چطور خلال بادام را به روش بازاری با یک قلم مواد درست کنیم؟

چطور خلال بادام را به روش بازاری با یک قلم مواد درست کنیم؟


15 شهریور 1403 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
چطور خلال بادام را به روش بازاری با یک قلم مواد درست کنیم؟

طرز تهیه خلال بادام در خانه کار سختی نیست؟ خلال بادام علاوه بر خواص سلامتی فراوان، بسیار خوشمزه است و ظاهر چشم‌نوازی هم برای تزیین انواع غذا، شیرینی و دسر دارد. با ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش همراه باشید تا طرز تهیه خلال بادام خانگی را به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه خلال بادام درختی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
بادام درختی خام به مقدار دلخواه

 

مراحل طرز تهیه خلال بادام با بادام درختی خام

مراحل طرز تهیه خلال بادام خانگی

در طرز تهیه خلال بادام باید از مغز بادام درختی خام و شیرین استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید خلال بادام را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله اول: پوسته سخت بادام‌ها را بشکنید

برای تهیه خلال بادام، ابتدا پوسته سخت بادام خام را بشکنید. توجه داشته باشید، مغز بادام باید کاملا سالم از پوسته خارج شود. حتما طعم بادام خام را بچشید و از شیرین بودن آن اطمینان یابید.

مرحله دوم: مغز بادام خام را بخیسانید

حالا، ظرف مناسبی را انتخاب کنید و مغز بادام تازه را همراه با مقداری آب ولرم در کاسه بریزید. مقدار آب باید به اندازه‌ای باشد که روی بادام‌ها را به طور کامل بپوشاند. درب ظرف را ببندید و حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه منتظر بمانید تا مغز بادام کاملا در آب ولرم خیس بخورد.

مرحله سوم: بادام‌ها را پوست بگیرید

پس از گذشت این مدت، با کمک یک چاقو پوسته نازک و ظریف بادام‌های خیس خورده را به سادگی جدا کنید. اگر پوست مغز بادام‌های شما به راحتی جدا نشد، می‌توانید مدت زمان خیساندن مغز بادام در آب ولرم را افزایش دهید.

حتما بخوانید  ۱۶ طرز تهیه انواع آبگوشت‌ سنتی و مجلسی ایرانی + فیلم

مرحله چهارم: لپه‌های بادام را از یکدیگر جدا کنید

در این مرحله از طرز تهیه خلال بادام، باید لپه‌های مغز بادام را از یکدیگر جدا کرده و آن‌ها را پرک کنید تا در زمان برش زدن، مغز بادام‌ها ظریف‌تر و آسان‌تر برش بخورند. برای این منظور، کافی است با چاقو به شیار وسط بادام‌ها اندکی فشار وارد کنید تا به دو لپه مجزا تقسیم شوند. مراقب باشید، مغز بادام‌ها را خرد نکنید.

مرحله پنجم: بادام‌ها را خلال کنید

حالا، به سرعت و تا زمانی که پرک بادام‌ها هنوز نرم هستند باید آن‌ها را روی تخته آشپزی قرار دهید و با کمک یک چاقوی تیز به صورت خلال‌های نازک برش بزنید. مغز بادام، قبل از خشک شدن به راحتی برش می‌خورد و خلالی می‌شود و نمی‌شکنند.

مرحله ششم: خلال بادام را خشک کنید

بعد از خلال کردن، مغز بادام‌ها را داخل یک سینی بزرگ، خشک و تمیز پهن کنید و مقابل باد پنکه یا در نزدیکی بخاری یا شوفاژ قرا دهید تا کاملا خشک شوند و کپک نزنند. البته، در صورت تمایل می‌توانید خلال بادام را به محض آماده شدن و به صورت تازه مورد استفاده قرار دهید و در انواع غذا، دسر یا شیرینی بریزید.

