۸ نشانه که باید به روان درمانگر یا تراپیست مراجعه کنید

۸ نشانه که باید به روان درمانگر یا تراپیست مراجعه کنید


12 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روان درمانی و مراجعه به روان درمانگر و تراپیست
فهرست محتوا پنهان

روان درمانی، گفتگو درمانی، مشاوره یا هر کدام دیگر از روش های درمانی مرتبط به سلامت ذهن و روان می تواند برای بسیاری از افراد مفید باشد. برای مثال کسانی که دچار مشکلات و مسائل عاطفی، چالش های زندگی و دغدغه های روحی روانی هستند. با ما در مجله کوروش همراه باشید تا بیشتر درباره علائم مشکلات روحی و زمان مراجعه به روان درمانگر یا تراپیست برای روان درمانی بخوانید.

 

روان درمانگر کیست و روان درمانی چیست؟

 

روان درمانی توسط روان درمانگر می تواند به بهبود علائم بسیاری از مشکلات روحی روانی کمک کند. اصطلاح روان درمانگر اصطلاحی کلّی است که به افراد مختلفی، با مدارج علمی‌متفاوت گفته می شود. روانپزشک، روانشناس، مددکار اجتماعی، مشاور و سرپرست روانپزشکی همگی از جمله افراد روان روان درمانگر محسوب می شوند. از سوی دیگر به همه این افراد تراپیست هم اطلاق می شود. درمانی همچنین به کسانی که دچار علائم مشکلات روانی هستند کمک می کند با مشکلات خود کنار بیایند. در واقع، بسیاری تحقیقات علمی نشان داده اند که مزایای روان درمانی نزد روان درمانگر بسیار طولانی تر از درمان های دارویی است. داروها می توانند برخی علائم مشکلات روانی را برطرف کرده یا کاهش دهند. ولی روان درمانی به بیماران این امکان را می دهد تا با آموختن برخی مهارت ها، به تنهایی از عهده مشکلات خود بربیایند. این مهارت پس از پایان دوره درمانی نیز به کمک آنها آمده و باعث می شود که کمتر نیاز به مراجعه به روان درمانگر و متخصصان بهداشت روان داشته باشند.

 

 

مشکلات روانی بسیار معمول هستند

 

شاید تصور آن دشوار باشد، ولی مشکلات روانی بسیار شایع هستند. آمارهای مختلف نشان می دهد که از هر ۷ نفر، یک نفر با مشکلات روحی روانی دست و پنجه نرم می کند. گزارشی نشان می دهد، در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۱ میلیارد نفر دستکم به یک نوع بیماری روانی مبتلا بودند. ولی با این حال تنها ۴۰ درصد از افرادی که دچار مسائل مربوط به بهداشت روان هستند به روان درمانگران و سایر متخصصان مراجعه می کنند. نیازی به گفتن نیست که مشکلات روانی در اغلب موارد با گذشت زمان وخیم تر می شود. و ممکن است تاثیرات بسیار منفی و مخربی روی زندگی فرد بگذارند. این مشکلات ممکن است منجر به موارد زیر شوند:

 

-ناتوانی در کار یا مدرسه

-مشکل در روابط عاطفی یا نگهداری از فرزندان

-افزایش خطر بیماری های جسمی

-از کارافتادگی و بستری شدن

-خودکشی

 

خودکشی سومین عامل مرگ افراد ۱۵ تا ۱۹ سال در سطح جهان است. همچنین در سال ۲۰۱۶، خودکشی دومین عامل مرگ و میر افراد ۱۹ تا ۲۹ سال بود. تخمین زده می شود ۹۰ درصد افرادی که اقدام به خودکشی می کنند دستکم به یک بیماری روانی ابتلا دارند.

 

 

آیا به روان درمانی احتیاج دارم؟

 

آیا به روان درمانی احتیاج دارم؟

 

در بسیاری از موارد گفتن اینکه کسی احتیاج دارد به روان درمانگر مراجعه کند، شایسته نباشد. چرا که همچنان با وجود عادی سازی مراجعه به روانپزشکان و روان درمانگران، باز هم برچسب مشکلات روانی در بسیاری از موارد سخت و غیرقابل تحمل است. قطعا دیدن وضعیت روانی بغرنج یکی از دوستان یا اعضای خانواده بسیار ناراحت کننده است. ولی چنانچه فرد خطری برای خود یا دیگران نداشته باشد، بهتر است خود او به فکر مراجعه به روان درمانگر بیفتد.

