نقد و خلاصه کتاب «شازده کوچولو» اثر جاودانه آنتوان دو سنت‌ اگزوپری

نقد و خلاصه کتاب «شازده کوچولو» اثر جاودانه آنتوان دو سنت‌ اگزوپری


6 آذر 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقد و بررسی کتاب «شازده کوچولو»، شاهکار جاویدان آنتوان دو سنت‌اگزوپری

معدود کتاب‌هایی در دنیا توانسته‌اند به اقبالی نظیر کتاب «شازده کوچولو»، شاهکار جاویدان آنتوان دو سنت‌ اگزوپری دست یابند. شازده کوچولو تا پایان قرن بیستم به دومین کتاب پرفروش دنیا پس از انجیل تبدیل شد. شاهکار سنت‌اگزوپری تا به حال به بیش از ۲۵۰ زبان ترجمه شده و ۲۰۰ میلیون نسخه نیز از آن در سرتاسر دنیا فروخته شده است. شازده کوچولو با سه ترجمه ابوالحسن نجفی، محمد قاضی و احمد شاملو در ایران بسیار مشهور است. امروز در سرویس کتاب و ادبیات مجله کوروش به نقد و خلاصه کتاب خواندنی شازده کوچولو پرداخته‌ایم.

 

مشخصات کتاب «شازده کوچولو»

 

  • عنوان: شازده کوچولو (به انگلیسی: The Little Prince)
  • نویسنده: آنتوان دو سنت‌اگزوپری
  • سال انتشار: ۱۹۴۳
  • ناشر اصلی: انتشارات گالیمار
  • زبان اصلی: فرانسه
  • تعداد صفحات: ۱۰۳ صفحه
  • ترجمه: احمد شاملو (به انتخاب نویسنده)
  • مدت زمان مطالعه: حدود ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه

 

 

خلاصه داستان کتاب شازده کوچولو

 

داستان کتاب درباره پسربچه‌ای به نام «شازده کوچولو» است که برای کسب حکمت و خرد به سراسر دنیا سفر می‌کند و حوادث و ماجراهای شگفت‌انگیزی را از سر می‌گذراند.

 

 

مختصری درباره زندگی آنتوان دو سنت‌ اگزوپری

 

مختصری درباره زندگی آنتوان دو سنت‌اگزوپری

 

آنتوان دوسنت‌ اگزوپری در ۲۹ ژوئن ۱۹۰۰ در لیون فرانسه متولد شد. سنت‌ اگزوپری کودکی چهار ساله بود که پدرش از دنیا رفت. غم بعدی زندگی سنت‌ اگزوپری در سن ۱۷ سالگی سراغ او آمد و این بار برادر بزرگ‌ او درگذشت. سنت‌ اگزوپری در سن ۲۱ سالگی به عنوان مکانیک هواپیما وارد نیروی هوایی ارتش فرانسه شد و توانست در مدت کوتاهی نه تنها مکانیکی را به خوبی بیاموزد، بلکه به خلبانی زبردست نیز تبدیل شود.

 

او خیلی زود به عنوان خلبان دائمی به استخدام ارتش درآمد. سفرهای سنت‌ اگزوپری به عنوان خلبان به کشورهای مختلف دنیا این فرصت را برای او فراهم کرد تا با فرهنگ و باورهای اقوام و ملل مختلف از نزدیک آشنا شود. آشنایی که ردپای آن در بسیاری از آثار نویسنده به چشم می‌خورد. در سال ۱۹۴۴ بود که سنت‌ اگزوپری پس از پروازی بر فراز دریای مدیترانه برای همیشه ناپدید شد.

 

هر چند بعدها لاشه هواپیما را پیدا کردند، اما معمای مرگ او هیچ‌وقت حل نشد. خوشبختانه آنتوان دو سنت‌ اگزوپری تنها یک سال قبل از سفر بی‌بازگشت خود کتاب شازده کوچولو را نوشته بود که با وجود اینکه برای مدتی در فرانسه ممنوع بود، اما توانست خیلی زود جایگاه ویژه‌ای در بین کتابخوان‌های سراسر دنیا پیدا کند.

