۸ ماده غذایی مهم و اصلی برای جوان نگه داشتن پوست و مو

۸ ماده غذایی مهم و اصلی برای جوان نگه داشتن پوست و مو


22 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین مواد غذایی برای جوان نگه داشتن پوست و مو

برای پرپشت‌شدن و جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم؟ برای جوان نگه داشتن و شادابی پوست چه بخوریم؟ زیبایی و سلامت پوست و مو دغدغه‌ای افراد بسیاری است. خیلی از ما حداقل برای یک‌بار در عمرمان به سراغ محصولات آرایشی و سلامتی یا قرص مکمل برای مو یا پوستمان رفته‌ایم. اما شاید بزرگترین عمل موثر بر زیبایی پوست و موی هر شخص، تغذیه او باشد. در این مطلب مجله کوروش ۸ ماده غذایی مفید برای سلامت پوست و مو که پوست و موی شما را جوان نگه می‌دارند را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

چطور پوست و مو را جوان و شاداب نگه داریم؟

 

جوان نگه داشتن پوست و مو

 

جوان نگه داشتن پوست و البته داشتن پوست شفاف و بدون لک یا موی پرپشت و بدون ریزش برای هر کسی جذاب است. پوست و موی به طور روزانه در معرض عوامل مضری مانند اشعه UV خورشید، سرما، کم‌آبی، حرارت اتو یا سشوار و … قرار می‌گیرند. گرچه با استفاده از محصولات مراقبتی پوست و مو یا انواع روغن‌های طبیعی می‌توان جلوی بخشی از این آسیب‌‌ها را گرفت، اما نداشتن تغذیه سالم تمام تلاش‌های ما را خنثی‌ خواهد کرد.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ روش پیشگیری و رشد مجدد ریزش شدید مو زنان و مردان

 

 

پوست، مو و ناخن از سلول‌های یکسان -پروتئین‌های کلاژن، الاستین و کراتین- تشکیل شده‌اند. به همین دلیل مواد غذایی مفید برای آنها مشترک هستند. ترکیبات آنتی‌اکسیدانی، چربی‌های مفید، آهن، روی و ویتامی‌ها همگی بر سلامت پوست و موی ما تاثیرگذارند. داشتن یک رژیم غذایی سالم نه تنها به جلوگیری از ریزش مو و سلامت پوست کمک می‌کند، بلکه موجب تناسب اندام و سلامتی کلی بدن نیز خواهد شد.

 

 

تخم مرغ؛ سرشار از بیوتین و پروتئین برای جوان نگه داشتن پوست و مو

 

تخم مرغ؛ سرشار از بیوتین و پروتئین برای جوان نگه داشتن پوست و مو

 

بیوتین و پروتئین دو ماده اساسی در تقویت مو و پوست محسوب می‌شوند. تخم مرغ منبع فوق‌العاده‌ای از این دو پروتئین است. پروتئین بخش زیادی از فولیکول مو را تشکیل می‌دهد. به همین دلیل مصرف پروتئین کافی برای رشد موها ضرورت دارد. کمبود پروتئین یکی از مهم‌ترین علت‌های ریزش مو است و مصرف تخم مرغ در جلوگیری از ریزش مو تاثیر دارد.

حتما بخوانید  طرز تهیه بامیه عربی دراز و بزرگ به روش بازاری مرحله به مرحله

 

بیوتین موجود در تخم مرغ از اجزای سازنده کراتین مو بوده و مکمل بیوتین در بازار به وفور پیدا می‌شود. تخم مرغ همچنین حاوی سلنیوم و روی بوده آنها نیز برای داشتن موی پرپشت مهم هستند.

 

 

بیشتر بخوانید: تقویت و درمان ریزش مو با تخم مرغ

 

 

خانواده توت‌ها حاوی ویتامین ث برای تقویت پوست و مو

 

خانواده توت‌ها حاوی ویتامین ث برای تقویت پوست و مو

 

انواع توت شامل توت سفید، قرمز، توت‌فرنگی، تمشک، بلوبری و … حاوی ویتامین ث هستند. ویتامین ث علاوه بر داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی از پیش‌سازهای کلاژن است. آنتی‌اکسیدان‌ها از آسیب‌ زساندن رادیکال‌های آزاد به موها جلوگیری می‌کنند. کلاژن از شکستن موها جلوگیری کرده و برای درمان موخوره مفید است. کمبود آهن یکی از دلایل ریزش موهاست و بدن ما برای جذب آهن غذاها به ویتامین ث نیاز دارد.

 

کلاژن از آسیب رساندن اشعه UV به پوست جلوگیری می‌کند. مصرف‌ توت‌ها می‌تواند در شادابی و سفت شدن پوست صورت موثر باشد.

 

 

بیشتر بخوانید: خواص و طرز استفاده از سرم ویتامین سی برای جوانسازی پوست صورت

 

 

حفظ سلامت پوست و مو با مصرف اسفناج

 

حفظ سلامت پوست و مو با مصرف اسفناج

 

اسفناج منبعی مغذی برای انواع فولات، آهن، ویتامین آ و ویتامین ث است. ویتامین در تولید سبوم پوست کمک می‌کند. سبوم  برای رطوبت پوست ضروری است. مصرف یک فنجان اسفناج، نیمی از نیاز روزانه بدن به ویتامین آ را تامین می‌کند. همچنین آهن موجود در اسفناج برای رشد مو و گردش خون بهتر برای داشتن پوست و موی سالم‌تر کمک‌کننده است.