تشویق فرد به درمان یا کمک خواستن از متخصصان بهداشت روان و حتی پیشنهاد بررسی درمان های احتمالی می تواند روش بسیار خوبی برای نشان دادن پشتیبانی سایرین از او باشد. چرا که بسیاری از کسانی که حس می کنند دیگران آنها را مجبور به درمان کرده اند. به همین دلیل معمولا از خود مقاومت نشان می دهند. همین نیز ایجاد تغییرات در زندگی این افراد دشوارتر می کند.

 

 

بیشتر بخوانید » ویژگی های والدین کنترل گر و تاثیر بر روان فرزندان «

 

 

کسانی که مجبور به روان درمانی شوند از خود مقاوت نشان می دهند

 

کسانی که مجبور به روان درمانی شوند، از خود مقاوت نشان می دهند

 

قطعا روان درمانی می تواند به کسانی که با افکار منفی و خودکشی مواجه هستند کمک کند. ولی اگر فرد در شرایط بحرانی به سر می برد، مراجعه به روان درمانگر گزینه مناسبی نیست. بلکه بهتر است بلافاصله با یکی از مراکز پیشگیری از خودکشی در نزدیکی محل زندگی خود تماس بگیرید یا اینکه با مشاوران تلفنی مربوط به خودکشی خط تلفن ۱۴۸۰ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید. در بدترین حالت نیز چنانچه احتمال خودزنی بالا است، بهتر است با اورژانس تماس بگیرید. ولی اگر شرایط فرد عادی نبود و هنوز وارد دوره بحرانی نشده باشد، می تواند به یک روان درمانگر مراجعه کند.

 

با این حال،‌ اگر مشکلات روانی روی زندگی روزمره و عادی فرد تداخل ایجاد کند بهتر است به روان درمانی روی بیاورد. روان درمانی می تواند به فرد کمک کند بهتر دلایل، نحوه بروز برخی احساسات ناخوشایند و چگونگی کنار آمدن با آنها را بیاموزد. روان درمانی همچنین می تواند جای خوبی برای گفتگو در مورد بسیاری از مشکلات زندگی از تنهایی و انزوا، مشکلات والدین یا اختلافات خانوادگی نیز باشد. برای مثال، زوج درمانی و مشاوره زوجین می تواند به افراد کمک کند. مثلا کمک می کند تا مشکلاتی که با همسر و شریک زندگی خود دارند را رفع کنند. و البته روش های جدیدی را برای برقراری ارتباط با یکدیگر بیاموزند.

 

 

آیا باید به روان درمانگر مراجعه کنم؟

 

آیا به روان درمانی نیاز دارم و باید به روان درمانگر مراجعه کنم؟

 

ممکن است قبل از اینکه برای روان درمانی آماده شوید نیاز داشته باشید مدتی فکر کنید. شاید بخواهید کمی صبر کنید و به خودتان زمان دهید. مثلا ببینید آیا تغییر سبک زندگی یا پشتیبانی اعضای خانواده و دوستان تاثیر در وضعیت به وجود می آورد. پیشنهاد می شود در مواردی که مشکلات روانی باعث پریشانی یا مختل شدن بخشی از زندگی می شود، به روان درمانگر مراجعه کنید. به خصوص موارد زیر:

 

-فکر کردن یا کنار ‌آمدن با این مسائل هر روز حداقل ۱ ساعت وقت می گیرد

-موجب شرمساری شده یا باعث می شود که از دیگران دوری کنید

-این مسائل موجب کاهش زندگی فرد می شود

-روی مدرسه، کار یا روابط اثر منفی و مخربی می گذارند

-برای کنار آمدن با این مسائل زندگی خود را تغییر داده اید یا به عادت های تازه ای روی آورده اید

 

 

بیشتر بخوانید » ۶ روش ساده برای داشتن رابطه زناشویی لازم «

 

 

۸ نشانه ای که نشان می دهد نیاز دارید به روان درمانگر مراجعه کنید

 

۸ نشانه ای که نشان می دهد نیاز دارید به روان درمانگر مراجعه کنید

 

اگر هر کدام از علائم و نشانه های زیر را تجربه کنید که به طبع موجب اختلال در امور زندگی شما می شوند، ممکن است مراجعه به روان درمانگر بهترین گزینه باشد. این علائم عبارتند از:

 

 

۱-دچار سراسیمگی شده اید از دلایل مراجعه به روان درمانگر

 

شاید حس کنید که امور زیادی به گردن شما افتاده یا مشغله زیادی پیدا کرده اید. ممکن است حتی حس کنید که نمی توانید آسوده باشید و موارد حادتر حتی حس کنید قادر به نفس کشیدن نیستید. به یاد داشته باشید، استرس و فشار شدید می تواند منجر به مشکلات جسمی جدی و وخیمی نیز منتهی شود.

