نقد و بررسی تاپ گان ماوریک | درخشش بازی تام کروز در یک دنباله پرفروش

نقد و بررسی تاپ گان ماوریک | درخشش بازی تام کروز در یک دنباله پرفروش


12 تیر 1401 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

فیلم تاپ گان ۲ یا همان «تاپ گان: ماوریک» دنباله‌ای است برای تاپ گان ۱، درباره‌ی کاپیتان پیت «ماوریک» میچل (با بازی تام کروز)، یک خلبان آزمایشی و مربی پرواز، که وظیفه‌ی آموزش گروهی از فارغ‌التحصیلان تاپ گان برای یک مأموریت تخصصی را برعهده دارد. در این فیلم اکشن، ستاره‌هایی همچون تام کروز، جنیفر کانلی و مایلز تلر نقش‌آفرینی کرده‌اند. برای خواندن خلاصه، نقد و بررسی فیلم Top Gun: Maverick، با سرویس هنر و سینما در مجله کوروش همراه باشید.

 

 

مشخصات فیلم تاپ گان ۲

 

مشخصات فیلم تاپ گان 2

 

ژانر: درام، اکشن

کارگردان: جوزف کشینسکی

نویسندگان: جیم کش، جک اپس جونیور، پیتر کریگ

بازیگران: تام کروز، مایلز تلر، جنیفر کانلی

محصول کشور: ایالات متحده آمریکا، چین

زبان: انگلیسی

اکران: ۲۷ می ۲۰۲۲

مدت زمان فیلم: ۱۳۰ دقیقه

توزیع‌کننده: Paramount Pictures

امتیاز آی ام دی بی: ۸.۶ از ۱۰

امتیاز متاکریتیک: ۷۸ از ۱۰۰

امتیاز راتن تومیتوز: ۹۶ از ۱۰۰

 

بازگشت خیره‌کننده‌ی تام کروز در نقش ماوریک

 

 

پیت «ماوریک» میچل (با بازی تام کروز)، پس از بیش از سی سال خدمت به عنوان یکی از برترین هوانوردان نیروی دریایی، اکنون جایی قرار گرفته است که به آن تعلق دارد. او به عنوان یک خلبان آموزشی شجاع، از پیشرفت و دریافت رتبه‌ای که می‌تواند او را زمین‌گیر کند طفره می‌رود و چون عاشق پرواز است این ارتقاء رتبه را قبول نمی‌کند.

پس از این اقدام ماوریک، او را از کار برکنار می‌کنند، اما در ادامه توسط دوست قدیمی‌اش از او دعوت می‌شود تا به مدرسه‌ی خلبانی تاپ گان برود. ماوریک در ابتدا اصرار دارد که برای این کار مناسب نیست و می‌گوید: «من معلم نیستم، یک خلبان جنگنده هستم.» در صورتی‌که در ادامه‌ داستان می‌بینیم که او می‌تواند هر دوی اینها باشد.

زمانی‌که ماوریک این ماموریت را می‌پذیرد و در حال آموزش گروهی از فارغ التحصیلان تاپ گان برای ماموریتی تخصصی است که هیچ خلبان زنده‌ای تا به حال شبیه آن را ندیده است، با ستوان «بردلی بردشاو» ملقب به Rooster (با بازی مایلز تلر)، پسر دوست فقید ماوریک و افسر رهگیری رادار، ستوان نیک بردشاو، ملقب به Goose (با بازی آنتونی ادواردز در فیلم تاپ گان ۱) روبرو می‌شود.

حتما بخوانید  کاهش سریع قند خون با 28 تا از بهترین میوه ها و خوراکی ها

از آنجایی که بردلی، پسر نیک بردشاو فقید است و ماوریک (که هنوز خودش را برای مرگ دوست و همکارش در گذشته سرزنش می‌کند) نمی خواهد مسئول تکرار تاریخ باشد، با خود می‌گوید: «اگر او را به این مأموریت بفرستم، ممکن است برنگردد. اگر او را نفرستم، او هرگز مرا نخواهد بخشید. در هر صورت امکان دارد او را برای همیشه از دست بدهم.»

«ماوریک» در مواجهه با آینده‌ای نامشخص و کنار آمدن با گذشته‌اش و خاطراتی که با دوست و همکارش «گوس» داشته است، ناچار به رویارویی با عمیق‌ترین ترس‌های خود می‌شود. در نهایت، همه چیز به ماموریتی ختم می‌شود که نهایتِ فداکاری را از کسانی که برای حضور در آن انتخاب شده‌اند، می‌طلبد.