 

 

مصرف آووکادو برای داشتن مو و پوست زیبا

 

مصرف آووکادو برای داشتن مو و پوست زیبا

 

آووکادو شاید کمی گران باشد اما یک میوه فوق‌العاده برای سلامت پوست و مو است. ویتامین ای در کاهش اثرات اسید اکسیداتیو و پیری پوست به بدن کمک می‌کند. جالب است بدانید مصرف همزمان ویتامین ث و ویتامین ای اثرات مفید آنها را افزایش می‌دهد. آووکادو هر دو این ویتامین‌ها را دارد.

 

نتایج یک مطالعه نشان داده ریزش مو در گروهی از افراد، پس از ۸ ماه مصرف مکما ویتامین ای ۳۴.۵ درصد کمتر شد. بنابراین مصرف آووکادو می‌تواند در جلوگیری از ریزش مو نیز موثر باشد. اسیدهای چرب در بدن ما تولید نمی‌شوند اما بدن برای ساخت سلول‌های بدن به آنها نیاز دارد. آووکادو سرشار از این اسیدها چرب است.

 

 

بیشتر بخوانید: ۵ مورد از خواص ناشناخته آووکادو برای زیبایی پوست و مو

 

 

جوان نگه داشتن پوست و مو با مصرف این آجیل‌ها

 

جوان نگه داشتن پوست و مو با مصرف این آجیل ها

 

تقریبا همه از خوردن آجیل لذت می‌برند اما مزه خوب تنها فایده آنها نیست. برای مثال ۲۸ گرم بادام یک‌سوم نیاز روزانه بدن به ویتامین ای را تامین می‌کند. آجیل همچنین حاوی طیف گسترده‌ای از انواع ویتامین ب، روی و اسیدهای چرب است. در میان انواع آجیل، گردو بهترین منبع امگا ۳ محسوب می‌شود. این چربی‌ مفید در کاهش التهابات پوستی و سلامت پوست و جوان نگه داشتن آن موثر هستند.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه سالاد آووکادو با گریپ فروت و انار با یک سس خوشمزه

 

 

سلامت پوست و مو با خوردن این دانه‌ها و تخمه‌ها

 

سلامت پوست و مو با خوردن این دانه‌ها و تخمه‌ها

 

به طور کلی دانه‌ها و تخمه‌ها حاوی اسیدهای چرب مفید هستند. تخم کتان و دانه چیا از جمله مواردی هستند که با مصرف آنها می‌توانید امگا ۳ دریافت کنید. تخمه آفتابگردان نیز حاوی ویتامی ای، سلنیوم، روی و پروتئین است. تمام این موارد برای داشتن پوست سالم و موی زیبا به بدن شما کمک خواهد کرد.

 

 

فلفل دلمه سبز و رنگی سرشار از ویتامین ث

 

فلفل دلمه سبز و رنگی سرشار از ویتامین ث

 

اکثر ما تنها مرکبات را به عنوان منبع تامین ویتامین ث می‌شناسیم. شاید شگفت‌زده شوید اما ویتامین ث موجود در فلفل دلمه زرد حدود ۵.۵ برابر پرتقال است. همان‌طور که گفتیم ویتامین ث از پیش‌سازهای کلاژن است. بدن ما کلاژن را برای جلوگیری از شکستن موها نیاز دارد.

 

ویتامین ث همچنین در کاهش واکنش‌های استرس اکسیداتیو و به تاخیر انداختن پیری پوست عالی عمل می‌کند. استرس اکسیداتیو زمانی رخ می‌دهد که رادیکال‌های آزاد بر آنتی‌اکسیدان‌ها غلبه کنند. این موضوع منجر به سفیدی و ریزش مو خواهد شد.

 

 

انواع ماهی چرب برای سلامت پوست و مو

 

انواع ماهی چرب برای تقویت پوست و مو

 

ماهی به دلیل منبع غنی امگا ۳ برای پوست و مو بسیار مناسب است. از ماه‌ها، ماهی‌های چرب به نسبت منبع عالی برای حفظ سلامت و شادابی پوست هستند. ماه‌هایی از جمله ماهی سالمون، ماهی شاه ماهی و خال قرمزی از این نوع ماهی‌ها هستند. برای ضخیم شدن مو و همچنین حفظ رطوبت و نرمی پوست ماهی‌ها چرب عالی هستند.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین و سالم ترین ماهی های شمال و جنوب برای خوردن

 

 

نبود و کمبود ویتامین امگا ۳ باعث زمختی و خشکی پوست می‌شود. چربی‌های امگا ۳ موجود در ماهی باعث کاهش التهاب و قرمزی و آکنه می‌شود. ما‌هی‌های چرب می‌توانند پوست شما را نسبت به پرتوهای UV مضر خورشید مقاوم‌تر کنند.

 

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که مکمل‌های روغن ماهی ممکن است به مبارزه با شرایط التهابی و خود ایمنی موثر بر پوست شما، مانند پسوریازیس و لوپوس کمک کند. ماهی چرب همچنین منبع ویتامین E است که یکی از مهمترین آنتی اکسیدان ها برای پوست شما است. ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که می توانند التهاب را کاهش داده و پوست شما را مرطوب نگه دارند. آنها همچنین منبع خوبی از پروتئین ، ویتامین E و روی با کیفیت بالا هستند.

 

 

منبع: healthline 

 

 

 

کالابرگ الکترونیک