 

در مدت کوتاهی آوازه‌ی کتاب خواندنی سنت‌اگزوپری به فراسوی مرزهای فرانسه نیز رسید. شازده کوچولو به هر کجا که می‌رفت خوانندگانی پرشور می‌یافت. به‌ طوری که تا پایان قرن بیستم به دومین کتاب پرفروش دنیا پس از انجیل تبدیل شد. شاهکار سنت‌ اگزوپری تا به حال به بیش از ۲۵۰ زبان ترجمه شده و ۲۰۰ میلیون نسخه نیز از آن در سرتاسر دنیا فروخته شده است.

 

 

خلاصه کتاب شازده کوچولو

 

خلاصه کتاب شازده کوچولو

 

آنتوان دو سنت‌ اگزوپری شاهکار خود شازده کوچولو را با الهام از وقایع حقیقی زندگی خود نوشت. ماجرای خرابی هواپیمای سنت‌ اگزوپری و فرود اضطراری در دلِ‌ شن‌های داغ صحرای موریتانی او را به نوشتن کتاب شگفت‌انگیزش واداشت. او در میان ساکنان این منطقه آفریقایی به پسرک عجیب و غیرمعمولی برخورد که کاملا ظاهری متفاوت با مردمان محلی داشت.

 

پسرک به سنت‌ اگزوپری نزدیک شد و از او پرسش‌های تفکربرانگیز عجیبی پرسید. در داستان شازده کوچولو پسربچه‌ای با موهای طلایی و خنده‌ای دلنشین وصف شده که به راوی که یک خلبان است می‌گوید، از اخترکی در دورست‌ها به زمین آمده است. پسرک به او می‌گوید که روزی تصمیم گرفته خانه‌ی خود را ترک کند تا دست به اکتشاف اخترک‌های دیگر بزند.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب «سرگذشت ندیمه» اثر مارگارت اتوود

 

پسر بچه که خلبان نام او را شازده کوچولو می‌گذارد از گل رُز سرخ محبوبش، از سایر اخترک‌ها، از روباهی که روی زمین دیده و بسیاری از ماجراهای جذابی که در سفر پرحادثه‌‌ی خود گذارنده تعریف می‌کند. خلبان و شازده کوچولو سرانجام در صحرای خشک‌ بی‌آب‌ و علف به چاهی با آبی گوارا می‌رسند که آنها را از تشنگی نجات می‌دهد. اما شازده کوچولو به خلبان می‌گوید که می‌خواهد به اخترکی که خانه‌اش آنجاست برگردد.

 

شازده کوچولو تعریف می‌کند که پس از اینکه گل مغرورش را رها کرده به هفت اخترک با هفت بزرگسال غیرعادی برخورده است. در اخترک اول پادشاهی زندگی می‌کند که از شازده می‌خواهد رعیت او شود. اخترک دوم نیز منزل مرد خودپسندی است که می‌خواهد شازده کوچولو ستایشگر او باشد. اخترک سوم خانه‌ی میخواره‌ای است که با خوردن می می‌خواهد میخواره‌ بودنش خود را به باد فراموشی بسپارد.

 

 

بیشتر بخوانید: ۷ کتاب صوتی و پرفروش در بازار ایران

 

 

و شازده کوچولو سفر پر ماجرایش را آغاز می‌کند

 

و شازده کوچولو سفر پاماجرایش را آغاز می‌کند...

 

در اخترک چهارم تاجری زندگی می‌کند که مرتب به فکر شمارش و تصاحب ستارگان و سیاره‌هاست. در اخترک پنجم کتاب شازده‌ کوچولو به فانوسبانی برمی‌خوریم که به دلیل کوچکی سیاره و کوتاهی شب‌ و روز باید هر یک دقیقه یکبار فانوس سیاره را روشن و خاموش کند. شازده‌ کوچولو در اخترک ششم به جغرافی‌دانی برمی‌خورد که کار همیشگی او ثبت و ضبط تمام چیزها در کتاب‌های قطور است. اما او گل‌ها را به دلیل «میرا» بودن در کتاب‌های خود ثبت نمی‌کند.

