اهمیت مصرف مولتی ویتامین در دوران بدنسازی و بهترین زمان مصرف آن

اهمیت مصرف مولتی ویتامین در دوران بدنسازی و بهترین زمان مصرف آن


20 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
اهمیت مصرف مولتی ویتامین در دوران بدنسازی و بهترین زمان مصرف آن
فهرست محتوا پنهان

هنگامی که درگیر بدنسازی و پرورش اندام هستید، احتمالا به مکمل‌های تقویتی برای افزایش سلامت فکر می‌کنید. در ابتدا شاید افکار اولیه شما به سمت پروتئین آب پنیر و مواد چربی سوز برود، محصولاتی که ممکن است قبلاً به عنوان بخشی از برنامه معمول خود استفاده می‌کردید. با این حال، یکی از مهم‌ترین مکمل‌هایی که ممکن است به آن بی‌توجه باشید، مولتی ویتامین است. در این مقاله مجله کوروش به اهمیت مصرف مولتی ویتامین در دوران بدنسازی و بهترین زمان مصرف آن می‌پردازیم.

 

مصرف مولتی ویتامین با سبک زندگی امروز ما بسیار ضروری است

 

مصرف مولتی ویتامین با سبک زندگی امروز ما بسیار ضروری است ؛ مصرف مولتی ویتامین در دوران بدنسازی

 

این یک واقعیت است که بدن انسان برای عملکرد بهتر خود به مقدار مشخصی از مواد مغذی نیاز دارد. از جمله بسیاری از مواد مغذی ضروری که بدن نمی‌تواند به تنهایی تولید کند. اگر دچار کمبود ویتامین یا ماده معدنی ضروری شوید، شکست در مسیر متابولیسم بدیهی است. برای دیدن بهترین خروجی از تمرین و ورزش خود باید مواد ضروری بدن را مصرف کنید. شاید باور داشته باشید که در مسیر بدنسازی نیازی به مکمل غذایی ندارید. با این حال، دلایل زیادی وجود دارد که هر کس از یک مولتی ویتامین بهره‌مند شود. به عنوان مثال، اطمینان از اینکه تنوع کافی برای تأمین هر آنچه که نیاز دارید را می‌خورید آسان نیست. ثانیاً، مقدار زیادی از غذای ما در خاک فقیر از مواد مغذی رشد کرده و در طول مسیر برای رسیدن به بشقاب مواد مفیدش را از دست می‌دهد.

 

مدت زمان بیشتری از زمان برداشت غذا به ظرف ما که سپری می‌شود، مواد مغذی بیشتری از دست می‌رود. مولتی ویتامین‌ها با توجه به سبک زندگی مدرن و عادات مصرفی ما بیش از هر زمان دیگری حیاتی و ضروری هستند. به عنوان یک بدنساز، یک مکمل مولتی ویتامین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا هرچه بیشتر تمرین کنید، بدن به مواد مغذی بیشتری نیاز دارد. اگر مواد مغذی کافی به بدن شما نرسد، نه تنها استقامت تمرینی و توانایی عضله‌سازی در بدن را محدود می‌کنید، بلکه سیستم ایمنی بدن خود را به خطر انداخته‌اید.

 

اهمیت مصرف مولتی ویتامین در دوران بدنسازی

 

اهمیت مصرف مولتی ویتامین در دوران بدنسازی

 

بدن برای عملکرد بهتر خود به طیف کاملی از مواد مغذی حیاتی نیاز دارد. شما احتمالاً برخی از مکمل‌ها را از قبل در رژیم غذایی خود گنجانده‌اید. این باید یک قسمت اصلی از برنامه مکمل شما باشد. شما بدون داشتن یک مربی خوب از کوه صعود نخواهید کرد، و بدون داشتن یک مولتی ویتامین استایل مناسبی نخواهید داشت. سطح مواد مغذی سالم به شما امکان می‌دهد بیشتر تمرین کنید و سریعتر بهبود یابید. عدم بهبودی یکی از اشتباهاتی است که بدنسازان مرتبا مرتکب می‌شوند و باعث می‌شود عضله نگیرند. بهبود سریعتر به این معنی است که می‌توانید سریعتر دوباره تمرین کرده و به دستاوردهای خود برسید.

 

بدون مولتی ویتامین، سایر مکمل هایی که مصرف می‌کنید ممکن است خیلی موثر نباشند. یک مولتی ویتامین را با نخستین وعده غذایی خود در روز مصرف کنید و به طور مداوم آن را برای مدت زمان مشخصی که با پزشک مشورت کرده‌اید، مصرف کنید. از این طریق مطمئناً شاهد بهبود عملکرد، عضله سازی سریعتر و خستگی کمتری خواهید بود.

