نگاهی به زندگینامه استیو جابز | مردی که جهان را تغییر داد

نگاهی به زندگینامه استیو جابز | مردی که جهان را تغییر داد


20 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 17 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
زندگینامه استیو جابز

استیو جابز، کارآفرین و رؤیاپرداز اسطوره ای دنیای فناوری بود که با تأسیس شرکت اپل، ابتدا دنیای کامپیوترهای شخصی را متحول کرد و سپس با اختراع برخی از محصولات انقلابی تجربه موسیقی، فیلم و تلفن همراه را در عصر دیجیتال به طور کلی دگرگون کرد تا اکنون از او به عنوان یکی از تاثیرگذارترین مخترعان و کارآفرینان اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم یاد شود. امروز در مجله کوروش نگاهی زندگینامه استیو جابز می اندازیم.

 

در حالی که استیو جابز بیشتر به عنوان بنیانگذار و مدیر اجرایی شرکت اپل شناخته می شود، ولی تاثیر عمیق او بر دنیای خارج از صنعت فناوری هم قابل کتمان نیست. او با خرید استودیوی انیمیشن پیکسار در سال ۱۹۸۶ و همینطور حمایت از موسسات خیریه و محیط زیستی بیرون از چارچوب فناوری هم به فرد تاثیرگذاری تبدیل شد. اکنون که بیش از ۱ دهه از درگذشت استیو جابز می گذرد. او را نه تنها به دلیل دستاوردها و نوآوری های بی نظیرش در دنیای فناوری از جمله مجموعه ای از فناوری های انقلابی همچون آیفون و آیپاد به خاطر می آوریم، بلکه بسیاری جابز را نمونه ای عالی از کارآفرینی مبتکر و فوق العاده باهوش می دانند که با موفقیت های خود الهام بخش بسیاری بود. در ادامه زندگینامه استیو جابز از کودکی تا مرگ را مرور می کنیم.

 

 

استیو جابز که بود؟

 

استیو جابز که بود؟

 

استیون پل جابز مخترع، طراح و کارآفرین آمریکایی بود که بنیانگذار، مدیر اجرایی و رئیس هئیت مدیره شرکت کامپیوتری اپل را نیز برعهده داشت. شرکت اپل در دوران مدیریت او توانست برخی از انقلابی ترین محصولات فناوری همچون «آیپاد (iPod)»، «آیفون (iPhone)» و «آیپد (iPad)» را به بازار عرضه کند که جهان فناوری را کاملا دستخوش تغییر کردند. جابز که در سال ۱۹۵۵ از والدینی که هر دو دانشجوی دانشگاه ویسکانسین بودند متولد شد، بعدا توسط زوجی دیگر به فرزندخواندگی پذیرفته شد. در این دوران، والدین حقیقی استیو جابز که هنوز با هم ازدواج نکرده بودند، توانایی نگهداری از او را نداشتند.

جابز به نظر والدینش پسری باهوش ولی سردرگم بود. او تحصیلات خود را نیمه کاره رها کرد و پیش از اینکه در سال ۱۹۷۶ به همراه استیو وازنیک، شرکت کامپیوتری اپل را تأسیس کند، دست به کارهای زیادی زده بود. جابز حتی در سال ۱۹۸۵ شرکت اپل را ترک کرد و تصمیم گرفت یک استودیوی انیمیشن راه اندازی کند. استودیویی که حالا به نام پیکسار می شناسیم، همان استودیویی است که جابز اقدام به خریداری و گسترش آن کرد. جابز یک دهه بعد دوباره به شرکت اپل بازگشت. او پس از تحمل یک دوره طولانی مبارزه با بیماری لوزالمعده در سال ۲۰۱۱ دیده از جهان فرو بست.

 

 

بیشتر بخوانید» بیوگرافی اندی رابین خالق سیستم عامل اندروید «

 

 

والدین استیو جابز و به فرزند خواندگی پذیرفته شدن او

 

والدین استیو جابز و به فرزند خواندگی پذیرفته شدن

 

زندگینامه استیو جابز پر از فراز و نشیب است. جابز از والدینی به نام های جوئن شیبل (بعدا به جوئن سیمپسون تغییر نام داد) و عبدالفتاح جان جندلی که هر دو دانشجوی دانشگاه ویسکانسین در شهر مدیسون، ایالت ویسکانسین بودند متولد شد. ولی این زوج که توانایی ازدواج بایکدیگر و در نتیجه برعهده گرفتن سرپرستی و تأمین مخارج فرزند خود را نداشتند، او را به زوج دیگری واگذار کردند. پدر جابز جندلی، استاد علوم سیاسی و اصالتا اهل کشور سوریه بود. مادر او هم شیبل در آن دوران به تازگی به عنوان گفتار درمانگر مشغول به کار شده بود.

