طرز تهیه تخم مرغ اسکاتلندی و تاریخچه جالب آن

طرز تهیه تخم مرغ اسکاتلندی و تاریخچه جالب آن


27 اسفند 1399 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه تخم مرغ اسکاتلندی و تاریخچه جالب آن

اگر به امتحان کردن غذاهای جدید و خاص علاقه داشته باشید، احتمالاً اسم تخم مرغ اسکاتلندی را نیز شنیده اید و یا طعم لذیذ این غذا را چشیده اید. تخم مرغ اسکاتلندی یک نوع غذا با تخم مرغ فوق العاده جذاب است. این غذا با استفاده از خمیر سوسیس یا گوشت به همراه تخم مرغ تهیه می شود. در کنار ظاهر منحصر به فردی که دارد طعم و مزه آن نیز بسیار لذیذ و خوشمزه است. دستور پخت تخم مرغ اسکاتلندی بسیار ساده است. شما می توانید آن را در عرض چند دقیقه آماده کنید. در این مقاله از مجله کوروش می توانید طرز تهیه تخم مرغ اسکاتلندی را یاد بگیرید.

 

 

با تاریخچه تخم مرغ اسکاتلندی آشنا شوید

 

با تاریخچه تخم مرغ اسکاتلندی آشنا شوید

 

در مورد ریشه و تاریخچه درست کردن تخم مرغ اسکاتلندی نظرات مختلفی وجود دارد. برخی افراد مدعی هستند که این غذا برای اولین با در قرن ۱۸ در انگلیس اختراع شد. گفته می شود که این غذا در ابتدا بسیار لوکس بوده و تنها به وسیله افرادی که در طبقات بالای اجتماعی قرار داشتند، استفاده می شد. داستان های زیادی در مورد پیدایش این غذای جذاب وجود دارد. ولی به هر حال موضوعی که در مورد آن وجود دارد این است که امروزه تخم مرغ اسکاتلندی در لیست محبوب ترین غذاهای انگلیس و آمریکا قرار دارد. افراد زیادی در سراسر دنیا عاشق چشیدن طعم لذیذ این غذای ساده هستند.

امروزه شما می توانید تخم مرغ های اسکاتلندی آماده و بسته بندی شده را در اکثر فروشگاه های انگلستان پیدا کنید. معمولا از این غذا برای مهمانی ها، دورهمی ها و حتی پیک نیک استفاده می کنند.

 

 

فوت و فن های طرز تهیه تخم مرغ اسکاتلندی

 

فوت و فن های طرز تهیه تخم مرغ اسکاتلندی

 

*شما می توانید تخم مرغ اسکاتلندی را از قبل آماده و سرخ کنید. سپس آن را درون کاغذ آشپزی بسته بندی نمایید و در فریزر قرار دهید. می توانید هر زمان که دوست دارید این تخم مرغ های جذاب را از فریزر خارج کنید. قبل از استفاده لازم است تا آن را در مایکروفر قرار دهید تا گرم شوند.

 

*برای اینکه راحت تر پوست تخم مرغ های پخته شده را جدا کنید، می توانید آن را بعد از پخت برای ۱۵ دقیقه داخل آب سرد یا آب یخ قرار دهید و سپس به راحتی پوست تخم مرغ ها را جدا کنید.

 

*شما می توانید برای پخت تخم مرغ مجلسی به روش اسکاتلندی به جای سوسیس و کالباس از گوشت چرخ کرده و به جای پودر پیاز از پیاز رنده شده نیز استفاده کنید. برای این کار باید گوشت را با پیازی که با رنده ریز خرد شده ترکیب کنید. سپس به مواد ادویه بزنید و خوب ورز دهید. شما می توانید از این ترکیب به جای خمیر سوسیس و به عنوان روکش تخم مرغ ها استفاده نمایید.

 

 

طرز تهیه سوسیس خانگی

 

 

*اگر دوست دارید تخم مرغ اسکاتلندی شما بدون روغن آماده شود می توانید از نحوه پخت تخم مرغ در فر نیز استفاده کنید. برای این کار تنها لازم است که تخم مرغ ها را بعد از آماده کردن داخل سینی فر که کمی چرب کرده اید، قرار دهید. سپس صبر کنید تا سطح تخم مرغ ها کمی طلایی رنگ شود.

