خود ایمنی قرار دارد.

 

 

۳- عوارض داروهای شیمیایی، علت پوست پوست شدن صورت

 

مصرف برخی از داروها موجب لایه برداری پوست می شود و می تواند به طور موقت مشکل پوست پوست شدن صورت را ایجاد کند. داروهایی که برای درمان تشنج، فشار خون مصرف می شوند و داروهایی مثل پنی سیلین و برخی کرم های موضعی می توانند شما را با این مشکل مواجه کنند.

 

 

۴- آفتاب سوختگی، مهم ترین دلیل پوست پوست شدن صورت

 

آفتاب سوختگی، مهم ترین دلیل پوست پوست شدن صورت

 

آفتاب سوختگی که معمولاً به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب اتفاق می افتد، یکی دیگر از دلایل پوست پوست شدن صورت است. این موضوع معمولاً با قرمزی و خارش همراه است. خشک شدن و سوختن لایه بیرونی پوست موجب می شود که پوست شما شروع به لایه برداری کند و لایه جدید پوست با درد و سوزش زیاد جایگزین آن شود.

 

 

بیشتر بخوانید » راهنمای خرید کرم ضد آفتاب با SPF مناسب «

 

 

۵- کم کاری تیروئید، علت پوسته شدن صورت

 

عدم تعادل هورمون های تیروئید به خصوص کم کاری تیروئید می تواند یکی دیگر از دلایل پوست پوست شدن صورت باشد.

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۰ حرکت یوگا برای درمان کم کاری تیروئید «

 

 

۶- حساسیت به محصولات آرایشی و مراقبت از پوست، علت پوسته شدن صورت

 

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

حساسیت به محصولات آرایشی و مراقبت از پوست، علت پوسته شدن صورت

 

استفاده از محصولات آرایشی و مراقبت از پوست که مناسب پوست شما نیستند، معمولاً علت پوسته پوسته شدن صورت هستند. حساسیت به لوازم آرایشی و بهداشتی می تواند موجب تورم، انسداد منافذ و خشکی بیش از اندازه پوست شود و به پوست شما آسیب بزند. بهتر است قبل از استفاده از هر نوع کرم آرایشی و بهداشتی آن را روی پوست امتحان کنید و به نوع پوست خود نیز توجه داشته باشید.

حتما بخوانید  طرز تهیه بامیه مرغ خوشمزه با نان باگت یا تست به روش ترکیه ای

 

 

۷- مصرف بیش از اندازه ویتامین A وB3، علت پوست پوست شدن صورت

 

استفاده بیش از اندازه از برخی ویتامین های مثل ویتامین A و ویتامین B3 که به عنوان نیاسین شناخته می شود، می تواند موجب پوسته شدن صورت شود.

 

 

۸- خشکی بیش از حد پوست، عامل اصلی پوست پوست شدن صورت

 

خشکی بیش از حد پوست، عامل اصلی پوست پوست شدن صورت

 

خشکی پوست معمولاً به دلایل متعددی اتفاق می افتد. در اکثر مواقع خشک و سرد بودن هوا، دوش گرفتن با آب داغ مهم ترین دلایلی هستند که موجب خشکی شدید پوست می شوند. درواقع زمانی که پوست خشک می شود، سلول های پوست نمی توانند به راحتی به هم بچسبند و از همین رو پوست شروع به پوسته شدن می کند. این موضوع می تواند به دلیل کمبود شدید آب نیز ایجاد شود.

 

 

۹- مصرف داروهای موضعی، علت پوسته شدن صورت

 

مصرف داروهایی که حاوی رتینوئید هستند و برای درمان آکنه و چین و چروک استفاده می شوند، موجب لایه برداری پوست می شود. داروهای موضعی ضد آکنه که حاوی بنزوئیل پراکسید هستند، سولفا که نوعی آنتی بیوتیک است و همچنین اسید سالیسیلیک نیز موجب خشک شدن پوست می شوند. اگر پوست حساسی دارید، بهتر است از مصرف این داروهای موضعی خودداری کنید. به جای این داروها می توانید از پاک کننده های ملایم و مرطوب کننده های سبک و بدون روغن استفاده کنید.

 

 

۱۰- آلودگی هوا، دلیل پوسته شدن صورت

 

در بسیاری از مواقع پوسته شدن صورت هنگام آرایش و یا نامناسب شدن ظاهر پوست ما مربوط به آلودگی هوا است. آلودگی هوا اثرات منفی زیادی روی پوست دارد و می تواند موجب پوسته شدن صورت شود.

 

 

 درمان پوسته پوسته شدن صورت

 

 درمان پوسته پوسته شدن صورت

 

برای درمان پوسته ریزی صورت می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید.