این دو مدت کوتاهی پس از واگذاری سرپرستی استیو جابز با هم ازدواج کردند و صاحب فرزند دیگری به نام مونا شدند. جابز تا قبل از ۲۷ سالگی هیچ اطلاعاتی از والدین حقیقی خود پیدا نکرد. زوجی که استیو جابز را به فرزندخواندگی پذیرفته بودند، کلارا و پل جابز بودند و نام استیون پل جابز را برای فرزندخوانده خود انتخاب کردند. کلارا یک حسابدار بود و پل هم به عنوان یک افسر گارد ساحلی کار می کرد.

 

 

دوران کودکی و نوجوانی

 

جابز در ۲۴ فوریه سال ۱۹۵۵ در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا متولد شد. او به همراه والدینش کلارا و پل در شهر مونتین ویو زندگی می کرد، جایی که بعدها به «سیلیکون ولی»، مهد فناوری جهان مشهور شد. جابز علاقه زایدالوصف خود به لوازم الکترونیکی را مدیون پدرش است. او در دوران کودکی به همراه پدرش در گاراژ خانه با هم روی لوازم الکترونیکی زیادی کار می کردند. پل به استیو نحوه جدا کردن و دوباره سر هم کردن بسیاری از لوازم الکترونیکی را یاد داده بود، همین سرگرمی اعتماد به نفس، سختکوشی و توانمندی های مکانیکی جابز را شکوفا کرد.

 

 

تحصیلات و دانشگاه استیو جابز

 

تحصیلات و دانشگاه استیو جابز

 

در حالی که جابز همیشه متفکری باهوش و مبتکر بوده، دوران کودکی و نوجوانی سرشار از سرخوردگی های تحصیلی داشت. او به قدری در مدرسه بی انگیزه بود که یکی از معلمان دوران ابتدایی او برای تشویق او به درس خواندن به او رشوه می داد! با تمام این وجود، استیو جابز همچنان آنقدر نمرات درخشانی داشت که برخی از مدیران شرکت های فناوری می خواستند او را حتی قبل از پایان تحصیلات دوره دبیرستان استخدام کنند. ولی والدین جابز این پیشنهاد نپذیرفتند.

جابز پس از پایان دوره دبیرستان در کالج رید در شهر پورتلند، ایالت اورگن ثبت نام کرد. جابز که همچنان راه خود را پیدا نکرده بود، پس از تنها ۶ ماه تحصیل را رها کرد. او ۱۸ ماه را صرف شرکت در کلاس های خلاقانه دانشگاه کرد. برای مثال در این دوران، او در یک دوره خوشنویسی شرکت کرد که عشق او به حروف نگاری را شعله ور کرد. جابز در سال ۱۹۷۴ به عنوان طراح و تکنسین بازی های ویدئویی در شرکت آتاری مشغول به کار شد. ولی اندکی بعد پس از تنها چند ماه، این شرکت را ترک کرد و تصمیم گرفت راهی سفر معنوی دور و دراز  در هندوستان شود. سفری که تجارب غنی آن تا پایان عمر همراه جابز ماند.

حتما بخوانید  نکاتی مهم درباره خرید تجهیزات فست فود در سال ۱۴۰۰

 

 

استیو جابز و استیو وازنیک

 

استیو جابز و استیو وازنیک

 

زمانی که جابز در دبیرستان هومستد ثبت نام کرد، با دوست و شریک تجاری آینده اش، استیو وازنیک آشنا شد. وازنیک در آن دوران مشغول تحصیل در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی بود. استیو وازنیک بعدها در سال ۲۰۰۷ در مصاحبه ای دلیل دوستی خود با استیو جابز را عشق و علاقه هر دو به لوازم الکترونیکی و تراشه های دیجیتالی دانست. او در بخشی از این مصاحبه گفت: «در آن دوران، آدم های کمی بودند که از تراشه ها سر در می آوردند. من تا آن موقع، کامپیوترهای زیادی طراحی کرده بودم، بنابراین در زمینه الکترونیک و طراحی کامپیوتر از او خیلی جلوتر بودم. ولی همچنان ما علایق مشترک زیادی داشتیم. هر دو هم تقریبا طرز فکر جداگانه ای نسبت به مسائل مختلف جهان پیرامون خود داشتیم.»

