تمام خواص و مضرات و طبع بهار نارنج و روغن آن

تمام خواص و مضرات و طبع بهار نارنج و روغن آن


11 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تمام خواص و مضرات و طبع بهار نارنج و روغن آن

شکوفه های درخت نارنج را بهار نارنج می نامند. این گل های سفید به قدری خوشبو هستند که از آنها در صنعت عطرسازی استفاده می شود. طب سنتی نیز بر خواص عرق بهار نارنج، شربت بهار نارنج و دمنوش بهار نارنج تاکید بسیاری کرده است. در این مطلب از مجله کوروش قصد داریم شما را با خواص بهار نارنج برای اعصاب، معده، خواب و راحت و … بیشتر آشنا کنیم. همچنین موارد منع مصرف و مضرات بهار نارنج را نیز به شما خواهیم گفت.

 

طبع بهار نارنج در طب سنتی گرم و خشک ذکر شده و مصرف آن برای رفع سردی مفید است. شکوفه های نارنج تقریبا در اردیبهشت بر درختان نارنج دیده می شوند. این گل های سفید و نباتی رنگ خیلی زود می ریزند. از شکوفه های تازه برای تهیه عرق بهار نارنج و مربا و از شکوفه های خشک شده برای تهیه دمنوش بهار نارنج استفاده می شود. البته ایرانی ها گاهی چند پر بهار نارنج را برای بوی خوش آن به چای سیاه نیز اضافه می کنند. شربت بهار نارنج که با اضافه کردن عرق بهار نارنج به شربت آب و شکر تهیه می شود، یک نوشیدنی معطر و خوش طعم برای پذیرایی از مهمانان است.

 

طبع بهار نارنج سرد است یا گرم

 

چند طرز تهیه دمنوش بهار نارنج

 

 

۷ مورد از خواص دمنوش و عرق بهار نارنج

 

 

تسکین و آرامش اعصاب

 

یکی از کاربردهای بهار نارنج در طب سنتی، تسکین اضطراب و آرامش اعصاب است. برای این کار می توانید یک فنجان دمنوش بهار نارنج یا کمی عرق بهار نارنج به همراه آب بنوشید. همچنین می توانید کمی عرق بهار نارنج را به وان آب گرم اضافه کنید یا اسانس بهار نارنج را در اسانس سوز بریزید و از رایحه آرام بخش آن بهره ببرید. مصرف بهار نارنج در پیشگیری و درمان قولنج ها و گرفتگی های عصبی نیز موثر است.

 

خواب راحت و آسوده

 

خواب راحت و آسوده با بهار نارنج

 

خواص بهار نارنج برای آرامش اعصاب آنقدر موثر است که آبه آن دیازپام طبیعی گفته می شود. اگر دچار بی خوابی های شبانه می شوید، یک تا دو ساعت پیش از خواب کمی عرق بهار نارنج یا چای بهار نارنج مصرف کنید تا خوابی آرام و راحت داشته باشید. البته مصرف شکر و قند، خود باعث بی خوابی می شود. پس بهتر است دمنوش تان را با مقدار کمی عسل نوش جان کنید.

 

 

۱۰ خاصیت درمانی عسل

 

 

 خواص بهار نارنج برای سفتی و بستن منافذ پوست

 

از خوبی های روغن و عرق بهار نارنج برای پوست هرچه بگوییم کم است. همین بس که بدانید از عصاره بهار نارنج به طور گسترده ای در محصولات پوستی نوزادن استفاده می شود. اگر پوست چربی دارید یکی از بهترین گزینه ها برای تنظیم چربی و پاکسازی پوست صورتتان، عرق بهار نارنج است. عرق بهار نارنج را از جای معتبری تهیه کرده و آن را مانند تونر روی صورت خود اسپری کنید.

 

 خواص بهار نارنج برای سفتی و بستن منافذ پوست

 

تونر بهار نارنج علاوه بر پاک کردن آلودگی ها، باعث نرمی و شفافیت پوست شما خواهد شد. همچنین استفاده از این محصول طبیعی به صورت مداوم بهبود بافت پوست، جمع شدن منافذ و سفتی پوست را به دنبال خواهد داشت. عرق بهار نارنج علاوه بر کاربردهای مراقبتی، فواید درمانی نیز دارد. روغن یا اسانس بهار نارنج، خواص ضد قارچی و آنتی باکتریال دارد و برای پاکسازی پوست های دارای آکنه و جوش مفید است. اگر پوستی حساس یا مبتلا به پسوریازیس دارید که به سادگی تحریک و دانه دانه می شود، می توانید از عرق بهار نارنج برای بهبود آن کمک بگیرید.