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۴ راهکار کاهش استرس و داشتن خواب راحت « 

 

 

۲-خستگی از دلایل مراجعه به روان درمانگر

 

این علامت عموما از مشکلات روحی روان نشأت گرفته یا همراه با آن است. گاهی خستگی نشانه ای از افسردگی است. خستگی موجب می شود که فرد بیش از حد بخوابد یا اینکه صبح ها هنگام بیدار شدن برای بلند شدن واقعا دچار مشکل شود.

 

 

۳-خشم، عصبانیت یا دلخوری شدید

 

همه ما گاهی دچار عصبانیت می شویم. بنابراین، عصبانیت لزوما مضر نیست. ولی وقتی که این احساسات رفع نشده یا اینکه نسبت به وضعیت شدیدتر از حد عادی باشند و بدتر از آن موجب بروز واکنش های خشن یا بالقوه خطرناک شوند بهتر است به فکر مراجعه به روان درمانگر باشید.

 

 

۴- آگورافوبیا از دلایل مراجعه به روان درمانگر

 

آگورافوبیا که به آن «بازارهراسی» یا «گذرهراسی» نیز گفته می شود، ترس شدید و بیمارگونه از حضور در مکان های شلوغ و پرازدحام است. برخی از افراد ممکن است  بر اثر بروز این مشکل اصلا قید خارج شدن از خانه را بزنند.

 

 

بیشتر بخوانید » همه چیز درباره اختلال آگورافوبیا و روش های درمان « 

 

 

۵- افکار سرزده یا مضطرب از دلایل مراجعه به روان درمانگر

 

نگرانی از مسائل مختلف طبیعی است. ولی اگر فردی بخش زیادی وقت خود را صرف فکر کردن به این نگرانی کند، این به منزله آن سات که وقت مراجعه به روان درمانگر برای او فرا رسیده است.

 

 

۶-بی تفاوتی

 

وقتی که فرد علاقه خود به امور عادی، دنیای پیرامون یا کلا زندگی را از دست دهد، معمولا به این معناست که او وارد دوران بحرانی شده است. این مشکل عموما نشانه افسردگی یا اضطراب شدید است.

 

 

۷-ناامیدی از دلایل مراجعه به روان درمانگر

 

وقتی فرد امید خود به زندگی را از دست داده، دچار بی انگیزگی شده یا حتی تصور کند دیگر اصلا آینده ای وجود ندارد، معمولا دچار افسردگی یا یک بیماری روانی دیگر است. ناامیدی به خصوص پس از سپری کردن یک دوره بسیار دشوار غیر عادی نیست، ولی وقتی که تداوم پیدا کند، ممکن است به خودکشی منجر شود.

 

۸-کناره گیری اجتماعی از دلایل مراجعه به روان درمانگر

 

بسیاری از کسانی که اوقاتی را در تنهایی سپری می کنند معمولا احساس بهتری پیدا می کنند. افراد درونگرا حتی ممکن است بیش از دیگران به تنهایی نیاز داشته باشند. ولی اگر فرد از حضور در جمع و در میان اطرافیان دچار ناراحتی شده یا حتی از بودن در کنار دیگران دچار ترس شود، مراجعه به روان درمانگر اقدام منطقی است.

 

 

اگر قبلا به روان درمانگر مراجعه کرده ام و جواب نگرفته باشم، چطور می شود؟

 

اگر قبلا به روان درمانگر مراجعه کرده ام و جواب نگرفته باشم، چطور می شود؟

 

فراموش نکنید، روان درمانی بلافاصله جواب نمی دهد. حتی در یک وضعیت کاملا ایده آل و وقتی که همه چیز خوب پیش برود، باز هم روان درمانی زمان می برد. ولی مراجعه به روان درمانگر و عدم تغییر شرایط باعث دلسردی می شود. بسیاری در این حالت تصور می کنند وقت و هزینه خود را با مراجعه به روان درمانگر تلف کردند. در نتیجه، بسیاری ترجیح می دهند دیگر به درمان خود ادامه ندهند.