 

سرانجام شازده‌ کوچولو روی زمین فرود می‌آید و ماری را می‌بیند که به او می‌گوید، حتی با رفتن پیش آدم‌ها همچنان احساس تنهایی خواهد کرد و هر زمان که بخواهد او می‌تواند دوباره شازده کوچولو را خانه‌اش ببرد. شازده کوچولو بعدا گلی را می‌بیند که تنها شش یا هفت آدم دیده و فکر می‌کند که آدم‌ها گیاهانی بدون ریشه هستند که باد آنها را به هر جا که می‌خواهد می‌برد.

 

شازده کوچولو بعدا در کوه فریاد می‌زند و با شنیدن برگشت صدای خودش فکر می‌کند که آدم‌های زمینی هرچیزی که بشنوند را تکرار می‌کنند. او سپس به باغ گلی می‌رسد که باعث می‌شود از گل محبوبش برنجد که به او گفته بود هیچ چیزی در جهان نظیر او وجود ندارد.

 

شازده کوچولو سپس به روباهی برمی‌خورد که به او نشان می‌دهد، زمانی که به نگهداری گل سرخ پرداخته باعث شده تا رابطه‌ای دلنشین بین آنها به وجود بیاید و اینکه او تا پایان در برابر گل محبوبش مسئول است. راوی و شازده کوچولو هشت روز در صحرا به سر می‌برند تا اینکه در پایان کتاب شازده کوچولو، او از مار می‌خواهد که او را به اخترک، جایی که گل زیبا و محبوبش منتظر اوست برگرداند.

 

 

از شازده کوچولو چه می‌آموزیم؟

 

از شازده کوچولو چه می‌آموزیم؟

 

کتاب شازده کوچولو با شخصیت‌های درخشانی که به تصویر می‌کشد و دستمایه قرار دادن مسائل به ظاهر ساده به مخاطب اجازه می‌دهد اصول و ارزش‌های زندگی را خود از نو کشف کند. موضوع اصلی کتاب تناقض بین دیدگاه‌های کودکان و بزرگسالان است.

 

در واقع، کودکان ذاتا صادق، کنجکاو، مشتاق و مهربان هستند، اما بزرگسالان در مقابل با وسواس، تکبر و بی‌علاقگی خود دنیای کاملا متضادی نسبت به آنها دارند. آنتوان دو سنت‌اگزوپری این مضامین جذاب را به یاری مسائل فرعی دیگر به تصویر می‌کشد. برخی از مهم‌ترین مضامینی که نویسنده در کتاب شازده کوچولو دست‌مایه قرار داده عبارتند از:

 

*لزوم کسب دانش در مقابل نادان باقی‌ ماندن

حتما بخوانید  زندگینامه و خلاصه ی بهترین کتاب های گابریل گارسیا مارکز

*رشد شخصی از طریق کسب تجارب جدید

*دستیابی به خرد و حکمت با درس گرفتن از اشتباهات سایرین

*دنبال کردن ارزش‌های واقعی زندگی

*اتلاف وقت بیهوده

*خطرات خودشیفتگی

*رابطه‌ مسئولیت‌پذیرانه

*عشق، دوستی و تعهد

*تنگ‌نظری دنیا و اثری که بر فرد می‌گذارد.

 

نمادهای خلاصه کتاب شازده کوچولو

 

نمادهای خلاصه کتاب شازده کوچولو

 

آنتوان دو سنت‌ اگزوپری در کتاب شازده کوچولو بسیاری از موضوعات خود را از دریچه تمثیل و نماد مطرح می‌کند. ستارگان در شازده کوچولو نماد تنهایی خلبان هستند. خلبان که قبلا از ستاره‌ها تنها برای جهت‌یابی استفاده می‌کرد، حالا با نگاه کردن به آنها ناخواسته به یاد دوست جدیدش شازده کوچولو و تنهایی خودش بدون حضور او می‌افتد.

 

*صحرا نماد شکل‌پذیری باورهای آدم‌ها است. صحرای ابتدا داستان که به صورت برهوتی خشک توصیف شده به تدریج با تبادل نظرات و تجارب شازده کوچولو و خلبان به محلی فوق‌العاده خوب برای یادگیری و خوش‌گذراندن تبدیل می‌شود.