 

 

تأسیس شرکت کامپیوتری اپل

 

تأسیس شرکت کامپیوتری اپل

 

استیو جابز در سال ۱۹۷۶، زمانی که تنها ۲۱ داشت به همراه استیو وازنیک شرکت کامپیوتری اپل را در گاراژ خانه والدینش تأسیس کرد. این دو بنیانگذار اپل سرمایه اولیه برای راه اندازی یکی از انقلابی ترین شرکت های فناوری جهان را از راه فروش اتومبیل ون فولکس ‌واگن جابز و ماشین حساب علمی وازنیک فراهم کردند. جابز و وازنیک با ابداعات و نوآوری های خود در صنعت کامپیوتر توانستند از طریق کوچک سازی، ارزانتر، جذابتر و در دسترس تر ساختن دستگاه ها بازار فوق العاده ای را برای محصولات انقلابی خود فراهم کنند.

وازنیک ایده کامپیوترهای شخصی کاربرپسند را مطرح کرد و به همراه جابز که مسئول بازاریابی اپل بود، هر کدام از این دستگاه کامپیوترها را در ابتدا با قیمت ۶۶۶،۶۶  دلار به بازار عرضه کرد. کامپیوتر شخصی «اپل یک (The Apple I)» برای شرکت اپل سودی ۷۷۴ هزار دلاری داشت. سه سال پس از عرضه دومین مدل اپل، «اپل دو» فروش این شرکت کامپیوتری با ۷۰۰ درصد افزایش به ۱۳۹ میلیون دلار رسید.

 

 

استیو جابز اپل را ترک کرد

 

شرکت کامپیوتری اپل در سال ۱۹۸۰ سهامی عام شد تا به این طریق سرمایه گذاری های بیشتری در آن انجام شود. مجموع ارزش سهام این شرکت در پایان روز اول به ۱،۲ میلیارد دلار رسید. در این دوران، استیو جابز پیشنهاد استخدام جان اسکالی، کارشناس بازاریابی شرکت پپسی کولا را به عنوان مدیر عامل اپل مطرح کرد. با وجود حضور موفق اسکالی در اپل، این شرکت در سال های بعد دچار مشکلات عدیده ای در طراحی محصولات خود شد. این مشکلات باعث از دست رفتن بسیاری از مشتریان اپل شد. در همین حال، شرکت رقیب «آی بی ام (IBM)» در این مدت در فروش محصولات کامپیوتری از اپل جلو افتاد. به این ترتیب اپل باید در بازار کامپیوتری که تحت سلطه آی بی ام و کامپیوترهای شخصی بود رقابت کند.

شرکت اپل در سال ۱۹۸۴ کامپیوترهای شخصی «مکینتاش» را عرضه کرد تا با آن سبک زندگی خلاقانه و جوانانه را تبلیغ کند. ولی با وجود فروش بالا و عملکرد بهتر کامپیوترهای اپل نسبت به کامپیوترهای آی بی ام، مکینتاش همچنان نمی توانست با آی بی ام رقابت کند. در این دوران اسکالی به این نتیجه رسیده بود که جابز به اپل آسیب می رساند. به این ترتیب، کم کم مقدمات کنار گذاشتن استیو جابز از سمت های مدیریتی اپل فراهم شد. جابز که دیگر هیچ عنوان رسمی در شرکتی که تأسیس کرده بود نداشت، به موقعیتی کاملا حاشیه ای رانده و نهایتا هم در سال ۱۹۸۵ مجبور به ترک اپل شد.

 

استیو جابز در شرکت نکست

 

جابز پس از خروج از اپل در سال ۱۹۸۵، یک شرکت کامپیوتری فعال در هر دو حوزه سخت افزار و نرم افزار به نام «نکست (NeXT)» را راه اندازی کرد. جابز با این شرکت تلاش کرد تا سیستم عامل های تخصصی را وارد بازار اصلی کامپیوتر و نرم افزار آمریکا کند. ولی در این راه ناکام ماند و نهایتا اپل در سال ۱۹۹۶، شرکت نکست را به قیمت ۴۲۹ میلیون دلار خریداری کرد.

