مهم ترین کانال های استخدام برای منابع انسانی و کارجویان

مهم ترین کانال های استخدام برای منابع انسانی و کارجویان


1 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
استخدام منابع انسانی

منابع انسانی شرکت ها از روش های مختلفی برای استخدام نیروی کار استفاده می کنند. جدا از مسایلی چون استعدادیابی و پیدا کردن نیروی متخصص، یکی از مهم ترین موضوعات برای منابع انسانی کانال های اطلاع رسانی برای جذب نیروی کار است. اما در طرف مقابل نیروهای متخصص پس از انتخاب از جانب منابع انسانی، نیاز به دریافت اطلاعات دارند. اطلاعاتی کامل در مورد ارزش ها، معیارها و حتی فرهنگ سازمانی شرکت. این اطلاعات قطعا در مصاحبه نهایی استخدام بسیار مورد نیاز آن ها خواهد بود. در این مقاله از مجله کوروش به معرفی مهم ترین کانال های استخدام برای منابع انسانی و کارجویان پرداخته ایم.

 

کانال های اصلی استخدام و کاریابی منابع انسانی به شرکت ها این امکان را می دهد تا کاندیداهای بیشتری را هدف قرار دهند و در جذب نیرو فعال تر عمل کنند. منابع انسانی و کارفرمایان معمولا از کانال های کاریابی اصلی شناخته شده برای جذب نیرو استفاده می کنند، چراکه این راه مستقیم ترین و کم هزینه ترین راه برای برقراری ارتباط با کارجویان است.

 

 

بردهای شغلی معروف منابع انسانی برای جذب نیروی کار

 

بردهای شغلی معروف منابع انسانی برای جذب نیروی کار

 

بردهای شغلی اولین کانال دیجیتال برای جذب نیروی کار از جانب منابع انسانی محسوب می شوند. شاید بهتر است بگوییم افراد جویای کار نیز بهتر است در مرحله اول برای پیدا کردن کار به این بردها مراجعه کنند. سیستم عامل هایی چون Glassdoor و Monster فضایی برای کارفرمایان و کارجویان برای کشف یکدیگر فراهم کرده اند. اگرچه این کشف معمولا از جانب کارجویان صورت می گیرد.

 

 

سوالاتی که در مصاحبه استخدامی باید از کارفرما بپرسید

 

 

بردهای شغلی درون مرزی

 

بردهای شغلی درون مرزی

 

بردهای شغلی معروف زیادی وجود ندارند که شرکت های استخدام کننده به آن ها رجوع می کنند. معمولا برخی از این بردها کاملا درون مرزی هستند. در این بردها از چند روش برجسته معرفی فرصت های شغلی از جانب منابع انسانی شرکت ها استفاده شده است. معمولا عنوان استفاده شده در این بردها بسیار فریبنده است. از عبارات جذابی استفاده شده تا توجه کارجویان را به خود جلب کند. در این عناوین از کلمات احساسی نشات گرفته از فرهنگ شرکت استفاده می شود. همچنین از کلمات کلیدی مرتبط با جایگاه شغلی به خوبی استفاده می شود. کلمات کلیدی متناسب با موقعیت، شرایط، ماهیت شرکت و وظایف مورد انتظار از نیروی کار است.

 

 

بیشتر بدانید » تکنیک های زبان بدن در مصاحبه استخدامی «

 

 

اعلام ارزش های شرکت از جانب منابع انسانی

 

معمولا در آگهی استخدام در این بردها از ارزش های مثبت شرکت یاد می شود. بنابراین منابع انسانی فضای مناسبی برای مطرح کردن ارزش های سازمانی و در عین حال، معیارهای انتخاب نیروی مورد نیاز شرکت دارد. در مقابل داوطلبان مراجعه کننده به این بردها دید کاملی نسبت به موقعیت شغلی مورد نظر و ارزش ها و دورنمای شرکت پیدا خواهند کرد. این بردها در عین حال منابع مناسبی برای آمادگی داوطلبان منتخب از جانب منابع انسانی برای طی پروسه مصاحبه هستند. چرا که داوطلبان منتخب با مراجعه مجدد به این بردها می توانند تا حدود نسبتا زیادی با فعالیت های شرکت و چشم اندازها و ارزش های آن آشنایی پیدا کنند.

