بهترین زمان انجام یوگا صبح است یا عصر؟

بهترین زمان انجام یوگا صبح است یا عصر؟


2 تیر 1400 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین زمان برای یوگا
فهرست محتوا پنهان

یوگا یکی از مفیدترین تمریناتی است که علاوه بر سلامت جسم، موجب افزایش انرژی و رفع استرس و افکار منفی می شود. این ورزش به طور سنتی صبح زود و یا عصرها انجام می شود. انجام دادن تمرینان یوگا در خانه می تواند در هر زمان از شبانه روز فوایدی را برای سلامت شما داشته باشد. به طور کلی حرکات یوگا برای افزایش انرژی باید زمانی انجام شود که شما انرژی و انگیزه بیشتری دارید. در این مقاله از مجله کوروش قصد داریم تا به شما بگوییم بهترین زمان برای انجام حرکات یوگا چه ساعتی از روز است.

 

 

بهترین زمان برای یوگا

 

بهترین زمان برای یوگا

 

بیشتر مدارس و باشگاه های تمرین یوگا توصیه می کنند که حرکات ورزش یوگا را درست در زمان طلوع خورشید انجام دهید. اما ممکن است شما جز آن دسته از افراد شب زنده داری باشید که بیدار شدن صبح زود برایتان مثل یک کابوس است. اجازه ندهید این فلسفه شما را از انجام تمرینات یوگا دور کند. یوگا یک تمرین جامع جسمی و ذهنی است که انجام دادن آن هر زمان از شبانه روز می تواند فواید زیادی برای شما داشته باشد. پس بهتر است قبل از هر چیزی این ورزش را با سبک زندگی خودتان تنظیم کنید.

واقعیت این است که شما می توانید حرکات یوگا برای افزایش انرژی را در هر ساعت از شبانه روز که دوست دارید، انجام دهید. تنها لازم است از خودتان بپرسید که در چه ساعتی از روز احساس انرژی، تعادل، انگیزه، انعطاف پذیری و هوشیاری بیشتری دارید.

 

 

بیشتر بخوانید » آموزش تصویری ۵ حرکت ساده یوگا برای مبتدی ها «

 

 

فواید انجام حرکات یوگا در صبح

 

فواید یوگا در صبح

 

همانطور که گفته شد عده زیادی از طرفداران یوگا بر این اعتقاد هستند که بهترین زمان برای یوگا صبح زود است. اما انجام دادن تمرینات یوگا در صبح چه فوایدی برای شما دارد؟

 

 

افزایش انرژی مفاصل از فواید یوگا در صبح

 

با بالا رفتن سن زمانی که صبح ها از خواب بیدار می شوید، احساس سفتی و درد عضلات بلند شدن از رختخواب را برایتان سخت می کند. باید بگوییم که هیچ درمانی برای پیری مفاصل وجود ندارد. اما انجام دادن حرکات یوگا در صبح می تواند درد و پیری عضلات را تا حدودی از بین ببرید. مطالعات نشان می دهد که انجام تمرینات یوگا می تواند شدت سفتی و درد عضلات و مفاصل در صبح را کاهش دهد. این موضوع موجب می شود تا در تمام طول روز انرژی بیشتری داشته باشید و بدن شما انعطاف پذیرتر باشد.

 

 

افزایش متابولیسم بدن از نکات مهم در یوگای صبحگاهی

 

افزایش متابولیسم بدن از نکات مهم در یوگای صبحگاهی

 

تمرینات یوگا به تقویت متابولیسم بدن و حفظ سطح قند خون کمک زیادی می کند. مطالعات اخیر نشان می دهد که یوگا حتی می تواند سوخت و ساز بدن شما را از تمرینات ورزشی شدید نیز بیشتر افزایش دهد و روی بهبود وضعیت هضم و کاهش سطح قند خون تأثیر بگذارد.