 

 

بخوانید: بهترین مکمل های پروتئینی در بدنسازی

 

 

کیفیت مولتی ویتامین‌ها متفاوت است و شما باید مراقب باشید که کدام یک را انتخاب می‌کنید. مکمل‌های متفاوتی برای بدنسازان طراحی شده و حاوی مواد تشکیل دهنده و دوزهای بالینی متنوعی هستند. اگر به دنبال بهبود سیستم ایمنی بدن، تسریع بهبودی و کمک به هورمون‌های آنابولیک هستید حتما مولتی ویتامین مصرف کنید. بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین همراه با غذاست. دلیل این امر این است که برخی از مواد مغذی موجود در مولتی ویتامین محلول در چربی است. برخی انواع مولتی ویتامین در صورت مصرف با معده خالی می‌توانند موجب ناراحتی معده شوند.

در ادامه مزایای بیشتری از مولتی ویتامین که برای بدنسازی و حتی کسانی که ورزش حرفه‌ای نمی‌کنند، مفید است.

 

 

مزایای مصرف مولتی ویتامین در دوران بدنسازی

 

مزایای مصرف مولتی ویتامین در دوران بدنسازی

 

*تغذیه بنیادی برای ذهن و بدن

*سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

*مواد طبیعی و بی‌خطر برای استفاده روزانه

*برای ورزشکاران حرفه‌ای و آماتور بسیار مفید و ضروری است

*سلامتی و نشاط بیولوژیکی را ارتقا می‌دهد

*دوزهای بهینه شده برای اطمینان از اثربخشی مطلوب

*بهبود سریعتر و کمک به ریکاوری بدن

 

نگاهی اجمالی به مواد مغذی موجود در بهترین انواع مولتی ویتامین برای بدنسازان

 

نگاهی اجمالی به مواد مغذی موجود در بهترین انواع مولتی ویتامین برای بدنسازان

 

ویتامین A مناسب برای ترمیم بافت اندام در دوران بدنسازی

 

برای رشد عضلات و حفظ آنها بسیار مهم است. به این دلیل که بدن شما برای ترمیم و رشد کلیه بافت‌های بدن به ویتامین A نیاز دارد. همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است و از التهاب و استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کند و شما را قادر می‌سازد سریعتر بهبود یابید. بهتر است ویتامین A را همراه با وعده های اصلی یعنی ناهار یا شام میل کنید.

 

اهمیت ویتامین C برای ریکاوری و بهبود بدنسازی

 

آنتی اکسیدان قدرتمند دیگری که به بهبودی شما کمک می‌کند. همچنین در غدد فوق کلیه وجود دارد و به تنظیم خلق و خو، انرژی و هورمون‌ها کمک می‌کند. بهتر است ویتامین C یک ساعت قبل از مصرف غذا میل شود.

 

ویتامین D ضروری برای عضله سازی در دوران بدنسانزی

 

یک ویتامین شگفت آور ومهم است، ویتامین دی یک عضله ساز قدرتمند است که تستوسترون را تقویت می‌کند. این ماده همچنین با کلسیم کار می‌کند تا استخوان‌های شما را قوی نگه دارد. بهترین زمان مصرف ویتامین D همراه با وعده ناهار یا شام است.

 

اهمیت ویتامین E برای بدنسازان

 

اهمیت مصرف ویتامین e در دوران بدنسازی به اثبات رسیده است. این ویتامین که به دلیل خواص ضد پیری شناخته شده است، همچنین می‌تواند التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش دهد و به ماهیچه‌های شما کمک کند تا سریعتر بهبود یابند. بهترین زمان مصرف ویتامین E همراه وعده ناهار یا شام است.

 

ویتامین‌های B بسیار مفید در دوران بدنسازی

 

به خون اجازه می‌دهد تا اکسیژن بیشتری را به عضلات بدن برای هیپرتروفی (Hypertrophy) مطلوب برساند. هیپرتروفی فرآیندی است که در آن توده عضله رشد می‌کند. ویتامین ب کمپلکس همچنین تقویت‌کننده روحیه است، که برای سلامتی و انگیزه ذهنی شما ضروری است. بهترین زمان مصرف ویتامین B کمپلس صبح ها همراه است و مصرف آن در شب ممکن است روند خواب را مختل کند. در مورد ویتامین B12 بهتر است همراه شام مصرف شود و یا در غیر این صورت همراه وعده صبحانه یا ناهار میل کنید.

 

کلسیم به عضله سازی کمک می‌کند

 

استخوان‌های شما را قوی نگه می‌دارد و انقباضات عضلانی را تنظیم می‌کند و به اتصال ذهن و بدن شما کمک می‌کند. کلسیم همچنین به عضله سازی بهتر در بدن شما کمک می‌کند. بهترین زمان مصرف مکمل کلسیم براساس نوع آن فرق می‌کند. کربنات کلسیم باید به همراه غذا و یا بلافاصله بعد از غذا میل شود تا بیشترین مقدار جذب را داشته باشد. اما سیترات کلسیم، لاکتات کلسیم و گلوکونات کلسیم را می‌توانید در هر ساعتی از روز میل کنید.

