لیست ۱۰ کاری که قبل از شروع خانه تکانی باید انجام دهید

لیست ۱۰ کاری که قبل از شروع خانه تکانی باید انجام دهید


10 بهمن 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
لیست 10 کاری که قبل از شروع خانه تکانی باید انجام دهید

اگر قصد دارید منزلتان را برای شروع سال جدید نظافت کنید، کارهایی که قبل از شروع خانه تکانی باید انجام دهید، به اندازه خود کارها اهمیت دارد. در واقع یکی از رموز خانه تکانی این است که ابتدا خودتان را برای شروع کار آماده کنید و با برنامه‌ریزی دقیق و نوشتن لیست کارهای خانه تکانی به امور منزل رسیدگی کنید. اما خانه تکانی را از کجا شروع کنیم و چه کارهایی را قبل از خانه تکانی انجام دهیم؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با نکاتی کاربردی در مورد کارهای قبل از شروع خانه تکانی آشنا شوید.

 

 

قبل از شروع خانه تکانی چه کارهایی باید انجام دهید؟

 

قبل از شروع خانه تکانی چه کارهایی باید انجام دهید؟

 

مشغله کاری زیاد در دنیای حاضر موجب شده تا خانه تکانی و نظافت اساسی منزل برای خیلی از خانم‌ها کمی چالش‌برانگیز شود. نداشتن زمان کافی برای رسیدگی به امور منزل موجب می‌شود تا خانواده‌ها در انتهای سال با حجم زیادی از کارها مواجه شوند که گاهی انجام دادن همه این کارها در مدت زمان کوتاه امکان‌پذیر نیست.

اما چطور می‌توان بهتر به امور منزل رسیدگی کرد؟ آیا چیزی در مورد کارهایی که قبل از شروع خانه تکانی باید انجام دهید می‌دانید؟ بهتر است کارهای قبل از شروع خانه تکانی را از چند ماه زودتر انجام دهید و با نزدیک شدن به ماه آخر تنها وقتتان را روی تمیزکاری منزل صرف کنید.

در ادامه می‌توانید با روش‌های کاربردی برای برنامه‌ریزی بهتر خانه تکانی و لیست کارهای خانه تکانی که باید قبل از شروع باید انجام دهید، آشنا شوید.

 

۱- برنامه‌ریزی کنید

 

خانه تکانی را از کجا شروع کنیم؟ قبل از هر کار و اقدامی لازم است یک روز وقت بگذارید و برنامه دقیقی برای شروع خانه تکانی تنظیم کنید. در این برنامه باید لیستی از همه کارهای منزل را تهیه کنید و سپس زمان مشخصی را برای هر کار در نظر بگیرید.

بهتر است برنامه را طوری بچینید که در روزهای پایان سال فشار زیادی به شما وارد نشود و زمان کافی برای رسیدگی به همه کارها را داشته باشید. فراموش نکنید که برای هر بخش از خانه به صورت مجزا یک چک لیست آماده کنید و زمان تقریبی انجام کار و جزئیات مربوط به آن را نیز در لیستتان مشخص کنید.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

۲- لباس‌های اضافی را جدا کنید

 

حتما بخوانید  5 روش فریز کردن آلو تازه و خشک برای نگهداری طولانی مدت

قبل از خانه تکانی منزل لباس‌های اضافی را جدا کنید

 

قبل از شروع خانه تکانی بهتر است نگاهی به کمد لباس‌هایتان بیندازید. احتمالاً لباس‌های زیادی هستند که مدت‌ها از آن‌ها استفاده نکرده‌اید و یا دیگر اندازه‌تان نیستند. قبل از این که خانه تکانی را شروع کنید از چند ماه زودتر این لباس‌ها را جدا کنید.

لباس‌های سالم و استفاده نشده را در یک کیسه جداگانه قرار دهید و به نیازمندان بدهید. می‌توانید از برخی از لباس‌های به درد نخور نیز برای تمیز کردن کف زمین و نظافت منزل استفاده کنید.

 

۳- یخچال و فریزر را پاکسازی کنید

 

یکی دیگی از کارهایی که قبل از شروع خانه تکانی باید انجام دهید، تمیز کردن یخچال و فریزر است. قبل از اینکه مشغله کاری‌تان زیاد شود و درگیر کارهای خانه تکانی شوید، بهتر است یک روز کامل را به تمیز کردن یخچال و فریزر اختصاص دهید.

همه غذاهای مانده و سبزیجات کهنه را از یخچال و فریزر خارج کنید. به یاد داشته باشید که غذاها را نباید بیشتر از ۴ ماه در فریزر نگهداری کنید، بنابراین همه غذاهای کهنه را از فریزر خارج کنید و دور بریزید.

 

۴- کاغذهای باطله را دور بریزید

 

اگر در منزل کار می‌کنید و یا کمدهایتان پر از قبض و کاغذهای باطله‌ای است که دیگر به کارتان نمی‌آیند، حال زمان مناسبی برای بررسی کمدها و پیدا کردن این کاغذهای اضافی است. با دقت همه کمدها را بررسی کنید، قبوض، چک لیست‌های قدیمی و یادداشت‌های به درد نخوری که دیگر نمی‌خواهید را پیدا کنید و دور بریزید.

 

۵- لیستی از لوازم مورد نیاز تهیه کنید

 

قبل از خانه تکانی لیستی از لوازم مورد نیاز تهیه کنید

 

از دیگر کارهایی که قبل از شروع خانه تکانی باید انجام دهید، بررسی دقیق لوازم منزل است. اگر شیرآلات منزلتان خراب شده، برس‌های دستشویی و حمام کهنه شده و یا احساس می‌کنید در سال جدید به یک گلدان جدید نیاز دارید، همه را روی یک کاغذ بنویسید. لوازم قدیمی و کهنه را بردارید و دور بریزید و هر چه سریع‌تر اقدام به تهیه لوازم جدید کنید.