 

 

افزایش انرژی و بهبود هضم غذا با یوگای صبحگاهی

 

بسیاری از متخصصین یوگا معتقد هستند که بهتر است یوگا را در صبح زود و با معده خالی انجام دهید. انجام دادن تمرینات یوگا در صبح ها موجب می شود تا در کل روز انرژی بیشتری داشته باشید. از طرف دیگر انجام یوگا قبل از صبحانه می تواند به هضم غذای شما نیز کمک زیادی کند. می توانید تمرینات یوگا را یک ساعت قبل از صبحانه انجام دهید. در صورتی که دوست دارید می توانید یک وعده میوه قبل از شروع تمرینات یوگا میل کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » آموزش ۱۰ حرکت یوگا برای درمان و کم کاری تیروئید «

 

 

کاهش استرس و اضطراب با تمرینات یوگا در صبح

 

کاهش استرس و اضطراب با تمرینات یوگا در صبح

 

یکی از مهم ترین نکات مهم در یوگای صبحگاهی این است که روحیه و بدن شما را برای تمام طول روز آماده می کند. گفته می شود که بهترین زمان برای یوگا صبح است. انجام تمرینات یوگا می تواند به کاهش استرس و اضطراب شما در طول روز کمک کند. در مطالعه ای که در مورد یوگای صبحگاهی انجام شد، مشخص شد که ۹۴ درصد از افراد با انجام تمرینات یوگا در صبح توانستند به استرس خود در طول روز غلبه کنند. یوگا با کاهش ضربان قلب بدن شما را آرام می کند و به کاهش استرس شما کمک زیادی می کند.

 

 

بیشتر بخوانید » آموزش تصویری ۱۰ حرکت ساده یوگا برای درمان افسردگی «

 

 

داشتن زمان بیشتر در طول روز با تمرینات یوگا در صبح

 

زمانی که صبح زود تمرینات یوگا را انجام دهید، دیگر می توانید کل روز را به هر کاری که دوست دارید بپردازید. می توانید زمان خود را بهتر مدیریت کنید. شما با انجام تمرینات صبحگاهی یوگا زمان زیادی برای وقت گذرانی با دوستان و رسیدگی به امور منزل دارید و این موضوع موجب می شود تا بیشتر از زندگی لذت ببرید.

 

 

یوگای صبحگاهی بهترین زمان ارتباط شما با خودتان

 

یوگای صبحگاهی بهترین زمان ارتباط شما با خودتان

 

یکی دیگر از دلایلی که گفته می شود بهترین زمان برای یوگا صبح است، تخلیه ذهن از افکار منفی و برقراری ارتباطی قوی تر با خودتان است. انجام دادن یوگا در صبح یعنی قبل از شروع هر کاری و در ابتدای روز افکارتان را کنترل کنید. تمرینات یوگا به شما یاد می دهد تا روی ذهن، تنفس و حرکات خود متمرکز شوید. با این روش می توانید افکار و احساسات خود را کنترل کنید. با یوگا قدرت بدنی شما افزایش پیدا می کند و می توانید بهتر با خودتان و درونتان ارتباط برقرار کنید.

 

 

نکات منفی در مورد یوگای صبحگاهی

 

نکات منفی در مورد یوگای صبحگاهی

 

شاید بارها شنیده اید که بهترین زمان برای یوگا صبح است، اما به هر حال انجام دادن تمرینات یوگا در صبح می تواند با جنبه های منفی نیز همراه باشد. در ادامه به برخی از نکات منفی در مورد یوگای صبحگاهی اشاره شده است.

 

 

سفت بودن بدن در صبح از نکات منفی یوگای صبحگاهی

 

سردی و سفتی عضلات در صبح موجب می شود تا بدن شما انعطاف پذیری کمتری داشته باشد. انجام یک باره تمرینات یوگا در صبح می تواند موجب ایجاد درد شدید در عضلات  مفاصل شود. به طور معمول انجام تمرینات یوگا در صبح باید زمان بیشتری را به گرم کردن بدن اختصاص دهید. در حالی که انجام تمرینات یوگا در عصر به زمان کمتری نیاز دارد.

 

 

مناسب نبودن یوگای صبحگاهی برای شب زنده دارها

 

مناسب نبودن یوگای صبحگاهی برای شب زنده دارها

 

اگر جزو افرادی هستید که شب ها تا دیر وقت بیدار می مانید، احتمالاً بیدار شدن با طلوع آفتاب برای شما یک کابوس است. برای شما انجام دادن تمرینات یوگا در صبح به هیچ عنوان مناسب نیست. حرکات یوگا برای افزایش انرژی باید زمانی انجام شود که شما انگیزه، انرژی و هوشیاری بیشتری دارید. از همین رو بهتر است زمان بهتری را برای تمرینات یوگا انتخاب کنید.

 

 

فواید یوگا در عصر

 

فواید یوگا در عصر

 

بهترین زمان برای یوگا می تواند برای هر فرد متفاوت باشد. بسیاری از افراد صبح ها انرژی و هوشیاری لازم برای تمرینات یوگا را ندارند. از همین رو انجام یوگا در عصر می تواند انتخاب بهتری برایشان باشد.