 

 

روش های استفاده از تونر برای پاکسازی پوست

 

 

موهای نرم و سالم با بهار نارنج

 

یکی دیگر از کاربردهای زیبایی بهار نارنج نرم کردن موهاست. کمی عرق بهار نارنج در مقداری آب بریزید و پس از استحمام روی موها اسپری کنید.  این کار علاوه بر نرمی و براق کردن، عطر فوق العاده خوبی به موهای شما می بخشد. گفتیم که عرق بهار نارنج خواص آنتی باکتریال دارد. بنابراین می توانید از عرق بهار نارنج به عنوان ماسک پاکسازی کف سر نیز کمک بگیرید. این کار را یک ساعت پیش از رفتن به حمام انجام دهید. این کار به درمان خارش پوست سر و آب رسانی و تغذیه پوست سر کمک می کند.

 

موهای نرم و سالم با بهار نارنج

 

بهار نارنج برای آفتاب سوختگی

 

اگر در معرض آفتاب قرار گرفته و دچار آفتاب سوختگی شده اید، می توانید از خواص عرق بهار نارنج کمک بگیرید. عرق بهار نارنج قرمزی و التهاب حاصل از آفتاب سوختگی را تسکین می دهد.

 

 

بهار نارنج برای دیابت و قند خون

 

به طور معمول مصرف میوه و آب نارنج برای کاهش قند خون توصیه می شود. بهار نارنج نیز خواص مشابهی دارد. مصرف دمنوش یا عرق بهار نارنج به صورت به صورت مدام می تواند به کاهش قند خون کمک کند. البته این کار باید با مشورت پزشک و کنترل مرتب قند خون انجام شود تا سطح قند خون بیش از اندازه پایین نیاید.

 

بهار نارنج برای دیابت و قند خون

 

فواید بهار نارنج برای معده و لاغری

 

اگر از مشکلاتی همچون نفخ یا سوزش معده رنج می برید نیز می توانید روی خواص بهار نارنج حساب کنید. نوشیدن دمنوش بهار نارنج یا کمی عرق بهار نارنج به همراه آب می تواند اسید معده را تا حدی خنثی کند. همچنین عرق بهار نارنج برای رفع دل درد و گازهای اضافی معده نیز مفید است. همچنین نوشیدن چای بهار نارنج به دلیل داشتن ماده «سینفرین» موجب کاهش اشتها، افزایش متابولیسم و چربی سوزی می شود.

 

 

چند روش خانگی برای درمان نفخ

 

 

موارد منع مصرف و مضرات بهار نارنج

 

به طور کلی مصرف بهار نارنج برای افراد در شرایط و سنین مختلف ضرری ندارد. اما نکته مهمی که باید حتما به آن توجه داشته باشید این است که گرچه بهار نارنج خواص فراوانی دارد اما نباید در مصرف آن زیاده روی کرد. اگر بیماری خاصی دارید یا دارو مصرف می کنید، برای مصرف دمنوش یا عرق بهار نارنج با پزشک خود مشورت کنید. بوییدن بیش از حد بهار نارنج و زیاده روی در مصرف آن موجب بی خوابی می شود.

 

موارد منع مصرف و مضرات بهار نارنج

 

فشار خون بالا

 

بهار نارنج فشار خون را تا حدی بالا می برد. به همین دلیل مصرف بهار نارنج به افرادی که فشار خون بالایی دارند توصیه نمی شود.

 

 

این مواد غذایی عامل فشار خون بالا هستند

 

 

مصرف بهار نارنج در دوران بارداری

 

این عرق تا حدی قاعده آور است. به همین دلیل زنان باردار از مصرف مقادیر زیاد بهار نارنج منع شده اند. البته زنان در دوره بارداری نباید از داروهای آرام بخش مانند دیازپام استفاده کنند. به همین دلیل کمک گرفتن از بهار نارنج در دوران بارداری در مقادیر کم می تواند در کاهش استرس و رفع مشکلات خواب آنها مفید باشد. نوشیدن کمی عرق بهار نارنج پیش از زایمان برای کاهش درد و سهولت وضع حمل مفید است. همچنین خواص آرام بخشی و ضد افسردگی بهار نارنج گزینه ای عالی برای بهبود افسردگی پس از زایمان به شمار می رود.

 

 

چند نکته برای مصرف بهار نارنج

 

  • برای حفظ کیفیت و خواص، عرق بهار نارنج را به دور از نور خورشید نگه دارید و زود مصرف کنید تا فاسد نشود.
  • طبق اصول طب سنتی، گلاب ماده مصلح بهار نارنج است. در صورت زیاده روی در مصرف آن کمی گلاب بنوشید.
  • برای گرفتن طعم تلخ دمنوش بهار نارنج،‌ کمی چوب دارچین به آن اضافه کنید.
  • گل های بهار نارنج باید در سایه خشک شوند تا تغییر رنگ ندهند.

 

 

کلام آخر

 

بهار نارنج با همان شکوفه های درخت نارنج، گلی خوشبو و سفید رنگ است. این گل پر خاصیت را برای تهیه مربا، گرفتن عرق و تهیه دمنوش به کار می برند. دمنوش و عرق بهار نارنج خواص فراوانی برای سلامتی دارند که از میان آنها می توان به آرامش اعصاب، رفع بی خوابی و پوست شاداب اشاره کرد.

 

کالابرگ الکترونیک