 

*آب نماد روح است. خلبان که در ابتدا دچار کمبود آب بود، وقتی به آب می‌سد به ادامه زندگی امیدوار شده و اوقات خوشی را می‌گذراند.

 

*مار نماد مرگ است. مار مفهوم مرگ ناگهانی را به ذهن می‌آورد. در حقیقت، آنطور که از کتاب برداشت می‌شود، این است که اگر لذتی از زندگی نبریم مرگ به سراغمان می‌آید و ما را با خودمان می‌برد.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ تا از پرفروش ترین و بهترین کتاب‌ های پائولو کوئیلو

 

 

بریده‌هایی از کتاب شازده کوچولو

 

بریده‌هایی از کتاب شازده کوچولو

 

«گل‌ها پر از تناقض هستند! اما من هم جوان و خام بودم و نمی‌دانستم چطوری او را دوست داشته باشم.»

«آدم فقط چیزهایی را می‌فهمد که خودش اهلی می‌کند. آدم‌ها وقت زیادی برای فهمیدن هر چیزی را ندارند.»

«تو تا آخر عمرت مسئول چیزی هستی که آن را اهلی کرده‌ای. تو مسئول گل سرخت هستی.»

«اگر تو عاشق گل‌هایی باشی که روی ستاره‌ها زندگی می‌کنند، خیلی لذت‌بخشه که شب‌ها به آسمون نگاه کنی. چون همه‌ی ستاره‌ها مثل شکوفه‌های یک گل سرخ هستن.»

«به جای اینکه از دوستات بخوای نقاط ضعفت رو بگن، به سراغ دشمنات برو و حرفای اونا رو گوش کن. اونا توی گفتن نقاط ضعفت خیلی مهارت دارن.»

«بدان که جز با چشم دل نمی‌توان خوب دید. آنچه اصل است، از دیده پنهان است.»

 

 

سوالات متداول درباره کتاب شازده کوچولو

 

 

۱- آیا کتاب شازده کوچولو کتاب کودکان است؟

 

اگرچه شازده کوچولو به عنوان یک کتاب کودکان طبقه‌بندی می‌شود، اما محدوده آن فراتر از این ژانر و دسته‌بندی است، چرا که بسیاری انتقادات نویسنده در این کتاب از دیدگاه کودکان به بزرگسالان وارد شده‌اند.

 

۲- درون‌مایه اصلی شازده کوچولو چیست؟

 

آنتوان دو سنت‌ اگزوپری با شاهکار خود به مخاطب می‌فهماند که مهم است برای یافتن حقیقت از ظواهر عبور کنید. این روباه است که به شازده کوچولو می‌فهماند به جای یک چشم با یک قلب به دنیای خود نگاه کند.

 

 

۳- دلیل محبوبیت شازده کوچولو چیست؟

 

شازده کوچولو داستان جاودانه‌ای است چون دوران کودکی، تخیل و ناگزیری بزرگ‌ شدن را دستمایه قرار داده است. خلبان ارتباط خود با دنیای پرشور و خیال‌انگیز کودکی را از دست داده و تنها یک سانحه هوایی، ماندن در صحرا و گذراندن اوقاتی با شازده کوچولو باعث می‌شود تا دوباره به آنچه از دست داده برسد.

 

۴- بهترین ترجمه کتاب شازده کوچولو کدام است؟

 

از کتاب شازده کوچولو ترجمه‌های زیادی شده است. اما سه ترجمه از احمد شاملو، محمد قاضی و ابوالحسن نجفی از شاخص‌ترین ترجمه‌های شازده کوچولو هستند. هر کدام از این ترجمه‌های جذابیت خاص خود را دارند، اما ترجمه‌ پیراسته‌ی شاملو به خصوص پس از اینکه مترجم دوباره تغییراتی را در ترجمه اصلی خود برای وفاداری بیش‌تر به متن انجام داد، در بین خوانندگان فارسی‌زبان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

 

 

منبع: ceotudent

 

کالابرگ الکترونیک