 

 

۱- روغن زیتون، درمان پوسته ریزی صورت

 

روغن زیتون، درمان پوسته ریزی صورت

 

روغن زیتون یک مرطوب کننده طبیعی فوق العاده برای درمان خشکی پوست است. این روغن حاوی اسیدهای چرب و ویتامین E است که می تواند پوسته شدن صورت را درمان کند. برای استفاده از روغن زیتون باید مقداری روغن را با نوک انگشتان روی صورت خود ماساژ دهید. اگر پوستتان به شدت خشک است، می توانید تا ۳ بار در روز این کار را انجام دهید. استفاده از اسکراب روغن زیتون به همراه مقداری نمک نیز می تواند سلول های مرده پوست را از بین ببرد و پوست شما را نرم و لطیف کند.

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۵ کرم مرطوب کننده خانگی برای پوست خشک «

 

 

۲- کمپرس سرد، پوسته پوسته شدن پوست دست و صورت

 

اگر پوسته شدن صورت شما به دلیل التهاب ، اگزما و آفتاب سوختگی ایجاد شده است، استفاده از کمپرس سرد می تواند روش مؤثری برای درمان باشد. این کار درد ناشی از پوست پوستش شدن را کاهش می دهد و به رفع التهاب پوست کمک می کند. برای این کار می توانید مقداری یخ را داخل یک کیسه پلاستیکی بریزید. سپس کیسه پلاستیکی را داخل یک پارچه بپیچید و روی محل التهاب قرار دهید. از قرار دادن یخ به طور مستقیم روی پوست اجتناب کنید.

 

 

۳- عسل، بهترین درمان پوسته پوسته شدن روی بینی و صورت

 

عسل، بهترین درمان پوسته پوسته شدن روی بینی و صورت

 

عسل یک مرطوب کننده طبیعی است و به حفظ رطوبت پوست کمک زیادی می کند. از طرف دیگر آنزیم های موجود در عسل به عنوان یک لایه بردار برای پوست عمل می کند. برای استفاده از عسل بهتر است قبل از دوش گرفتن عسل را به صورت خود بمالید. سپس به آرامی ماساژ دهید. اجازه دهید برای ۱۰ دقیقه روی پوست بماند. سپس دوش بگیرید یا پوست خود را با آب فراوان بشویید. برای درست کردن ماسک عسل نیز می توانید ۲ قاشق غذاخوری عسل را با ۲ قاشق غذاخوری ماست ترکیب کنید. سپس این ماسک را روی محل آسیب دیده پوست قرار دهید. اجازه دهید ماسک روی پوست خشک شود. سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید.

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۰ خواص دارویی و پزشکی عسل «

 

 

۴- ژل آلوئه ورا، بهترین پماد برای پوسته پوسته شدن صورت

 

آلوئه ورا یک گیاه بی نظیر برای رفع التهابات پوستی و آبرسانی پوست است، آلوئه ورا ضد التهاب، تسکین دهنده پوست، مرطوب کننده و لایه بردار است. به رفع علائم حساسیت و التهاب پوست کمک می کند و خارش ناشی از خشکی پوست را کاهش می دهد. برای استفاده از آلوئه ورا مقداری از ژل داخل برگ آلوئه ورا را بردارید. این ژل را برای ۱۵ دقیقه روی پوست قرار دهید. می توانید روزانه ۲ بار از این ژل استفاده کنید. برای درست کردن ماسک آبرسان آلوئه ورا نیز می توانید ۲ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا را با مقداری روغن ویتامین E ترکیب کنید. سپس این ترکیب را روی پوست قرار دهید. می توانید در روز ۲ تا ۳ بار از این ماسک استفاده کنید. برای درمان پوسته پوسته شدن صورت بعد از لایه برداری نیز می توانید از مقداری ژل آلوئه ورا استفاده کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه اسکمو آلبالو خوشمزه بدون قالب به 3 روش بازاری

 

 

خواص درمان و پزشکی آلوورا برای درمان انواع مشکلات پزشکی را می دانید؟

 

 

۵- خیار، بهترین درمان پوست پوست شدن صورت

 

خیار، بهترین درمان پوست پوست شدن صورت

 

خیار یک میوه فوق العاده برای آبرسانی پوست است که به دلیل وجود ویتامین سی رادیکال های آزاد را نابود می کند و به حفظ سلامت پوست و درمان پوسته شدن صورت کمک می کند. برای استفاده از خیار می توانید ۱ عدد خیار را رنده کنید. آن را برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوست قرار دهید. سپس پوست خود را با آب ولرم بشویید. می توانید تا دو بار در روز این کار را تکرار کنید. برای درست کردن ماسک خیار نیز می توانید نصف لیوان فرانسوی دسته دار خیار رنده شده را با ۱ قاشق غذاخوری ماست و ۱ قاشق عسل ترکیب کنید. این ماسک را روی صورت خود قرار دهید. اجازه دهید این ماسک برای ۲۰ دقیقه روی پوستتان بماند. سپس صورت خود را آب ولرم بشویید. می توانید روزانه یک بار از این ماسک استفاده کنید.

