نقد فیلم لیکریش پیتزا (Licorice Pizza) | به سبک عاشقانه های دهه هفتاد هالیوود

نقد فیلم لیکریش پیتزا (Licorice Pizza) | به سبک عاشقانه های دهه هفتاد هالیوود


5 تیر 1401 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

فیلم لیکریش پیتزا (لیکوریش پیتزا) یا پیتزای شیرین‌بیان، جدیدترین اثر «پل توماس اندرسون»، درباره‌ی رابطه عاشقانه‌ای است میان پسری نوجوان (گری با بازی کوپر هافمن) و دختری (آلانا با بازی آلانا هایم) که با او ۱۰ سال اختلاف سنی دارد. داستان فیلم لیکوریش پیتزا که در سال ۱۹۷۳ میلادی در کالیفرنیا رخ می‌دهد به مراتب جالب‌تر و پیچیده‌تر از آن است که بتوان آن را در رده‌ی فیلم‌های مربوط به دوران بلوغ قرار دارد. برای خواندن خلاصه، نقد و بررسی فیلم Licorice Pizza، که در روزنامه‌ی گاردین در لیست بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۲ قرار دارد، با سرویس هنر و سینما در مجله کوروش همراه باشید.

 

 

مشخصات فیلم لیکوریش پیتزا

 

مشخصات فیلم لیکوریش پیتزا

 

ژانر: درام، کمدی، رومنس

کارگردان و نویسنده: پل توماس اندرسن

بازیگران: آلانا هایم، کوپر هافمن، شان پن، تام ویتس، بردلی کوپر

محصول کشور: ایالات متحده آمریکا، کانادا

زبان: انگلیسی، ژاپنی، اسپانیایی

اکران: ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱

مدت زمان فیلم: ۱۳۳ دقیقه

موسیقی: جانی گرینوود

توزیع‌کننده: ام جی ام

امتیاز آی ام دی بی: ۷.۳ از ۱۰

امتیاز راتن تومیتوز: ۹۱ از ۱۰۰

امتیاز متاکریتیک: ۹۰ از ۱۰۰

 

لیکوریش پیتزا؛ عاشقانه‌ای مسحورکننده، جذاب و پر از احساس

 

 

آخرین ساخته‌ی پل توماس اندرسن، رومنسی است نوستالژیک، آمیخته با ژانر کمدی، که می‌توان آن را تا حدودی ارجاعی به خاطرات دوران نوجوانی خود کارگردان دانست. اسم فیلم (Licorice Pizza) هم همانطور که اندرسن گفته است در واقع نام یک فروشگاه زنجیره‌ای رکوردهای موسیقی در دوران کودکی او بوده، که اکنون منحل شده است.

نویسنده و کارگردانِ این درام عاشقانه، که آثار درخشانی همچون «خون به پا خواهد شد»، «شب‌های بوگی» و »مگنولیا» را در کارنامه هنری خود دارد، در تازه‌ترین اثر سینمایی خود، از دو تازه‌وارد مستعد، ستاره‌های سینمای باشکوهی ساخته است.

حتما بخوانید   نقد و بررسی سریال سیلیکون ولی (Silicon Valley)

«کوپر هافمن»، پسر فیلیپ سیمور هافمن فقید، با نقش‌آفرینی در این فیلم، اولین تجربه بازیگری‌اش را با موفقیت پشت سر گذاشت. «آلانا های»م، از گروه پاپ Haim (که اندرسون ویدیوهایی برای آنها کارگردانی کرده است)، در نقش «آلانا کینِ» همیشه خشمگین هم فوق‌العاده ظاهر شده است.

داستان این درام عاشقانه درباره‌ی پسر ۱۵ ساله‌ای (گری با بازی کوپر هافمن) است که با دختر ۲۵ ساله‌ی بی‌حوصله‌ای (آلانا با بازی آلانا هایم) آشنا می‌شود که به عنوان دستیار یک عکاس کار می‌کند و برای سالنامه‌ی دبیرستان عکس می‌گیرد. هنگامی‌که «گری» شروع می‌کند تا توجه او را هر طور شده جلب کند، «آلانا» ذوق‌زده، شیفته و دلتنگ است و کم کم متوجه می‌شود که به نوعی به او علاقه‌مند شده است.