همچین یک روش درمانی یکسان برای همه جواب نمی دهد. قطعا یک درمانگر نیز برای هر بیماری مناسب نیست. داشتن تجربه ناخوشایند با یک روان درمانگر خاص یا یک نوع درمان خاص نیز می تواند تلاش مجدد برای درمان مشکلات روانی را دشوارتر سازد. این شاید در حالی باشد که خود فرد حس می کند مراجعه به روان درمانگر لازم است. مراجعه به یک متخصص می تواند به درمان مشکلاتی که فرد تجربه می کند کمک کند.

به یاد داشته باشید که روش های درمانی مختلفی بر افراد مختلف با شرایط مختلف تاثیری یکسان ندارد. در همین حال، تشخیص اشتباه نیز می تواند روی فرد اثر مخربی بگذارد. چنانچه فردی قبلا به روان درمانگر مراجعه کرده و شرایط او به درستی تشخیص داده نشده و یا علائم مشکلاتش حالا تغییر کرده اند بهتر است سراغ یک درمانگر دیگر برود.

 

 

چرا باید به روان درمانگر مراجعه کنم؟

 

چرا باید به روان درمانگر مراجعه کنم؟

 

اگر قصد دارید به یک روان درمانگر مراجعه کنید، ممکن است به اشکلات احتمالی آن از جمله نگرانی از هزینه ها فکر کنید. همچنین ممکن است نسبت به دشواری های روان درمانی اطلاع داشته باشید. لطمه روحی شدید (تروما) و از سرگذراندن تجارب هولناک در گذشته نیز واقعا می تواند ترسناک باشد و صحبت کردن از چنین مسائلی بسیار دشوار است. ولی حتی اگر فرد دچار تجارب آسیب زا نباشد باز هم کنار آمدن با چالش های روحی روانی به سادگی امکان پذیر نیست و درمان نیز به سرعت مشکلات را بر طرف نمی کند.

درمان نیاز به صداقت با خود و همچنین با درمانگر دارد. ولی اگر تمام و کمال خودتان را برای درمان آماده کرده باشید قطعا می توانید از مزیت های بسیار آن بهره مند شوید. از جمله اینکه با مراجعه به یک روان درمانگر یا تراپیست با تجربه می توانید در یک فضای امن و بدون ترس از قضاوت در مورد مشکلات خود صحبت کنید و منتظر شنیدن راهکارهای درمانی مناسب باشید. برخی از مزیت های روان درمانی نیز عبارتند از:

 

 

بیشتر خودتان را خواهید شناخت

 

روان درمانگران همیشه به مسائل و مشکلات بیماران خود گوش می دهند و به آنها در برقراری ارتباط کمک می کنند. اگر حس می کنید راه خود را در زندگی گم کرده اید یا سردرگم هستید، ممکن است روان درمانگر راهنمایی یا توصیه هایی به شما دهد. البته روان درمانگر دقیقا راهکاری پیش روی بیمار قرار نمی دهد بلکه بیشتر سعی می کند تا این امکان را فراهم کند که خود شخص به تنهایی تصمیم گیری کند.

 

 

روان درمانی می تواند باعث شود به اهداف خود برسید

 

اگر فرد مطمئن نباشید که واقعا چه اهدافی در زندگی دارد، روان درمانی می تواند به او کمک کند به درستی مشکلات و مسائل زندگی خود را حلاجی کرده و نقاط تاریک را شفاف تر ببیند. در نهایت فرد می تواند تصمیم گیری های واقع بینانه تری بگیرد.

 

 

درمان می تواند به شما کمک کند روابط خوشایندتری داشته باشید

 

چه مجرد باشید یا متأهل و در رابطه ای عاطفی به سر ببرید برای شما مفید است. روان درمانی می تواند باعث شود بسیاری از مشکات خود را با دیگران حل کنید. و از عهده مسائلی همچون عدم امنیت در روابط یا اعتماد به شریک زندگی خود بربیایید.

 

 

احتمالا وضعیت سلامتی بهتری نیز خواهید داشت

 

بسیاری از تحقیقات از ارتباط مستقیم بین سلامت ذهنی و جسمی با یکدیگر خبر می دهد. در حقیقت، بسیاری از مسائل مرتبط به بهداشت روانی در صورتی که بدون درمان رها شوند، ممکن است اثرات منفی روی سلامت جسمی فرد نیز بگذارند. از طرفی کسانی که از سلامت روانی خوبی برخوردارند عموما توانایی بهتری برای مواجه با مشکلات جسمی نیز دارند.

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۰ حرکت ساده یوگا برای کاهش افسردگی «

 

 

منبع: goodtherapy

 

کالابرگ الکترونیک