 

 

وب سایت شرکت ها از جمله کانال و منابع اصلی استخدام و کاریابی

 

وب سایت شرکت ها از جمله منابع اصلی استخدام و کاریابی

 

وب سایت برند تجاری علاوه بر اینکه مهم ترین نقطه قدرتمند یک شرکت است، به عنوان دومین منبع اصلی برای جذب نیروی کار و پیدا کردن فرصت های شغلی و آشنایی با خدمات و ارزش های یک شرکت محسوب می شود. یک وب سایت فعال و خوش ساخت سرنخ های زیادی به مشتریان و بازدید کنندگان می دهد. این سرنخ ها چه در افزایش آشنایی با برند و چه معرفی فرهنگ های سازمانی و ارزش های مهم شرکت بسیار تاثیرگذار است. منابع انسانی برای جذب نیروی کار، می توانند از چنین محیط پویایی به درستی استفاده کنند.

 

 

اهمیت نمایش مفاهیم و ارزش های مهم سازمان

 

معمولا متقاضیان کار پس از مشاهده وب سایت به صفحه مشاغل و فرصت های شغلی جذب می شوند. بنابراین اگر فرصت های شغلی به درستی در وب سایت به نمایش گذاشته شود فضای مناسبی برای جذب نیروهای مناسب خواهد بود. همه این ها به این معنی است که در دنیای مدرن هر شرکت باید یک وب سایت داشته باشد. اهمیت نگارش محتوا در وب سایت را نباید نادیده گرفت. وب سایت شرکت های بزرگ در دنیا معمولا صفحه نمایشی کامل از فعالیت شرکت، مزیت رقابتی آن و ارزش ها و مفاهیم سازمانی آن شرکت هستند. این وب سایت ها برای داوطلبان جویای کار، دومین و از جمله مهم ترین منابع آشنایی پیش از انجام مصاحبه با منابع انسانی هستند.

 

 

در مصاحبه استخدامی چه بگوییم و چه نگوییم

 

 

معرفی نیروی کار به منابع انسانی

 

معرفی نیروی کار به منابع انسانی

 

شاید باورش سخت باشد اما باید گفت یکی از موفق ترین و در عین حال کم سرعت ترین کانال های جذب نیروی کار از جانب منابع انسانی معرفی از جانب کارمندان دیگر است. معمولا کارفرمایان علاقه ویژه ای به این روش دارند. چرا که علاوه بر صرف زمان کم، هزینه چندانی نیز ندارد. منابع انسانی پیش از اعلان عمومی نیروهای مورد نظر برای استخدام، از کارکنان سوال می کنند و در صورتی که فردی مناسب معرفی شود دیگر وارد فاز معرفی عمومی نخواهند رفت. مزیت جذب نیروی کار آشنا با یکی از کارکنان، ایجاد انگیزه بیشتر در محیط کار است.

 

 

کانال تعیین پاداش از جانب منابع انسانی برای جذب نیروی کار

 

با این حال گفته می شود شانس استخدام از طریق این کانال ۵۰ -۵۰ است. چرا که گاهی اوقات کارکنان ترجیح نمی دهند تا آشنایان خود را وارد محیط کار خود کنند. در این میان برخی منابع انسانی در ازای معرفی دوستان یا آشنایان پاداش های جزئی برای کارکنان تعیین می کنند. کارجویانی که از این طریق وارد سیستم سازمانی می شوند معمولا از کانال مشابه یعنی همان دوستان و آشنایان بیشترین داده در مورد ارزش ها و معیارهای سازمانی را دریافت خواهند کرد.