 

 

گرم بودن عضلات از فواید یوگا در عصر

 

شما در طول روز بدن خود را حرکت می دهید و این موضوع موجب گرم شدن عضلات بدن می شود. انجام تمرینات یوگا در عصر معمولاً با تنش و دردهای عضلانی کمتری همراه است. از طرف دیگر شما نیز به زمان کمتری برای گرم کردن بدن نیاز دارید.

 

 

بالا بودن سطح انرژی و استقامت با یوگای عصرگاهی

 

بالا بودن سطح انرژی و استقامت با یوگای عصرگاهی

 

سطح استقامت و انرژی بیشتر افراد در اواخر روز از زمان بیدار شدن در هنگام صبح بیشتر است. هر چقدر شما برای انجام تمرینات یوگا انرژی بیشتری داشته باشید، به نتایج بهتری دست پیدا می کنید.

 

 

کمک به هضم غذا از دیگر فواید یوگا در عصر

 

اگر بعد از خوردن شام احساس سنگینی می کنید، تمرینات یوگا می تواند به هضم غذای شما کمک زیادی کند. یوگا کمک می کند تا غذایی که در طول روز مصرف کرده اید راحت تر هضم شود. تنها موضوعی که باید در مورد تمرینات یوگا بدانید این است که بین آخرین وعده غذایی که مصرف کرده اید و شروع تمرینات حدود ۲ تا ۳ ساعت صبر کنید. تمرینات یوگا می توانید اختلالات گوارشی را درمان کند و به از بین بردن نفخ، اسهال و گرفتگی معده کمک کند.

 

 

تجربه خوابی راحت تر با تمرینات یوگا در عصر

 

تجربه خوابی راحت تر با تمرینات یوگا در عصر

 

یوگا موجب تحریک اعصاب پاراسمپاتیک می شود و به آرامش ذهن و از بین بردن افکار منفی کمک زیادی می کند. نظرسنجی های انجام شده توسط مرکز ملی بهداشت آمریکا نشان می دهد که یوگا می تواند تا ۸۵ درصد استرس را از بین ببرد. از طرف دیگر تمرینات یوگا یک درمان طبیعی برای بی خوابی محسوب می شود. مطالعات نشان می دهد که ۵۵ درصد از افراد بعد از تمرینات یوگا در عصر خواب بهتری را تجربه می کنند.

 

 

بیشتر بخوانید » ۵ حرکت مدیتیشن برای تجربه خواب عمیق شبانه «

 

 

احساس آرامش با تمرینات یوگا در عصر

 

یوگا در شب همانند یک معجزه عمل می کند. این تمرینات به شما کمک می کنند تا تمام افکار و اتفاقات روز را فراموش کنید و ذهنتان را از همه چیز پاک کنید. از همین رو اگر قصد دارید به آرامش ذهنی برسید، بهترین زمان برای یوگا عصر و بعد از پایان کار است.

 

 

نکات منفی در مورد انجام یوگا در عصر

 

نکات منفی در مورد انجام یوگا در عصر

 

انجام دادن تمرینات یوگا در عصر در کنار تمام جنبه های مثبتی که دارد، می تواند موجب بروز مشکلاتی نیز شود. در ادامه به نکات منفی تمرینات یوگا در عصر اشاره شده است.

 

 

اختلالات مربوط به خواب از نکات منفی یوگای عصرگاهی

 

اگر چه یوگا می تواند در تجربه یک خواب راحت مؤثر است، اما انجام دادن تمرینات شدید یوگا در شب می تواند نتیجه عکس داشته باشد. زمانی که شما تمرینات شدید یوگا را انجام دهید، بدن زمان زیادی برای به آرامش رسیدن نیاز دارد. این موضوع موجب می شود تا نتوانید به راحتی بعد از تمرین بخوابید.

 

 

کاهش تمرکز در یوگای عصرگاهی به خاطر شلوغ بودن ذهن

 

کاهش تمرکز در یوگای عصرگاهی به خاطر شلوغ بودن ذهن

 

عصرها ذهن شما پر از اتفاقاتی است که در طول روز با آن مواجه شده اید. این موضوع موجب می شود تا تمرکز کردن و فکر نکردن به این اتفاقات برایتان کمی سخت باشد. از همین رو انجام دادن یوگا در عصر به تلاش بیشتری برای تمرکز نیاز دارد و کنترل تنفس و ذهن در این زمان مشکل تر است.