 

۶- نگاهی به جعبه داروها بیندازید

 

همه ما در منزل کمد یا یک جعبه خاص برای نگهداری از دارو داریم که باید حداقل سالی یک بار آن را تمیزکاری کنیم. یکی از کارهایی که قبل از شروع خانه تکانی باید انجام دهید بررسی دقیق داروها و جدا کردن داروهای تاریخ مصرف گذشته است. همه پمادها، قرص‌ها و شربت‌ها را با دقت بررسی کنید و اگر تاریخ انقضای آن‌ها گذشته است، جدا کنید و دور بریزید.

 

۷- کابینت ادویه‌ها را بررسی کنید

 

معمولاً کابینت ادویه‌ها یکی از شلوغ‌ترین بخش‌های آشپزخانه است که باید قبل از شروع خانه تکانی با دقت بررسی شود. اگر شیشه ادویه‌های داخل کابینت خالی شده و یا شیشه‌های اضافی در کابینت است که دیگر به آن نیازی ندارید، آن‌ها را جدا کنید.

در صورت نیاز می‌توانید شیشه‌ها را پر کنید و کمی به کمد ادویه‌ها سرو سامان دهید. از آنجایی که این کار وقت زیادی صرف می‌کند و نیاز به دقت بیشتری دارد، پیشنهاد می‌شود قبل از شروع خانه تکانی به آن رسیدگی کنید.

حتما بخوانید  12 نکته مهم نگهداری کاکتوس در تابستان از آبیاری تا نور مناسب

 

۸- با اعضای خانواده در مورد تقسیم کار صحبت کنید

 

با اعضای خانواده در مورد تقسیم کار صحبت کنید

 

قبل از شروع کارهای خانه تکانی و بعد از این که لیست کارهای خانه تکانی را آماده کردید، بهتر است در مورد کارهای منزل و تقسیم کار بین اعضای خانواده صحبت کنید. برای هر فرد در خانه مسئولیتی در نظر بگیرید و در صورت امکان لیست کارهای مربوط به هر فرد را به خودش بدهید.

برای انگیزه بیشتر اعضای خانواده بهتر است یک جلسه خانوادگی تشکیل دهید و با شادی و نشاط و در یک جو دوستانه این موضوع را مطرح کنید. فراموش نکنید که کودکان و نوجوانان نسبت به کارهای زوری و دستوری از خود واکنش منفی نشان می‌دهند، بنابراین سعی کنید این موضوع را به‌گونه‌ای مطرح کنید که انگیزه بیشتری در افراد خانواده ایجاد شود. می‌دانید چطور با بچه‌ها خانه تکانی کنید؟

 

۹- لوازم ضروری برای خانه تکانی را تهیه کنید

 

لوازم ضروری برای خانه تکانی را تهیه کنید

 

برای خانه تکانی احتمالاً به انواع شوینده، برس‌های شستشوی و اسپری‌های شیشه پاک‌کن و چند منظوره نیاز دارید. بهتر است نگاهی به کمد شوینده‌هایتان بیندازید و لیستی از مواد شوینده و لوازم مورد نیاز برای تمیزکاری را آماده کنید.

شما برای تمیز کردن سرویس بهداشتی و حمام، تمیز کردن کفپوش‌ها، پاک کردن شیشه‌ها، تمیز کردن گاز و هود، پاک کردن کاشی‌ها و همچنین شستن لباس‌ها و پرده به شوینده و پاک‌کننده‌های مختلف نیاز دارید.

 

۱۰- شستشوی فرش و پرده‌ها را قبل از خانه تکانی انجام دهید

 

اگر فرش و پرده‌ها را برای شستشو به شرکت‌ها می‌دهید، بهتر است این کار را از چند ماه زودتر از عید انجام دهید. هر چقدر به روزهای پایان سال نزدیک‌تر شوید، حجم کارهای شرکت‌های نظافتی بیشتر می‌شود و قطعاً این موضوع هم روی تحویل کار و هم کیفیت آن مؤثر خواهد بود.

بهتر است قبل از این که شرکت‌های نظافتی شلوغ شوند همه کارهایتان را انجام دهید و تا به موقع لوازمتان را تحویل بگیرید و نزدیک به عید نگران نداشتن پرده و فرش نباشید.

 

سوالات متداول

 

چگونه در کارهای خانه زرنگ باشیم؟

 

برای سهولت در انجام کارهای منزل و همچنین ایجاد انگیزه قبل از هر چیزی بهتر است بدانیم خانه تکانی را از کجا شروع کنیم و برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم و سپس کارها را زودتر و در کمال آرامش انجام دهیم. می‌توانید در زمان انجام کارهای منزل آهنگ موردعلاقه‌تان را گوش کنید و یا یک سریالی که دوست دارید را تماشا کنید تا لذت بیشتری از کار کردن ببرید.

 

خانه تکانی را از کجا شروع کنیم؟

 

برای شروع خانه تکانی ابتدا باید برنامه‌ریزی کنید و لیستی از کارهای منزل را تهیه کنید. سپس ابتدا به سراغ دور ریختن لوازم اضافی، جدا کردن لباس‌های کهنه و خرید لوازم ضروری بروید و بعد طبق لیست کارها را بین اعضای خانواده تقسیم کنید و هر روز را برای یک کار در نظر بگیرید.

 

 

کالابرگ الکترونیک