 

 

چند روش پخت تخم مرغ

 

 

*بهتر است برای سرخ کردن تخم مرغ اسکاتلندی شعله گاز را روی حرارت کم و متوسط تنظیم کنید. زیرا بیش از حد داغ بودن روغن موجب می شود تا رنگ سوخاری های شما به جای طلایی به سرعت قهوه ای و تیره شود.

 

*می توانید قبل از سوخاری کردن تخم مرغ اسکاتلندی تخم مرغ ها را دو بار داخل تخم مرغ و آرد بزنید. این کار موجب می شود تا روکش روی تخم مرغ های شما ضخیم تر و تردتر شود. برای این کار می توانید یک بار تخم مرغ ها را به تخم مرغ زده شده آغشته کنید. سپس آن را داخل آرد سفید بزنید. سپس دوباره تخم مرغ را به تخم مرغ زده شده آغشته نموده و این بار داخل آرد سوخاری فرو ببرید.

 

 

طرز تهیه بستنی سوخاری

 

 

طرز تهیه تخم مرغ اسکاتلندی

 

طرز تهیه تخم مرغ اسکاتلندی

 

مواد لازم برای ۴ نفر

 

تخم مرغ درشت: ۵ عدد

سوسیس: ۳۰۰ گرم

فلفل سیاه آسیاب شده: ۱ قاشق چای خوری

ژامبون خرد شده: ۱۴۰ گرم

پودر پیاز: ۱ قاشق چای خوری

پودر مریم گلی: ۱ قاشق چای خوری (اختیاری)

پودر آویشن: ۱ قاشق چای خوری

جعفری تازه یا خشک خرد شده: ۱ قاشق چای خوری

آرد سفید: ۱۰۰ گرم

آرد سوخاری: ۱۰۰ گرم

روغن سرخ کردنی: به مقدار لازم

 

طرز تهیه

مرحله اول ؛ پخت تخم مرغ ها

مرحله اول طرز تهیه تخم مرغ اسکاتلندی؛ پخت تخم مرغ ها

 

در اولین مرحله از طرز تهیه تخم مرغ اسکاتلندی باید مقداری آب داخل یک قابلمه بریزید. سپس کمی نمک به آن اضافه کنید و ۴ تخم مرغ را داخل آن قرار دهید. اجازه دهید تخم مرغ ها برای حدود ۷ تا ۸ دقیقه در آب جوش پخته شوند. سپس یک کاسه آب یخ در کنار دستتان قرار دهید. تخم مرغ ها را با کمک یک قاشق از داخل آب جوش بردارید و فوراً آن را داخل کاسه آب یخ قرار دهید. این کار موجب می شود تا پوست تخم مرغ ها راحت تر جدا شود. چند دقیقه صبر کنید و بعد از اینکه تخم مرغ ها به طور کامل خنک شدند، پوست آن ها را با احتیاط جدا کنید.

 

 

طرز تهیه کالباس و ژامبون خانگی

 

 

مرحله دوم؛ درست کردن مواد روی تخم مرغ

 

مرحله دوم طرز تهیه تخم مرغ اسکاتلندی؛ درست کردن مواد روی تخم مرغ

 

در این مرحله از طرز پخت تخم مرغ اسکاتلندی باید سوسیس خرد شده، فلفل، ژامبون و ادویه های و سبزیجات را داخل مخلوط کن بریزید. مواد را خوب با هم ترکیب کنید تا حالتی خمیر مانند و یک دست به خود بگیرند. در این طرز تهیه به جای پیاز از پودر پیاز استفاده شده است، اما شما می توانید به جای آن از پیاز رنده شده نیز استفاده کنید.