مرحله آخر: خلال بادام خشک شده را در یخچال بگذارید

پس از خشک شدن، خلال‌های بادام خانگی را در یک ظرف درپوشیده بریزید و داخل یخچال نگهداری کنید. شما به سادگی می‌توانید این خلال بادام‌های خوشمزه را به انواع پلوها، خورشت‌ها، دسرها و شیرینی‌ها اضافه کنید.

نکات مهم در طرز تهیه خلال بادام خانگی

  • در صورت تمایل، به جای خیساندن بادام‌ها در آب ولرم می‌توانید از روش بلانچ کردن استفاده کنید. برای این منظور، ابتدا مغز بادام‌ها را برای یکی دو دقیقه در آب جوش غوطه‌ور کنید. سپس، مغز بادام‌ها را در سبد بریزید و به سرعت به کاسه محتوی آب یخ اضافه کنید. با این روش، پوست نازک بادام به راحتی جدا می‌شود.
  • برای درست کردن خلال بادام هرگز از بادام شور و برشته استفاده نکنید، بادام درختی حتما باید خام باشد.
  • پس از آماده شدن خلال بادام، حتما آن را در یخچال نگهداری کنید تا تازه بماند.
  • برای خشک کردن خلال بادام، هرگز از آفتاب و تابش مستقیم خورشید استفاده نکنید. در غیر این صورت، رنگ و طعم خلال بادام تغییر می‌کند.
  • در هنگام تهیه خلال بادام، می‌توانید بخشی از بادام‌ها را به صورت پرک خشک کنید.
  • برای برش زدن مغز بادام پرک شده، به جای چاقو می‌توانید از دستگاه خلال بادام خانگی استفاده کنید.
  • خلال بادام و خلال پسته (طرز تهیه خلال پسته) از اصلی‌ترین اجزا غذاهایی مثل مرصع پلو، زرشک پلو با مرغ، خورش خلال کرمانشاهی، شله زرد و بسیاری دیگر از غذاها و دسرهای ایرانی به حساب می‌آید.
حتما بخوانید  طرز تهیه معجون بستنی غلیظ و کشدار کافی شاپی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن خلال بادام خانگی

فوت و فن‌های طرز تهیه خلال بادام خانگی

روش درست کردن خلال بادام در فر چگونه است؟

برای خشک کردن خلال بادام می‌توانید از فر استفاده کنید. در این صورت، باید دمای فر را روی کمترین میزان ممکن (بین ۳۸ تا ۷۷ درجه سانتی‌گراد) تنظیم کرده و چند دقیقه صبر کنید تا فر کاملا گرم شود. سپس، سینی حاوی مغز بادام خلال شده را داخل فر بگذارید. بسته به حجم بادام‌ها، فقط چند دقیقه طول می‌کشد تا خلال بادام خانگی شما خشک شود. در این مدت، حتما باید به طور منظم بادام‌ها را هم بزنید و زیر و رو کنید تا به صورت یکدست خشک شوند. مراقب باشید بادام‌ها برشته نشوند.

روش تهیه خلال بادام برای شله زرد چگونه است؟

طرز تهیه خلال بادام برای شله زرد درست مانند همان چیزی است که در دستور بالا گفتیم. شما می‌توانید خلال بادام را به محض برش زدن و بدون خشک کردن در شله زرد بریزید یا برای تزیین شله زرد مورد استفاده قرار دهید.

آیا با استفاده از بادام خشک هم می‌توانیم خلال بادام درست کنیم؟

بله. طرز تهیه خلال بادام با بادام خشک هم عینا مانند دستور بالاست؛ با این تفاوت که زمان مورد نیاز برای خیس خوردن بادام را باید به اندازه‌ای افزایش دهید که پوسته نازک بادام به راحتی از روی مغز بادام جدا شود.

چگونه خلال بادام را نرم کنیم؟

پس از خشک کردن خلال بادام و قرار دادن آن در یخچال، پیش از هر بار استفاده باید مقدار مورد نیاز از خلال بادام را برای ۵ تا ۱۰ دقیقه در مقداری آب یا گلاب خیس کنید تا نرم شود.

 

محصولات مرتبط