مسیر داستانی در فیلم تاپ گان ۲ ممکن است کمی قابل پیش‌بینی به نظر برسد، اما بخش‌های هیجانی و ضربات احساسی به قدری ظریف طراحی شده‌اند که مخاطب را ناتوان از مقاومت در برابر تماشای آن می‌سازد. فیلم اصلی در سال ۱۹۸۶ منتشر شد و سازندگانِ این دنباله، با زیرکیِ تمام به نوستالژی متمایل شدند، جت‌های جنگنده و خدمه را به روز کردند، اما تمام جزئیات دیگر را در ارجاع به نسخه اصلی حفظ کردند.

همه چیز به همان شکل وجود دارد، از کلمات آغازین روی صفحه، تی‌شرت‌های سفید چسبان، نماهای درخشان هواپیماها، ورزش‌های ساحلی بدون پیراهن، تا پرش جت‌هایی که روی هواپیمای حامل فرود می‌آیند، همه و همه برای مخاطب، تداعی‌گر تاپ گان ۱ هستند و تغییر چندانی نکرده‌اند.

«تام کروز» در نقش ماوریک، با بدن همیشه جوان و آماده‌اش، لبخند جذاب و کاریزماتیکش و درخشش ماهیچه‌های صورتش که به‌خوبی درگیر می‌شوند، یکی از بهترین بازی‌های خود را در تاپ گان: ماوریک به نمایش می‌گذارد و نفس بیننده را بند می‌آورد.

در کنار بازی درخشان او، حضور ستاره‌ی دیگر سینما، جنیفر کانلی، که نقش «پنی بنجامین» را بازی می‌کند، به جذابیت‌های فیلم می‌افزاید. ایجاد رابطه‌ی عاشقانه میان ماوریک و پنی در کنار صحنه‌های اکشن فیلم، تعادل ایجاد کرده و نمایش کوبنده‌ای را ارائه می‌دهد.

حتما بخوانید  نقد و بررسی و خلاصه سریال «خاتون» | روزی روزگاری ایران

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی فیلم لیکریش پیتزا

 

نظرات منتقدان معروف درباره‌ی فیلم تاپ گان: ماوریک

 

نظرات منتقدان معروف درباره‌ی فیلم تاپ گان: ماوریک

 

منتقدان بسیاری از این فیلم اکشن تحسین و تمجید کرده‌اند، حتی برخی آن را بهتر از فیلم اصلی دانسته‌اند، البته بعضی‌ها هم آن را ضعیف‌تر توصیف کرده‌اند. تاپ گان ۲ با بیش از یک میلیارد دلار فروش در سراسر جهان به پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۲۲ تبدیل شد و امتیازات بسیار بالایی را در سایت‌های سینمایی معتبر کسب کرد. در این بخش گزیده‎‌ای از نظرات منتقدان معروف درباره‌ی این دنباله‌ موفق و پرفروش را بررسی می‌کنیم.

 

«Matt Hudson» از What I Watched Tonight: “ترکیبی از جلوه‌های بصری بسیار خوب، داستانی قوی، اجراهای عالی و تماشایی، با میزان کافی نوستالژی، Top Gun: Maverick یکی از بهترین تجربیات سینمایی است که در مدت طولانی داشته‌ام.”

«Christy Lemire» از FilmWeek: “کاملا هیجان‌انگیز. شما واقعاً احساس می‌کنید که در هواپیما هستید و تام کروز Gs را می‌راند.”

«Wade Major» از FilmWeek: “من تقریباً خجالت می‌کشم اعتراف کنم که چقدر این فیلم را دوست داشتم… از هر چیزی که در مورد فیلم اصلی متنفر بودم، درباره این یکی دوست داشتم.”

«Michael A. Smith» از MediaMikes: “این فیلم با عشق به تونی اسکات فقید، کارگردان «تاپ گان» تقدیم شده است. می‌خواهم فکر کنم که او به «تاپ گان: ماوریک» سلام می‌دهد.”

«Simran Hans» از Monocle: “تام کروز اینجاست تا سینما را نجات دهد. او اینجاست تا آمریکا را نجات دهد. و من برای همین اینجا هستم.”

«Sarah Ward» از Concrete Playground: “یک فیلم اکشن که به وضوح شگفت‌انگیز و سرگرم‌کننده است و می‌داند که پایش را در ردپای آشنایی می‌گذارد، اما تلاش جسورانه‌ای انجام می‌دهد تا این سفرِ بازگشت، مبهوت‌کننده و نفس‌گیر باشد.”

«Marie Asner» از Phantom Tollbooth: “خط داستانی قابل قبول، بازی‌های خوب، دیالوگ‌های عالی و لحظات طنز.”

 

منبع: گاردین

 

 

کالابرگ الکترونیک