۱۰ مورد از خواص وازلین برای زیبایی پوست و التیام جای زخم

۱۰ مورد از خواص وازلین برای زیبایی پوست و التیام جای زخم


29 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص وازلین برای پوست و مو

بسیاری از افراد نمی‌دانند که وازلین یا ژله پترولیوم از محصولات جانبی نفت است. کاربردهای وازلین برای التیام آسیب‌های پوستی استفاده می‌شود. همچنین فواید و خواص وازلین برای پوست، مو و ناخن بسیار زیاد هستند. در این مطلب از سرویس سلامت  مجله کوروش شما را با ۱۰ کاربرد و خواص وازلین برای سلامت و زیبایی پوست و مو و مژه و ابرو و … آشنا خواهیم کرد.

وازلین چیست؟

 

وازلین برای اولین بار در دهه ۱۸۶۰ توسط رابرت آگوستوس چسبرو، شیمی‌دان نیویورکی کشف شد. در سال ۱۸۷۰ این محصول را ژله نفتی وازلین نامیدند. این محصول به شدت محبوب شد و نرخ خرید آن در سال ۱۸۷۵ به یک شیشه در دقیقه رسید. وازلین مخلوطی از روغن‌های معدنی و موم بوده و از زمان کشف آن تا به حال ترکیب آن تغییر چندانی نکرده است.

 

 

۱- خواص وازلین برای پوست و مو

 

خواص وازلین برای پوست و مو

 

در دنیای زیبایی از تاثیر وازلین برای نرمی پوست و رشد مو داستان‌های زیادی گفته شده، اما تحقیقات علمی برای اثبات آن وجود ندارد. آن چه مشخص است تاثیر مثبت وازلین بر حفظ رطوبت، نرم‌شدن و جلوگیری از شکنندگی موهاست.

هنگامی که از وازلین برای موهای خود استفاده می‌کنید، مقدار آن را در نظر بگیرید. حتی برای موهای بلند یک نخود وازلین کافی است. برای پاک کردن وازلین از مو، آن را با شامپو و آب نسبتا گرم بشویید. اگر حس می‌کنید چربی وازلین بر موهای شما باقی مانده، کمی جوش شیرین به شامپوی خود اضافه کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ روش درمان ریزش شدید مو زنان و مردان؛ راه‌های پیشگیری و رشد مجدد

 

 

۲- التیام جراحت و سوختگی و جای لک زخم با وازلین

 

یکی از خواص وازلین برای پوست و مو، حفظ رطوبت آن است. همین موضوع برای درمان سوختگی‌های سطحی و جای زخم‌ (اسکار) و لک حاصل از آن به کار می‌آید. اما برای درمان جای زخم و لک آن روی صورت و بدن با وازلین باید به تمیزی محل آن دقت کنید. در صورت وجود میکروب و آلودگی وازلین آن را در خود نگه‌‌ می‌دارد. بنابراین پیش از استفاده باید سطح مورد نظرتان را ضدعفونی کنید.

حتما بخوانید  معرفی بهترین ماسک موها برای بازسازی انواع مو خشک و کدر

 

 

۳- وازلین برای درمان جوش صورت و بدن

 

از وازلین برای یک روش درمان جوش صورت نام برده می شود. اما طبق گفته‌های برند اورجینال وازلین، برخلاف صحبت‌های برخی کارشناسان وازلین باعث بسته‌شدن منافذ نمی‌شود و جوش صورت و بدن را درمان نمی کند. شما می‌توانید از یک لایه وازلین برای رطوبت‌رسانی به پوست و درمان جای جوش‌ های صورت و بدن استفاده کنید. با این حال اگر پوستی چرب و مستعد آکنه دارید، قبل از مصرف وازلین این موضوع را با پزشک‌تان در میان بگذارید.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل انواع مختلف جوش و آکنه صورت و بدن و روش‌های درمان

 

 

۴- مصارف وازلین برای درمان خشکی پوست

 

مصارف وازلین برای درمان خشکی پوست

 

پس از استحمام وازلین را بر پوست دست و پای خود بمالید تا از خشک‌شدن آن جلوگیری کنید. در زمستان و پاییز می‌توانید از کمی وازلین برای نرمی پوست بینی خود کمک بگیرید. از وازلین برای درمان ترک پا استفاده کنید و نتایج شگفت‌انگیز آن را با چشم خود ببینید. کافی است پاهای خود را برای ۱۵ در آب و نمک قرار دهید و بعد خشک کرده و وازلین بمالید. سپس جوراب نخی بپوشید و صبر کنید تا پاهای‌تان نرم شوند.