 

 

بیشتر بخوانید » معروف ترین کارآفرینان جهان «

 

 

بازگشت دوباره به شرکت اپل

 

بازآفرینی شرکت اپل

 

استیو جابز در سال ۱۹۹۷ دوباره به اپل بازگشت و این بار در سمت مدیر عامل مشغول به کار شد. جابز همانطور که در دهه ۱۹۷۰ باعث موفقیت اپل شده بود، این بار هم شرکت را مجددا احیا کرد. جابز با یک تیم مدیریتی جدید، تغییر عرضه سهام و حقوق شخصی سالانه ۱ دلار (کم درآمدترین مدیر ارشد عملیاتی تاریخ!) اپل را دوباره وارد مسیر درستی کرد. محصولات مبتکرانه جابز همچون کامپیوترهای رومیزی «آی مک (iMac)» بازاریابی موثر محصولات و طراحی های شیک بار دیگر توجه مشتریان را به خود جلب کرد.

اپل در سال های آینده از محصولات انقلابی مانند مک بوک ایر (Macbook Air)، آیپاد و آیفون رونمایی کرد. همه این محصولات روی هم انقلابی در صنعت فناوری به وجود آورد. این محصولات آنچنان بازار را تکان دادند که تقریبا بلافاصله با عرضه این محصولات، شرکت های رقیب تلاش مضاعفی را برای رقابت با تولیدات مبتکرانه اپل شروع کردند. گزارش های مالی اپل که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد، رشد چشمگیری را نشان می داد. ارزش هر برگه سهم اپل به ۱۹۹ دلار رسید که تا آن زمان یک رکورد محسوب می شد. اپل در آن دوران همچنین دارای سود سرشار معادل ۱،۵۸ میلیارد دلاری و همینطور ۱۸ میلیارد دلار مازاد در بانک بود و هیچ بدهی هم نداشت.

حتما بخوانید  بررسی چگونگی تاثیر انواع رنگ‌ها بر مغز و روحیه و روان انسان

اپل در سال ۲۰۰۸ با فروش «آی ‌تیونز (iTunes)» و آیپاد پس از وال مارت، ابرشرکت خرده فروشی چند ملیتی، در خرده فروشی موسیقی در آمریکا رتبه دوم را به دست آورد. همچنین اپل در فهرست «تحسین برانگیزترین شرکت های آمریکا» به انتخاب مجله فورچون رتبه اول را به دست آورد. اپل در فهرست «فورچون جهانی ۵۰۰» هم رتبه اول را به دست آورد.

 

 

بیشتر بخوانید» مک بهتر است یا ویندوز؟ «

 

 

استیو جابز و شرکت پیکسار

 

استیو جابز در سال ۱۹۸۶ یک استودیوی انیمیشن سازی را از جورج لوکاس، کارگردان مشهور هالیوودی خریداری کرد. استودیویی که بعدها به پیکسار تبدیل شد. استیو جابز که نسبت به توانایی های پیکسار مطمئن بود، ۵۰ میلیون دلار در این شرکت سرمایه گذاری کرد. اعتقاد جابز به پیکسار درست بود و این شرکت انیمیشن سازی بعدها با تولید برخی از مشهورترین فیلم های انیمیشن جهان از جمله «داستان اسباب بازی (Toy Story)»، «در جستجوی نمو (Finding Nemo)» و «شگفت ‌انگیزان (The Incredibles)» به عنوان یک استودیوی انیمیشن پیشگام شهرت زیادی به دست آورد.

مجموع فروش فیلم های پیکسار ۴ میلیارد دلار بوده است. این استودیو در سال ۲۰۰۶ با والت دیزنی، غول دنیای انیمیشن ادغام شد تا دیزنی به بزرگترین سهامداران این شرکت تبدیل شود. نشریه فوربس در سال ۲۰۱۱، ثروت استیو جابز را که بخش عمده ای از آن را پول حاصل از فروش پیکسار تشکیل می داد، در حدود ۶،۵ تا ۷ میلیارد دلار برآورد کرد. ولی اگر جابز سهام خود در اپل را در سال ۱۹۸۵ با ترک شرکت نفروخته بود، می توانست در طی یک دهه بعد ثروتی ۳۶ میلیارد دلاری داشته باشد.

 

 

همسر و فرزندان استیو جابز

 

جابز و همسرش لورن پاول روز ۱۸ مارس ۱۹۹۱ با هم ازدواج کردند. این دو در اوایل دهه ۱۹۹۰ در دانشکده بازرگانی استنفورد، جایی که پاول در آنجا دانشجوی رشته مدیریت ارشد کسب و کار (MBA) بود با هم آشنا شده بودند. این زوج با هم صاحب ۳ فرزند به نام های ریدپاول، ارین سینا و اوه شدند.

