نقد و بررسی سریال تفکیک (Severance) | ژانری مخوف در قالبی اتو کشیده

نقد و بررسی سریال تفکیک (Severance) | ژانری مخوف در قالبی اتو کشیده


11 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقد و بررسی سریال تفکیک (Severance) | ژانری مخوف در قالبی اتو کشیده

سریال تفکیک یا جداسازی (Severance) به کارگردانی «بن استیلر» و «ایفه مک‌آردل» با بازی نقش اول «آدام اسکات» در فوریه امسال از شبکه اپل تی وی پلاس پخش شد. این سریال در انتهای فصل اول توانست از آکادمی IMDB، نمره ۸.۶ را دریافت کند. در میان انبوهی از سریال‌هایی که از شبکه‌های مختلف پخش می‌شود سریال تفکیک از‌ بهترین سریال‌های خارجی ترسناک ژانر روانشناختی است. در این مقاله از سرویس هنر و سینما در مجله کوروش نقد و بررسی سریال ترسناک تفکیک و هر آنچه باید درباره این سریال رازآلود بدانید را بخوانید.

 

 

مشخصات سریال تفکیک (Severance)

 

مشخصات سریال تفکیک (Severance)

 

  • ژانر: درام، رازآلود، علمی و تخیلی
  • کارگردان و نویسنده: بن استیلر، دن اریکسون
  • بازیگران: آدام اسکات، زاچ چری، بریت لوور
  • موسیقی: تئودور شاپیرو
  • محصول کشور: آمریکا
  • اکران: ۱۸ فوریه ۲۰۲۲
  • زبان: انگلیسی آمریکایی
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۸.۲ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۷ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۸۳ از ۱۰۰
  • توزیع‌کننده: اپل تی وی

 

نقد و بررسی سریال تفکیک

 

چارچوب قصه سریال تفکیک بر اساس پدیده تفکیک یا جدایی خلق می‌شود. افراد با رضایت خود قراردادی امضا می‌کنند و طی آن از طریق جراحی در بافت مغز آن‌ها‌ تراشه‌ای قرار داده می‌شود. این‌ تراشه باعث می‌شود که این افراد در ساعات غیر کاری از محیط کاری خود هیچ به یاد نداشته باشند و بر عکس زمانی که وارد شرکت می‌شوند از خارج شرکت هیچ خاطره و ذهنیتی نداشته باشند.

بینندگان با دنبال کردن شخصیت «مارک» در این دنیای علمی و تخیلی به واقعیت داستان پی می‌برند. «مارک» که نقش او را «آدام اسکات» بازی می‌کند یک مرده بیوه است که به تازگی همسر خود را از دست داده و برای رها شدن از غم و اندوهی که او را فرا گرفته با رضایت شخصی وارد این شرکت شده است.

«آدام اسکات» در این سریال عناصر بی نظیری را در بازی خود به کار می‌برد که در کارهای قبلی او نیز مشهود است. در مقابل نقش‌های قبلی که این بازیگر توانمند به خوبی از پس آن‌ها برآمده است، نقش «مارک» در سریال «تفکیک» پیچیدگی‌های بیشتری دارد.

حتما بخوانید  12 تا از ترسناک‌ترین فیلم‌‌های دنیا در ۲۰ سال گذشته

داستان دو فضا دارد. یکی در فضای خارج از محیط کار و یکی هم فضای داخل ساختمان پیچ در پیچ محل کار. شخصیت «اسکات» در دو فضای سریال کاملاً متفاوت است. این دو شخصیت به مرور در دو دنیای متضاد در یک مرد ادغام می‌شوند.

 

ایده اصلی سریال تفکیک

پیام اصلی سریال تفکیک (Severance) چیست؟

 

فرایند جدا کردن مغز به ظاهر جذاب است. افرادی زیادی دوست دارند که در محیط خانه از استرس‌های کار دور باشند اما به تدریج جنبه‌های مختلف و تاریک این اقدام مشخص می‌شود. زندگی افرادی که در این شرکت کار می‌کنند در چهاردیواری‌های کابوس‌وار شرکت «Lumon» محدود می‌شود.

این افراد وقتی شرکت را‌ ترک می‌کنند خاطره بعدی آن‌ها برگشتن مجدد سر کار است. این افراد نمی‌خوابند و تنها اثرات آن را احساس می‌کنند. این سریال به شکلی همبستگی و اهداف پنهانی کارگران را فاش می‌کند.