 

اگر پوست دست‌تان در اثر استفاده زیاد از مواد ضدعفونی‌کننده در دوران کرونا یا کار سخت آسیب دیده و ترک خورده، می‌توانید سراغ وازلین بروید. پس از شستن و خشک‌کردن دست‌ها به آنها وازلین زده و دستکش پلاستیکی یا نخی بپوشید.

 

 

۵- پاک کردن آرایش با وازلین

 

به دلیل حساس بودن پوست اطراف چشم معمولا برای پاک کردن آرایش چشم از مواد روغنی استفاده می‌شود. شوینده‌های دیگر یا پاک‌کننده‌های قلیایی یا الکلی ممکن است باعث ایجاد چروک در این ناحیه شوند. برای پاک کردن آرایش چشم با وازلین، کمی از آن را روی پنبه یا گوش پاک‌کن بمالید.

حتما چشم خود را هنگام کشیدن پنبه وازلینی ببندید. بسیاری از خانم‌ها از این روغن برای رفع چین و چروک اطراف چشم نیز استفاده می‌کنند.

 

 

بیشتر بخوانید: تونر صورت چیست؛ نحوه استفاده از تونر صورت برای پاکسازی پوست

حتما بخوانید  این 10 اشتباه رنگ موی جدید را به سرعت کدر و بد رنگ می‌‌کند

 

 

۶- خواص و کاربرد وازلین برای درمان سوختگی پای نوزاد

 

خواص و کاربرد وازلین برای درمان سوختگی پای نوزاد

 

ادرار سوختگی مشکل شایعی است که اکثر نوزادان دچار آن می‌شوند. این مشکل دردناک با ایجاد بثورات قرمز و دردناکی همراه است که بی‌تابی نوزاد را به دنبال دارد. برای درمان سوختگی پای نوزاد با وازلین، پس از تمیز کردن پوست کودک آن خشک کنید و یک لایه وازلین روی مناطق سوخته و ملتهب بمالید. وازلین یک لایه محافظ روی پای نوزاد ایجاد کرده و آن را بهبود می‌بخشد. در صورت باقی ‌ماندن بثورات با پزشک مشورت کنید.

 

 

۷- استفاده از وازلین برای پوست هنگام رنگ ‌کردن موها

 

برای اینکه هنگام رنگ کردن موها، پوست‌تان رنگی نشود یک لایه وازلین روی گوش‌ها، پیشانی، گردن و اطراف صورت بمالید. به این ترتیب در صورت تماس با رنگ مو، پوست شما رنگ نخواهد گرفت. همچنین می‌توانید هنگام لاک زدن اطراف ناخن را با وازلین چرب کنید. به این ترتیب لاک بیرون زده از ناخن را به راحتی پاک می‌شود.

 

 

۸- ماندگاری عطر با استفاده از وازلین

 

ماندگاری عطر با استفاده از وازلین

 

اگر عطر را روی سطح چربی بپاشید، ماندگاری آن افزایش می‌یابد. کمی وازلین در محل استعمال عطر بمالید تا ماندگاری بوی خوش آن بیشتر شود.

 

 

۹- وازلین برای رشد و تقویت مژه و ابرو

 

فواید و خواص وازلین به پوست و مو ختم نمی‌شود. با ماساژ مقدار کمی وازلین (به اندازه یک دانه برنج) بر روی ابرو، آنها را تقویت کنید. برخی منابع از فواید وازلین برای مژه نیز گفته‌اند. قبل از خواب به کمک گوش پاک‌کن مقدار بسیار کمی وازلین – از ریشه به نوک – روی مژه‌ها بمالید. دقت کنید وازلین به هیچ‌وجه نباید داخل چشم برود.

 

 

۱۰- درمان موخوره با وازلین

 

درمان موخوره با وازلین

 

قرار گرفتن در معرض آفتاب، باد، آب استخر یا سایش مو به روسری و شال می‌تواند باعث ایجاد موخوره شود. کمی وازلین را توسط دست یا گوش‌ پاک‌کن به انتهای ساقه مو بمالید. برای درمان موخوره باید این کار را به صورت مداوم انجام دهید.

 

 

۱۱- درمان خشکی پوست و شوره مو با وازلین

 

برای درمان خشکی پوست سر و درمان شوره سر یک ‌ساعت قبل از استحمام کمی وازلین را به کف سرتان بمالید و با نوک انگشتان ماساژ دهید. در حمام سرتان را با شامپو بشویید و با آب ولرم آب بکشید.

 

 

منبع: healthline

 

 

 

کالابرگ الکترونیک