 

 

طرز تهیه کالباس گیاهی

 

 

مرحله سوم؛ آماده کردن تخم مرغ ها

 

مرحله سوم طرز پخت تخم مرغ مجلسی اسکاتلندی؛ آماده کردن تخم مرغ ها

 

در مرحله سوم از طرز پخت تخم مرغ اسکاتلندی سلطنتی باید خمیری را که برای روکش تخم مرغ آماده کردید، به چهار قسمت مساوی تقسیم کنید. حالا یکی از قسمت های خمیر را بردارید و با دست آن را به شکل توپ درآورید و سپس آن را کمی صاف کنید. حالا یک تخم مرغ پخته شده را بردارید و به اطراف آن کمی آرد بزنید. تخم مرغ را درست وسط خمیر روکش قرار دهید و خمیر سوسیس را به آرامی دور آن بپیچید. باید طوری این کار را انجام دهید که تخم مرغ کاملاً داخل خمیر قرار بگیرد. این کار را برای هر ۴ تخم مرغ انجام دهید و آن ها را داخل یک ظرف مناسب قرار دهید تا برای سوخاری کردن آماده شوند.

 

 

مرحله چهارم پخت متفاوت تخم مرغ به روش اسکاتلندی، آماده کردن تخم مرغ ها برای سوخاری شدن

 

پخت متفاوت تخم مرغ به روش اسکاتلندی، آماده کردن تخم مرغ ها برای سوخاری شدن

 

در این مرحله از روش پخت متفاوت تخم مرغ باید یک عدد تخم مرغ باقی مانده را داخل یک کاسه بریزید. سپس آن را با کمک یک همزن دستی یا چنگال آن قدر بزنید تا رنگ بافت آن به صورت یک دست شود. می توانید مقداری نمک، فلفل سیاه و آویشن نیز به تخم مرغ اضافه کنید تا طعم دار شود. حالا آرد را داخل یک ظرف بریزید و آرد سوخاری را هم درون ظرفی جداگانه بریزید.

 

تخم مرغ های روکش دار شده را ابتدا داخل آرد سفید بزنید. بعد تخم مرغ ها را داخل طرف تخم مرغ زده شده غوطه ور کنید. در نهایت آن را داخل ظرف پودر سوخاری قرار دهید تا برای سرخ شدن آماده شوند. در صورت تمایل می توانید تمام مراحل پخت تخم مرغ ها را از پخت تا آرد سوخاری به طور مرتب انجام دهید. سپس تخم مرغ ها را در یخچال قرار دهید و فردای آن روز آن ها را سرخ کنید.

 

 

مرحله پنجم؛ سرخ کردن تخم مرغ ها

 

پخت تخم مرغ مجلسی به روش اسکاتلندی؛ سرخ کردن تخم مرغ ها

 

در آخرین مرحله از پخت تخم مرغ مجلسی به روش اسکاتلندی باید یک قابلمه یا ماهیتابه گود انتخاب کنید. سپس به اندازه ۵ سانتی متر روغن داخل قابلمه بریزید. شعله گاز را با حرارت متوسط روشن کنید و اجازه دهید تا روغن داغ شود. سپس تخم مرغ ها را یکی یکی داخل روغن بیندازید. اجازه دهید تا تمام سطح تخم مرغ ها در روغن سوخاری و طلایی رنگ شوند. در صورتی تمایل می توانید از روغن کمتری نیز داخل ماهیتابه استفاده کنید.

 

فقط باید دقت داشته باشید که تمام بخش های تخم مرغ داخل روغن سرخ شود و رنگ آن طلایی شود. بعد از سرخ کردن تخم مرغ اسکاتلندی آن را روی دستمال روغن گیر قرار دهید تا روغن اضافی آن جذب شود. در نهایت نیز می توانید این غذای جذاب را همراه با انواع سس یا ترشی سبزیجات میل کنید. قبل از سرو کردن تخم مرغ اسکاتلندی بهتر است که آن را از وسط نصف کنید تا ظاهر جذاب و چند لایه آن بیشتر مشخص شود. برای خوردن تخم مرغ اسکاتلندی می توانید آن را با سس های حاوی مایونز و بیکن خرد شده تست کنید. معمولاً انواع سس مایونز طعم بسیار دلچسبی به این غذا می دهند. استفاده از سس خردل، گوجه فرنگی و سس های داغ نیز گزینه های فوق العاده ای برای این غذا هستند.

 

منبع: bbcgoodfood، theculturetrip

 

 

 

کالابرگ الکترونیک