عشق میان گری و آلانا، البته اگر بتوان به آن عشق گفت، خالی از خیانت نیست. آلانا با گرفتن دست یک بازیگر دیگر که به سختی می‌شود گفت از «گری» بزرگتر است، قلب او را می‌شکند. «گری» هم با دختری هم سن خودش، آلانا را خشمگین می‌کند. سپس آلانا از طریق صحبت کردن با «جک هولدن» (با بازی شان پن) ستاره باسابقه سینما و سپس «جوئل وکس» (با بازی بن سفدی)، نامزد سیاسی سمج، از گری انتقام می‌گیرد.

 

 

گری و آلانا شخصیت‌های پیچیده‌ای نیستند، اندرسن تمام سعی خود را کرده که حتی به لحاظ ظاهری هم آنها به دور از تمام استانداردهای زیبایی امروزی و شبیه به جوان‌های دهه ۷۰ باشند. او از این نظر در کار خود بسیار موفق بوده است، از انتخاب بازیگرها گرفته تا گریم و لباس‌های آنها، همه در این شبیه‌سازی تأثیرگذار بوده‌اند و سبب شده است داستان و شخصیت‌ها تا حد زیادی به واقعیتِ آن دوران نزدیک شوند.

لیکریش پیتزا با نامزدی در ۳ بخش اسکار، ۴ بخش گلدن گلوب و کسب امتیازات بالا در سایت‌های معتبر سینمایی همچون آی ام دی بی، راتن تومیتوز و متاکریتیک، به یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۲ تبدیل شده است.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه داستان 10 فیلم جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۰

این فیلمِ هیپنوتیزم‌آمیزِ جذاب، خنده‌دار و عاشقانه، از صحنه‌ای به صحنه دیگر، شخصیتی به شخصیت دیگر و مکانی به مکان دیگر، با تسلط مطلق، راه خود را طی می‌کند و در این مسیر، بیننده را هم با خود همراه می‌سازد.

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی فیلم همه چیز همه جا ناگهان

 

گزیده‌ای از نظرات منتقدین درباره فیلم لیکریش پیتزا

 

«اریک استرادا» از Cinegarage: «غیرمحتمل و جذاب، مانند پیتزای شیرین‌بیان، و به اندازه‌ی یک صفحه‌ی گرامافونِ جدید، پر از احساس.»

«الیسون رز» از FlickDirect: «بهترین بخش Licorice Pizza، بازیگران آن هستند. هر دو بازیگر در حال بازی در اولین فیلم بلند خود بودند، اما شما هرگز آن را از بازی‌های آنها نخواهید فهمید.»

«جان سِربا» از Decider: «لیکریش پیتزا یک فیلم گیرا، مسحور‌کننده و پر سر و صدا است، مانند تعداد کمی از فیلم‌های دیگر، احتمالا شبیه هیچ فیلم دیگری.»

«گای لاج» از Film of the Week: «لیکوریش پیتزا هم مانند Phantom Thread، مطالعه‌ای در مورد رابطه‌ی انسانی‌ِ پر کِشِشی است که قطعا برای هیچ یک از طرفین خوب نیست.»

«نیل سوانس» از  :The Times of India «صرف نظر از تاثیر کلی آن، این فیلم هنرمندی دو بازیگر اصلی خود یعنی آلانا هایم و کوپر هافمن را به نمایش می‌گذارد. بی‌تجربگی  و تازه کار بودنِ آنها برای نقش‌هایشان کاملاً جواب می‌دهد.»

«کاریا رناتا» از :The Curvy Film Critic «پیتزای شیرین‌بیانِ پل توماس اندرسون یک فیلم طلایی، درخشان و دیوانه‌ کننده درباره دوران بلوغ است که شما را شیفته‌ی دهه‌ی ۷۰ کالیفرنیا و انرژی آزادانه‌ای که همراه خود به ارمغان می‌آورد، می‌سازد.»

 

منبع: گاردین

 

محصولات مرتبط