 

 

چطور بهترین زمان برای انجام یوگا را پیدا کنیم؟

 

چطور بهترین زمان برای انجام یوگا را پیدا کنیم؟

 

انجام دادن حرکات ورزش یوگا برای افزایش انرژی می تواند در هر زمان از شبانه روز مفید باشد. برای یافتن بهترین زمان برنامه یوگا در منزل باید شرایط و ویژگی های فردی خودتان را بررسی کنید. طراحی تمرین برای یوگا می تواند برای هر فردی متفاوت باشد. با خودتان فکر کنید که چه زمانی انرژی بیشتری دارید. انگیزه و هوشیاری شما در چه زمانی از شبانه روز بیشتر است؟ زمانی را انتخاب کنید که خودتان احساس بهتری دارید و راحت تر هستید. به هدف خود از انجام تمرینات یوگا توجه کنید. شما برای پیشرفت در یوگا تنها به انگیزه و انرژی زیاد نیاز دارید.

 

 

بهترین زمان یوگا برای کاهش وزن

 

بهترین زمان یوگا برای کاهش وزن

 

برای انجام تمرینات یوگا چند روز در هفته و به منظور لاغری باید ساعتی از روز را انتخاب کنید که انرژی بیشتری دارید. اگر تمرینات یوگا برای لاغری انجام می دهید، باید پرانگیزه به سراغ تمرینات بروید. بسیاری از افراد عصرها انرژی و انعطاف پذیری بیشتری دارند. بنابراین انجام تمرینان یوگا در عصر می تواند برایشان مفیدتر باشد. برخی افراد نیز صبح ها انرژی بیشتری دارند و از همین رو انجام تمرینات یوگا مبتدی بهتر است از همان شروع کار صبح ها را انتخاب کنند.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین حرکات یوگا برای لاغری و تناسب اندام «

 

 

بهترین زمان یوگا برای انعطاف پذیری بدن

 

اگر هدف شما از انجام تمرینات یوگا انعطاف پذیری بیشتر باشد، بهترین زمان برای یوگا عصر است. عصرها بدن انعطاف پذیری بیشتر نسبت به صبح دارد و این موضوع موجب می شود که انجام تمرینات برای شما راحت تر باشد. اما اگر تمام روز را پشت سیستم می نشینید و هیچ تحرکی در طول روز ندارید، بهتر است حداقل تا کلاس یوگا کمی پیاده روی کنید تا بدن شما برای تمرین ها آماده شود.

 

 

بهترین زمان برای یوگا جهت افزایش آرامش و جوانسازی

 

بهترین زمان برای یوگا جهت افزایش آرامش و جوانسازی

 

اگر به دنبال کسب آرامش و جوانسازی هستید، شب ها زمان بهتری برای تمرینات است. برای کسب آرامش بهتر است عصرها بعد از غروب آفتاب تمرینات آرامش بخش یوگا را انجام دهید. حرکات یوگا برای افزایش انرژی مثبت و تخلیه ذهن از افکار و استرس های روز بسیار مؤثر است و تأثیر زیادی بر آرامش درونی شما دارد.

 

 

بهترین زمان یوگا برای ارتباط معنوی

 

اگر به دنبال ارتباط معنی با خودتان یا دنیای اطرافتان هستید، بهتر است صبح ها قبل از طلوع خورشید تمرین را شروع کنید.

 

 

جمع بندی نهایی

 

انجام دادن تمرینات یوگا در هر زمان از شبانه روز می تواند فواید زیادی را برای بدن و ذهن شما داشته باشد. برای پیدا کردن بهترین زمان انجام تمرینات یوگا بهتر است قبل از هر چیزی به سبک زندگی و ویژگی های فردی خودتان توجه کنید. اجازه ندهید پیش فرض های ارائه شده در مورد بهترین زمان برای یوگا شما را دلسرد کند. مطمئن باشید تمرینات یوگا هر زمان از روز می تواند بر ذهن و جسم شما تأثیر بگذارد. بهتر است برای شروع یوگا از صفر ابتدا زمان مناسب بدنتان را پیدا کنید و بعد تمرینات را آن طور که احساس بهتری دارید، آغاز نمایید.

 

 

منابع: livestrong، myimperfectlife، yogarove

 

کالابرگ الکترونیک