 

 

۶- سرکه سیب، بهترین درمان پوسته پوسته شدن پوست سر و صورت

 

اگر پوست سر و صورتتان پوست پوست می شود، یکی از بهترین روش های درمان استفاده از سرکه سیب است. سرکه سیب به تنظیم PH پوست کمک می کند و رفع خشکی و پوسته شدن نقش مهمی دارد. برای استفاده از سرکه سیب باید ۱ قاشق چایخوری سرکه سیب را با ۱ فنجان آب ترکیب کنید. سپس این محلول را با استفاده از یک پنبه روی پوست بمالید. اجازه دهید این ماسک برای ۱۰ دقیقه روی پوستتان بماند. سپس پوستتان را با آب سرد بشویید و خوب خشک کنید. روی پوست از یک مرطوب کننده سبک استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » روش های جوانسازی پوست با سرکه سیب «

 

 

۷- موز، لایه بردار طبیعی پوست برای درمان پوسته شدن صورت

 

موز، لایه بردار طبیعی پوست برای درمان پوسته شدن صورت

 

موز رسیده همانند یک لایه بردار برای پوست عمل می کند. آنتی اکسیدان های موجود در موز می تواند سلول های مرده پوست را لایه برداری کنید و خشکی پوست را درمان کند. برای استفاده از موز می توانید موز را له کنید برای ۲۰ دقیقه روی پوست قرار دهید. برای درست کردن ماسک موز نیز می توانید نصف یک موز رسیده را با مقداری ماست ترکیب کنید. سپس این ماسک را برای ۱۵ دقیقه روی پوست بگذارید. برای اثر بخشی بهتر می توانید یک بار در روز از این ماسک استفاده کنید.

 

 

۸- نوشیدن آب، بهتری درمان پوست پوست شدن صورت

 

نوشیدن آب، بهتری درمان پوست پوست شدن صورت

 

اگر پوسته شدن صورت و بدن شما یک باره ایجاد شده باشد، احتمالاً این سوال در ذهنتان ایجاد شده است که پوسته پوسته شدن بدن نشانه چیست؟ در اکثر مواقع پوسته پوسته شدن نشانه کم آبی است. بدن ما به طور روزانه به ۸ تا ۱۰ لیوان آب نیاز دارد. این موضوع می تواند بسته به سن، وضعیت سلامت، سطح فعالیت بدنی و آب و هوای منطقه زندگی متفاوت باشد. اما به هر صورت کم آب اولین و مهم ترین عامل پوسته شدن صورت است. برای جبران کم آبی می توانید از آب، آب نارگیل و چای سبز استفاده کنید. مصرف میوه ها و سبزیجات تازه را افزایش دهید. از خوردن کافئین و الکل اجتناب کنید.

 

 

روش های جلوگیری از پوسته شدن صورت

 

روش های جلوگیری از پوسته شدن صورت

 

  • از پوشاندن صورت با کرم های آرایشی سنگین اجتناب کنید. این کار نه تنها پوسته ریزی صورت شما را پنهان نمی کند، بلکه ظاهر نامناسبی نیز به آن می بخشد.
  • از دست زدن به پوست صورت اجتناب کنید.
  • از جدا کردن پوسته ها از صورت اجتناب کنید.
  • برای پیشگیری از پوسته شدن پوست از دوش گرفتن با آب داغ اجتناب کنید و سعی کنید حداکثر ۱۰ دقیقه دوش بگیرید.
  • روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب بخورید.
  • از مصرف محصولات بهداشتی و آرایشی حاوی الکل و عطر اجتناب کنید.
  • برای تمیز کردن صورت از شوینده های ملایم استفاده کنید.
  • برای خشک کردن صورت از یک حوله نرم استفاده کنید.
  • در پاسخ به این سوال که کمبود کدام ویتامین باعث پوسته پوسته شدن پوست میشود، باید بدانید که کمبود امگا ۳ و ویتامین E می تواند زمینه خشک شدن پوست را فراهم کند. پس از غذاهای حاوی امگا ۳ و ویتامین E بیشتر استفاده کنید.

 

 

جمع بندی نهایی

 

اگر شما هم با مشکل پوسته پوسته شدن صورت مواجه شده اید و به دنبال راهی برای درمان آن هستید، بهتر است به جای استفاده از داروهای شیمیایی، ابتدا روش های طبیعی ذکر شده در این مقاله را امتحان کنید. به یاد داشته باشید که کم آبی مهم ترین دلیل بروز ین مشکل است پس بدن خود را هیدراته نگه دارید و برای آبرسانی پوست نیز از ماسک ها و روغن های مفید برای پوست استفاده کنید. نوشیدنی های کافئین دار موجب دفع آب بدن و کم آبی می شوند. از همین رو فراموش نکنید که برای تأمین آب مورد نیاز بدن چای و قهوه گزینه های مناسبی نیستند.

 

 

منابع: health.howstuffworks، skinkraft

 

کالابرگ الکترونیک