این سریال استعاره‌ای است از اینکه چطور کارگران علیه ظلم واکنش نشان می‌دهند. تم این سریال رازآلود است و حس وحشت و‌ ترسی که از دیدن این سریال در وجود بیننده رخنه می‌کند به علت محتوای غیرقابل توضیحی است که این سریال سعی در ارائه آن دارد. شخصیت «مارک» در داخل شرکت واقعا چیزی از بیرون شرکت و زندگی عادی خود نمی‌داند.

بیننده ممکن است در این شرایط سردرگم شود اما درک این نکته که شخصیت‌ها در داستان شرایط بسیار بدتری دارند حس ‌ترحم عمیقی را نسبت به آن‌ها در بینندگان ایجاد می‌کند. در فصل اول استرس زیادی به بیننده وارد می‌شود.

با این همه سریال تفکیک یکی از بهترین و خاص‌ترین سریال‌های نمادین چند سال اخیر است. آزمایش و تکنولوژی‌ای که مورد استفاده قرار می‌گیرد تعادل بین کار و زندگی را زیر سوال می‌برد. زمانی که «مارک» خود را درگیر رازی می‌بیند که از آن بی اطلاع است سعی می‌کند تا ماهیت واقعی خود و شغلش را بشناسد.

 

شروع وهم انگیز سریال تفکیک

شروع وهم انگیز سریال تفکیک

 

اولین صحنه این سریال یک زن جوان را نشان می‌دهد که روی میز کنفرانسی در یک اتاق بی روح و خالی از خواب بیدار می‌شود. او نمی‌داند اینجا کجاست و چرا آنجاست. در‌ها همه قفل است و هیچ کس به فریاد‌های او پاسخ نمی‌دهد. بعد از مدتی صدای مردی از یک بلندگو پخش می‌شود که از او می‌خواهد پرسشنامه کوتاهی را به صورت شفاهی پاسخ بدهد.

حتما بخوانید  نقد و بررسی فیلم زرنگ بازی | آدام سندلر در یک فیلم ورزشی درخشان

این زن حتی قادر نیست نام کوچک خود را به یاد بیاورد. نام این زن در واقع «هلی» است. همراه با هلی تماشاگران به این فکر می‌کنند که دلیل این اتفاقات و محبوس بودن و خوابیدن زن جوان روی میز کنفرانس در یک اتاق در بسته چیست؟ در این لحظه در باز شده و شخصی با کت و شلوار وارد اتاق می‌شود.

بیننده و زن جوان همچنان نمی‌دانند با یک انسان طرف هستند یا یک ربات. این داستان به شکلی است که هر اتفاقی داخل دفتر بیفتد با بیرون آمدن از آسانسور از خاطر شخص محو می‌شود. شخصیت «هلی» در این داستان باید به خود دو وجهی خود عادت کند. طبق یک ویدیو او داوطلبانه با این کار موافقت کرده است. عادت کردن به این موضوع برای «هلی» کار آسانی نیست از این رو در یک لحظه بین این تصور که در جهنم قرار دارد یا مرده است مردد می‌ماند.

 

جذابیت سریال«تفکیک» در چیست؟

جذابیت سریال«تفکیک» در چیست؟

 

سریال تفکیک بیننده را در چالش‌های پرتنشی قرار می‌دهد. بخش بصری سریال تفکیک (جداسازی) بسیار چشم‌گیر است. طراحی یکنواخت و کاملاً سفید رنگ راهروهای بی‌پایان شرکت «لومن» کاملاً بیننده را مجذوب خود می‌کند.

موسیقی «تئودور شاپیر» که در این فیلم استفاده شده بی نظیر است. این موسیقی تمام جوهر و جو سریال را در تصویر نمایان می‌کند. تم اصلی که چندین بار در اول این سریال به کار می‌رود، نشان‌دهنده این موضوع است. ملودی‌ تیتراژ ابتدایی به شکلی است که عمق بیشتری به این سریال می‌دهد.

بازی بازیگران در سریال تفکیک (جداسازی) چطور است؟

 

کار بازیگران عالی است. «آدام اسکات» یکی از قهرمانان داستان است که نقش خود را خیلی خوب بازی می‌کند. «پاتریشیا آرکت» که در نقش «هارمونی کوبل» بازی می‌کند و سایر بازیگران این سریال استاندارد بالایی از بازیگری را در این فیلم ارائه کرده‌اند.

 

منبع: IMDB

 

کالابرگ الکترونیک