 

 

بهترین غذاهای کلسیم دار لبنی و غیر لبنی برای کودکان و بزرگسالان

 

 

منیزیم آرامبخش و تقویت کننده

 

منیزیم نیز به انقباضات عضلانی کمک می‌کند. همچنین باعث آرامش اعصاب و کاهش اضطراب می‌شود و کمبود آن می‌تواند منجر به کاهش سطح تستوسترون شود. بهترین زمان مصرف منیزیم صبح است. اما موقع شب بعد از شام یا قبل از خواب هم می‌شود آن را میل کنید.

 

روی یا زینک  مفید برای زیبایی و بدنسازی

 

یک آنتی اکسیدان است که می‌تواند برخی از عوارض جانبی منفی هورمون‌های مردانه مرتبط با تمرین بیش از حد را جبران کند. علاوه بر آن بر سلامت مو، پوست و ناخن نیز تاثیر گذار است. مکمل روی یا همان زینک بهتر است بعد از وعده ناهار با آب فراوان میل شود.

 

۸ ماده غذایی مهم و اصلی برای جوان نگه داشتن پوست و مو

 

 

مولتی ویتامین دارای سلنیوم برای بدنسازی مفید است

 

سلنیوم آنتی اکسیدان بسیار قوی است و می‌تواند به عنوان یک ضد التهاب خوب به بدن شما کمک کند. سلنیوم بر سیستم ایمنی بدن شما تاثیر گذار است. خستگی و ضعف عضلات با کمبود سلنیوم رخ می‌دهد و این ماده در تقویت قوای جنسی نقش دارد. بهتر است سلنیوم را همراه با وعده غذایی میل کنید.

 

پیشگیری و درمان کرونا ویروس؛ بهترین خوراکی‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن

 

 

اهمیت مس برای تقویت قلب در دوران بدنسازی

 

مس نقشی حیاتی در عملکرد گلبول‌های قرمز خون و سلامت قلب و عروق دارد. قلب به عنوان رهبر پمپاژ خون در دوران بدنسازی نقشی کلیدی برای بدن شما ایفا می‌کند. با تقویت قلب به کمک مس می‌توانید بهبود بهتری در اندام خود شاهد باشید. مس را هم بهتر است همراه با وعده غذایی میل کنید.

 

خواص هویج خام و پخته برای کرونا، بیماری‌های قلبی، دیابت، لاغری و …

 

 

منگنز در دوران بدنسازی بسیار مفید است

 

با کاهش استرس اکسیداتیو و تقویت عضله‌سازی، بهبود را تقویت می‌کند. همچنین منگنز بر سلامت پوست، مو و ناخن اثر گذار است. منگنز با خنثی کردن عوامل آسیب رسان در بدن عملکرد مناسبی برای جسم ما دارد. ورزشکارانی که از کشیدگی رباط رنج برده‌اند از اهمیت منگنز برای درمان این مشکل آگاه هستند. منگنز را همراه با وعده غذایی میل کنید.

 

۱۰ روش خانگی برای محکم و سفید کردن ناخن‌‌های دست و پا

 

 

اهمیت استفاده از مولتی ویتامین دارای کروم

 

کروم سطح قند خون را متعادل می‌کند، انرژی و شفافیت ذهنی را فراهم می‌کند و باعث کاهش چربی سالم هنگام برش می‌شود. گفتی است کروم، قند را از سطح خون جمع کرده و وارد سلول‌ها می‌کند تا در آنجا به انرژی تبدیل شود. کروم را همراه با وعده غذایی میل کنید.

 

اهمیت مولیبدن برای ساخت ماهیچه در دوران بدنسازی

 

مولیبدن به آنزیم های  که بدن شما را در ساخت ماهیچه کمک می‌کند یاری می‌رساند. اگرچه کمبود مولیبدن در بدن بسیار نادر است اما برخی مولتی ویتامین ها با داشتن این ماده می‌توانند به عضله سازی بهتر شما کمک کنند.

 

اهمیت مصرف ترکیبات تقویت ایمنی بدن با مولتی ویتامین در دوران بدنسازی

 

اهمیت مصرف ترکیبات تقویت ایمنی بدن با مولتی ویتامین در دوران بدنسازی

 

هنگامی که سخت تمرین می‌کنید، این مسئله می‌تواند به سیستم ایمنی بدن شما آسیب برساند. برای مبارزه با این رخداد مکمل مولتی ویتامین می‌تواند شما را ریکاوری کند. شما به عنوان یک بدنساز همیشه بدنبال این هستید که عملکرد و هیکل خود را به سطح بالاتری برسانید. اگر بدن شما تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کند، می‌تواند مانع رسیدن به این هدف شما شود. با داشتن ظرفیت بهبود سریع، کمک به عضله‌سازی و افزایش تمرکز، قطعاً مصرف یک مولتی ویتامین ارزش افزودن به برنامه روزانه را دارد. فقط مطمئن شوید که یک مارک خوب و  با کیفیت می‌خرید.

 

 

منبع: generationiron

 

کالابرگ الکترونیک