 

 

مهم ترین ویژگی های فردی کارآفرینان موفق

 

 

استفاده از کانال شبکه های اجتماعی از جانب منابع انسانی برای استخدام

 

استفاده از کانال شبکه های اجتماعی از جانب منابع انسانی برای استخدام

 

سال ها پیش از این اگر صحبت از جذب نیروی کار با استفاده از شبکه های اجتماعی می شد، اغلب مدیران با بدبینی به این موضوع نگاه می کردند. اما حالا دنیا بسیار تغییر کرده است. منابع انسانی از هر فضایی برای پیدا کردن استعدادها و نیروی توانمند کاری استفاده می کنند. رسانه های اجتماعی تا حد زیادی بستر اشتغال زایی را فراهم کرده اند. متقاضیان کار زیادی از همین رسانه های اجتماعی جذب موقعیت های شغلی بسیار جذاب در کمپانی های بزرگ شده اند. منابع انسانی در رسانه های اجتماعی، راحت تر و در کمترین زمان ممکن به داده های کاربران دست پیدا می کنند. در این میان بسیاری از کارجویان با گزینه های زیادی در رسانه های اجتماعی برای کار آشنا می شوند.

 

 

اهمیت لینکدین و فیس بوک برای کار یابی

 

استفاده از شبکه های اجتماعی از جانب منابع انسانی برای استخدام

 

کانال هایی چون اینستاگرام، فیسبوک و لینکدین آمار بسیار جذابی در این زمینه ثبت کرده اند. پست های شغلی در فیس بوک توسط افراد مختلف بارها به اشتراک گذاشته می شود. لینکدین فضای مناسبی برای معرفی کارجویان و تخصص های آن ها محسوب می شود. فضای لینکدین بستر مناسبی برای معرفی شرکت ها، تخصص آن ها و ارزش های سازمانی آن ها فراهم کرده است. بنابراین داوطلبان بسیار ساده و تنها با یک جستجوی ساده می توانند موقعیت های شغلی مورد نیاز خود را پیدا کنند. حتی کاربران در صورت تعیین تخصص خود و پر کردن بخش جویای کار، می توانند به طور مداوم پیشنهادهای کاری جدید دریافت کنند. در میان شبکه های اجتماعی، لینکدین در جایگاه اول و پس از آن فیس بوک قرار گرفته است.

 

 

کشف نیروی متخصص از طریق پایگاه داده از سوی منابع انسانی

 

کشف نیروی متخصص از طریق پایگاه داده از سوی منابع انسانی

 

برخی کمپانی ها همچنان از روش جمع آوری رزومه برای جذب نیرو استفاده می کنند. این کانال از سوی منابع انسانی معمولا در شرکت های سنتی برای استخدام استفاده می شود. کاندیداها معمولا هزاران رزومه برای کار ارسال می کنند. اما بررسی این رزومه ها کار بسیار طاقت فرسایی محسوب می شود. با این حال شرکت هایی پیشروتر از راه حل هایی چون ATS (مدیریت متقاضیان استخدام) استفاده می کنند. این سیستم استخدام نیروی انسانی، فرصت شغلی استخدامی مورد نظر شرکت ها را بر روی هزاران پایگاه کاریابی ارسال می کند. درخواست متقاضیان به منابع انسانی ایمیل خواهد شد.

 

 

بیشتر بخوانید » داستان زندگی مشهورترین کارآفرینان دنیا «

 

 

اهمیت ATS در جذب نیروی کار برای منابع انسانی

 

اهمیت ATS در جذب نیروی کار برای منابع انسانی

 

این سیستم در واقع نوعی نرم افزار است که توسط کارفرما در مراحل استخدام برای جمع آوری، مرتب سازی، اسکن و رتبه بندی فرصت های شغلی مورد استفاده قرار می گیرد. در حال حاضر تقریبا بیش از ۹۰ درصد شرکت های بزرگ، به نرم افزار ATS متصل هستند. با استفاده از این سیستم، معمولا درخواست های شغلی نامناسب به طور خودکار حذف می شود. بنابراین هزینه و زمان کمتری از منابع انسانی گرفته خواهد شد. داوطلبانی که از این طریق برای شرکت ها رزومه ارسال می کنند نیز در مرحله پذیرش برای مصاحبه، معمولا از وب سایت شرکت برای آشنایی با ارزش ها و اهداف اصلی کمپانی استفاده می کنند.

 

 

منبع: manatal

 

کالابرگ الکترونیک