جابز همچنین از نامزد سابقش کریسان برنان هم دختری به نام لیزا داشت. لیزا متولد سال ۱۹۷۸ است. هر چند استیو جابز در ابتدا پدری لیزا را انکار کرد و حتی مدارکی که دادگاه ارائه داده بود را کاملا رد کرد. با این حال، سرانجام آزمایش های ژنتیکی نشان داد، لیزا دختر واقعی جابز است. لیزا برنان بعدها در سال ۲۰۱۸ در کتابی با عنوان «بچه بی اهمیت (Small Fry)» به دوران کودکی و ماجرای پدرش پرداخت. پس از رأی دادگاه، استیو جابز ملزم به پرداخت مخارج فرزندش شد. با این حال، جابز تا ۷ سالگی لیزا با او ارتباط برقرار نکرد. لیزا بعدا در دوران نوجوانی به همراهش پدرش نیز زندگی کرد.

 

 

بیشتر بخوانید » داستان زندگی مشهورترین کارآفرین زن دنیا «

 

 

مبارزه طولانی استیو جابز با سرطان

 

مبارزه طولانی استیو جابز با سرطان

 

در سال ۲۰۰۳ بود که پزشکان تومورهای عصبی را در بدن جابز تشخیص دادند. تومورهای عصبی نوع نادری از سلول های سرطانی لوزالمعده هستند که معمولا بهترین راه درمانی آن عمل جراحی است. ولی جابز به جای اینکه فورا تصمیم به عمل جراحی بگیرد، با تغییر رژیم غذایی و روی آوردن به رژیم های ماهی خواری (پسترین) و گیاهخواری و همینطور ارزیابی روش های درمانی شرقی، جراحی خود را تا ۹ ماه به تعویق انداخت. اعضای هیئت مدیره اپل هم که می ترسیدند، بیماری مدیر عامل شرکت باعث خروج سهامداران شرکت شود، از این موضوع به شدت عصبانی بودند. ولی در نهایت، طرف جابز را گرفتند و از افشای حقایق به سهامداران خودداری کردند.

جابز در سال ۲۰۰۴ با پشت سر گذاشتن یک عمل جراحی موفقیت آمیز ظاهرا سلامت خود را بازیافت. ولی در اوایل سال ۲۰۰۹ بود که گزارش هایی از کاهش وزن جابز خبرساز شد. گمانه زنی ها حاکی از عود بیماری او بود. این بار سرطان جابز به کبد هم گسترش یافته بود. جابز پس از غوغایی که در مورد سلامتی او به وجود آمده بود، در پاسخ به نگرانی ها اعلام کرد که به بیماری عدم تعادل هورمونی ابتلا پیدا کرده است. او چند روز بعد، به یک مرخصی ۶ ماهه رفت.

 

 

روزهای پایانی زندگی استیو جابز

 

جابز در این مدت در یک پیام ایمیلی به کارکنان شرکت اپل گفت: «مسائل مربوط به سلامتی من پیچیده تر از آنچه فکر می کردم است.» جابز بعدا تیم کوک را به عنوان مدیر عامل اپل انتخاب کرد تا موقتا مسئولیت مدیریت اپل را برعهده گیرد. جابز پس از غیبتی تقریبا ۱ ساله روز ۹ سپتامبر ۲۰۰۹ در یکی از رویدادهای اپل سخنرانی کرد. او در سال ۲۰۱۰ هم دوباره در یکی از رویدادهای اپل شرکت کرد و از آیپد رونمایی کرد. نهایتا در ژانویه ۲۰۱۱ بود که جابز اعلام کرد، به یک مرخصی پزشکی می رود. او در ماه اوت همان سال از سمت خود استعفا داد تا تیم کوک جانشین او در هئیت مدیره شود. استیو جابز نهایتا روز ۵ اکتبر سال ۲۰۱۱ پس حدود یک دهه دست و پنجه نرم کردن با سرطان لوزالمعده درگذشت.

او در هنگام مرگ ۵۶ سال داشت. با مرگ جابز، یکی از مخترعان پیشگام جهان که با محصولات انقلابی دنیا را دگرگون کرده بود از دنیا رفت. زندگی و موفقیت های استیو جابز برای هر فردی الهام بخش بوده و همچنان از او به عنوان یکی از تاثیرگذارترین چهره های فناوری نام برده می شود. چندین کتاب به زندگی و دستاوردهای جابز پرداخته اند. همچنین چند فیلم سینمایی از جمله فیلم «استیو جابز (۲۰۱۵)» ساخته دنی بویل با بازی مایکل فاسبندر (در نقش جابز) و کیت وینسلت نیز از روی زندگی جابز ساخته شده اند.

 

 

منبع: wikipedia، biography

 

 

کالابرگ الکترونیک